Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behövs antivirus?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjo,

Köpte en mac mini idag och satt och funderade över om man behöver ngt antivirus? Eller e det bara att köra? Såg i ngn artikel någonstans att apple själva har ett antivirus program, men kan inte hitta det...

Antivirus är ett omdebatterat ämne och det finns argument både för och emot. Jag tror att om man mätte så skulle de flesta Mac-användare köra sina maskiner utan något antivirusprogram. Det finns egentligen inga virus och väldigt få skadliga program att skydda sig mot så nyttan är kanske inte alltför stor. En anledning kan vara att om man t. ex. producerar material till kunder eller kollegor kan vara bra att se till att man inte av misstag får tag på och skickar vidare något skadligt program som de kan drabbas av.

Sedan 10.6 har Mac OS X inbyggt antivirusskydd. Det är utformat så att man inte ska behöva se det. Det kommer upp en dialogruta om det har något att säga till om, annars är det inget att bry sig om. Det gör sitt jobb men har en del att önska. Jag skulle säga att det är tillräckligt för de som inte är intresserade av att ha antivirus medan de som vill ha ett sådant program bör investera i något annat.

tack för ett bra svar... sitter och lär mig osx, och det är många frågetecken som behöver rätas ut... men som jag förstår det på dom flesta så är det mer för att skydda win användare ifall man råkar dela med sig / skicka vidare en infekterad fil.... vart hittar jag intsällningarna i det inbyggda virusprogrammet?

Här är lite matnyttig info om "antivirus" programmet som finns i Snow Leopard
Apple's Snow Leopard Antivirus

Själv har jag faktiskt skaffat mig Intego VirusBarrier X6 bara för att testa 1 år för att se ifall man får Virus / Spyware vid normal användning men har inte haft problem med Virus eller Spyware innan och då har jag kört Mac sedan 99 och Windows sedan 94.

Med sunt förnuft kommer man långt. Saknar man sunt förnuft bör man skaffa Virus-program eller helt skippa nätet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-12 00:14

Har du vänner som kör någon version av Windows och som du bryr dig om? Skaffa antivirusprogram.
Annars - skit i det, öppna brandvägen och slappna av.

(Kört Mac sedan 1988 och har faktiskt haft ett virus(!) på min Atari 1040 ST som jag ägde ett år 1989...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-12 00:17

Glömde en sak; jag har ALDRIG haft något antivirusprogram på någon av mina Macar under alla år. Men så har jag också viss förståelse för risker och nätverk och virus. Och sunt förnuft. Tolka det som du vill.

Tror du att du behöver virusskydd så är du förmodligen så okunnig att du faktiskt behöver virusskydd! Släng pengar på Symantec så blir alltid någon glad.

Ursprungligen av marf:

Glömde en sak; jag har ALDRIG haft något antivirusprogram på någon av mina Macar under alla år. Men så har jag också viss förståelse för risker och nätverk och virus. Och sunt förnuft. Tolka det som du vill.

Tror du att du behöver virusskydd så är du förmodligen så okunnig att du faktiskt behöver virusskydd! Släng pengar på Symantec så blir alltid någon glad.

Så skönt det är med förståndiga människor som vet sitt eget och andras bästa.

Ursprungligen av marf:

Tror du att du behöver virusskydd så är du förmodligen så okunnig att du faktiskt behöver virusskydd! Släng pengar på Symantec så blir alltid någon glad.

Virusskydd är inte bara för okunniga utan för folk som faktiskt vill stoppa skiten som finns på nätet men sedan är man oförsiktig så skall man absolut ha Virusskydd. Skulle dock aldrig installera Symantec frivilligt eller betala för det... Finns ju Virusskydd som är bra där ute och inte drar all datorkraft.

Kör man Windows så fungerar Microsofts bra eller Nod32. Har bara testat X6 på Mac och som sagt valet är ju upp till dig själv. Du kommer nog klara dig fint utan Virusskydd eller Virusskydd med smartare brandvägg men någon gång i framtiden lär det behövs till Mac också.

Sunt förnuft kommer man långt med som flera redan nämnt. Jag skulle inte slänga pengar på det. Unna dig själv eller någon annan något för de pengarna istället.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2010-06-12 09:04

Förutom risken att skicka smittade filer vidare till stackars windowskollegor är den största risken att bli drabbad av någon trojan, då det faktiskt existerar några i vilt tillstånd.

Laddar man inte ner piratkopierade program, samt håller sig till program från kända tillverkare, så borde inte heller trojaner utgöra ett reellt hot.

vad heter det som apple har? Läste någonstans att det var gratis att tanka från deras sida, men jag hittar det inte...

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-06-12 11:24
Ursprungligen av soulman79:

vad heter det som apple har? Läste någonstans att det var gratis att tanka från deras sida, men jag hittar det inte...

Nej, det Apple har inget antivirus-program.

Du behöver inte ha något eftersom det inte finns virus för MacOS X och det finns ett grundläggande skydd inbyggt i MacOS 10.6.

Enda skälet till att slösa processorkraft och pengar på antivirus är om du är rädd att maila vidare virus till dina vänner med PC. Men det är väl deras ansvar att se till att skydda sig när de kör ett operativsystem som är utsatt för virus & spyware?

Ursprungligen av soulman79:

vad heter det som apple har? Läste någonstans att det var gratis att tanka från deras sida, men jag hittar det inte...

Alll sökning efter programvara på macen utgår från Versiontracker;

Mac OS X Software Updates and Mac OS X Downloads - VersionTracker

En Sökning på Antivirus här :

Search - VersionTracker

Personlig åsikt; Att sitta och jaga virus som inte finns, för att man tycker synd om Windowsmänniskor som kanske kan få något av en i ett sällsynt fall..... Meh!

kommer från 20år med pc, så det känns lite "naket" utan något antivirus... men säger ni att det är safe så tror jag er... sunt förnuft ftw!

Ursprungligen av soulman79:

kommer från 20år med pc, så det känns lite "naket" utan något antivirus... men säger ni att det är safe så tror jag er... sunt förnuft ftw!

Det finns i dagsläget inte ett enda aktivt Virus i det fria till OSX.
Det finns en handfull trojaner som oftast maskeras som en "codec du behöver för att se våra porrfilmer på den här siten". Det finns ngt "proof of concept" på ngt virus.

Pratar man med AntiVirusföretag så skall man ju inte glömma att de är lite jäviga, de pratar ju i egen sak. Klart du behöver ett virusskydd.... köp vårt.

Däremot finns det ohederligt folk som kan tänkas nosa runt i ens maskin!

Där är det rätt enkelt, slå på brandväggen, ställ in den på att endast tillåta tjänster som behövs, stealth mode (folk som frågar din dator ngt får inte ens svar). Man kan slå av internetdelning (att andra kan ansluta till ens volymer utifrån), ta bort "guestkontot", det finns mängder med guider som man kan följa - allt efter intresse och "paranoidnivå"

"Säkerhet" omfattar så mkt. Även Backuplösningar (Time Machine + Off-Site backup kanske?). Lösenord på skärmsläckaren ?

En ofta återkommande fråga är "behöver jag ett virusskydd till min Windows i macen".
Där är nog svaret JA. Windows i macen (Paralells, Fusion, BootCamp) kan drabbas som vilken PC som helst. Virus som raderar saker KAN i värsta fall radera saker på din Macdisk. Viruset kan dock inte "leva" i OSX.

Bästa skyddet mot allt jävelskap som finns; din egen hjärna!

Ladda inte ner konstiga saker.
Tänk? Varför skall man ladda ner konstiga program för att se naket när alla andra klarar det med metoder som datorn redan har stöd för?
Tänk, vad händer med min MacPro på golvet om det blir översvämning här?
Tänk, Varför innehåller en pytteliten lista i Excel macron? Det brukar den ju inte göra?
Tänk, varför vill Paypal ha mina inloggningsuppgifter? De skriver ju på siten att de aldrig ber om dem på mail ? Och varför kommer paypals brev från Zambia?

Favorit; den här websidan säger att min dator har 76 virus... Varför ser alla ikoner, bilder och fönster ut som i en Windowsmaskin? Varför skriver de att man har Virus i Win-32.exe - jag har ju inte ens Windows i min maskin

Kört med brandvägg på, virusskydd NOLL i många herrans år.
Aldrig råkat ut för ngt.

Jo, formatterade disketter i Linux, 1998, som sedan jobbets PC-datorer skrek sig hesa om Virus mm eftersom Linux formatteringsprogram inte skrev namnet på exakt MS-DOS-sätt på disketten....

sådär ja... stealth mode aktiverat... ser ingen anledning att inte ha den igång? disabla även guest kontot...

såg även att det fanns ett alternativ "block all incomming connections" men den kändes jävligt overkill

tack för svaret!

1
Bevaka tråden