Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Börjar tröttna på Aperture - är Lightroom bättre?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag börjar tröttna på Aperture. Den suger all kraft från min maskin. (se annan tråd).
Jag har aldrig kört Lightroom - är det ett alternativ?
Vilka är de störst skillnaderna?

Tacksam för svar...
/Peter

Det är helt klart ett alternativ. Adobe erbjuder 30 dagars test. Börja med att ta ner den.

Eftersom diskussionen gäller Lightroom, så ligger tråden bättre i Adobe-forumet än i Aperture-forumet.

Jag har också förtydligat trådens rubrik. Försök alltid sätta rubriker som tydligt visar vad tråden handlar om.

/Mod

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Eftersom diskussionen gäller Lightroom, så ligger tråden bättre i Adobe-forumet än i Aperture-forumet.

Jag har också förtydligat trådens rubrik. Försök alltid sätta rubriker som tydligt visar vad tråden handlar om.

/Mod

Tack för hjälpen.

"Börjar tröttna på Aperture - är Lightroom bättre?"

JA!

Jag har bara testat Aperture lite snabbt, och enligt min uppfattning så är det som natt och dag. Enkla justeringar som i Aperture hade någon sekunds fördröjning sker nästan direkt i Lightroom, och gränssnittet är smidigare överlag. Sen är jag iofs van vid Lightroom sen innan, men ändå.

Jag har försökt installera Aperture 3ggr, avinstallerat inom 7-14dagsr igen.

Lr, nu med trean bjuder på ett lättöverskådligt gränssnitt.
Bra verktyg och ett tänkt arbetsflöde från v till h.

Bibliotek - läs in, editera exif, filnamn, format etc
Framkalla - bearbeta bilden, presets mm
Printa, web och bildspel - olika utmatningsformat

extra roligt: alla presets - speciellt inom framkalla
skärpa/brusreducering (ruskigt bra) och objektiv-banan-kompensering.

Ja...

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-06-15 08:25

Jag gillar Aperture bättre, har aldrig förstått mig på det här pratet om att det skulle vara segt. Om det beror på att mitt bibliotek bara är 12 gig vet jag inte?
Jag föredrar Apertures "fria" arbetsflöde där man inte "måste" följa en särskild ordning. Men framförallt så är ju Aperture, förstås, integrerat i OS:et. Vad jag vet kan man inte synka sina bilder till ex. iPhonen från Lightroom?
Dessutom är ju Aperture billigare än Lightroom
Men var och en använder såklart det man trivs med.

Hur emigrerar man från Aperture till LR eller vice versa?

Är det inte så att om vi väl är "inlåsta" med 10.000 bilder så sitter vi fast i det valda verktyget?

Ursprungligen av BlackSmp:

Hur emigrerar man från Aperture till LR eller vice versa?

Är det inte så att om vi väl är "inlåsta" med 10.000 bilder så sitter vi fast i det valda verktyget?

Kanske en smula sent svar, men såvitt jag vet så arbetar Aperture och Lightroom med två olika raw konverterare. Så alla dina förändringar du gjort är att glömma när du för över bilderna om du nu inte vill gå lite omvägar.

En liten lösning när man går från Aperture till LR var att låta Aperture sortera ut alla bilder som jag INTE redigerat och slänga ut dom som raw-filer, sedan behöll jag de filer jag redigerat och gjorde en snabb titt vilka ja ville manuellt föra över och applicera inställningar. Om bilderna var för komplicerat redigerade så exportera jag dom till PSD/TIF och fick in det den vägen till LR.

Att även ta exportfunktionen med Sidecar XMP file gjorde att mina keywords, betyg och andra småsaker följde med.

1
Bevaka tråden