Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Reduced speed" på PM G5 - hur mycket minskar det?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag har införskaffat mig en gammal power mac G5 (mid 2004, dual 2.5). I vanligt tillstånd arbetar fläktarna väldigt högljutt och det kan man ju förstå då processorerna jobbar i ~75 grader Celsius. Däremot jobbar den lugnt och fint i reduced speed (var tidigare inställd på atuomatic i power settings), är det någon som vet vilken procentiell minskning i hastighet processorerna jobbar istället? jag hittar inga tester på detta och heller inga program som kan läsa av hastigheten för power mac G5. Min nuvarande temperatur på processorerna är på ~65 grader Celsius.

Min jobbdator PM G5 2x1,8 kommer sällan upp i mer än 50 grader ens vid kraftig belastning och hög rumstemperatur. Har du fullt av damm i burken kanske?

Det kan tydligen vara sensorerna också: http://www.99.se/ovrig-hardvara/128098-g5an-otroligt-varm.html

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-06-07 11:52

Såvitt jag kommer ihåg så innebär reducerat läge halverad processorfrekvens.

Som johan_tanying gissar så kan det vara fullt med damm i maskinen, eller så kan det vara fel på någon eller några av fläktarna. Står datorn så att det finns gott om luft kring den med?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-06-08 09:28

En dual 2,5 från mid 2004 har ju vätskekylning. Har du kollat om det finns någon vätska i systemet?
En del hade ju problem med läckor.

Sen har jag erfarenhet av att 60 mm fläktarna i nätdelen låter något förskräckligt. Men de kan man byta till någon tystare sort. Enda problemet är att det kan vara lite knepigt att få ut nätdelen på en dual-maskin.

Damm är det dåligt med i burken och nu så har jag faktiskt resetat SMU så fläktarna låter mycket mindre, jag testade också med geekbench i reducerat läge och fick den att ligga på samma poäng som PM G5 dual 2.0, så antar att bussen går ner med halva hastigheten cirka (borde inte vara linjärt pga cacheminnet antar jag)

Jag hade en G5:a dual 2,5 GHz tidigare och tyckte också att fläktarna varvade för mycket vid processorinställningen Automatic. Jag gick över till Reduced vilket minskade varvtalet på fläktarna. Däremot märkte jag inte av någon nämnvärd prestandaförlust. Vid kodning av filmer kunde jag öka prestandan med omkring 10% när jag ställde om till Automatic. Ganska försumbart alltså. Prova att testa själv!

1
Bevaka tråden