Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

webhotell med virtuella servrar?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det bra svenska eller nordiska webbhotell som har bra stöd för virtuella servrar i unix-miljö? Jag behöver stöd för att kunna köra vilken webbserver-mjukvara jag vill med fullt java-stöd inklusive vilka frameworks som helst, vilken databasmjukvara jag vill eller åtminstone MySQL och PostgreSQL och javabaserade databasmljöer. Jag föreställer mig att bästa grunden är en virtuell server med UNIX som OS.

Om det dessutom finns ett bra epostsystem hos leverantören som jag kan använda utan att implementera mitt eget och stöd streaming så vore det jättebra.

Jag har redan hittat space2u.se, levonline.se, fsdata.se och även datakultur.se som alternativ för att köra javaserver-lösningar, men behöver fler alternativ. Jag kan tänka mig en europeisk leverantör också.

Har ni några tips?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-04 10:39

Kör vps på glesys.se och tycker det funkar helt ok. De är väl lite mer inriktade på virtuella servrar och servrar än vde du nämnde... sen så är de ganska prisvärda och har ett separat mailsystem om man inte vill drifta mail själv.

Jag kan också rekommendera GleSYS. Sedan ett par månader tillbaka har de infört en "molnbaserad" VPS-tjänst där du själv bestämmer hur mycket resurser du behöver. Du kan enkelt skala upp och ner minne, diskutrymme, etc. genom ett webbgränssnitt. Jag vet inte om de har det utskrivet på sin hemsida men de brukar vara granska frikostiga med att låta en prova deras tjänster innan man bestämmer sig, jag tror det är en vecka eller så innan de börjar ta betalt. Kanske bäst om du ringer upp dem och frågar.

Jag har faktiskt inte använt mailtjänsten som ingår när man har en virtuell server hos dem eftersom jag föredrar att köra min egen mailhantering. Jag tror att man kan ha 50 konton, eventuellt fler om man behöver det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-04 10:55

Jag har en vps hos citycloud.se. Den fungerar utmärkt. Vill man ha en lite bättre kontrollpanel kan jag rekommendera linode.com som sedan en tid tillbaka erbjuder vps i london utöver deras 4 datacenters i USA.

Hur det är med separat mailsystem hos dessa leverantörer vet jag inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-04 21:08

Surftown lanserade sina VPS-tjänster för ett tag sedan. Kan vara värt att kolla in. Jag använder deras enklaste hotell för privatpersoner och de har i mina ögon blivit ljusår bättre under de 5 år jag varit kund.

Tack för tipsen. Jag skaffade GleSYS med Debian 5. Använder 1gb för en enda Apache-server så långt. Vi för se hur det funkar med prestandan längre fram, men än så länge är jag nöjd med tjänsten och supporten har varit kanon så långt.

Intressant om GleSYS.

Jag använder Binero för en hel del idag för olika kunder och det är en prisvärd och bekväm lösning, men jag börjar ibland känna att begränsningarna är för stora.

Jag vill egentligen inte ha en lösning där jag måste ansvara för underhållet (och därmed behöva lära mig och hålla mig ajour med massor kring serverprogramvara, konfigurationer, säkerhetsfixar osv osv), men friheten och möjligheterna lockar samtidigt.

Vad skulle ni säga är minimum om man ska köra VPS hos GleSYS och t.ex. köra WordPress, Drupal och liknande med låg till måttlig trafik? Det är främst minne jag tänker på, är det någon undre gräns som man inte ens ska fundera på att gå under?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-05 16:32
Ursprungligen av Adrian B:

Intressant om GleSYS.

Jag använder Binero för en hel del idag för olika kunder och det är en prisvärd och bekväm lösning, men jag börjar ibland känna att begränsningarna är för stora.

Jag vill egentligen inte ha en lösning där jag måste ansvara för underhållet (och därmed behöva lära mig och hålla mig ajour med massor kring serverprogramvara, konfigurationer, säkerhetsfixar osv osv), men friheten och möjligheterna lockar samtidigt.

Vad skulle ni säga är minimum om man ska köra VPS hos GleSYS och t.ex. köra WordPress, Drupal och liknande med låg till måttlig trafik? Det är främst minne jag tänker på, är det någon undre gräns som man inte ens ska fundera på att gå under?

Kolla på mosso.com annars, om du kan leva med att det är i Usa. Mycket smidigt, enda nackdelen är att instegspriset är $100 så man måste ha en del betalande kunder.

Om du kör vps hos glesys, kör iaf den konfigen de rekommenderar för direct admin samt direct admin så att du får lite hjälp på vägen med administrationen.

Ursprungligen av snigel1:

Kolla på mosso.com annars, om du kan leva med att det är i Usa. Mycket smidigt, enda nackdelen är att instegspriset är $100 så man måste ha en del betalande kunder.

Ah, ja Rackspace är ju rätt stora och kända. Själv har jag webbhotell konto i USA, men för mina kunder vill jag helst hitta något i Sverige. En av poängerna är att de inte ska vara beroende av mig utan kan fortsätta på samma webbhotell själva även om jag inte jobbar med deras sidor. Därav att jag helst inte vill stå för hosting (ens virtuell) själv.

Har kört VPS hos Axentus.se ett halvår ungefär och det har fungerat bra. Priserna går i alla fall inte att klaga på
De är väldigt lätta att ha att göra med. Ibland lite dåligt med svar via mail men då finns support via MSN där man kan skynda på dem.

1
Bevaka tråden