Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Android eller iPhone?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi har tre inom familjen och kommer inte byta operatör för tillfället.

Jag tycker att iphone 16 och 32 är för dyra. Så alternativen är iphone 3g för 299mån eller htc Desire 399mån. Sedan så vill min fru ha en ny mobil, hon vill ha en "vanlig" men den ska kunna synka med googlecal och gmail.

Jag har haft min iPhone 3G sedan den kom ut på marknaden och är helt klart jättenöjd med den. Men om man pratar om en "vanlig" telefon så är det inte en iPhone man pratar om... Det är, oavsett om det är 3G eller 3GS, ett helt annat koncept än en vanlig telefon. Androidtelefoner har jag ingen erfarenhet av så där kan jag inte uttala mig. Det jag vet är att Apple levererar kvalitet och helt ny enastående teknik. Android uppfattar jag mer som en copycat av iPhone med en del tvivelaktiga tekniska lösningar...

Jag använder båda och jag kan säga att om jag tvingades välja så åkte Android-luren ut. Jag har en iPhone 3Gs 16 GB och en HTC Hero. Heron ska i dagarna bytas till en Legend. Jag tycker att Android funkar lite bättre som business-lur. Jag tycker egentligen bara illa om 2 saker på iPhone och det är att jag har lite svårt att hålla den med en hand och samtidigt knappa på den, samt att man inte kan köra applikationer i bakgrunden. Det enda negativa jag har att säga om min Hero är batteritiden som är ännu sämre än min iPhone (detta lär vara ett mjukvarurelaterat problem som jag hoppas fixas med nya 2.1-uppdatering som ligger runt hörnet), samt ett stor Android-relaterat problem - det finns ingen Skype-klient som funkar bra med Android. Om man inte vill ha en komplicerad lur så tycker jag att iPhone är det självklara valet för även om den kan allt är den busenkel att använda.

Skype är på väg till Android, tills dess kan man prova Fring kanske?

Jag har inte lyckats ringa från knappsats med Fring. Jag har SkypeOut fria samtal inom Europa och skulle uppskatta mycket om man hade en fullfjädrad Skype-klient till Android snart. Var har du hört att Skype är på G?

Läste det här:
Verizon and Skype partner for VoIP service on Blackberry and Android . | AndroidSPIN | Your No.1 source for Android news.

Visserligen via en operatör, men känns väl troligt att en app utvecklas parallellt.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2010-03-20 09:29

Hej!
Har gått åter över till Iphone efter att använt både Android och Windows mobiler.
Hade innan dessa även då Iphone, men som alltid vill man ju prova nåt nytt.
Men kommer härmed vara Iphone trogen, den funkar alldeles utmärkt som "business lur"
bara man tar hem dem rätta applicationerna, tycker inte i mitt fall att jag saknar detta med att köra flera program samtidigt, blir lite mer knappande men stör inte mig nämnvärt. Snabbheten i Iphone finns inte många andra mobiler som slår. Sen tycker jag det är skönt att slippa all reklam i applikationerna.
Använder Iphone till allt inom mina företag från ringa, SMS, MMS till läsa document, maila, USB- minne dela information via datorer mm mm. Detta har funkat utan inga som helst problem.
// Jari

Jag fick i fredags min HTC Legend och förutom en bugg i mjukvaran som gör att jag inte kan växla mellan svenskt och engelskt tagentbord utan att gå omvägen och byta telefonspråk till danska så är HTC'n väl så snabb och trevlig som min iPhone. Det enda jag med spänning väntar på är Skype. Exchange funkar mycket bättre på HTC'n som numera har stöd för out of office etc. När jag svarar på ett mail i Exchange på min iPhone så dyker det upp i Sent items på Entourage, men där ligger ingen koppling till det inkommande mailet. Det gör det när jag svarar från HTC'n. Jag kommer dock ändå aldrig att lämna min iPhone. Om man vill göra den ultimata telefonen tycker jag man ska baka ihop det bästa med iPhone med det bästa hos Android och göra till 1 telefon med 3 gånger så lång batteritid. För med bara en av dessa telefoner klarar jag inte en hel arbetsdag utan att ladda. Jag hade en HTC Hero innan och mitt rekord utan laddning var 7 timmar. Man kunde så klart klara sig längre men då fick man ju stänga ner en massa funktioner som man har betalt för, och då kan man lika gärna köpa sig en billig Nokia för 399:- på Netto.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-03-23 12:01

Ingen tvekan, slå till på iPhone.

Android erbjuder för tillfället en väldigt opolerad, ogenomarbetad, estetiskt ful och virrig användarupplevelse. Är man van vid den flytande användbarheten, snabbheten och den blixtsnabba touch-skärmen hos iPhone och försöker byta ner sig till en Android-telefon känns det som att försöka simma i gyttja. Dessutom är kvaliteten på apps i Android market, ljusår efter App Store, både avseende utbud, användbarhet och estetik.

Ursprungligen av akesson:

Ingen tvekan, slå till på iPhone.

Android erbjuder för tillfället en väldigt opolerad, ogenomarbetad, estetiskt ful och virrig användarupplevelse. Är man van vid den flytande användbarheten, snabbheten och den blixtsnabba touch-skärmen hos iPhone och försöker byta ner sig till en Android-telefon känns det som att försöka simma i gyttja. Dessutom är kvaliteten på apps i Android market, ljusår efter App Store, både avseende utbud, användbarhet och estetik.

Måste invända här - detta beror så klart på exakt vilken Android-telefon man jämför med. Jag har en HTC Hero och en HTC Legend. Att jämföra dessa två är som att jämföra en kulram med en iPhone 3GS. Min Hero var seg, buggig och allmänt jobbig. Legenden är klart i iPhone-klass när det gäller snabbhet, smidighet etc. Mycket har så klart att göra med HTC's Sense UI. Har aldrig provat en Nexus till exempel.
Däremot tycker jag att även om båda telefonerna kan det mesta så känns Android-telefonerna mer som jobbtelefoner och iPhone mer som en privattelefon.

Då jag uppfattade desire och 3gs som ganska likvärdiga, så fick priset avgöra. Det blev en desire. 3g var lite för seg. Nu måste jag bara vänta till v14.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2010-03-24 20:05

Jag tror nog ärligt talat att man blir nöjd vare sig man väljer en HTC Android eller en iPhone. De är så pass nära varandra och båda har lite fel och brister, men inget som stör *jättemycket* egentligen...

Håller med här. Känner folk som har Android, andra har iPhone. Båda sidorna verkar väldigt nöjda. Hade jag inte haft en iPhone hade jag haft en Androidbaserad telefon, lätt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-03-24 22:33

Har testat en HTC Legend och är faktiskt positivt överraskade av Android 2.1, klar skillnad mot föregångaren vad det gäller flyt i telefonen. Dock är det ju fortfarande ingen iPhone.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2010-03-24 22:40

Det handlar nog mycket (mest?) om vad man vänjer sig vid; Jag köpte min Hero först, sen min 3Gs och allting känns ganska bakvänt med iPhone, eftersom jag ju har vant mej mer med Heron (Trots detta föredrar jag nog 3Gs. Än så länge iallafall - framför allt beroende på hur rapp den är i touchen).
På samma sätt som jag tycker det mesta känns bakvänt med Windows (oavsett version) - Jag köpte min första Mac för typ 3000 år sen och har alltid föredragit Mac OS. (utom möjligen runt System 7.5/8.x... ).

Jag vill inte ha ngt annat än 100% koppling mot min Mac.
I åratal har man ju blivit "mobbad" med skitprogramvara från SE / Nokia eller annan tillverkare.
det har ju knappt funkat synka adresser ens.

Så kommer då iPhone, ALLT funkar direkt mot Mac OSX, ingen tweakning, inget knussel, inget "ladda ner vårt mögiga program som bara funkar med FÖRRA versionen av OSX".

Så, jag kör iPhone, allt funkar.
Läst att man får plocka en hel del för att få full funktionalitet mot Mac med android, det är bättre mellan Android och PC/Win.

Så, helvete heller att jag börjar fiddra med allt bröt för att få det att stämma. För gammal för sånt.

Så, vill man ha strulfritt och 100% integration - iPhone 8 dagar i veckan - lätt!

I mina ögon handlar valet mellan Iphone och Android om valet mellan att synka med mac eller med Google, som bl a Goflorp är inne på. Är det 100% mackoppling du vill ha är Iphone förstås oslagbar. Kör du mail, kalender och kontakter mot Google föredrar jag Android, även om detta fungerar även med Iphone.

Jag har testat både Nexus One och HTC Desire och tycker helt klart att de håller Iphoneklass i känsla i pekskärm och hastighet, det har tidigare Androidlurar inte riktigt gjort. Jag kar synkat telefoner och mac mot google och använt Salling Sync för att föra över media mellan datorn (itunes) och luren. Håller inte med om att det är särskilt krångligt att få den att funka med macen. Men visst, Iphone är smidigare, allt annat vore konstigt. Och att bunta ihop Android med PC/Win är väl på gränsen till förtal

Android 2.1 är ett lyft, det jag gillade bäst var den grymma integrationen med Flickr och Facebook direkt i adressboken, bilder och kommentarer ligger tillsammans med kontakter och känslan är nästan att de ligger lokalt i telefonen snarare än på nätet.

Är det 100% mac är det bara Iphone som gäller. Annars tror jag inte att du blir besviken på någon av de nya Androidlurarna.

Jag kör både min iPhone och min HTC mot Exchange så jag har inga synkproblem. Jag har all musik på min iPhone och det funkar ju klockrent. Vet inte hur man bär sig åt för att synka iTunes mot ett mnneskort, men det går säkert.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2010-03-25 10:39

Musik är enklare i iPhone (vore väl konstigt annars) och ipod-spelaren är mycket smidigare än Androids motsvarighet. I Android är det dra och släpp från iTunes som gäller, sen göra spellistan i telefonen. Inte så jättejobbigt, kanske, men jobbigare än att bara synka, onekligen.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-03-25 20:42

Ja det jag saknar i iPhone som jag tycker är riktigt schysst i Android är integreringen med Facebook/Twitter/MSN etc. direkt med kontakterna i telefonboken så man snabbt kan kommunicera med vald person utan att behöva ringa.

Jag är själv en gammal mactaliban sedan os 7.1, och har haft både palm, newtons, clié, psion winCE, på handatorsidan och fått allt att funka med mac (till slut). Jag tror att detta kommer att gå smidigare, men troligtvis inte lika smidigt som iphone. Jag tycker nog bara att Nokia har bra stöd för mac av de mobiler jag provat.

Ursprungligen av mdlarsson:

Jag är själv en gammal mactaliban sedan os 7.1, och har haft både palm, newtons, clié, psion winCE, på handatorsidan och fått allt att funka med mac (till slut). Jag tror att detta kommer att gå smidigare, men troligtvis inte lika smidigt som iphone. Jag tycker nog bara att Nokia har bra stöd för mac av de mobiler jag provat.

Men om du redan nu synkar e-post/kalender/kontakter i din mac mot Google (du började ju i en sådan tråd minns jag) så behöver du bara ange ditt Googlekonto första gången du startar din Desire, och sedan behöver du inte tänka mer på det.

Musik/film/bilder är förstås smidigare med Iphone, men jag har kört med Salling Software - Salling Media Sync for Mac till mina Androidtelefoner, programmet kostar 200 spänn i fullversion, men du kan testa det gratis hur länge du vill, då synkar den om rubbet varje gång du synkar. Straffet för att inte betala är alltså att det tar längre tid. Betalar du går det snabbt.

Programmet synkar spellistor, låtar och podcasts från Itunes, bilder från Aperture och Iphoto och filmer helt automatiskt. Så för 200 spänn har du i princip full Iphonefunktionalitet. Stöd för Desire listas inte på webbplatsen, men det stöder Nexus One och jag har för mig att jag synkade en Desire med min mac när jag testade den, men jag kan inte svära på det. Ta hem det och testa gratis, jag har mycket roligare med mina Androider med hjälp av det programmet.

Salling Media Sync for Mac- Är nog ett självklart köp. Sedan är det ju kul att ladda ner program och pilla lite, Jag har alltid gillat iden med haddatormobil men sedan iphone kom har det blivit så mycket bättre, HTC's tidigare winmobiler sög. Men nu verkar HTC äntligen fått luft under vingarna. Jag har ju inte fått den ännu men jag ska beställa både minneskort 16gb och ett fodral, läder likt det till e71an.

Hej,

jag går också och funderar på om jag ska köpa desire eller iphone. Synkningen verkar inte vara något större problem med androiden heller till min mac, men hur är det med att använda desire som modem? Ett abonnemang med obegränsat surf skulle kunna få mig att säga upp heminternetet om det går hyfsat snabbt (laddar inte ner så mycket). Iphone har jag förstått bara är att plugga in och köra som modem, men är det möjligt (och någrolunda smidigt) med desire eller legend?

Erik

HTC Desire: Muskler, speed och hjärna! - M3

Citat:

Det extra minnet och den kraftigare processorn märks också i användningen. Legend är i och för sig inte någon långsam telefon, men Desire flyter helt enkelt på otroligt smidigt.

Ett klockrent exempel är skärmtangentbordet, som visserligen fungerar bra hos de flesta Androidmobiler men har en förmåga att stundtals sega.

Något sånt har vi inte stött på hos Desire alls, utan vi upplever den faktiskt som ett bättre skrivverktyg än Iphone, som annars brukar ha det bästa pekskärmstangentbordet.

Citat:

Desire och Legend är de bästa telefoner du kan köpa just nu. Vilken du väljer är egentligen en fråga om vad du prioriterar, snabbhet eller byggkvalitet.
–Daniel Hessel M3-redaktionen

Jag fick mobilen igår, jag kan nog säga att jag är mycket nöjd. Det är lite krångligt allt lära nytt, men också roligt.

För min del kan jag inte förstå varför man väljer Android istället för iphone. Skulle vara för att android är lite mer öppen då...
Förutom ett rörigt användargränssnitt är det något jag stör mig enormt på. Ryck och flimmer när man skrollar! Det är inte alls lika "smooth" som på iphone där det är mer direktkontakt med innehållet som skrollas. Känns mer som om man rör ett papper upp och ner. Dock har jag förstått att det inte är alla som är lika känsliga för det som jag är.

Android kommer säkert ifatt såsmåningom när de lyckats få gui't GPU-accelererat som på iphone. Dock har jag inte läst något om att det är pågång.

/Nicklas

Ursprungligen av Nicklas S:

För min del kan jag inte förstå varför man väljer Android istället för iphone. Skulle vara för att android är lite mer öppen då...
/Nicklas

En iPhone är inte ett alternativ om man t.ex. reser en del utomlands. Därför är det betydligt bättre för mig att välja en HTC Desire. Då kan jag åka till Storbritannien och byta till T-Mobile medan jag är där. Det går inte med iPhone.

När Apple bestämmer sig för att låta oss köpa olåsta iPhone 4 så ska jag se över att byta från HTC till iPhone. Annars får det vara.

Egentligen så är frågan lite felställd. Android eller iPhone?

Andoid är ett OS som licensieras ut till olika tillverkare. En SonyEricsson X10 är inte samma sak som en HTC Desire. En HTC Desire är inte samma sak som en Motorola Droid (eller vad de nu heter) eller som en Acer...

Android är mer som Linus... Vilken distribution ska du ha?

Jag har en HTC Desire och en iPod touch (generation 1), jag har även pillat på en del iPhone 3GS:er.

Jag skulle överge min Desire vilken dag som helst mot en iPhone 4:

Nackdelar med Android jämfört med iPhone OS/iOS
* Android är krångligt - särskilt om man är van vid iPhone OS/iOS.
* Android är nstabilt och oöverskådligt - många olika tillverkare utan enkel certifiering mot just min telefonmodell och androidversion gör appdjungeln än värre än för iPhone OS/iOS

Fördelar med Android jämfört med iPhone OS/iOS
* Jag har bättre tillgång till hårdvaran, vilket gör att jag kan få de funktioner jag vill ha, jag tänker framförallt på två silverkulor: FM-radio och automatisk inspelning av samtal - alla samtal

Det är inget fel på min Desire, men det är inte samma upplevelse som med en iPhone OS/iOS-apparat.

Jag har funderat på kombinationen: HTC Desire + iPod nano + iPad, det kanske är att ta de bästa smulorna ur kakan.

1
Bevaka tråden