Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WWDC 2010 drar igång ikväll

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ikväll klockan 19.00 går startskottet för årets WWDC i San Francisco. I vanlig ordning håller Steve Jobs en keynote där Apples senaste produkter kommer presenteras. Här kommer en lite round-up om vad vi kan tänka oss få se ikväll:

1. Ny modell av iPhone och iPhone OS 4.0
Med största sannolikhet kommer det en ny iPhone med ny mjukvara ikväll. Det har aldrig läckt så mycket information och bilder om någon Apple produkt tidigare.

2. Uppgradering av MacBook Air
"Världens tunnaste dator" har inte uppdaterats sedan 2009 och modellen i sig är från 2008. Hög tid för prestandaförbättring och en ny design.

3. Ny Mac Pro
Även här är det hög tid för prestandaökning. Det ryktas om Intels nya hexa-core CPU:er i high-end modellen. Även om designen på insidan av Mac Pro har förändrats genom åren kanske det är tid för ett nytt yttre?

4. Moln-baserat iTunes
Det har ryktats om ett moln-baserat iTunes länge. Detta är förmodligen den funktion som skulle få mig att jubla högt ikväll. Om det blir en variant av Spotify eller en access tjänst för komma åt ditt bibliotek från iPhone, internet osv. återstår att se.

5. Ny Apple TV
Apples svarta får, Apple TV, fick knappast mer liv efter en ynka mjukvaru-uppdatering förra året. En rejäl omarbetning måste ske och framförallt film, tv-serier i alla länder. Ryktet säger att nya mjukvaran kommer likna eller vara en variant på iPhone OS.

Som vanligt finns det en hel del andra rykten som kan kännas mindre trovärdiga, men här är några som kanske slår in. (Det man ska ha i historisk åtanke är att det vanligtvis bara lanseras ett fåtal nya produkter på WWDC.)

Ny Mac Mini
Enligt "cykeln" är det tid för uppgradering.

Ny iMac
Även denna modell är i slutet av "cykeln" och det dags uppgradering.

Gratis MobileMe
Vore väldigt trevligt. Kanske i någon kombination med "nya" iTunes, men det känns inte så mycket Apple att låta det gå gratis?

Trådlös trackpad
Så sent som idag florerar foton på något som liknar en trådlös trackpad. Frågan är bara till vad?

Ny mjukvara
iLife ´10 och iWork ´10 borde lämpligtvis presenteras och kanske en förhandstitt på Mac OSX 10.7?

Vad tror ni? Kommer Apple överraska med något oväntat?

Ursprungligen av johannes.roth:

...Så sent som idag florerar foton på något som liknar en trådlös trackpad...

Var då? En länk hade varit kul.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-06-07 13:46

Och hela den är en skärm a la iPhone så man kan få vilken layout / tangenter / knappar man vill och behöver liknande tangentbordet av Lebedev: Optimus Maximus keyboard fast man kan köpa det idag

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-07 13:55

Kan man streama Keynoten ikväll då?

Ursprungligen av marQz:

Kan man streama Keynoten ikväll då?

Det finns redan en tråd för den diskussionen:
http://www.99.se/aktuella-rykten/278116-wwdc-live.html

Där finns massor av tips hur man kan följa keynoten live. Så det behöver vi inte ta här.

/Mod

Senast redigerat 2010-06-07 14:30
  • Medlem
  • 2010-06-07 14:34

Hur lång är kvällens keynote?
Brukar ge en bild om hur mycket det blir som presenteras

Ursprungligen av WestN:

Hur lång är kvällens keynote?
Brukar ge en bild om hur mycket det blir som presenteras

De har inte angett någon sluttid. Det står bara att det börjar kl 10 (lokal tid)

Special Events - WWDC 2010 - Apple Developer

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

De har inte angett någon sluttid. Det står bara att det börjar kl 10 (lokal tid)

Enligt schemat slutar den kl 12.00.

Ska ta och vandra ner om en stund. Hade hoppats kunna twittra från kön men 3 roaming vill ha 120 kr / MB för datatrafik här så det får vänta tills Wifin är igång.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-06-07 14:59
Ursprungligen av WestN:

Hur lång är kvällens keynote?
Brukar ge en bild om hur mycket det blir som presenteras

Ränka med minst en timme och max 2 timmar.

WWDC 2009 varade ca 2 timmar
WWDC 2008 varade 1 timme och 40 min.

  • Medlem
  • Skåne
  • 2010-06-07 15:06

iPhone HDS?! on Twitpic läckt bild på iPhone HD[s] - Känns ganska legit eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-07 15:10
Ursprungligen av dfgh:

iPhone HDS?! on Twitpic läckt bild på iPhone HD[s] - Känns ganska legit eller?

Deppigt i sådant fall. Tycker inte om designen, åtminstone inte osedd.

  • Medlem
  • Skåne
  • 2010-06-07 15:14
Ursprungligen av acke:

Deppigt i sådant fall. Tycker inte om designen, åtminstone inte osedd.

Smaksak. Lixom hur förbättrar man designen på något som redan är väldesignat? Macbook pro var redan läcker som den var, sen kom unibody:) Tycker dock att svarta tangenter inte är snyggare men resten av chassit är.

Ursprungligen av dfgh:

iPhone HDS?! on Twitpic läckt bild på iPhone HD[s] - Känns ganska legit eller?

Jag hoppas den skeppas i fler färger än svart. Den vita som det snackades om i någon tråd såg IMHO bättre ut.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-06-07 16:20
Ursprungligen av dfgh:

iPhone HDS?! on Twitpic läckt bild på iPhone HD[s] - Känns ganska legit eller?

Den är ju rätt lik den som vi sett i en annan tråd här som är lite äldre rykte. Så nog inte omöjligt. Men håller isåfall med acke att osedd IRL så ser den tyvärr inte så snygg ut. Dock kan det vägas upp vad den innehåller. Så det blir intressant iallafall.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-06-07 16:22
Ursprungligen av dfgh:

iPhone HDS?! on Twitpic läckt bild på iPhone HD[s] - Känns ganska legit eller?

Känns fake, bilden på displayen med de lekande barnen och videoredigeringen är ju exakt samma som användes på 3Gs reklambilderna. Men den kommer säkert ha denna nya design, efter att ha sett alla läckor, själv sålde jag min 3gs förra veckan till förmån för en HTC desire.
Enligt alla läckor verkar skärmen stanna kvar vid 3.5", den kommer antagligen ha liknande hårdvaruprestanda som desire också.

Ska blir väldigt spännande och se om apple kan ge mig någon anledning att välja en ny iphone över min desire nu när androids utveckling kommit så långt fram vad gäller prestanda.

De ändringarna som skulle kunna få mig att skaffa den nya iphonen skulle vara: större skärm, gratis mobileme, jailbreakat 4.0 OS, HDMI, en rejält uppdaterad kamera.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-07 18:35
Ursprungligen av dfgh:

iPhone HDS?! on Twitpic läckt bild på iPhone HD[s] - Känns ganska legit eller?

Fake, varför skulle de kalla den HDS? HD Speed? Nej, tack.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-06-07 18:00
Ursprungligen av johannes.roth:

Gratis MobileMe
Vore väldigt trevligt. Kanske i någon kombination med "nya" iTunes, men det känns inte så mycket Apple att låta det gå gratis?

Jag tycker det är på tiden att MobileMe ska vara gratis eller till symbolisk summa.
Apple har en billion kr ! De har en chans att kapa mera marknads andelar !

Var inte snåljåp.....

Mina gissningar vad Jobs keynote kommer att innehålla:

iPhone 4/iPhone HD: Ja (doh!)
Denna är förstås given. Jag tror prototyperna vi sett är rätt lika den slutgiltiga designen. Jag tror den kommer till försäljning i USA rätt snart, inom två veckor. Framåtkamera, dubbel så hög upplösning mm enligt ryktena.

iPhone OS 4: Ja
Mycket snack kring detta. Med nya funktioner som hittills inte varit med. Definitivt ett releasedatum. Tveksam till omedelbar release.

Ny Apple TV: Ja.
Om inte annat så för att Gruber säger det.

Safari 5: Ja.
Med äkta tillägg.

Mac Pro: Kanske
Detta ligger i linje med vilken typ av hårdvara som brukar vara med på gamla (före iPhone) WWDC och Mac Pro är verkligen över tiden just nu.

Ny skärm (27 tum): Kanske
Apples uppdatering av skärmar är så oregelbundet att det är svårt att sia om. Men ryktena har pratat om detta och det skulle få fint hand i hand med ny Mac Pro.

Jag tror inte på Mac mini eller Mac OS X 10.7.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-06-07 19:15

Gillar pdf-läsaren i ipad, har hundratals pdfr.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-07 19:21

yes! Farmville

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-07 20:56

Nej, keynoten ikväll var till största delen en besvikelse. Tråkigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-07 20:57
Ursprungligen av marQz:

Nej, keynoten ikväll var till största delen en besvikelse. Tråkigt.

Vad hade du förväntat dig när allt redan har läckt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-07 21:01
Ursprungligen av zappee:

Vad hade du förväntat dig när allt redan har läckt?

Det var väl inte direkt läckt vad som skulle dyka upp på Keynoten? Bara spekuleringar om hur iPhonen skulle sett ut osv.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-07 21:03
Ursprungligen av marQz:

Det var väl inte direkt läckt vad som skulle dyka upp på Keynoten? Bara spekuleringar om hur iPhonen skulle sett ut osv.

Jo, i princip allt om den nya hårdvaran var läckt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-07 21:07
Ursprungligen av zappee:

Jo, i princip allt om den nya hårdvaran var läckt.

Javisst. Men att det enda man tog upp på kvällen Keynote var endast en ny iPhone och nytt OS, kort sagt. Väntade mig mer uppgraderingar av annat. Vilket kanske kommer dyka upp på hemsidan istället.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-06-07 20:59

Tycker den var bra, många fina nyheter ffa på mjuka sidan men även telefonen var väl lite bättre än vad man visste av det som läckt.

Video-samtal......över Wifi... Det känns ju jävligt spännande, haha!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-07 21:08
Ursprungligen av PeeMaN:

Video-samtal......över Wifi... Det känns ju jävligt spännande, haha!

Tacka ATT

1
Bevaka tråden