Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tickande Macbook Pro

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er,
min pojkväns dator - med massa superviktiga dokument - har kraschat utan förvarning. När han öppnade den kom det upp ett frågetecken på skärmen och nu står den och tickar. Dataavdelningen på hans jobb säger att det inte går att göra något - förutom att man skulle skicka den till någon expert i Norge som tar 45000 och då finns det ingen garanti att man lyckas rädda något.
Jag hoppas att det ändå finns hopp! Undrar om någon här har tips på vad man kan göra eller om det finns någon billigare expert på närmare håll? Borde inte Macoteket och liknande vara lika bra?
tack på förhand!

Frågetecknet betyder att den inte hittar ett system att starta ifrån. Har ni skivan som kom med datorn. Test att starta från den och se om hårddisken hittas. Har dataavdelningen kollat på datorn eller bara antagit? Kan som mac? Verkar som hårddisken strular och då finns flera sätt att försöka komma åt filerna. Har ni usbminne på iaf 16gb eller extern hårddisk? Annan mac?

Ja de sitter på arbetsplatsen nu och jag vet inte hur långt de kommit , men det finns säkert startskivor och de har bara macar där och det finns externa hårddiskar/macar/minne... Jag vet att en polare till oss förut räddat en kraschad hårddisk via en annan dator så de har nog försökt den metoden tyvärr. :/
Men finns flera metoder så räkna gärna upp dem så ska jag vidarebefodra tipsen, jättesnällt!

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-06-14 22:46

Din dataavdelning behöver förnyas. Kolla in: Dataräddning - Recovery.se

Om hårddisken tickar så håller den på och dör. Visst kan ni försöka att köra en dataräddning, men risken är att ju mer som hårddisken arbetar desto svårare kan det bli att till slut få ut något.

Skickar ni den till IBAS i Norge så får dom ut data från den, men det kostar som sagt plenty. Men det är för att dom öppar disken fysiskt i renrum och kör en massa hokuspokus som vi vanliga dödliga inte har möjlighet till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-15 11:44
1
Bevaka tråden