Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari - var är rullisten?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

en snabb fråga..kör Safari 5 på windows burk... men vart finns rullisten.. noob fråga möjligen, men rätt irriterande..

Det jag menar är, i FF , chrome och ie så finns det ju en såkallad dropdown rullist som man kan trycka på då man öppnar webbläsaren för att få upp alla tidigare besökta sidor, istället för och behöva skriva in dom i adressfältet igen...denna hittar jag inte på Safari...finns det ingen sådan?

att använda Top sites varje gång jag ska besöka en sida jag besökt tidigare känns rätt drygt..

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-13 18:22
Ursprungligen av julian-c:

att använda Top sites varje gång jag ska besöka en sida jag besökt tidigare känns rätt drygt..

Börja skriv så kommer det upp automatiskt. Jag tror inte det finns nån rullist men jag har inte kollat. Har nog inte använt det sen Netscape dog...

Ursprungligen av imaster:

Börja skriv så kommer det upp automatiskt. Jag tror inte det finns nån rullist men jag har inte kollat. Har nog inte använt det sen Netscape dog...

Tack för snabbt svar! Okej..kan det vara så illa att det inte finns :/
Ibland glömmer man adresser och vill snabbt kunna hitta dom i rullisten...
Men får väll vänja mig helt enkelt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-13 18:41

Rullisten är vad jag skulle kalla den spalt till höger i varje fönster som man använder för att scrolla (rulla på svenska) på en sida. Det du syftar på är nog menyraden? I menyraden som vanligtvis finns i alla program har man olika menyer såsom Arkiv, Redigera och så den du antagligen är ute efter i Safari - Historik.

Såsom i många andra program i Windows numera är menyraden borta från Safari och i stället finns två knappar i verktygsfältet - en dokumentsymbol och en kugghjulssymbol (längst t.h.). I någon av dessa finns antagligen Historik-menyn. Dessutom har Safari bokmärkesknappen i bokmärkesraden, precis under fram/bak-knapparna. Trycker man på den får man en mycket snygg bläddrare för alla sina bokmärken och historik.

  • Oregistrerad
  • 2010-06-13 19:33

Nej, safari har ingen sådan.

Ganska många användare tror att "historik fältet" är ett ställe där man kan "arkivera" bokmärken (min far gör så ibland) tills man kommer på att alla webbläsare sedan mosaic har något som kallas för BOKMÄRKEN som fyller just den funktionen.

Det finns dessutom i alla moderna webbläsare bokmärken som du kan placera under URL fönstret, mycket smidigt - Där lägger man ju dom bokmärkena som man alltid vill komma åt.

Jasså ser man på. Bara att vänja sig då Tack för snabba svar

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-14 04:50
Ursprungligen av julian-c:

Jasså ser man på. Bara att vänja sig då Tack för snabba svar

Safari 5 verkar ha nåt som funkar bättre än att bara komma ihåg adressen. Skriv vad du kommer ihåg av titeln så kommer det nog upp.
Annars, gå in i History och sök, den sökfunktionen funkar riktigt bra!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-14 11:38

Hej!

Jag tror du menar menyraden, den finns dold. Tryck bara "alt" och vips har du den ovanför adressfältet

/hebb

1
Bevaka tråden