Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Investeringar

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-06-10 01:05

Vet inte riktigt hur jag ska lägga upp detta utan att bli för känslomässig själv men jag kommer av olika anledningar ärva en del pengar och jag är lite intresserad av vad ni (både gamla som unga) anser man ska göra med den typen av pengar?

1. Fonder eller aktier är alltid en bra deal enligt många. Men i min mening så räcker det att ett antal personer runt om i världen bestämmer sig för att ett företag är "skit" för att få deras aktier på börsen att rasa. Och det enligt mig blir osäker investering

2. Som jag själv tänkt att investera i en del hårdvaluta som t.ex. guld (Guldcentralen.se) Där man kan få samma fenomen att att ett visst antal personer sprider att det finns mycket guld i omlopp som gör att guldpriser sänks, men där jag känner att det är svårare att "bevisa" då det visar sig själv efter en tid vad som egentligen gäller (vilket inte är lika uppenbart i alternativ 1)

3. Spara pengarna i madrassen. Men vilket kan innebära att pengarna efter visst antal år har gått upp men är i samhället inte är lika värda som varit den dagen man sparade dem.

4. Samma som i alternativ 2 men man använder pengarna att betala diverse bolån. Men som enligt försäkringsföretagen är en dålig "deal" då personer som gör så inte har ett rött öre över då dem fyller 65. Vilket mer eller mindre handlar om att välja på att leva i nuet eller leva när man blir gammal, vilket i just detta läget som har skett handlar om att man kanske aldrig lever till att se 65.

Vad har ni för tankar och tycken om sånnahär bitar? Jag vet att det är oerhört personligt om vad man tycker o tänker men att få infallsvinklar är aldrig fel.

Blanda - ett sätt att sprida riskerna och slippa se allt smälta ner. Men istället för madrassen rekommenderar jag räntekonto hos nischbanker - bankgarantin gäller upp till 500 000 per bank.

Fast 4 har ytterligare aspekter. Det är ganska skönt att inte behöva bry sig om räntor går upp och ner. Att försäkringsfolk inte gillar det är kanske inte så konstigt - de får ingen provision. Vad då inte ett rött öre över? - de har en obelånad bostad som kan belånas. Även om "pensionärslånen" har sina nackdelar så har de en fördel - man får pengarna i handen och oavsett marknaden får banken inte igen dem förrän man dör. I andra fall kan ju banken säga upp lån om markanden går ner riktigt ordentligt, man kommer på obestånd, slarvar etc.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-06-10 01:24

Statspapper ska väl vara bland dom säkraste sparformerna?

https://www.riksgalden.se/templates/Secure/Page____15777.aspx

När det gäller alternativ 4 så innebär det ju också att man sänker sina fasta kostnader och slipper punga ut med räntor och amorteringar, vilket om man har lust innebär att man kan ta det ekonomiska överskottet varje månad och investera eller spara

  • Medlem
  • 2010-06-10 06:16

Äh, investera i Apple-aktier. Eller ännu bättre, en gigantisk maskinpark i hemmet! O:-)

Jag skulle nog ha satsat på guld. Guld är alltid guld. Börsen kan gå upp och ner, men guldpriset ligger alltid högt. Och när det en dag är dags att gå i pension så kanske man kan sälja av delar av sin samling?

Eller så ger du pengarna till mig så kan jag förvalta dem åt dig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-06-10 10:17

Det jag menar med alternativ 4a och att inte ha rött öre över är t.ex. 500 000 i lån. Man betalar av det får ett billigare boende och får mer ut i månaden där man kan kan göra vad man vill och även om pengarna finns i boendet så är det ju inget man leva på på det sättet. Men visst en mindre boendekostnad etc. är ju alltid att föredra. Eller leva kvar med sina lån och ha 500 000 tills man blir äldre.

Så det handlar väll som jag skrev från början om man vill leva i nuet eller när man bli gammal. Och jag personligen föredrar nuet. Dock vill man ju ändå skaffa sig en säkerhet inför framtiden både för en själv och eventuella barn precis som min Morfar och Mor har gjort för mig, som detta handlar om.

Mina egna tankar är väll som macwitty säger att sprida riskerna så att säga. Men jag kommer nog att köpa någon form av guld och stoppa undan. Dels för rent intresse som med aktier t.ex. och dels för att ha någon form av hårdvaluta i denna tid där pengarna börjar bli mer o mer värdelösa papperslappar.

Sen har jag gått i både bil och motorcykel tankar länge. Men jag misstänker att det är att föredra att betala av sitt bolån med arvspengarna och sen antingen försöka ta bilen/motorcykeln som ett lån i boendet. Än att gå o slänga hela summan på en bil. Som allmänt är en dålig investering. Även om det rent teoretiskt borde bli samma sak i slutändan.

Sen är det omöjligt att man köper några Apple-aktier. Tyvärr skulle man ju tänkt på det tidigare då dem tydligen har gått upp rätt mycket nu.

Senast redigerat 2010-06-10 10:34
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-10 11:15

Om man har skulder så är det beroende på bostadsort (vart bor du?) en historiskt trygg investering att betala av på sina topplån (först) men även på bottenlån på bostad.

Men lite pengar kan man spara till annat, tex aktier, fonder eller bil/MC

Tänk bara på att hela världen är i gungning just nu. Sen är Guldpriset det högsta någonsin just nu på grund av oro på marknaden. Situationen i USA ser bättre ut än i Europa (konstigt men sant)

Privat håller jag nere mina lån för tillfället, har gått ur börsen helt utom AAPL

Räntor är just nu låga, men kommer stiga.
Det är rätt gött slippa behöva bry sig om vad räntan kan gå upp till..
Jag använde vinsten från en husförsäljning till att ta bort alla lån, även CSN etc.

Skräm dig själv lite, ta miniräknaren och räkna ut vad som händer med din ekonomi om räntan stiger med 5%, 7%..... osv.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-06-10 12:45

Ja just nu har jag inga lån. Huserar just nu i tjejens bostadsrätt men kommer ju antingen köpa in mig i hennes eller så kommer vi antagligen skaffa lite större tillsammans inom en snar framtid.

Jo det ligger ju mycket i det där med räntor etc... och speciellt som lägenhetspriserna här i Malmö ligger på numera också så är det ju inga små summor som folk går o lånar på sig. 2 miljoner här nere är ju inget ovanligt att folk springer runt med i lån och som goflorp är inne på så i nuläget räcker det ju nästan att räntorna stiger 1% för att dubbla räntan och då blir det nog många som sitter i sjön som man säger.

Häromdagen ställde man samma fråga i di.se och massor av experter och icke experter kom med olika tips.
Några viktiga faktorer. Är du ung och har mycket pengar, eller gammal och liten tid kvar att se långsiktigt.
Guldet har fått negativt rykte om man läser förståsigpåares tips.
Ett som det fanns belägg för var att köpa bostäder.

Själv är jag halvgammal och helt plötsligt fick jag som du en massa "kosing" Fonder är helt uteslutet för mig. Aktier, jo men den finanskris och lågkonjuktur som vi levt med under ett par år nu och länder som snart går i konkurs borde innebära mer negativa resultat på aktier.

Jag tänkte så här (som amatör). Industrier över hela världen behöver stål inte minst Kina som dammsuger marknaden och köper upp allt som tillverkas. Även fordonsindustrin behöver stål. Massor av stål. Boliden har byggt ett nytt avancerat malmförädlingsverk för 6 miljarder mitt i kriserna. Sedan fick dom en order från Kina på 13 miljarder och att Aitikgruvan har startats upp på nytt.
Så jag har köpt Boliden.

En annan produkt som nästan alla brancher måste ha för att fungera och som man slitit på gamla maskinparken över finanskrisen/lågkonjukturen och som nu är desperata att omedelbart få köpa nytt för att kunna vara med i uppgången är maskin och lastbilstillverkningen. Därför har jag köpt både Volvo och Scania lastbilsaktier.
Dessutom har jag köpt Autoliv och Halldex som gör komponenter till bilindustrin.
Om inte detta fungerar. Ja, det finns ju soppkök i Stadsgården.

1
Bevaka tråden