Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur surfar man anonymt?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-08-28 22:05

OK. Kalla mig paranoid. Men nu vill jag börja vara anonym. Jag vill att all min vanliga webbtrafik skall gå via någon anonym server som skramblar mitt nummer. Jag vill inte bli spårad.

Hur gör jag?

PS Dessutom - jag är hindrad att gå in på en webbplats som stänger ute trafik från vissa länder - också ett skäl att lösa det genom proxy?

  • Medlem
  • 2007-08-28 23:37

Du kan pröva:
http://dold.se Betaltjänst
http://www.the-cloak.com

Problemet med dessa är dock att det går långsammare att surfa.

Helt anonym lär du aldrig kunna bli - hörde någon som sa att "hur anonym du kan bli beror på vilka resurser de som vill spåra dig har"

Visst finns det företag som säger att dom ger dig total anonymitet (googla på "surfa anonymt" så ser du) men kom ihåg att de kan alltid se och lagra din riktiga IP ...

  • Oregistrerad
  • 2007-08-29 00:46

Flashback tillhandahåller den tjänsten.

https://www.flashback.name/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-29 01:10

för att inte tala om www.relakks.com och prq.se

Fördelen med den typ av VPN-lösningar som en del tjänster ovan erbjuder är att man också har en krypterad överföring av all trafik från ens dator. Sitter man hemma är det inte ett stort problem, men om man ansluter till okända och framförallt öppna trådlösa nät lite här och var så kan det vara rätt vettigt att använd VPN eftersom det annars går snabbt att plocka all möjlig känslig information från ens trafik.

Däremot vet jag inte om jag skulle kunna sova gott om jag drev en anonymiseringstjänst. VIsst, man kan ha ädla syften som att ge folk i förtryckta länder en möjlighet att använda nätet, men den allra största delen av trafiken lär ju vara folk med betydligt ljusskyggare syften, som att anonymt kunna mobba, förtala, trolla, hänga ut eller direkt kriminell verksamhet som droger, barnporr osv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-06 13:27

Men, lämnar man inte alltid sin MAC-adress? i så fall kan man ju inte vara helt anonym, om någon lyckas med litet datamining?

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Ylan:

Men, lämnar man inte alltid sin MAC-adress? i så fall kan man ju inte vara helt anonym, om någon lyckas med litet datamining?

MAC-adressen tror jag inte går längre än till närmaste switch (eller om det är routern). Sen är det bara IP-adressen som identifierar dig.

Någon får rätta mig om jag har fel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-06 13:28

Mac-adressen kan man ändra med ett program, finns på macupdate, glömt namnet.

Uppdaterades nyss minns jag.

Anonym, eller i skola -->

http://skolproxy.com/

  • Oregistrerad
  • 2007-09-06 16:34

Intressant sida om ämnet: http://stoppa-storebror.se

Köp gärna hans bok, läsvärd.

Såg att dold.se ska börja med en VPN-lösning likt den Flashback kör med istället för proxy-lösningen enbart för surfning. Båda tjänsterna ligger på ungefär samma pris per år. Undrar om det är en lukrativ marknad?

Kan dock inte hjälpa att sluta tänka att trots de ädlaste av syften så gagnar det i större utsträckning "fel" personer i "fel" syften.

Jag använder mig av https://www.vpntunnel.se dom kör med OpenVPN som är säkrare än PPTP VPN. Jag betalar bara 49:- i månaden för obegränsad bandbredd vilket jag tycker är mer än okej.

Jag har främst valt dom för att dom inte spar loggfiler, så man garanterat surfar anonymt och säkert.

MAC-adressen går endast till närmaste router, om nu inte någon underlig applikation skickar med den av någon anledning.

Fastnat i en Kina-server

Laddade ner Anonym 1:1 från Macupdate för att leka lite. Fungerade fint, med ett stort antal servrar i olika länder som gav mig olika "spök IP:s". Kollade det både i Anonym och Jondonyms "what is my IP address". Då jag tyckte att hastigheten sjönk betänkligt kastade jag programmet i papperskorgen - och tömde korgen!!!
- men nu sitter jag med fast med ett spökIP på en Kinabaserad server, som är fruktansvärt långsam ( från ca 80 Mb tlll 30 Kb ! ) och som dessutom censurerar mina sökningar. Den blockerar tex alla anonymiseringsprogram inklusive Anonym. Jag kan därför inte ladda ner ett nytt Anonym för att därigenom kunna ändra tillbaka mitt IP till orginalet.

Vad göra ?

emanuel 38 , som nu vet hur det är att leva med ett censurerat nät !!

Ursprungligen av emanuel 38:

Laddade ner Anonym 1:1 från Macupdate för att leka lite. Fungerade fint, med ett stort antal servrar i olika länder som gav mig olika "spök IP:s". Kollade det både i Anonym och Jondonyms "what is my IP address". Då jag tyckte att hastigheten sjönk betänkligt kastade jag programmet i papperskorgen - och tömde korgen!!!
- men nu sitter jag med fast med ett spökIP på en Kinabaserad server, som är fruktansvärt långsam ( från ca 80 Mb tlll 30 Kb ! ) och som dessutom censurerar mina sökningar. Den blockerar tex alla anonymiseringsprogram inklusive Anonym. Jag kan därför inte ladda ner ett nytt Anonym för att därigenom kunna ändra tillbaka mitt IP till orginalet.
Vad göra ?
emanuel 38 , som nu vet hur det är att leva med ett censurerat nät !!

Förslagsvis så ska det väl bara vara att ta bort programmet och radera eventuella nätverksinställningarna i System Preferences. Det måste ju sluta fungera då.

För övrigt så borde du väl ha förstått konsekvenserna av att använda en kinesisk server.

En kompetent och snabb tjänst för anonymisering är www.anonine.com. Mina egna erfarenheter säger att man har en oerhört bra hastighet. Jag har aldrig haft några som helst problem med att komma upp i full hastighet (100Mbit-access från Bahnhof), och jag känner mig rätt säker på att företaget skyddar mina uppgifter. Det enda som sparas är, enligt företagets uppgift, den e-post-adress som används vid registrering.

Tack Tobias för snabbt svar !
självklart borde jag förstått detta, men klockan var mycket och omdömet dåligt.
Skall berätta hur det går !
emanuel

Ursprungligen av emanuel 38:

Tack Tobias för snabbt svar !
självklart borde jag förstått detta, men klockan var mycket och omdömet dåligt.
Skall berätta hur det går !
emanuel

När man sitter på ett utbildningstillfälle för vårt kommunfullmäktige så finns det enormt mycket tid att svara snabbt här på 99.se (ursäkta sidospåret!).

Ser fram emot att höra hur det gick.

Tobias, så enkelt var det !
Skönt åka ocensurerat i 95Mb igen.

Stort tack för hjälpen ! Och Tack för tipset men anonine, skall prova det när kinesskräcken avklingat !

emanuel 38

Ursprungligen av emanuel 38:

Tobias, så enkelt var det !
Skönt åka ocensurerat i 95Mb igen.
Stort tack för hjälpen ! Och Tack för tipset men anonine, skall prova det när kinesskräcken avklingat !
emanuel 38

Kul att man kunde hjälpa till.

Anonine är som sagt en helt underbar tjänst. De har dessutom OpenVPN, vilket erbjuder en betydligt starkare kryptering än PPTP och andra tjänster som flertalet erbjuder.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-08 02:25
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Kul att man kunde hjälpa till.

Anonine är som sagt en helt underbar tjänst. De har dessutom OpenVPN, vilket erbjuder en betydligt starkare kryptering än PPTP och andra tjänster som flertalet erbjuder.

Synd inte OpenVPN fungerar på iPhone

Jag som faktiskt befinner mig i Kina "på riktigt" använder mig av www.witopia.net. Billigt, bra och helt nödvändigt.

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2011-01-08 00:36

Kapar tråden lite..
Ni som använder Anonine, har ni fått det att fungera omgående genom att följa deras guide eller har ni fått "krångla" lite? T ex. ett dygn för att kontot ska bli aktivt. Jag sitter på OSX 10.6 och dom har ju enbart en guide för Leopard. Tycker det borde vara samma men man vet aldrig. Det här med nätverk har aldrig varit min grej.

MVH

EDIT: Jag använder deras PPTP-tjänst. Vill kunna se SVT-plays utbud i utlandet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-08 18:31
Ursprungligen av kim_sv:

Kapar tråden lite..
Ni som använder Anonine, har ni fått det att fungera omgående genom att följa deras guide eller har ni fått "krångla" lite? T ex. ett dygn för att kontot ska bli aktivt. Jag sitter på OSX 10.6 och dom har ju enbart en guide för Leopard. Tycker det borde vara samma men man vet aldrig. Det här med nätverk har aldrig varit min grej.

MVH

EDIT: Jag använder deras PPTP-tjänst. Vill kunna se SVT-plays utbud i utlandet.

Japp, plug n play. Det var bara att tuta och köra för min del. Jag testade först deras OpenVPN-tjänst men bytte sedan till PPTP för att kunna nyttja den i iPhone också, där inte OpenVPN fungerar.

Witopias SSL-tjänster innehåller även PPTP som går att köra på iPhone. Nu gäller det bara att skaffa en iPhone så att man får full valuta för pengarna!

Två inlägg har brutits ut till en egen tråd:
http://www.99.se/natverk-sakerhet/283717-varfor-vill-surfa-anonymt.html

/Mod

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-11-29 13:31

Ghostery gör dina surfvanor mer anonyma, den blockar spårnings cookies och annat. Tex facebook/twitter plugins på nätet.

1
Bevaka tråden