Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bättre fotografering med iPhone 4

Tråden skapades och har fått 81 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nya iPhone 4 har fått en rejäl och nödvändig uppgradering av kameran. På telefonens baksida sitter nu en 5-megapixel kamera tillsammans med en LED-blixt och på framsidan sitter ytterligare en kamera med VGA-upplösning.

Frågan är hur kameran står sig jämfört med riktiga kameror? För att få förståelse i hur det hela fungerar så gör vi en kort djupdykning.

Det begränsade utrymmet för komponenter i en vanlig mobiltelefon resulterar oftast i små sensorer och minimal optik, vilket inte är en ultimat lösning för att få en bra kvalitet på fotot. En glädjande nyhet med iPhone 4 är att Apple inte valde att "klämma in" fler pixlar på samma yta, utan gett sensorn och optiken mer plats. Detta ger i sin tur ett bättre ljusinsläpp och användaren får i slutänden en bild med bättre kvalité. Den gyllene regeln för foto i allmänhet är ljus, ljus och ljus. Men i den digitala världen är det fler faktorer som spelar roll. Till exempel vilken typ av sensor som används och hur stora själva "pixlarna" är i sensorn.

iPhone 4's sensor har en pixelstorlek på 1.75 µm. Jämförelsevis med en digital systemkamera t.ex. Nikon D3 som har en pixelstorlek på 8.5 µm, så är storleken nästan fem gånger större i den sistnämnda. En vanlig kompaktkamera har oftast en pixelstorlek runt 2 µm, vilket ger iPhone 4 en bättre chans att placera in sig i facket "vanliga kameror".

En annan sak som Steve Jobs tog upp under keynoten är att sensorn är bakupplyst. Detta kan tolkas fel och om man ska vara helt korrekt blir sensorn endast upplyst av ljuset som faller på den, alltså ljuset som går igenom optiken, men sensorns alla kretsar är placerade på baksidan av chipet, vilket gör sensorn mer känslig och ger ett bättre foto i svaga ljusförhållanden. Detta är en avancerad teknik som används i många nya kameror från t.ex. Sony och Toshiba. Att Apple valt denna typ av sensor indikerar på en seriösare syn av fotografering i iPhone.

Kort och gott avgörs fotokvaliteten inte bara av megapixelenheten på kameran.

På Apples hemsida kan man skåda fullupplösta och oredigerade foton från iPhone 4's nya kamera. Det ser väldigt lovande ut, för att vara en mobilkamera.
Apple - iPhone 4 - Learn about the 5-megapixel camera with LED flash

Oj tack! Min önskan gick i uppfyllelse;-) Hade hoppats på en sådan här kort "lathund" då man vet lite vad det handlar om! Perfekt!

Ursprungligen av sahlback:

Som den tekniknörd jag är så undrar jag hur stor sensor 3Gs har, för att få en jmf. Den tar ju hyfsade dagsljusbilder men dom blir gryniga med dåliga detaljer i svagt ljus. Beror nog också på att den skickar upp ISO högt för att den saknar blixt.

Den viktiga informationen (pixelstorleken) stod:)

iPhone 4's sensor har en pixelstorlek på 1.75 µm. Jämförelsevis med en digital systemkamera t.ex. Nikon D3 som har en pixelstorlek på 8.5 µm, så är storleken nästan fem gånger större i den sistnämnda. En vanlig kompaktkamera har oftast en pixelstorlek runt 2 µm, vilket ger iPhone 4 en bättre chans att placera in sig i facket "vanliga kameror".

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-06-09 10:56
Ursprungligen av sahlback:

Som den tekniknörd jag är så undrar jag hur stor sensor 3Gs har, för att få en jmf. Den tar ju hyfsade dagsljusbilder men dom blir gryniga med dåliga detaljer i svagt ljus. Beror nog också på att den skickar upp ISO högt för att den saknar blixt.

Ganska enkelt att räkna ut då pixelstorleken är angiven till 1.75 µm. Sensorn har 2048x1536 pixlar, således ca 3600x2700 µm.

Vill man översätta det till mm så är det ju 3.6x2.7 mm, att jämföra med D3:ans 36x24mm, dvs 100x större (sett till ytan). Vill man ha en benämning på 3.6x2.7mm CCD'n, så är den något mindre än 1/3.6" sensorn, så rent storleksmässigt så har de en bit kvar till sensorernas storlek i kompaktkamerorna. Men, det viktigaste är alltså pixelstorleken. För att sätta lite perspektiv på det så hade gamla Canon G10 en pixelstorlek på 1.7µm (15MP) och nya G11 (med samma sensorstorlek) 2.0µm (10MP).

Jag är helt övertygad att om bara optiken håller, så kan man utan problem dra ut 20x30cm kopior i hög kvalité.

Ursprungligen av Jeppe_E:

Jag är helt övertygad att om bara optiken håller, så kan man utan problem dra ut 20x30cm kopior i hög kvalité.

Tittar man på Apples testbilder är det rätt uppenbart att 20x30 kommer se rätt hemskt ut, tyvärr

Som tur är finns det ju en mängd artsy-apps där kamerans kvalitet inte är lika viktig, tänk: Hipstamatic, som kommer kunna dra nytta av det här

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-06-09 13:20
Ursprungligen av jonaseriksson:

Tittar man på Apples testbilder är det rätt uppenbart att 20x30 kommer se rätt hemskt ut, tyvärr

Som tur är finns det ju en mängd artsy-apps där kamerans kvalitet inte är lika viktig, tänk: Hipstamatic, som kommer kunna dra nytta av det här

Nja... det är alltid svårt att bedöma kvalité på bildskärm. Naturligtvis kan man jämföra mot andra bilder. Men man måste ta i beaktan att en 5MP bild i 100% på skärmen, motsvarar en papperskopia på ca 50x70 cm.

Så, hemskt kommer det inte att se ut. Men man kan samtidigt inte förvänta sig DSLR-kvalité. Men för en telefon som kan fotografera, så är i varje fall jag nöjd med kompakt-kamera kvalité

Ursprungligen av jonaseriksson:

Tittar man på Apples testbilder är det rätt uppenbart att 20x30 kommer se rätt hemskt ut, tyvärr

Nja... Nog undrar jag hur du kommer till den slutsatsen? Jag skrev nyss ut en av bilderna på ett A4 som ger mer än tillräcklig kvalitet för de flesta "normala" personer.

Givetvis så ger en DSLR bättre bilder men det kommer att gå att skriva ut 20x30 utan större problem

Tack för information om "backlight". Det hade jag funderat över

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2010-06-09 13:08
Ursprungligen av johannes.roth:

På Apples hemsida kan man skåda fullupplösta och oredigerade foton från iPhone 4's nya kamera. Det ser väldigt lovande ut, för att vara en mobilkamera.
Apple - iPhone 4 - Learn about the 5-megapixel camera with LED flash

Hmm... de var intressanta att kika på. De verkar i det närmaste vara fria från kromatisk aberration, eller åtminstone ha mycket lite av den vara. Imponerande!

  • Oregistrerad
  • 2010-06-09 19:14

Testbilderna är ju tagna med otroligs bra ljus, nästan FÖR bra enligt mig men det är ju en annan sak :). Dom andra mindre exemplen med mycket svärta är ju alldeles för små för att ge någon bra hint. Hade apple varit lite mer öpppna hade dom lagt upp orginalformatet i 2048x1536 på alla bilder så man lätt kunde kolla - men det vågade dom väl inte

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-06-09 19:50

Oj, vad intressant. Nu fick jag lära mig mycket jag inte visste tidigare. Tack Johannes och ni andra!

Ingen som reagerar på ränderna i bilderna? Syns tydligast i skuggpartierna. Frågan är om detta sitter i sensorn, gör det det är det bedrövligt. :/

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-06-09 20:58

Vilka ränder? Ser inga.

Jodå, kolla skuggorna. Ser ut som wellpapp. Var det inte NIkons sensorer som hade problem med det här för några år sedan? Jeppe_E kanske minns?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-06-09 22:17

[ot] Stämmer bra det. D2H hette modellen som skulle ta Nikon till nya höjder. Men istället lämnade många (press)fotografer Nikon för Canon, därefter hade Nikon även problem med sensorn i D200. Men efter lanseringen av D3:an så visade Nikon att de kan de oxå.[/ot]

Man måste beakta att detta är en sensor/optik, som på sin höjd når upp i kvalité som en billigare kompaktkamera. Men för mig så räcker det långt till de tillfällen som jag inte har min stora kamera med mig. Har använt kameran i min 3Gs vid massor av tillfällen. Tillfällen som jag annars skulle missat. Eller för att använda en gammal klyscha - Den bästa kameran är den som man har med sig

Dessutom är ju alla liknelser mot en systemkamera för samma pengar som själva telefonen ganska irrelevanta. Istället tycker jag att man ska se det positiva, där Apple likt Nikon valt att inte ösa på med pixlar, utan istället se till att göra dem så bra som möjligt.
Innan jag uttalar mig vidare om kvalitén så vill jag ha tag i en bild och skriva ut den.

Nedan är ett 300x300 pixlars utsnitt från en av bilderna. Tyvärr har Apple rensat exif, men min känsla är att bilderna är oredigerade. Man kan tydligt se effekten i skuggorna. Men jag är tveksam till att det syns på en kopia.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-06-09 22:52

Testbild

Ja, jag kan som vanligt inte vänta...

Jag plockade ner en av testbilderna (förstora 2x och välj kopiera bilden)
Storlek på bild = 2592x1936 pixlar (5MP)

In med bilden i CS4 - i 300PPI så är bildstorleken 22x16.4 cm
Interpolerade upp den till 20x30 cm / 300DPI och skärpte upp den en aning (helt normalt när man interpolerar och skriver ut alltså)

Utskriven på Epsons Galerie Smooth Pearl på min Epson Pro3800

Fungerar alldeles utmärkt för vardagsbilder. Men som vanligt med små sensorer så suger högdagertäckningen. Vilket ostört fick mig att tänka på att Apple borde ha haft med ett histogram när man växlar till kameran.

Visst ser man artefarkter i skuggorna och även lita andra skumma saker när man fingranskar. Men en bra exponerad bild, utskriven på ett fotopapper och betraktad på normalt avstånd ger en bild som inte många kommer att gnälla över bildkvalitén.

Jag som både filmar en del och tar mängder med stillbilder får ju säga att det i alla fall är ett avsevärt steg framåt. Det blir oftast rätt bra. Med nya blir det bättre.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-06-10 06:18
Ursprungligen av sahlback:

Ett histogram gör ju inte så mycket nytta om man ändå inte kan påverka exponeringen. Det kanske låter som overkill i en "telefon" men ett RAW-alternativ hade varit mumma. Då kan man ofta rädda högdagrarna, justera färgtemperatur, exponering, kontrast, levels och sånt hemma i lugn och ro.

Nja, du kan ju påverka exponeringen, eftersom den är beroende på var du fokuserar. Visserligen inte helt optimalt, men skärpedjupet är ändå så pass långt att vid vanliga bilder så kan man sätta fokus i princip var som helst.

När man kan välja 3:2 (en mjukvarugrej) så är jag nöjd - jag offrar mer än gärna pixlarna på höjden :-).
Att dom valt att använda den där bro-bilden (parken) som promo fattar jag inte. Det är en fruktansvärd bild - ett riktigt missfoster. I övrigt är deras promobilder imponerande - under ultimata förhållanden kan man givetvis ta lika bra bilder (=Kaliforniskt em/afton-ljus ).

Att dom satsade på den dyra backlight-chippen (först av alla på mobiler antar jag) ska dom ha cred för. Det är DET som är grejen. Jag gissar på 30% "bättre" bilder i svagt/dåligt ljus. Att dom dessutom valt att inte haka på det psykotiska megapixelracet är också sunt. Seriöst.

Ursprungligen av Zimmerman:

Det är en fruktansvärd bild - ett riktigt missfoster.

Jag tycker det är en lysande bild.

Men då tittar jag inte så mycket på just bron och träden kankse....

Det intressanta med den bilden är att den på ett bra sätt visar på vilket dynamiskt omfång man kan förvänta sig av kameran i iPhone 4. Ett klassiskt "utefoto" i solljus.

Som vi kan se så reder kameran inte ut det så bra. Exponeringen är i det här fallet bra sett till bildens innehåll, tycker jag, men vi ser ett antal problem.

Stenarna och den ljusa marken är helt utfrätt och klippt. Detta hade sannolikt även varit fallet med en enklare kompaktkamera.

Men även delar av bron är helt klippta till vitt. Här hade jag gärna önskat mig lite mer detalj, med hänsyn till att bron ändå är i trä.

Sen kan man även se, tack vare detaljrikedomen i lövverk och så, att upplösningen lämnar mycket att önska.

Men, men... allt som allt så är kameran en mycket välkommen uppdatering i min bok. förbättringarna är sammanlagt så stora att jag nog kan tänka mig att fotografera ögonblicksbilder som uppstår när jag inte har min riktiga kamera med mig. Förmodligen tillräckligt bra för webbruk. Alldeles säkert om man kör lite korrigeringar i PS eller Aperture.

Och det kan jag inte påstå om min kamera i 3GS:en.

Trådens titel är rolig! Inte blir man bättre fotograf för att man har en bättre produkt? Det är väl snarare bilderna som blir bättre!

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-06-13 20:48
Ursprungligen av The Real Viking:

Trådens titel är rolig! Inte blir man bättre fotograf för att man har en bättre produkt? Det är väl snarare bilderna som blir bättre!

Blir bilderna bättre om man har en bättre kamera?

Jag som trodde det berodde på fotografen...

Ursprungligen av Jeppe_E:

Blir bilderna bättre om man har en bättre kamera?

Jag som trodde det berodde på fotografen...

Ja, det var precis det jag ville säga men det blev lite fel…

Du beskriver anledningarna till att jag inte fattar att dom valt den till en promo-bild. Det är första gången jag någonsin sett en tillverkare rakt av visat den bistra sanningen. Mycket ovanligt. Alla andra bilder är arrade och ultimatiserade - som alla tillverkare gör.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jag tycker det är en lysande bild.

Men då tittar jag inte så mycket på just bron och träden kankse....

Det intressanta med den bilden är att den på ett bra sätt visar på vilket dynamiskt omfång man kan förvänta sig av kameran i iPhone 4. Ett klassiskt "utefoto" i solljus.

Som vi kan se så reder kameran inte ut det så bra. Exponeringen är i det här fallet bra sett till bildens innehåll, tycker jag, men vi ser ett antal problem.

Stenarna och den ljusa marken är helt utfrätt och klippt. Detta hade sannolikt även varit fallet med en enklare kompaktkamera.

Men även delar av bron är helt klippta till vitt. Här hade jag gärna önskat mig lite mer detalj, med hänsyn till att bron ändå är i trä.

Sen kan man även se, tack vare detaljrikedomen i lövverk och så, att upplösningen lämnar mycket att önska.

Men, men... allt som allt så är kameran en mycket välkommen uppdatering i min bok. förbättringarna är sammanlagt så stora att jag nog kan tänka mig att fotografera ögonblicksbilder som uppstår när jag inte har min riktiga kamera med mig. Förmodligen tillräckligt bra för webbruk. Alldeles säkert om man kör lite korrigeringar i PS eller Aperture.

Och det kan jag inte påstå om min kamera i 3GS:en.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2010-06-12 10:30

Ett steg i rätt riktning

Mycket bra genomgång av tekniken bakom förbättringarna. Apples egna bilder är tagna av proffs under optimala förhållanden, sminkad kille på stranden, säkert en el. två reflexskärmar. Kameran kan inte ta bättre bilder än så där, det tror jag nog vi kan lita på. Att den nya inbyggda kameran är bättre än den gamla råder det nog ingen tvekan om.

Jag har en Canon 7D som jag använder när jag fotar och inte gör något annat. Poängen med en mobil el. kompaktkamera är att kan fota när man egentligen tänkte gör något annat, för kameran är med i fickan. Jag tar gift på att iPhone eller vilket mobilkamera som helst inte kan mäta sig med en anständig kompaktkamera i Canon IXUS 120IS (ca 2500 kr) klassen. Det handlar om optik, sensor- och pixelstorlek och om hur väl processorn hanterar färger och brus.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-06-12 22:12

Sjukt svårt att greppa dessa testbilder som är tagna vid optimala förhållanden. Har det läckt ut något om vad det är för hårdvara i kameradelen? Har för mig jag läste något om LG sensor? Tänkte mest i fall det finns något produkt som använder denna hårdvara?

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-06-23 00:22

Nu finns det en recension av iphone 4 uppe på endgadget som inkluderar en hel drös med bilder tagna med telefonen:

iPhone 4 camera shots - Engadget Galleries

Vad tycker ni?

Ursprungligen av Konrad:

Det finns inga andra mobiltelefoner som nagelfars så mycket som iPhonarna.
Belackarna (Android-tomtarna) måste ha något att hacka på.

Ja, nu finns ju BRA kamera, blixt, massa minne, bästa skärmen, miljoners med appar, bra multitasking etc etc... vad skall man då hacka på?

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-06-25 23:05
Ursprungligen av zappee:

They said they're aware of the issue, and it has something to do with a missing protective coating on some of the parts.

Verkar vara riktigt bra kvalitetssäkrare på Foxxconn...

Ursprungligen av Goflorp:

BRA kamera

Lite OT men kan inte håll med dig där alls. Bilderna blir "utfrätta" och "översaturerade". HD-klipp ser inte alls bra ut trots en bitrate på över 10Mbit/s och så fort man filmar samtidigt som man rör på sig så "wobblar" bilden. Allt annat än bra.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-25 23:53
Ursprungligen av Duke:

Verkar vara riktigt bra kvalitetssäkrare på Foxxconn...

Lite OT men kan inte håll med dig där alls. Bilderna blir "utfrätta" och "översaturerade". HD-klipp ser inte alls bra ut trots en bitrate på över 10Mbit/s och så fort man filmar samtidigt som man rör på sig så "wobblar" bilden. Allt annat än bra.

Den bästa kameran hos smartphones i alla fall...

iPhone 4 camera beats the smartphone competition | Phones | iPhone Central | Macworld

Bevaka tråden