Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Optisk kabel - max längd?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi har en MB och en MBP. Tills idag har vi använt oss av två optiska sladdar med en kontaktomvandlare (3m+1.5m). Vi beställde en 10m kabel som anlände idag och den fungerar bra i min MBP, men inte i MB. Den blir 10m+1.5m och jag har något svagt minne av att 10m är en gräns, sedan krävs signalförstärkare.
Har någon här en MB och mer än 10m optisk kabel i sin setup?

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-06-14 23:08

Du har 100m för 100Mbps på koppar. Varför tror du att fiber skulle ha *sämre* egenskaper än koppar?

Ursprungligen av frazze:

Du har 100m för 100Mbps på koppar. Varför tror du att fiber skulle ha *sämre* egenskaper än koppar?

Jag är lite trött i ögat just nu, men visst har du förväxlat Mbps (Mbit/s) med MBP (MacBook Pro) nu?

Edit: När jag svarade meddelandet var bokstäverna Mbp i ditt "100Mbps" i versaler och omvandlat till en länk(?), så det stod "100MBPs" (som jag läste "hundra MacBook Pro:s", därför blev det aningen svårare att se att du misstolkade mitt inlägg (eller att jag var otydlig) Skönt med förkortningar!
Rolig syn blev det iaf, men så många Mac:ar!

Senast redigerat 2010-06-15 01:01
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-06-15 10:10
Ursprungligen av paperscratcher:

Jag är lite trött i ögat just nu, men visst har du förväxlat Mbps (Mbit/s) med MBP (MacBook Pro) nu?

Inte på långa vägar. Och som du senare skriver så kanske det har varit lite felläsningar på vägen... Hur som helst så är du lite otydlig ser jag av Marcus svar: jag tänker på nätverk medans han tänker på audio. Se där vad lite otydlighet kan orsaka!

Ursprungligen av paperscratcher:

Edit: När jag svarade meddelandet var bokstäverna Mbp i ditt "100Mbps" i versaler och omvandlat till en länk(?), så det stod "100MBPs" (som jag läste "hundra MacBook Pro:s", därför blev det aningen svårare att se att du misstolkade mitt inlägg (eller att jag var otydlig) Skönt med förkortningar! Rolig syn blev det iaf, men så många Mac:ar!

Det var himla underligt. För jag har inte sett något sådant i Safari när jag läst tråden senare.

Ursprungligen av frazze:

Inte på långa vägar. Och som du senare skriver så kanske det har varit lite felläsningar på vägen... Hur som helst så är du lite otydlig ser jag av Marcus svar: jag tänker på nätverk medans han tänker på audio. Se där vad lite otydlighet kan orsaka!
Det var himla underligt. För jag har inte sett något sådant i Safari när jag läst tråden senare.

Ja, självklart borde jag skrivit Toslink någonstans, jag skyller på att jag var trött. Sen att jag har aldrig hört om någon som kör 3m nätverkskabel och använder sig av en omvandlare för att vinna 1.5m extra, det är en annan historia...

Ok, bifogar en screenshot:

  • Oregistrerad
  • 2010-06-15 12:51
Ursprungligen av frazze:

Du har 100m för 100Mbps på koppar. Varför tror du att fiber skulle ha *sämre* egenskaper än koppar?

Toslink är inte fiber!

Inte?

Ursprungligen av studiox:

Toslink är inte fiber!

  • Oregistrerad
  • 2010-06-15 13:20
Ursprungligen av Zimmerman:

Inte?

Men det finns väl inget som hindrar att man sätter en laser istället för en led. För övrigt så är nästan all MultiMode fiber inte hellre laser, dvs all fiber i fastigheter etc. är dioder det också, iofs. något kraftigare

Laser används bara på Singlemode fiber på långa avstånd (>km)

Toslink går max 10 meter.

Citat:

There also an optical version of S/PDIF interface which is usually called Toslink, because uses Toslink optical components. The transmission media is 1 mm plastic fiber and the signals are trasmitted using visible light (red transmitting LED). The optical signals have exactly the same format as the electrical S/PDIF signals, they are just converted to light signals (light on/off). Because high light signal attenuation in the Toslink fiberoptic cable, the transmission distance available using this technique is less than 10 meters (with some equipments only few meters).

epanorama.net/S/PDIF Interface

http://www.audioholics.com/education/cables/toslink-interconnect-history-basics

Detta ska vara någon sorts extender över Cat5. Vet inte hur det funkar.
http://appsys.ch/products/toslinkextender

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Toslink går max 10 meter.

epanorama.net/S/PDIF Interface

TOSLINK Interconnect History & Basics — Reviews and News from Audioholics

Detta ska vara någon sorts extender över Cat5. Vet inte hur det funkar.
ADAT/TOSLINK Extender

Ah, se där! Tackar, tackar för att du tog dig tid och svarade! Får skumma igenom lite history vid tillfälle!
Det står ju till och med på Wiki att 10m är max - då förstår jag verkligen inte varför min MacBook Pro fixar 10m+1.5m medan MacBooken är helt tyst. Det borde inte vara någon skillnad.

Schyst extender! Känns lite overkill bara när det saknas 1-2 meter till skrivbordet!

Senast redigerat 2010-06-15 02:46
  • Oregistrerad
  • 2010-06-15 10:27
Ursprungligen av paperscratcher:

Det står ju till och med på Wiki att 10m är max - då förstår jag verkligen inte varför min MacBook Pro fixar 10m+1.5m medan MacBooken är helt tyst. Det borde inte vara någon skillnad.

Nu ska vi inte blanda in fysikens lagar med specifikationer. Om en CD skiva rymmer 650 Mbyte data och cd-tillverkarna hittar ett sätt att skriva 680 Mbyte data är det då omöjligt?

Avståndet har ju att göra med hur starka dioderna är som sitter inne i datorn, samt hur bra kabeln är på att förmedla signalerna utan att tappa signakvalité (läs:ljus) - Det kan skilja sig markant. Mitt förslag är att du köper en bättre kabel, i det här fallet kan det faktiskt hjälpa. Alternativt att du köper en förstärkare, dom är rätt dyra och mest avsedda för att förlänga över stooora avstånd.

Ursprungligen av studiox:

Nu ska vi inte blanda in fysikens lagar med specifikationer. Om en CD skiva rymmer 650 Mbyte data och cd-tillverkarna hittar ett sätt att skriva 680 Mbyte data är det då omöjligt?

Avståndet har ju att göra med hur starka dioderna är som sitter inne i datorn, samt hur bra kabeln är på att förmedla signalerna utan att tappa signakvalité (läs:ljus) - Det kan skilja sig markant. Mitt förslag är att du köper en bättre kabel, i det här fallet kan det faktiskt hjälpa. Alternativt att du köper en förstärkare, dom är rätt dyra och mest avsedda för att förlänga över stooora avstånd.

Jäkla otur, med andra ord. Ja den där kabeln var nog en av de billigare, så det skulle inte förvåna mig!

Men då har vi löst detta problem - de har alltså inget att göra med MacBook vs MacBook Pro's styrka på signal!

Tack för hjälpen guys!

1
Bevaka tråden