Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program till mac för att jämföra csv listor/filer?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som har något program att rekommendera för att jämföra / ta bort dubletter från exporterade csv listor med emails.

Jag har idag ett gäng email listor med emails och det finns dubletter i dem. Jag har sökt förgäves men hittar mest program till PC.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-06-07 19:56

Gratisprogammet TextWrangler har en funktion för detta som du kan ha nytta av. Läs inlägg 4 i denna tråd: http://www.99.se/mac-os-x/277207-exportera-vissa-email-adresser.html#4.

Alternativet kan vara att ladda hem OpenOffice eller Neo Office och följa instruktionerna i detta blogginlägg: Removing Duplicate Rows in Calc - OpenOffice.org Help TNT

Excel för Mac är dåligt på CSV-filer. Men om du kan läsa in filen (alternativt använda OpenOffice/NeoOffice för att konvertera CSV-filen) så har Microsoft en hjälptext för att filtrera bort dubletter.

Tjena

Tack för svar....

Jag är inte bara ute efter att hitta dubletter och till exempel radera dem i samma fil. Jag har flera csv filer och skulle behöva ett program som kan visa vilka emails som är lika i de olika listorna.

Från de andra inläggen verkar det mer vara lösningar på hur man tar bort dubbletter i en stor lista, textwranger... ?

  • Medlem
  • 2010-06-07 22:35

Numbers kanske kan hjälpa dig?

  • Oregistrerad
  • 2010-06-08 00:11

Jag skulle köra Excel, det är mycket bra. LetaRad är ett bra tips.

På Stora CSV-filer office på mac värdelöst det håller jag tyvärr med om. Konstigt nog lyckades den läsa in en 600Mbyte stor fil, som Windows Excel inte klarade av men det är nog enda gången jag fått det resultatet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-06-08 00:14

Epostlistor sade du? Om du hade tänkt att använda en eposttjänst vet jag att MailChimp har en automatisk (och obligatorisk) dublettkontroll. Det är då bara att pytsa in CSV-filerna i tjänsten och dra igång. Jag förmodar att de flesta andra etablerade eposttjänster har liknande funktioner.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2010-06-08 17:01
cat fil1.txt fil2.txt | sort -u

Ovan förutsätter att det bara är en adress på varje rad, utan case-skillnader eller liknande.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-06-08 17:40

Snyggt johanf!

1
Bevaka tråden