Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FireWire funkar inte i "T" läge

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-15 13:12

Hej,
Jag har en ny MacBook Pro 13 och en iMac Core 2 Duo, där jag startar upp iMacen i "T" läge och det syns Firewire symbol på datorn.
Kabeln är i, men ingen HD dyker upp på Mac Book Pro.
Sedan gör jag allt tvärtom mellan datorerna, men ingen HD dyker upp på iMacen.
Jag har provat 2st FW-kablar och nätverkskabel och även flyttassistenten...
Båda har samma operativsystem 10.6.3
Inget annat ikopplat

Tips på vad som kan vara fel?

Mvh
Magnus

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-15 15:25

Har du kollat i ett finderfönster? I Snow Leopard visar inte diskar på skrivbordet som tidigare. Du kan slå på det om du vill Finder/inställningar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-15 15:41

Hej Joel,
Jodå, det kände jag till, men det funkar ännu inte....
Mvh
Magnus

  • Medlem
  • 2010-06-15 16:12

Fungerar kablarna i något annat sammanhang?

Du måste ju göra ngt fel då när det inte funkar ngt håll.

Använder du rätt Firewirekablar? Är du i rätt kontakt?

Om du öppnar ett finderfönster; ser du driven som min "Extra 250" här?

Inte samma problem, men kanske relaterat?

Jag har en kompis som stötte på ett problem när han installerade Mac OS X-systemet på sin nya externa FireWire disk. Själva installationen funkade galant, men datorn vägrade att hitta FW-disken som systemskiva vid uppstart.
Det visade sig att problemet berodde på att han hade köpt en FW-800 hårddisk och fått med en sladd som var FW-800 kontakt i ena änden och FW-400 i andra änden. Pga av denna "special"-kabel så vägrade Mac OS X lokalisera hårddisken i uppstartsläge, men hade inga problem att hitta hårddisken när datorn väl var igång. Så att starta upp på FW-diskens system var helt kört.

Det visade sig att det berodde på "special"-kabeln, så han fick glatt köpa en FW-hårddisk som var "äkta" FW-400 i båda ändar. (Hans iMac hade bara FW-400 port)

Så, om du har en FW-400 port i den ena änden och en FW-800 port i andra så är det kanske det som ställer till det? Men det förklarar inte varför en ethernetkabel inte fungerar.

det skall väl t o m funka med en USB-tamp ?

  • Medlem
  • 2010-06-15 21:32

Fungerar Target mode med nätverkskabel?

1
Bevaka tråden