Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur länge orkar Macbook Pro?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-06 18:34

En Macbook Pro 13" med 2.4ghz processor, hur länge orkar den tills man behöver byta till en nyare? Då menar jag inte gå sönder utan om man kör nyare program.

Markie

Om du inte proddar 3D eller HD-video - så kan du lugnt köra på burken i 20 år.

  • Medlem
  • 2010-06-06 19:08

Det låter som en glädjekalkyl;) Hur tänker du då? Att bara kunna starta den lr "använda" den dagligen till surf å mail m.m?

Jag har en PowerBook Titanium som är 10 år - 800 MHz. Den är fortfarande en fullvärdig dator; mail, surf, word, xcel, jag kan t.o.m. redigera video i den (äldre FCP) - SD alltså, inte HD. Den är i båten - är min plotter och navigationscentral. Och det är ändå en PPC.
Prestandamässigt så håller givetvis en MBP i 10 år för allmogen som inte producerar media. Lätt. 15 år...ja. 20 år...tja, delvis...beror på en massa saker, men det är ju ointressant när hårdvaran ändå är utbränd/paj innan dess. Jag vill bara markera att kraftracet för vanliga konsumenter är löjligt. Bara producenter och proffs behöver kraftmonstren - i bärbara ligan är ju en MBP ett kraftmonster.
Vad har Ipad för MHz? Som min gamla PB? Lite mera kanske? Mycket kommer att bli lättare att köra - framför allt på webben - ty mobila enheter har veka processorer (av energiskäl).

Let me refrace; En MBP håller längre än vad konsumenten kan stå emot att köpa nytt p.g.a. andra parametrar än prestanda.

Ursprungligen av Spata:

Det låter som en glädjekalkyl;) Hur tänker du då? Att bara kunna starta den lr "använda" den dagligen till surf å mail m.m?

  • Medlem
  • 2010-06-06 23:12
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag har en PowerBook Titanium som är 10 år - 800 MHz. Den är fortfarande en fullvärdig dator; mail, surf, word, xcel, jag kan t.o.m. redigera video i den (äldre FCP) - SD alltså, inte HD. Den är i båten - är min plotter och navigationscentral. Och det är ändå en PPC.
Prestandamässigt så håller givetvis en MBP i 10 år för allmogen som inte producerar media. Lätt. 15 år...ja. 20 år...tja, delvis...beror på en massa saker, men det är ju ointressant när hårdvaran ändå är utbränd/paj innan dess. Jag vill bara markera att kraftracet för vanliga konsumenter är löjligt. Bara producenter och proffs behöver kraftmonstren - i bärbara ligan är ju en MBP ett kraftmonster.
Vad har Ipad för MHz? Som min gamla PB? Lite mera kanske? Mycket kommer att bli lättare att köra - framför allt på webben - ty mobila enheter har veka processorer (av energiskäl).

Let me refrace; En MBP håller längre än vad konsumenten kan stå emot att köpa nytt p.g.a. andra parametrar än prestanda.

Jo det är sant, jag slog mest upp Mactracker på iphonen och backade 20 år och vart lite konfundersam. Men inser nu att det du säger kanske kan stämma. Känns oxå som att hårdvaruracet har planat ut lite dom sista åren. Hmm.. måste gå upp och titta när min g4:a är tillverkad.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-07 01:37
Ursprungligen av Spata:

Jo det är sant, jag slog mest upp Mactracker på iphonen och backade 20 år och vart lite konfundersam. Men inser nu att det du säger kanske kan stämma. Känns oxå som att hårdvaruracet har planat ut lite dom sista åren. Hmm.. måste gå upp och titta när min g4:a är tillverkad.

Det är en stor skillnad mellan en G4 från 2000 och en Intel Core 2 Duo från 2007. Men det stämmer rätt bra att CPUn hastigheterna har planat ut lite på sista tiden. Visst är de nyaste i7 Macarna snabbare men om de nu är så mycket snabbare att en 2.4GHz Macbook känns gammal tror jag inte på. Min MBP med 2.4GHz fungerar utmärkt ännu och jag håller nog ut till nästa generation kommer någon gång nästa år. Apples datorer brukar hålla rätt länge och en Intel Core 2 Duo håller nog takten några år till om inte nvidia problemet sätter käppar i hjulet först.

//Rob

Ursprungligen av Zimmerman:

Vad har Ipad för MHz? Som min gamla PB? Lite mera kanske? Mycket kommer att bli lättare att köra - framför allt på webben - ty mobila enheter har veka processorer (av energiskäl).

1 GHz, vilket dock inte är alltför relevant i sammanhanget. På tio år har processortekniken utvecklats en del och du får ut betydligt mer nu per klockcykel än vad du gjorde då.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-08 14:30
Ursprungligen av Marcus K:

1 GHz, vilket dock inte är alltför relevant i sammanhanget. På tio år har processortekniken utvecklats en del och du får ut betydligt mer nu per klockcykel än vad du gjorde då.

Stämmer bra det. Intel gjorde så snabba processorer som möjligt men tyvärr var de inte effektiva. Det ändrades först i och med Core Duo processorerna. Då var 2.2GHz Core Duo snabbare än 3GHz pentium 4. Det visste Apple redan i och med G4 men problemet med G4 att utvecklingen gick otroligt långsamt.

//Rob

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-06-06 19:48
Ursprungligen av Spata:

Det låter som en glädjekalkyl;) Hur tänker du då? Att bara kunna starta den lr "använda" den dagligen till surf å mail m.m?

Du berättar ju inte vad du kör för program, men säg fem år, kanske.

Dessutom: Nuförtiden brukar hårdvaran ge upp tidigare än vad de gjorde förr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-06 19:57

Om vi säger Photoshop, Adobe Premiere Pro, Hd-video.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-07 02:28

Prestandamässigt brukar datorer kunna räcka mycket länge, men det som gör att man vill byta till nya datorer är att nya generationer av teknik tågar in. T.ex. ville många uppgradera för att få multitouch-styrplattan när unibody-maskinerna kom. När första PowerBook G4 kom var den nya tunna designen i titan nog för många ett större argument för uppgradering än själva G4-processorn. Nu i denna generation av MBP kan jag tänka mig att 10 h batteritid (13") lockar. I nästa generation kanske vi har light peak-gränssnitt med 10 Gb/s i MBP och vem vill då sitta kvar med en gammal maskin vars snabbaste gränssnitt är FireWire med sina 0,8 Gb/s?
Så i verkligheten känns oftast en dator värdefull i högst ca 5 år innan den plötsligt känns värdelös.

Far min köpte den första intel MBP 17" standardmodellen. Den har hållit sen dess t.o.m. förra månaden då grafikkortet dog. Han har bytt batteri 2 gånger o haft minst 2 timmars batteritid. Haft igång 10 applikationer samtidigt, inkl vmware fusion utan att det laggat något. Outlook, office program, transmission, safari osv osv.

Mac's datorer har otrolig livslängd, själv så hoppas jag att min nyinskaffade MBP 17" ska hålla i iaf 5 år. Vilket jag inte tror är omöjligt.

Min iBook G4 är 5,5 år och används dagligen för både jobb och privat bruk. Piskas hårt, men nu är det verkligen hög tid för en MBP!

En sak man kan tänka på är ju att just den modellen sett likadan ut ganska länge. Jag har en sådan, alu 13" med 2.4Ghz c2d processor och 4Gb minne. Den köpte jag i slutet av 2008.

Däremot måste jag säga att jag använt den dagligen sedan dess. Jag surfar, mailar, ser film, jobbar (både textredigering och lite tyngre program som VMWare, Photoshop, Flash) osv. Den har fungerat alldels lysande till det, och fungerar fortfarande jättebra. Apple fortsätter med den processorn mycket för att den ger bra prestanda och drar lite ström gissar jag, den är fortfarande konkurrenskraftig.

Jag upplever inte att den är seg, tar lång tid på sig att utföra kompileringar / publiceringar i olika program osv, iaf inte så att man tänker på det. Visst är min iMac mycket snabbare, men det handlar ändå om några sekunders skillnad för att öppna program och dokument. Det tänker man inte mycket på i praktiken.

Jag tror att den kommer att stå sig länge än. Om du bara ska utföra "kontorsjobb" och enklare redigering mm är den utmärkt, ska du däremot jobba med video el dyl kommer den inte att hålla så länge. Det enda jag inte gillar är att då upplösningen bara är på 1280x800 blir det lätt lite trångt att t ex redigera stora bilder i photoshop. I övrigt den bästa burk jag någonsin köpt.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-06-07 15:49
Ursprungligen av 99Mark:

Hur länge orkar en MacBook Pro?
Markie

10h enligt spec. mer realistiskt - 8h

(ledsen, kunde inte låta bli)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-06-07 18:26

Normal dator livslängd är 5 år för vanlig svensson.

Vi som jobbar med dator som yrke är högst 3 år !

Det kan låta kort, men när man sitter med en 3 års gammal Mac bärbar och den känns fungera ok, men senaste Mac bärbara har helt annat utseende och har i5 o i7 CPU.
Då känns utveckling gått i från en.
Det går inte jämföra med bilar eller hus !

Det är helt annat nivå, teknisk nivå som har helt annat spelregler....många förstår inte helt riktigt. Det går inte jämföra med annat materiellt sak...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-07 18:56

Nej det vet jag, men brabra. Tack för alla svar!

EDIT: Alla svar hitills!

Senast redigerat 2010-06-08 20:02

M.a.o. - den hänger med så länge du VILL. :-D.

Jag tycker absolut att "maxåldern" på bärbara ökat betydligt på senare år. Ofta känns äldre datorer sega för att de tar lång tid på sig att utföra saker, t ex öppna program. För några år sedan tog det kanske 40 sekunder att öppna ett tungladdat program på en gammal bärbar och "bara" 20 sekunder på en ny. Nu för tiden är vi nere på några enstaka sekunder även på en några år gammal burk, motför kanske 1-2 sekunder på en ny.

Min poäng är att bärbara börjar bli så snabba att alldagligt arbete knappt påverkas av att ha en processor som är dubbelt så snabb, allt flyter på bra i alla fall, så dom känns användbara mycket längre än en bärbar gjorde för 5-10 år sedan. Jag har svårt att tro att min 13" macbook kommer att kännas så där irriterande seg de närmaste åren i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-08 20:03

Jag menade mest hur länge macbooken räckte tills den inte kommer kunna köra de nyrare programmen.

Det är i princip till dess nya versioner av OS X inte supportas längre, vilket kan vara allt från tre till tio år in i framtiden beroende på hur framtidens hårdvara utvecklas. När OS X inte längre supportas kommer färre program att bli tillgängliga och när man kommit mer än en generation efter börjar de flesta att försvinna. Det är åtminstone vad man teoretiskt skulle kunna gissa baserat på hur det har fungerat under de senaste åren.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-06-08 22:08

De riktigt tunga programmen är väl också professionella program för professionella användare. Och för professionella användare är det knappast en stor sak att köpa ny dator varje eller vartannat år.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-11 10:48

De första Intel baserade MBP kom i januari 2006 och de är fortfarande ganska så snabba. Skulle vilja påstå att 5 år inte är några som helst problem om man köper en bra och kraftfull dator vilket MBP är. Sen kan man naturligtvis behöva slänga i lite mer minne eller bättre hårddisk efter ett tag för att datorn ska fortsätta o kännas rapp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-11 13:54

Om man har en dator med ett par år på nacken kostar det bara någon tusenlapp att maxa RAM-minnet (nu höftar jag vilt). Om man gör det kan datorn kännas ett år yngre.

Köpte en MBP 13 2,26 i höstas och känner mig nöjd med prestandan än så länge för vanlig datorhantering. Känner inte behovet av den nya versionen på det viset utan kommer att uppgradera till 4Gb och SSD är priserna och behovet känner för det. Jag är mest imponerad av lådan och tror den kommer att hålla i många år.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-06-12 13:59

Den här tråden fick mig att forska lite i min egen Mac-historia Jag konverterade 2003 i september. Jag sökte efter beställningsbekräftelser i mailen och ser då att jag bytt ca var 3 år.

2003-09-22
Powerbook G4 15,2" 1,25 Ghz
512 Gb ram
80 GB HDD

2006-11-08
MacBook 13" 2 GHz Core 2 Duo
2 Gb ram
120 GB HDD.

2010-06-09
MacBook Pro 15,4" 2.53 GHz i5
4 Gb ram
500 GB HDD

Just nu sitter jag med MacBooken som jag köpte november 2006. Längtar efter den nya som bör anlända i veckan som kommer

Jag körde sista varianten av powerbook tills förra sommaren då jag skaffade en MBP istället. Anledningen var inte att den var för slö utan för senaste OS inte går på ppc. Apples datorer håller ofta länge, hur länge beror på dina krav

  • Medlem
  • 2010-06-12 15:51

En kompis bytte jobb för ett drygt år sedan och var tvungen att sälja sin PB 12" 1,25 GHz. Han hade haft den sen slutet på 03. Den fungerade perfekt och han fick 3000 kronor för den. Ganska ok för en så gammal burk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-14 11:42

Den kommer gå sönder eller bli utsliten långt innan hårdvaran inte orkar med... om det inte blir ett liknande paradigmskifte som ppc->intel. Men det känns inte så troligt.

1
Bevaka tråden