Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dygnskostnad?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-05-24 22:07

Vet inte var denna tråden passar..men jag kör här

har 5st G3 desktop som jag hade tänkt köra 24/7 så jag undrar lite vad det skulle kosta per dygn att ha dom på?
aggregaten i dom är 150w styck så det är 750w, åsså säg 50för dom 4st externa HDsarna jag också ska ha på

så vad skulle det kosta att köra 800w i ett dygn ca?

( är minderårig så jag vette fasen va elen kostar )

  • Medlem
  • 2003-05-24 22:12

Får jag fråga vad du ska använda 5 G3or till i 24/7?:D

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-05-24 22:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av XedoZ
Får jag fråga vad du ska använda 5 G3or till i 24/7?:D

bara för att dom inte har nått att göra just nu annat än server med 1-4gb HDs så kör alla seti@home
sen kanske jag ska köra linux på dom och klustra dom om jag hittar nått bra klustringsverktig som inte äs för x86.. när dom väl är klustrade får jag se.. seti kanske? :P:rolleyes:

800 W i ett dygn motsvarar 19,2 kWh.

1 kWh kostar grovt räknat 1 kr.

Summan blir alltså ca 20 spänn.

Jag betvivlar dock att dina maskiner tar ut så mycket effekt som de är märkta med. Märkningen är troligen ett maxvärde. Skulle tippa på att det momentana värdet ligger lägre.

/M

På vintern blir det dock billigare. Då kan du nämligen använda maskinerna för uppvärmning av huset. Då kan du dra ner motsvarande effekt på elementen. (Förutsatt att du värmer huset själv). Har du direktverkande el så kostar det i princip inget att ha maskinerna påslagna, få går ju uppvärmningskostnaderna jämt upp med förbrukningen.

/M

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-05-24 22:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Belak
800 W i ett dygn motsvarar 19,2 kWh.

1 kWh kostar grovt räknat 1 kr.

Summan blir alltså ca 20 spänn.

Jag betvivlar dock att dina maskiner tar ut så mycket effekt som de är märkta med. Märkningen är troligen ett maxvärde. Skulle tippa på att det momentana värdet ligger lägre.

/M

Uj uj.. liiite mer än jag tänkt..
fast eftersom som dom inte har nå vidare saker i sig så borde det bara dra max.. 70w var

dummt.. olika svar överallt..
en sa 1-2kr, en annan 5kr och du 20kr..

Citat:

Skrevs ursprungligen av Buckner
Uj uj.. liiite mer än jag tänkt..
fast eftersom som dom inte har nå vidare saker i sig så borde det bara dra max.. 70w var

dummt.. olika svar överallt..
en sa 1-2kr, en annan 5kr och du 20kr..

Ok, 1 kr är i överkant. Det rörliga elpriset ligger kanske på 0,85 kr / kWh + fasta abonnemangskostnader. Har ni bundit upp er för en längre tid (1,2 el. 3 år) så betalar ni troligen lägre, (65-80 öre?).

/M

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-05-24 23:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Belak
Ok, 1 kr är i överkant. Det rörliga elpriset ligger kanske på 0,85 kr / kWh + fasta abonnemangskostnader. Har ni bundit upp er för en längre tid (1,2 el. 3 år) så betalar ni troligen lägre, (65-80 öre?).

/M

jo det är klart.. fick ett svar på sweclockers nyss som såg ut såhär

"Min p3/500 2 st hd server drar drygt 60 watt tillsammans med ADSLmodemet.

Här kostar 1 kWH drygt 1:- inkl nätavgift, moms, skatt osv.

Dvs min server kostar drygt 0,06*24=1.44:- /dygn.

Då borde dina 5 ligga på 7.2:- /dygn ungefär. Dvs runt 216:- /månad."

men då har han ju räknat på vad dom borde dra, inte på märkningen som du... om en p3 med två diskar drar 60w så borde en g3 266mhz som har allt integrerat dra mindre

1
Bevaka tråden