Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flyttstädning på 99mac - nya forum!

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi har länge planerat förändringar bland forumen för att bli mer fokuserade på specifika problem och ämnen. Idag har vi börjat flytta om och det kan verka stökigt under någon vecka medan medarbetare jobbar med att flytta diskussioner till rätt platser.

Nyheter:
- Ett nytt samlingsforum för Appleprogramvaror med underforum för DVD Studio Pro, Final Cut Pro, iMovie, iTunes, Logic och Shake.

- Nytt samlingsforum för Övriga programvaror med underforum för Adobe, Microsoft och Quarkprogramvaror.

- Nytt forum: iPod - Den lilla Mp3 spelaren har blivit vuxen och väldigt populär. Vi anser att iPod förtjänar ett eget forum och flyttar därmed ur Powerbook & iBook forumet.

- Forumen under kategorin "i praktiken" blev för flytande och diskussioner inom många olika ämnen hamnade på ett ställe. Hela kategorin är nu borta och diskussionerna delas upp på ovanstående mjukvaruforum.

- 99reklam.com är rätt plats att gå till när det gäller rena praktiska reklam och marknadsföringsfrågor.

- Nu finns det snabblänkar på vår förstasida där du kan hoppa direkt till det ämne du söker. Du hittar dom längst ner till vänster och till en början länkar vi direkt till respektive mjukvaruforum. Det kommer mera!

Vi ber om ursäkt för att det kan bli lite stökigt under flyttandet och att sökfunktionen inte alltid ger rätt resultat innan vi uppdaterat sökindex

Senast redigerat 2003-05-22 18:29

Kul med lite fler forum!!:)

Det är absolut nödvändigt när vi har fler än 700 inlägg om dagen och vi hela tiden blir allt fler.

Förhoppningsvis leder det också till att diskussionerna blir djupare och "tyngre" inom respektive område. Den som har riktigt avancerade Final Cut problem krockar inte längre med iMovie-pularen lika mycket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-22 14:52

Hur ser möjligheterna ut för en tutorial/FAQ-sektion?

Här släpper jag en bomb:
Skrota "Livsstil" och länka till 99forum helt enkelt...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredrik Dolk
Här släpper jag en bomb:
Skrota "Livsstil" och länka till 99forum helt enkelt...

En bra bomb!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Brunberg
En bra bomb!

Stackars mondo........

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Björnström
Det är absolut nödvändigt när vi har fler än 700 inlägg om dagen och vi hela tiden blir allt fler.

Förhoppningsvis leder det också till att diskussionerna blir djupare och "tyngre" inom respektive område. Den som har riktigt avancerade Final Cut problem krockar inte längre med iMovie-pularen lika mycket.

Det har ju blivit lite väl spridda diskusioner under samma "kataloger" nu.. så det här blir säkert jättebra!

  • Medlem
  • 2003-05-22 16:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredrik Dolk
Här släpper jag en bomb:
Skrota "Livsstil" och länka till 99forum helt enkelt...

Näää!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-22 16:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredrik Dolk
Här släpper jag en bomb:
Skrota "Livsstil" och länka till 99forum helt enkelt...

Bästa jag hört idag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-22 16:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredrik Dolk
Här släpper jag en bomb:
Skrota "Livsstil" och länka till 99forum helt enkelt...

Nej, det är trevligt att ha lite spridning.
På samma ställe dessutom.
Livsstil ska vara kvar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-22 19:19

Livsstil borde inte tas bort - det borde begränsas mer. Där borde man kunna diskutera tex saker som har med teknik att göra, men inte Mac. Som det är idag borde det inte vara. Nu kan man ju diskutera precis vad som helst och det är väl bra, men hör inte hemma på 99mac. Så för sånt borde det finnas en länk till 99forum istället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-22 20:23

Bugg!? Någon har tagit bort Digital video/bild forumet!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-22 20:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Livsstil borde inte tas bort - det borde begränsas mer. Där borde man kunna diskutera tex saker som har med teknik att göra, men inte Mac. Som det är idag borde det inte vara. Nu kan man ju diskutera precis vad som helst och det är väl bra, men hör inte hemma på 99mac. Så för sånt borde det finnas en länk till 99forum istället.

Jag håller inte med dig. Det finns ju gott om utrymme att diskutera Macsaker på och man ska nog inte bli skrämd av Livsstilsforumets spridning.
Mitt nyckelargument är att när jag ibland vill tipsa eller få en respons på saker så vill jag få den responsen från de som besöker den här sidan.
Jag har bara varit medlem några månader men har redan börjat lära mig hur vissa andra medlemmar skriver, vad de har för åsikter osv. Det är en resurs och en gemenskap.

Om Livsstil skulle förpassas till 99forum är risken stor att ganska få skulle bemöda sig att starta de kuriosabetonade diskussioner som annars förekommer här.
Att det är Macintresset och viljan att hjälpa andra som fört oss hit, kommer ju aldrig att komma i skymundan. Så det behöver nog inte någon vara rädd för.

99mac bör enligt mig vara en plats där människor kommer för att diskutera Mac i första läget, men även annat om det behovet nu uppstår.

Eller är jag ensam om att tycka så?

Klart att livsstil ska vara kvar!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
Bugg!? Någon har tagit bort Digital video/bild forumet!!!

Ja. Men nu finns det iMovie, FinalCut, iPhoto, iTunes och Shakeforum istället!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-22 22:39

På sätt och vis är det bra att ha så många olika PROGRAMVARUFORUM. Men det är trevligt att ha ett allt-i-ett forum också. Nu måste man klicka runt i 12 forum för att hitta det enda jag brukade kolla mycket på tidigare... :/

Förut var det iofs lite svårt att hitta var man skulle placera vissa program-relaterade frågor, nu är det ganska uppenbart, men det "öppna" video/bild forumet är borta...

Inte hela världen kanske.

OT: Hörde du var i Uppsala en sväng här om dan Martin - ut till Flogsta?

Det är mixen som gör't för mig, synd att design försvinner... behåll livstil...

det är jobbigt att hoppa runt på olika fora med olika inloggningar... kan man inte få automatiskt medlemskap med samma id och lösen på 99reklam? är allergisk mot alla användarnamn och lösenord man måste ha överallt...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
Nu måste man klicka runt i 12 forum för att hitta det enda jag brukade kolla mycket på tidigare... :/

Förut var det iofs lite svårt att hitta var man skulle placera vissa program-relaterade frågor, nu är det ganska uppenbart, men det "öppna" video/bild forumet är borta...

Inte hela världen kanske.

OT: Hörde du var i Uppsala en sväng här om dan Martin - ut till Flogsta?

Det är knepigt att täcka alla områden - men vi kom fram till att 99mac måste erbjuda speciella forum för Final Cut, DVD Studio Pro, Shake, Logic och andra Appleprogramvaror - det är vår "roll" i svenska Macvärlden att erbjuda sådana forum.

Ang. Uppsala: jag är här nu också ;D (är det din storebror som bor i samma korridor som Maria i Uppsala?)

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-05-23 09:17

Det är alltså meningen att allt som inte är programspecifikt (hur färgstyrning funkar tex) ska ligga under "Övrig programvara"?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-24 19:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijonkungen
Om Livsstil skulle förpassas till 99forum är risken stor att ganska få skulle bemöda sig att starta de kuriosabetonade diskussioner som annars förekommer här.
Att det är Macintresset och viljan att hjälpa andra som fört oss hit, kommer ju aldrig att komma i skymundan. Så det behöver nog inte någon vara rädd för.

Jag förstår vad du menar och jag håller med, men det är ju bara 99mac-medlemmarna som kommer in på 99forum. Så därför är det ju samma personer där.

Man kan säga att 99forum är 99mac, fast med diskussioner som inte handlar om mac. Eller med andra ord, 99forum är en hemsida med bara 99macs Livsstil-forum, fast större.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-24 19:36

Det är knepigt att täcka alla områden - men vi kom fram till att 99mac måste erbjuda speciella forum för Final Cut, DVD Studio Pro, Shake, Logic och andra Appleprogramvaror - det är vår "roll" i svenska Macvärlden att erbjuda sådana forum.

Okej, förstår det, men det vore bra att ha ett övergripande forum för detta också... Det finns ett "Digitalfoto" fourm men inget "Digitalvideo". Varför?

Video hamnar kanske under Final Cut Pro, men då borde foto hamna under Adobe...

Du kanske förstår vad jag menar?

Ang. Uppsala: jag är här nu också ;D (är det din storebror som bor i samma korridor som Maria i Uppsala?)
Exaktamundo

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-24 19:38

Om man vänder på det. Skulle det inte kunna vara så att en flytt till 99forum ger bättre och intensivare diskussioner eftersom allt då finns på samma plats? Att inte behöva hoppa mellan två forum borde ge mer tid till ännu matigare inlägg.

1
Bevaka tråden