Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

12V adapter med Magsafe?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-06-10 14:46

Helt fantastiskt - där var problemet löst
Ni som använder datorn i båten, vilken 12v adapter använder ni er av? (Magsafe)

En sådan här:

Clas Ohlson Internetbutik

Nu har ju en gammal TiBook en minimini-tele som kontakt (ringen utanpå kan man skita i) så det var ju en baggis att sy ihop en egen adapter in till TiBooken. Jag skulle dock inte tveka att köpa en MagSafe-sladd och slakta den om jag hade en nyare bärbar Mac.
Alternativet är en inverter - 12V > 240V och köra med medföljande nätdel till datorn, men då ska man köpa en med riktig sinusvåg och dom kostar 1-2000 kronor. Dessutom så slukar dessa inverters batteri fastän dom inget gör - ligger bara där och mumsar på batteriet/batterierna. Det är ju också en sjuk omväg att gå från 12V likström till 240V växelström och sedan tillbaka till 17-24V likström.

Ursprungligen av Calle_G:

Helt fantastiskt - där var problemet löst
Ni som använder datorn i båten, vilken 12v adapter använder ni er av? (Magsafe)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-06-10 15:34
Ursprungligen av Zimmerman:

En sådan här:

Clas Ohlson Internetbutik

Nu har ju en gammal TiBook en minimini-tele som kontakt (ringen utanpå kan man skita i) så det var ju en baggis att sy ihop en egen adapter in till TiBooken. Jag skulle dock inte tveka att köpa en MagSafe-sladd och slakta den om jag hade en nyare bärbar Mac.
Alternativet är en inverter - 12V > 240V och köra med medföljande nätdel till datorn, men då ska man köpa en med riktig sinusvåg och dom kostar 1-2000 kronor. Dessutom så slukar dessa inverters batteri fastän dom inget gör - ligger bara där och mumsar på batteriet/batterierna. Det är ju också en sjuk omväg att gå från 12V likström till 240V växelström och sedan tillbaka till 17-24V likström.

Hittade den här som verkar vara rätt vettigt prissatt: 85 Watt Mobile Power Adapter for Apple Ma... (MISADPTMSC85) at OWC
Har någon erfarenhet av denna?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-06-10 18:16
Ursprungligen av Calle_G:

Hittade den här som verkar vara rätt vettigt prissatt: 85 Watt Mobile Power Adapter for Apple Ma... (MISADPTMSC85) at OWC
Har någon erfarenhet av denna?

Hur tusan kan dom få ett businesscase på $50 när dagens laddare kostar $80 (visserligen med ny vinklad kontakt, men det torde ge en vägledning om prisnivå)? Då Apple ännu inte har licensierat MagSafe så betyder ju detta att denn (förnämliga) produkt är byggd/baserad på en original Apple-dito. Bra jobbat, OWC!

  • Medlem
  • Solna
  • 2010-07-25 20:38

Tänkte bara tipsa om att kjell & co säljer en färdig 12v-laddare för 499:-, med magsafe-kontakten. Vet inte hur jag ska direktlänka, men produkten har art nr 44499!

Har brutit ut ovanstående fem inlägg från en annan tråd.

Lägg inte in nya frågor i en tråd som handlar om något helt annat!

/Mod

Jepp. Det är samma laddare som tipsas i inlägg #3.

Jo, man undrar ju hur dom får biziz i detta. Dom köper alltså en adapter av Apple - slaktar den och tar vara på endast kontakten som dom sätter fast på egen spänningsomvandlare. Sedan säljer dom sin produkt för samma pris - eller billigare - än vad Apple tar för originalet. :-D.

Jag tror dock att dom köper kontakterna svart för några spänn styck av den kinesiska fabriken som tillverkar dom åt Apple. Under bordet så att säga - bakvägen. Allt sker i KIna såklart. Apple känner till detta men bryr sig inte ett skit. Det är en baggis i omfattning och bizniz...och svårt - om inte omöjligt - att stoppa. Apples original är dock snyggare och smidigare så klart. Jag skulle välja den även om den var 50 spänn dyrare - eller t.o.m. 100 spänn dyrare.
Jag fattar inte varför kinapiraterna designar en snygg adapter när dom ändå gör sig besväret. Det behöver inte vara dyrare att göra snygga grejer. Det är inte svårt heller - man bara ser sig omkring efter snygga grejer och gör likadant.

Ursprungligen av dnelv:

Tänkte bara tipsa om att kjell & co säljer en färdig 12v-laddare för 499:-, med magsafe-kontakten. Vet inte hur jag ska direktlänka, men produkten har art nr 44499!

Senast redigerat 2010-07-26 00:05
Ursprungligen av dnelv:

Tänkte bara tipsa om att kjell & co säljer en färdig 12v-laddare för 499:-, med magsafe-kontakten. Vet inte hur jag ska direktlänka, men produkten har art nr 44499!

Precis vad jag sökt då jag har 12v-system i sommarstugan.. Just nu kör jag invterter (sinusvåg) till 230v och sen orginal-nätdelen, men det känns som att det blir väldiga förluster i det.

Är det någon här som kör med denna? Antar att det inte ska vara några problem med den, men alltid kul att höra från någon som testat.

  • Medlem
  • 2010-07-26 20:14
Ursprungligen av dnelv:

Tänkte bara tipsa om att kjell & co säljer en färdig 12v-laddare för 499:-, med magsafe-kontakten. Vet inte hur jag ska direktlänka, men produkten har art nr 44499!

Det där är inget giltigt artikelnummer, säger siten.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-07-26 20:53

Jag skrev bara in 44499 i sökrutan och kom direkt in på produkten, alldeles nyss.

Ursprungligen av Baron:

Det där är inget giltigt artikelnummer, säger siten.

Ursprungligen av CEk:

Jag skrev bara in 44499 i sökrutan och kom direkt in på produkten, alldeles nyss.

Japp, funkar fint här med.

  • Medlem
  • 2010-07-26 22:08
Ursprungligen av CEk:

Jag skrev bara in 44499 i sökrutan och kom direkt in på produkten, alldeles nyss.

Skumt.

edit: ser att jag är på fel site...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-07-26 22:08
Ursprungligen av Baron:

Skumt.

Det där är inte Kjell & Co på din bild.

  • Medlem
  • 2010-07-26 22:09
Ursprungligen av Mija:

Det där är inte Kjell & Co på din bild.

heh... jag hann märka det innan du svarade. :">

Ursprungligen av Baron:

Skumt.

edit: ser att jag är på fel site...

Haha, jag gick också in på Classe först och undrade varför jag inte fick det att fungera.

Apples airline-adapter fungerar ju också i vanliga 12 volts uttag. Testade så sent som igår den tillsammans med en 17" MacBook pro och den laddades utan problem.

Ursprungligen av sirsnurre:

Apples airline-adapter fungerar ju också i vanliga 12 volts uttag. Testade så sent som igår den tillsammans med en 17" MacBook pro och den laddades utan problem.

Du måste nog misstagit dej nu. Man kan använda datorn med adaptern men den laddar INTE batteriet.

Ursprungligen av air:

Du måste nog misstagit dej nu. Man kan använda datorn med adaptern men den laddar INTE batteriet.

ja det måste jag ha gjort. Då kanske den bara som sagt fick ström från 12 voltuttaget men laddades inte... Får testa igen och se hur det blir under ett litet längre test. Men tycker det är konstigt att den inte ska kunna användas i strömuttag i bilar.

Uttaget lämnar 12V, datorn behöver kanske 18v eller liknande vid drift.
Du kan enbart får mer spänning genom en omformare.

Omformaren hackar upp likströmmen från batteriet, transformerar upp den till rätt nivå och gör om den till likström igen. Hela den processen sörplar energi. Man får mängder av förluster på vägen.
Att ha bilen avstängd en timma kan göra att den inte startar sen om batteriet är lite halvbra - så mycket ström drar du med omformare.

Det är därför du inte kan använda en flygplansadapter till att köra rubbet, du har inte ström så det räcker.

Laddar den om datorn är avstängd?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-07-26 17:10
Ursprungligen av Goflorp:

Uttaget lämnar 12V, datorn behöver kanske 18v eller liknande vid drift.
Du kan enbart får mer spänning genom en omformare.

Omformaren hackar upp likströmmen från batteriet, transformerar upp den till rätt nivå och gör om den till likström igen. Hela den processen sörplar energi. Man får mängder av förluster på vägen.
Att ha bilen avstängd en timma kan göra att den inte startar sen om batteriet är lite halvbra - så mycket ström drar du med omformare.

Det är därför du inte kan använda en flygplansadapter till att köra rubbet, du har inte ström så det räcker.

Laddar den om datorn är avstängd?

Den som nämns i inlägget (från OWC) lämnar 18,5 V ut enligt deras spec. Och med 85 W borde den ladda.
Jag har en märkt Micro Accessories Inc, modellen no DC-72A19. Den laddar även under drift.
Micro Accessories Inc – Computer Cables and Hard Drive Accessories.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-07-29 19:49

Jag köpte av OWC - funkar klockrent hittills. Snabb leverans dessutom, rekommenderas!

Är det någon som använder denna laddare på en MacBook Pro 13"? Den lämnar ju 18,5V och 13" vill ha 16,5V.

Jag läste någonstans att den större Magsafe-laddaren för Apple fungerade på 13" också (det står specat både 16,5V och 18,5V), men jag förstod inte om logiken sitter i laddaren eller i datorn.

Ursprungligen av suddgummi:

Är det någon som använder denna laddare på en MacBook Pro 13"? Den lämnar ju 18,5V och 13" vill ha 16,5V.

Jag läste någonstans att den större Magsafe-laddaren för Apple fungerade på 13" också (det står specat både 16,5V och 18,5V), men jag förstod inte om logiken sitter i laddaren eller i datorn.

Ja, det fungerar utan problem - men inte tvärtom. Alltså, en MagSafe-laddare för 15" fungerar på 13", men en laddare för 13" orkar inte ladda batteriet på en 15".

Ursprungligen av Capeman:

Ja, det fungerar utan problem - men inte tvärtom. Alltså, en MagSafe-laddare för 15" fungerar på 13", men en laddare för 13" orkar inte ladda batteriet på en 15".

Tack så mycket! Då blir det en sån till att driva MB:en i lastbilen...

Fick äntligen tummen ur att gå in på Kjell & Co och köpa en adapter som det tipsades om ovan. Tack igen för tipset, jätteskönt att kunna använda MB:en i sommarstugan utan 230v-omvandlare samt i bilen mm p åresor. Klart nöjd

1
Bevaka tråden