Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 4 säljs olåst av Apple i England

Tråden skapades och har fått 199 svar. Det senaste inlägget skrevs .

I England kommer Apple att sälja iPhone olåst.

iPhone har traditionellt sett varit operatörslåst i de allra flesta länder och med de flesta operatörer. Men nu när iPhone 4 ska börja säljas i England kommer Apple själva att sälja den helt olåst från Apple Store-butiken på nätet.

Såhär skriver Apple:

Can I use my iPhone outside my home country?
Yes. iPhone is enabled to work on carrier networks using GSM around the world. Because the iPhone sold by the Apple Online Store is SIM-free, you can purchase a SIM or micro-SIM card and service from a local carrier at your destination. Or check with your home carrier regarding international roaming charges.

Dessvärre går det inte att beställa från något annat land (inte helt oväntat):

If I buy iPhone from this Apple Online Store, can I ship it to another country?
No. Orders placed through this Apple Online Store can be shipped only within the country of purchase. You can also shop for friends and family in countries where iPhone is sold. Just visit the local store of the country where you want your products delivered.

Den spännande frågan är dock: Kommer vi att se samma sak i Sverige när iPhone 4 släpps?

Priset för iPhone 4 olåst i England är 499 pund för 16 GB och 599 pund för 32 GB, vilket grovt räknat blir 6000 kr respektive 7000 kr.

(Ja, jag återanvände samma text som jag nyss skrev på annat håll, hoppas ingen misstycker.)

Låter ju perfekt..

Flickvännens syster bor utanför London sedan flera år, så då har man ju en adress som det går att skicka till..

Då blir det definitivt att ta kontakt med sina brittiska vänner och komma över en olåst iPhone 4. Det är det allra sista som jag har väntat på innan jag kunnat skippa min HTC.

Finns det några konsumentlagar i England som "tvingar" Apple till detta, eller har dom kommit på detta på egen hand?

I så fall kan man ju undra varför inte detta sker i alla länder? Huvudsaken för Apple måste ju vara att få in sina pengar.

Antingen köper man osubventionerat och olåst till ett högre pris, eller också köper man med något abonnemang och får luren lite billigare vid köpetillfället, precis som vi i Sverige är vana att göra med alla andra telefoner än iPhone.

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Finns det några konsumentlagar i England som "tvingar" Apple till detta, eller har dom kommit på detta på egen hand?

Vet inte, men tidigare har ju hanteringen av olåsta telefoner i de länder med sådana lagar varit helt annorlunda. Att Apple nu själva säljer olåst direkt från Apple Store verkar vara ett trendbrott.

Ursprungligen av Adrian B:

Vet inte, men tidigare har ju hanteringen av olåsta telefoner i de länder med sådana lagar varit helt annorlunda. Att Apple nu själva säljer olåst direkt från Apple Store verkar vara ett trendbrott.

Ett positivt trendbrott imo.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-15 12:26
Ursprungligen av Adrian B:

Vet inte, men tidigare har ju hanteringen av olåsta telefoner i de länder med sådana lagar varit helt annorlunda. Att Apple nu själva säljer olåst direkt från Apple Store verkar vara ett trendbrott.

Vad menar du med "helt annorlunda" ? Jag köpte min 3GS direkt från italienska apple store olåst till en polare i italien förra sommaren t.ex.

  • Oregistrerad
  • 2010-06-15 12:53
Ursprungligen av d99gnu:

Vad menar du med "helt annorlunda" ? Jag köpte min 3GS direkt från italienska apple store olåst till en polare i italien förra sommaren t.ex.

Ja, pga. Italenska myndigheter tvingat apple till detta - alltså inte Apples initiativ, till skillnad från vad detta, till synes ännu obekräftat, verkar vara.

Ursprungligen av d99gnu:

Vad menar du med "helt annorlunda" ? Jag köpte min 3GS direkt från italienska apple store olåst till en polare i italien förra sommaren t.ex.

Jag hade för mig att man var tvungen att gå via operatörerna ändå, och inte kunde köpa direkt från Apples onlinebutik.

  • Oregistrerad
  • 2010-06-15 14:39
Ursprungligen av Adrian B:

Jag hade för mig att man var tvungen att gå via operatörerna ändå, och inte kunde köpa direkt från Apples onlinebutik.

I italien kunde du väl köpa den på ICA typ?.

Ursprungligen av studiox:

I italien kunde du väl köpa den på ICA typ?.

Ah, då är det jag som inte hade full koll på den biten. Men jag uppfattar ändå att ändringen idag med iPhone 4 olåst från UK som en nyhet.

  • Oregistrerad
  • 2010-06-15 14:49
Ursprungligen av Adrian B:

Ah, då är det jag som inte hade full koll på den biten. Men jag uppfattar ändå att ändringen idag med iPhone 4 olåst från UK som en nyhet.

Absolut! Det är ju min åsikt också (kul att vi är överens ibland ) Om det händer i Frankrike också så är det ju intressant då två stora EU länder valt så. Om jag inte får köpa den olåst i Svenska Apple Store kommer jag dänga "lagen om fri rörlighet för varor och tjänster inom EU" i huvudet på första tänkbar Apple jurist...

Ursprungligen av studiox:

Absolut! Det är ju min åsikt också (kul att vi är överens ibland ) Om det händer i Frankrike också så är det ju intressant då två stora EU länder valt så. Om jag inte får köpa den olåst i Svenska Apple Store kommer jag dänga "lagen om fri rörlighet för varor och tjänster inom EU" i huvudet på första tänkbar Apple jurist...

+1!:cool::D:D

Ursprungligen av studiox:

Om jag inte får köpa den olåst i Svenska Apple Store kommer jag dänga "lagen om fri rörlighet för varor och tjänster inom EU" i huvudet på första tänkbar Apple jurist...

Tror iofs. inte att någon på Apple hindrar dig att frakta en iPhone över gränserna inom EU. Däremot hindrar dom dig att från Sverige handla på andra nationella Apple Stores än den dom erbjuder i Sverige.

Det är viss skillnad.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag hade för mig att man var tvungen att gå via operatörerna ändå, och inte kunde köpa direkt från Apples onlinebutik.

Ja, och speciellt i England där du nästan inte alls kan köpa en telefon annat än genom operatörerna. Har noterat att i princip varenda telefon i det landet har en operatörslogga tryckt på telefonen. Därmed är det inte speciellt troligt att brittiska myndigheter skulle börja lägga sig i hur mobiltelefoner säljs.

Glöm inte heller bort att er garanti försvinner (om jag inte har fel).

Ursprungligen av nollnoll:

Glöm inte heller bort att er garanti försvinner (om jag inte har fel).

Du har ju den brittiska garantin.. Sedan eftersom den är köpt inom EU så finns det väl bättre möjligheter än köp från USA tex.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-15 11:45

Finns ju inget som säger att det inte blir likadant här.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-15 11:52

Så nu menar ni att jag måste skaffa en vän i england???

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-06-15 11:59

Cokey; eller ta en ryan-air resa över och kombinera det med en liten mini-semester!

Det verkar vara så i Frankrike oxå.. http://store.apple.com/fr/browse/home/shop_iphone/family/iphone?mco=OTY2ODA2OQ#faqs

Kan inte Franska, men det är samma text där..

Blir lite dyrare, 6200kr resp 7400kr..

Perfekt! Hoppas någon i Sverige hakar på.

Ok, jag kan ta på mig att åka till England och köpa hem en massa jävla lurar. Hjälper ni betala lite av resan? =D

Men undrar hur garantin funkar egentligen, om EU hat något direktiv om detta, lite småmeckigt o åka tillbaka till UK bara om telefonen strular.. Kan inte förstå varför alla datorer har varit världsgaranti på men inte iPhonens?

Ursprungligen av westerlu77:

Men undrar hur garantin funkar egentligen, om EU hat något direktiv om detta, lite småmeckigt o åka tillbaka till UK bara om telefonen strular.. Kan inte förstå varför alla datorer har varit världsgaranti på men inte iPhonens?

Undrar samma sak. Hur har ni som köpt en olåst iphone i utlandet gjort när den gått sönder/fått problem=

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2010-06-16 22:20
Ursprungligen av nollnoll:

Undrar samma sak. Hur har ni som köpt en olåst iphone i utlandet gjort när den gått sönder/fått problem=

Jag har en iPhone från USA som gick sönder. Skickade den med första bästa polare som skulle till USA och så gick dom in på Apple Store och fick den utbytt mot en ny.

Apple noterade att den inte var registrerad med abonnemang i USA men bytte ut den mot en ny ändå! Stiligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-15 18:40

Hm, den vita är "slut" redan... damn.

Eller är det samma som i USA att bara svart säljs direkt... vit verkar vara försenad?

http://www.macrumors.com/2010/06/14/atandt-says-iphone-4-to-be-initially-available-only-in-black/

och även i Tyskland, http://translate.google.com/translate?u=http%3A//www.macerkopf.de/iphone-ipod/iphone/telekom-preise-fur-das-iphone-4-sickern-durch-01485.html&hl=en&langpair=auto|en&tbb=1&ie=UTF-8

Får hoppas den vita kommer till Sverige.

Ursprungligen av sahlback:

Varför är olåsta så heta förresten, man måste ju ändå ha en operatör?

En del vill köra Tele2.

Ursprungligen av 20hz:

För mig handlar det om att jag reser mycket och vill kunna byta sim och vara helt fri.

Samma sak här, är borta 1 eller flera månader i stöten och stoppar då naturligtvis i ett lokalt SIM-kort från där jag är.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-15 19:21

Jippi... blir en tur till Nordirland i sommar o kolla in där

Bevaka tråden