Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AirPort Express sprängde en högtalare?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skickar ljudet trådlöst via en AirPort Express. Har alltid funkat bra tills för några minuter sen. Jag skulle byta från datorljud till AirPorten i iTunes och det verkligen SMALL till. Båda högtalarna spelar fortfarande men något är definitivt trasigt i baselementen. Vad kan man göra? Ringa Apple?

Edit:
Volymen på min förstärkare var väldigt låg, så det är inte där problemet ligger. Jag kopplar digitalt från AirPorten till min XTZ förstärkare, om nu det kan ha med saken o göra.

Edit 2:
Det blev fel i rubriken.

Senast redigerat 2010-06-09 14:41

Efter 50 minuter i telefonen med först en tjej och sen en kille med "mer befogenhet" så bryts det. Nu ringde killen upp. Dom kan inte göra ett skit. Inte ens stå för en reparation av AirPorten om den nu är orsaken. Jag får helt enkelt bita i det sura äpplet och köpa ett par nya högtalare. Frågan är om jag vågar använda AirPorten igen...

Var volymen låg på förstärkaren och det small till högt i högtalarna? Låter som om boven i dramat är förstärkaren och inte airporten.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-06-09 15:54

Airporten skickar ju lågnivå till försärkaren så även om det blev någpt sprak eller fel i den ska den inte kunna skicka ut en så pass hög signal att det pajar högtalarna.

Det är förstärkarens uppgift att ta hand om och förstärka signalen. Det låter som sagt att förstärkaren fick något tuppjuck och skickade ut en alltför hög puls.

Ja nej jag vet inte. Det kändes bara som att AirPorten skickade någon skum signal till förstärkaren. Eftersom förstärkaren alltid funkat fint från andra signalkällor antog jag bara att det var AirPortens fel. Plus att det skedde i samband med att jag bytade ut-källa i iTunes.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-09 16:54

Det låter tyvärr väldigt långsökt att din Airport Express skulle ha sprängt dina högtalare. Du skrev att du skickar signalen från AP:n till stereon via en optisk kabel och då finns inte ens en metallisk ledare som förbinder enheterna som skulle kunna överföra exempelvis en strömspik.
Det mer troliga, som någon hintat om, är att något i din förstärkare skickat en stark signal till högtalarna när du ändrat ingångskälla. En del förstärkare kopplar från slutsteget om ingen signal matas in för att spara ström. Tänkbart är då att när du ställer om i iTunes att skicka till AP:n så märker förstärkaren att en signal kommer in och slår då på slutsteget och i samma veva sker något i din stärkare som skickar en för kraftig signal.

Ja det låter faktiskt troligt. Surt är det!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-09 17:02

För att följa upp på mitt eget inlägg så skulle jag därför se över förstärkaren innan jag köpte nya högtalare. Risken finns annars att även dem ryker.

Ja precis. Jag har felsökt en hel del nu men inte stött på samma problem igen. Har även mailat tillverkarna av förstärkaren. Får se vad dom säger.

1
Bevaka tråden