Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man stänga av Safari 5:s auto suggest?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2010-06-13 16:05

Går det att stänga av skiten?

Jag har försökt googla på safari 5 men inte lyckats så bra. Att den rekommenderar URL'er köper jag, men att den rekommenderar HELA länkar är ju knas. Skriver jag mac så kan jag få upp www.aftonbladet.se/mac-ar-bast.html som förslag - Det vill man väl för tusan inte ha?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-06-13 16:25

Det är nog inte Safari utan Google Suggest.

  • Oregistrerad
  • 2010-06-13 18:09

På vilket sätt tror du det?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-06-13 18:49

Google är ju "default" sökmotor i Safari och det är ju Google som har indexerat innehållet på websidorna, inte Safari.

Öppna Google i ett vanligt fönster. Klicka på Sökinställningar uppe till höger. Gå längst ner på sidan och klicka i "Ge inga sökförslag i den här sökrutan." och klicka sedan på Spara inställningar så slipper du förslagen.

Nope. Funkar inte för mig. Förslagen är kvar. Irriterande.

Ursprungligen av Gunnar B:

Öppna Google i ett vanligt fönster. Klicka på Sökinställningar uppe till höger. Gå längst ner på sidan och klicka i "Ge inga sökförslag i den här sökrutan." och klicka sedan på Spara inställningar så slipper du förslagen.

  • Oregistrerad
  • 2010-06-13 19:27

Tror du missuppfattat vad jag menar.

Jag menar att Safari ger mig rekommendationer, inte Google!. Alltså i URL fönstret.

Där skrev jag "krys" i URL fönstret, och bästa sökträff kom upp (Som var en länk till Aftonbladet) - Men jag ville kanske gå till kryssningar.se

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-06-13 20:22
Ursprungligen av studiox:

Tror du missuppfattat vad jag menar.

Jag menar att Safari ger mig rekommendationer, inte Google!. Alltså i URL fönstret.

Där skrev jag "krys" i URL fönstret, och bästa sökträff kom upp (Som var en länk till Aftonbladet) - Men jag ville kanske gå till kryssningar.se

Om du skriver 'www.krys...', blir det bättre då?

  • Oregistrerad
  • 2010-06-13 22:16
Ursprungligen av joakimo:

Om du skriver 'www.krys...', blir det bättre då?

Klart det blir, men om jag har en URL som heter www.foo.bar/www.99.se-ar-skit så kommer jag såklart få rekommendation på www.foo om jag skriver www.99

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-06-13 21:01

Nej, Safari ger inte rekommendationer. Det du får upp är din surfhistorik filtrerad utifrån vad du skrev i adressfältet. Du kan gå in i historikmenyn och rensa historiken.

  • Oregistrerad
  • 2010-06-13 22:15
Ursprungligen av Gunnar B:

Nej, Safari ger inte rekommendationer. Det du får upp är din surfhistorik filtrerad utifrån vad du skrev i adressfältet. Du kan gå in i historikmenyn och rensa historiken.

Nej, safari har tidigare bara gett förslag på domäner inte URL'er

Bumpar frågan: Någon som vet hur man stänger av dessa förb. förslag i Safari (som Google och även dom andra sökmotorerna levererar)?

Detta kunde man köra i terminal angående 4:an - frågan är om man törs byta ut 4 mot 5 och köra den nu?

$ defaults write com.apple.Safari DebugSafari4IncludeGoogleSuggest -bool NO

alltså - för att reda ut detta:
1) safari 5 söker automatiskt på vad man skriver i adressfältet bland tidigare besökta sidor och bokmärken, medan safari 4 matchade enbart domännamn(?), men inte titlar och hela URLer.
2) sökfältet (till höger) och dess automatiska sökordsförslag har inget med saken att göra.

har vi förstått rätt vilken funktion frågan handlar om då?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-06-14 18:38
Ursprungligen av gabriela:

har vi förstått rätt vilken funktion frågan handlar om då?

Eller ännu hellre säga som Apple. Smart Address Field. Det är Smart Address Field vi vill stänga av, få samma dumma som tidigare eller nåt.

  • Oregistrerad
  • 2010-06-14 18:38

Korrekt

  • Oregistrerad
  • 2010-06-15 14:47

För er som inte fattar något kanske denna tråd kan upplysa er om att det jag skrev faktiskt har hänt

Safari 5 - Disable "improved" URL Auto-complete - Mac Forums

Inte bara jag som är förbannad - ingen lösning dock i sikte

vi får väl hoppas att glims skrivs om till ett extension snarast...

  • Oregistrerad
  • 2010-06-15 19:04
Ursprungligen av gabriela:

vi får väl hoppas att glims skrivs om till ett extension snarast...

Ja, fast det hjälper ju inte

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-06-15 23:15

Fast denna ny funktion är inte helt värdelös. Släpper man det gamla sättet och tänker på det nya så fungerar det riktigt bra. Om man inte kommer ihåg vart man läste en sak så funkar ju detta sättet ypperligt.

  • Oregistrerad
  • 2010-06-15 23:59
Ursprungligen av MatsOlov:

Fast denna ny funktion är inte helt värdelös. Släpper man det gamla sättet och tänker på det nya så fungerar det riktigt bra. Om man inte kommer ihåg vart man läste en sak så funkar ju detta sättet ypperligt.

Du är dum

1
Bevaka tråden