Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enkelt bildbehandlingsprogram på svenska för mamma

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är på jakt efter ett enkelt bildbehandlingsprogram på svenska till min mamma. Har inga specifika features som jag efterfrågar. Föreslog först Photoshop Elements men det verkar bara finnas på engelska på mac.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-06-10 21:56

Du kan beskära, räta upp bilder, justera färger mm i iPhoto.

Jag tror hon är lite sugen på att göra små kollage och liknande. Men hon är bara halvt datorvan så det vore schysst med något jätteenkelt med mallar och sådant. Är lite vag i önskemålen eftersom hon inte heller riktigt vet vad hon vill göra, bara att hon vill göra något med semesterbilderna.

Ursprungligen av gammalpuma:

Jag tror hon är lite sugen på att göra små kollage och liknande.

Det där tycker jag låter som något man skulle göra i ett vektorgrafikprogram.

Pages (iWork) är enkelt att komma igång med. Inget bildredigeringsprogram direkt men det funkar bra att göra olika layouter av färdiga bilder.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-06-10 22:51

Återigen iPhoto. Bildspelsfunktionen gör rätt snygga bildspel utan något större behov av manuell handpåläggning så länge bilderna i sig är bra.

Men visst, det blir nog kanske inte så personligt.

Apple - iPhoto - Organize, edit, and share photos on the web or in a book.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-06-11 14:08

iPhoto kan ju göra en hel del med själva bilderna. Vill man få mer avancerade funktioner som collage och fotoalbum så kan iCalamus ge ytterligare möjligheter (iCalamus.net :: :: Willkommen bei iCalamus! (de)) fungera - det är gratis att använda tillsammans med en fotobokstjänst i Tyskland och är annars inte så dyrt.

Annars är det ganska få bildbehandlings- och layoutprogram som finns på svenska, tyvärr.

(För tydlighets skull: det är jag som har översatt och är svensk distributör av iCalamus.)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-15 13:40

Jag TROR att graphic converter är översatt.

Ursprungligen av iPhoner:

Jag TROR att graphic converter är översatt.

... fast man kan ju knappast kalla GC enkelt...

Ursprungligen av gammalpuma:

Jag tror hon är lite sugen på att göra små kollage och liknande.

Comic Life kanske?

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-06-15 16:36
Ursprungligen av johan_tanying:

... fast man kan ju knappast kalla GC enkelt...

Eller välöversatt, för den delen. Det är en salig blandning av svengelska och en del svyska.

1
Bevaka tråden