Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad så snabb, billig och bra att konkurrenterna får tänka om

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ett bra betyg om något för iPad är att konkurrenterna blev tagna på sängen över hur pass bra iPad var att de skjutit upp lanseringarna av deras iPad-lösningar, enligt Forbes.

Även om iPad fick en del kritik vid lanseringen är det ganska tydligt att Apple skapat en bra produkt. De som kritiserar har ibland fantasiföreställningar om vad som går att göra rent tekniskt och inser inte hur långt framme Apple ligger. Men ett tydligare tecken än när konkurrenterna inte klarar av att matcha Apple är svårt att hitta.

Även om ryktena om iPad gick heta långt i förväg så blev konkurrenterna förvånade över hur snabb iPad var, hur bra batteritiden var och hur lågt priset var satt. Därför har de varit tvungna att skjuta upp sina planerade lanseringar för att kunna komma ut med vettiga alternativ till iPad. Enligt Forbes ser de ut att missa den viktiga julhandeln i år.

The iPad's better-than-expected performance and reception is driving the delay, says Glen Burchers, director of global consumer segment marketing for Austin, Texas-based Freescale. "The iPad set the bar very high … most products that were going to come out [earlier] would not have fared well against it."

Many of the iPad's basic details were leaked online before its official introduction. But Burchers says rival manufacturers were caught off guard by the gadget's relatively low price ($499-$829), stable performance and long battery life (up to 10 hours). After the iPad's debut, these manufacturers realized they needed to cut their own prices or spiff up their devices to stay competitive, he says.

Läs mer: IPad Rivals Encounter Delays - Forbes.com

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-05-26 00:00

Intressant. Som vanligt är det i slutändan inte antalet usb-portar som tilltalar den stora massan, utan det är helhetsupplevelsen!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-26 09:31
Ursprungligen av Adzam 1:

Intressant. Som vanligt är det i slutändan inte antalet usb-portar som tilltalar den stora massan, utan det är helhetsupplevelsen!

Sant

Skall verkligen bli kul att bekanta mig med Paddan, som är på ingång.

Självklart kommer v2 vara avsevärt bättre:

  • Apple fått en indikation på hur bra v1 säljer och kan nu satsa fullt ut

  • Många som inte köper version ett kommer ändå att kunna bekanta sig med den och har god tid på sig att tänka ut användningsområden som kanske inte var/är uppenbara idag

  • Med en så bred kundbas etablerad, finns det även utrymme för eniPad Pro: high end, kraftfull, högt pris.

Smaka på det namnet: iPad Pro.

Hur bra ligger inte det på tungan? Måste genast fundera lite på hur en sån skulle kunna se ut...

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Smaka på det namnet: iPad Pro.

Det var precis det Gruber drömde om i sin recension av iPad i början av april:

(My dream iPad Pro: double the display’s pixel resolution and include a gigabyte or two of RAM.)

Jag kan bara hålla med. Skärmens upplösning är synligt pixlig och högre upplösning skulle vara ett stort lyft. Jag tror sommarens nya iPhone kommer att göra detta ännu mera påtagligt.

Mer minne är också en viktig faktor, att iPad bara har 256 MB RAM en av de största tekniska nackdelarna med den. Speciellt när multitasking kommer i iPhone OS 4.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-26 10:16

Nä för fan, iPad Pro var det dummaste jag har hört. iPad är en svullen iPhone, man använder den till allt det där som folk gör, facebook, youtube, musik, mail och så vidare... Behöver man en grym dator (vilket nästan ingen gör), så kan man ha en i7 iMac hemma och en iPad till allt det där andra, jag DJ:ar med Sonorasaurus med min iPad, mer prestanda än så behövs inte.

Ursprungligen av Fexxe:

Nä för fan, iPad Pro var det dummaste jag har hört. iPad är en svullen iPhone, man använder den till allt det där som folk gör, facebook, youtube, musik, mail och så vidare... Behöver man en grym dator (vilket nästan ingen gör), så kan man ha en i7 iMac hemma och en iPad till allt det där andra, jag DJ:ar med Sonorasaurus med min iPad, mer prestanda än så behövs inte.

Så talar en sann visionär.

Jag noterar också att du jämställer dina egna behov med alla andras, samt att dessa inte kommer att ändras över tid.

Det är bra, Fexxe. Jag noterar samt arkiverar det du sagt för framtiden.

Ursprungligen av Fexxe:

Nä för fan, iPad Pro var det dummaste jag har hört. iPad är en svullen iPhone, man använder den till allt det där som folk gör, facebook, youtube, musik, mail och så vidare... Behöver man en grym dator (vilket nästan ingen gör), så kan man ha en i7 iMac hemma och en iPad till allt det där andra, jag DJ:ar med Sonorasaurus med min iPad, mer prestanda än så behövs inte.

Ha ha. Du är lustig. Påminner mig om 640K is Enough For Anyone (jag vet, Gates sa aldrig det, men det är ett begrepp ändå.)

Nu är det ett bra tillfälle för konkurrenterna att läsa vad Andreas Pfeiffer skrev redan 2006:

In the seemingly never-ending debate about Apple's successes, announcements, new products and predicted-but-unannounced über-gadgets, features and technical specifications often seem to dominate the debate. Yet if there's one lesson to be learned from the company's recent successes, it is a very simple one: features don't matter any more.

Welcome to the Age of User Experience.

Pfeiffer presenterade en lista på 10 grundläggande regler för "the age of user experience technology" och började med:

1) More features isn't better, it's worse.
Feature overload is becoming a real issue. The last thing a customer wants is confusion-and what's more confusing than comparing technical specifications, unless you are en expert? Only nerds get a kick out of reading feature lists. (I know - I'm one of them.)

Läs resten här: ACM Ubiquity - WHY FEATURES DON'T MATTER ANYMORE: THE NEW LAWS OF DIGITAL TECHNOLOGY

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-05-26 23:47
Ursprungligen av Adrian B:

Ha ha. Du är lustig. Påminner mig om 640K is Enough For Anyone (jag vet, Gates sa aldrig det, men det är ett begrepp ändå.)

Dock känns det inte som rätt väg att gå genom att lansera en Ipad pro. Det tankesättet har kanske fungerat bra i den renodlade datorvärlden, men vad jag kan minnas har Apple aldrig släppt Ipods eller Iphones med pro-namn (rätta mig gärna om jag har fel, men det enda exemplet jag kommer på är Ipod photo!).

Visst har modellerna haft mer hårddisk (och i Ipadens fall, även 3G), men det är ju inte funktioner som påverkat själva användarupplevelsen eller som förbättrar den rena prestandan. Samma användarupplevelse för alla helt enkelt.

Känns ju extra viktigt att hålla nere på antalet modeller för att minska spridningen av produkter som klarar av App stores spel/program olika bra – eller är det bara jag som tycker att just konsekvensen av samma operativsystem på olika kraftfulla produkter bidrar till att det hela känns lite väl rörigt?

Ursprungligen av Adzam 1:

Dock känns det inte som rätt väg att gå genom att lansera en Ipad pro. Det tankesättet har kanske fungerat bra i den renodlade datorvärlden, men vad jag kan minnas har Apple aldrig släppt Ipods eller Iphones med pro-namn (rätta mig gärna om jag har fel, men det enda exemplet jag kommer på är Ipod photo!).

Näe, just det namnet har inte används på iPhone eller iPod. Och jag är inte så säker på att de skulle använda det på iPad heller. Samtidigt är iPad en annan produkt. Även om man kan hävda att iPad är en förvuxen iPod touch så är det i samma andetag också en liten bärbar dator. Och när det gäller bärbara datorer har Pro hängt med rätt länge i Apples namngivning.

Men bortsett från namnet vore det trevligt om Apple lanserade en premiummodell (för dagen iPad är faktiskt en budgetmodell sett ur Apples synvinkel). Jag tror dock inte det händer än på ett tag.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-05-27 12:38
Ursprungligen av Adrian B:

Näe, just det namnet har inte används på iPhone eller iPod. Och jag är inte så säker på att de skulle använda det på iPad heller. Samtidigt är iPad en annan produkt. Även om man kan hävda att iPad är en förvuxen iPod touch så är det i samma andetag också en liten bärbar dator. Och när det gäller bärbara datorer har Pro hängt med rätt länge i Apples namngivning.

Men bortsett från namnet vore det trevligt om Apple lanserade en premiummodell (för dagen iPad är faktiskt en budgetmodell sett ur Apples synvinkel). Jag tror dock inte det händer än på ett tag.

Jo, men det är just där namnet (och konceptet pro) kanske fungerar bättre – i datorvärlden (inte bara bärbara).

Visst har Ipaden vissa likheter med en bärbar dator, men enligt mig tillhör den fortfarande mer Apples Ipod- och Iphone-familj, och därmed är inte pro-modeller (eller vad man nu väljer att kalla dem; namnet är ju så irrelevant) något man bör satsa på. Men visst, det här kan ju vara något jag omvärderar i framtiden, om det Ipaden mer och mer närmar sig den bärbara datorn!

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-05-26 13:26

Haha, mkt bra kontrat.
Men ipad PRO tror jag inte på. Skippa även wifi versionen till v2

World. Start your copiers!
Oh thats right, apple own most of the technology in it so it will be hard to mimic.

Inte undra på att pentagon hälsat på Apple och vill ha Ipads för militärt bruk.

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-05-26 23:37

Man får nog vänta till nästa version av ipaddan, men som jag har förstått så är spec. inte påtagliga då paddan verkar vara rätt så rapp i svängarna...
pixlarna vet jag ingenting om

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-05-27 07:29

Att ha PRO modeller och studentversioner, företagsversioner etc. låter nog Apple det där andra företaget som de precis gick om att ha

Ursprungligen av thor:

Att ha PRO modeller och studentversioner, företagsversioner etc. låter nog Apple det där andra företaget som de precis gick om att ha

Apple HAR redan det, i bemärkelsen att det finns olika iPad-modeller. Det är fullkomligt normalt. Likaså har de studentrabatter etc. på många av sina produkter.

Lyckligtvis, det kallas differentierad prissättning och är en mycket väl beprövad affärsmodell sedan, bokstavligt talat, århundraden tillbaka.

Det är i grunden inte annorlunda än att SJ säljer första- och andraklassbiljetter, trots att passageraren åker på samma tåg. Smart och fungerande.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-05-27 12:41
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Apple HAR redan det, i bemärkelsen att det finns olika iPad-modeller. Det är fullkomligt normalt. Likaså har de studentrabatter etc. på många av sina produkter.

Lyckligtvis, det kallas differentierad prissättning och är en mycket väl beprövad affärsmodell sedan, bokstavligt talat, århundraden tillbaka.

Det är i grunden inte annorlunda än att SJ säljer första- och andraklassbiljetter, trots att passageraren åker på samma tåg. Smart och fungerande.

Ja men som jag tidigare sa: de olika Ipad, Iphone och Ipod touch modellerna skiljer sig ju bara i hårddiskutrymme (och kanske batteritid?), inte i ren prestanda som gör att du bara kan göra vissa saker på en dyrare Iphone/Ipad/Ipod.

Visst kan man säga att 3G-Ipaden gör den till en premiummodell, men samtidigt skulle inte jag räkna in just 3G som en ren prestandahöjande funktion. Var man ska dra linjen är ju dock svårt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-03 23:56
Ursprungligen av Adzam 1:

Ja men som jag tidigare sa: de olika Ipad, Iphone och Ipod touch modellerna skiljer sig ju bara i hårddiskutrymme (och kanske batteritid?), inte i ren prestanda som gör att du bara kan göra vissa saker på en dyrare Iphone/Ipad/Ipod.

Visst kan man säga att 3G-Ipaden gör den till en premiummodell, men samtidigt skulle inte jag räkna in just 3G som en ren prestandahöjande funktion. Var man ska dra linjen är ju dock svårt.

Är själv en nöjd iPad 3G 64GB ägare sedan någon vecka.
Kan summera det hela med att jag inte förstår varför man skulle välja en modell UTAN 3G... (Utan 3G är väl snarare att betrakta som en stympad modell... )
För att kunna jobba med iPad som den mobila enhet den är krävs ju 3G!
Skulle känna mig väldigt begränsad om den bara gick att använda den då man hade tillgång till Wi-Fi..

För den som går i köpa tankar, överväg en 3G modell. Även om ni i dagsläget inte tänkt beställa ett Mikro-SIM-kort, så kommer snart behovet..

Köpte den i USA och den levererades med ett AT&T kort. Dock är den inte opertörslåst. Kör med Telia just nu utan något som helst jailbrake eller liknande..

Mängden flashminne påverkar väl inte batteritiden något nämndvärt antar jag.. Har bara en iPad, svårt att jämföra. Men minst 32GB skall man ju ha för att få in lite bilder, musik och filmer på den...

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-05-27 10:51

Apple har studentRABATTET. Inga studentversioner eller funktioner som begränsas av valet av version (se Microsofts os)

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-05-27 11:07

Jag tror konkurrenterna (eller andra tillverkare, någon konkurrent finns ju inte i dagsläget) har följande problem:

1. Svårt/omöjligt att få tillgång till en 10" kapacitiv touchskärm med den fenomenala känslighet, prestanda & bildkvalitet som iPad har

2. Svårt/omöjligt att få tillgång till en processor med tillhörande strömsparningslogik som är lika strömsnål som A4 och därmed möjliggör en batteritid på 10h+

3. Svårt/omöjligt att få tillgång till ett operativsystem som är anpassat för användning på en stor touchskärm. Tänk på att iPhone OS i iPad är rejält omarbetat i förhållande till iPhone-varianten. Det fungerar inte att bara slänga in Android 2.2 på en 10"-enhet. Hela GUI:t måste noggrant omarbetas, vilket är svårt, kräver känsla för användbarhet och tar lång tid.

4. Svårt/omöjligt att få tillgång till tillverkningsprocesser och utvecklingsresurser för att tillverka en så tunn och lätt men ändå styv enhet som iPad (Unibody).

Med andra ord kommer det dröja innan vi får se någon riktig utmanare till iPad. Fram till dess kommer vi dock få dras med all vaporware som presenteras som om de vore färdiga produkter (MS Courier, HP slate, WeTab) och som alla PC-älskare/Android-nerdar kommer höja till skyarna baserat på spec-jämförelser gentemot iPad. Detta trots att de bara existerar på pappret och är långt ifrån fungerande produkter.

Hårdvaran tror jag nog inte är något oöverstigligt hinder (möjligtvis med undantag för A4-processorn) Det är väl inte i grunden annorlunda än andra former av elektronikprodukter/datorer, och där finns det ju många kompetenta tillverkare, och hela branschen, inklusive Apple förlitar sig ju i hög grad av underleverantörer.

Det som är Apples absoluta styrka är ju dock OS och användarupplevelse, och där har det ju visat sig att det är svårt för andra tillverkare att matcha.

Samtidigt tror jag också att det finns en betydande andel som kommer att vilja ha "pads" som är närmare en traditionell PC i funktionalitet, och där tror jag absolut att det finns en marknad för enheter från andra tillverkare.

Grundgrejen är väl att man kan få olika alternativ till olika hög kostnad, och om man sen väljer att kalla det "pro" eller något annat kanske spelar mindre roll, i realiteten är det väl i princip samma sak.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-05-27 13:06

Ja, och det är ju just det som känns konstigt om Apple skulle införa. Iaf i min värld och hur läget ser ut just nu.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-06-06 12:35

Ja jag kan ju bara ta min pappa som exempel. Han har tänkt att enbart använda den i hemmet till sina stereoprylar, och då är ju 3G EXTREMT onödigt. Varför skulle han vilja ha en modell med 3G om den aldrig ska lämna hemmet?

Jag tycker inte alls att det är främmande att människor vill ha enheter utan 3G.

Det där med hur mycket minne man minst ska ha är ju sjukt personligt. Visst skulle det vara roligt med 32GB på min Ipod touch istället för 16, men knappast att jag ser det som att jag har en stympad enhet bara för att jag inte har det man "skall" ha...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-06 14:25

Med Air Video strömmningen minskar också mitt personliga behov av hårddisk utrymme
Här kommer verkligen iPaden och dess större skärm till sin rätt med mjukvaran . iphone känns för liten för detta ändamål.

Ska skriva ihop en fördjupning av "Air Video" ikväll när jag har testat lite olika filmer och tv-serier.
Funkar kanon vid första intrycket, streamar fint och man kan ha med iPaden i sängen och titta på sina favorit alsters

Jag klarar mig fint med 16 gigs HD som jag har. En 3G version motiveras bara av konstant GPS uppkoppling från min sida.

Annars klarar jag mig fint med en vanlig iPhone för övrigt informationsbehov. Dyker det upp en ny version iPhone 4G med lite större skärm säg 3.8-4 tum då snackar vi iPhone igen för bärbart bruk av information i farten

iPaden för mig är en gosig "hemmapryl". släpar inte gärna med den ut förutom till en framtida "hållare" i min bil så därav minskar mitt akuta 3G behov när det gäller iPaden.

Kostar ändå en "extra slant" för större HD och 3G stöd. Lite smådyrt tycker jag.

iPaden har blivit för mig en "knähund" för hemmabruk. så perfekt för allsurf i tv-soffan. Samt film och tv-serie tittande i sängen och i närområdet.

På sikt blir den säkert iPaden "proffsigare" och mer användbar för presentationer och kommunikation på högre nivåer (video konferenser med framtida inbyggd kamera) , men för mig är den lite för "småklumpig" att häva fram för att kolla sin mail ute i farten, då funkar iPhonen mycket bättre och tar ingen plats jämfört med iPaden.

Glöm "stympad" iPaden rockar oavsett 3G eller inte.

Senast redigerat 2010-06-06 14:44
Ursprungligen av CUBEIS:

Med Air Video strömmningen minskar också mitt personliga behov av hårddisk utrymme
Här kommer verkligen iPaden och dess större skärm till sin rätt med mjukvaran . iphone känns för liten för detta ändamål.

Ska skriva ihop en fördjupning av "Air Video" ikväll när jag har testat lite olika filmer och tv-serier.
Funkar kanon vid första intrycket, streamar fint och man kan ha med iPaden i sängen och titta på sina favorit alsters

Jag klarar mig fint med 16 gigs HD som jag har. En 3G version motiveras bara av konstant GPS uppkoppling från min sida.

Annars klarar jag mig fint med en vanlig iPhone för övrigt informationsbehov. Dyker det upp en ny version iPhone 4G med lite större skärm säg 3.8-4 tum då snackar vi iPhone igen för bärbart bruk av information i farten

iPaden för mig är en gosig "hemmapryl". släpar inte gärna med den ut förutom till en framtida "hållare" i min bil så därav minskar mitt akuta 3G behov när det gäller iPaden.

Kostar ändå en "extra slant" för större HD och 3G stöd. Lite smådyrt tycker jag.

iPaden har blivit för mig en "knähund" för hemmabruk. så perfekt för allsurf i tv-soffan. Samt film och tv-serie tittande i sängen och i närområdet.

På sikt blir den säkert iPaden "proffsigare" och mer användbar för presentationer och kommunikation på högre nivåer (video konferenser med framtida inbyggd kamera) , men för mig är den lite för "småklumpig" att häva fram för att kolla sin mail ute i farten, då funkar iPhonen mycket bättre och tar ingen plats jämfört med iPaden.

Glöm "stympad" iPaden rockar oavsett 3G eller inte.

jaha J du har en iPad och har inte sagt något? Råder det en ny världsordning eller?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-06 16:25
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

jaha J du har en iPad och har inte sagt något? Råder det en ny världsordning eller?

Hehe, Sitter och knappar i detta nu och undviker ord med . . . eftersom svenskt tangentbord fortfarande saknas.

Om du passerar stan ligger "paddan" redo Kompis

Ursprungligen av Adzam 1:

Ja jag kan ju bara ta min pappa som exempel. Han har tänkt att enbart använda den i hemmet till sina stereoprylar, och då är ju 3G EXTREMT onödigt. Varför skulle han vilja ha en modell med 3G om den aldrig ska lämna hemmet?

Jag tycker inte alls att det är främmande att människor vill ha enheter utan 3G.

Det där med hur mycket minne man minst ska ha är ju sjukt personligt. Visst skulle det vara roligt med 32GB på min Ipod touch istället för 16, men knappast att jag ser det som att jag har en stympad enhet bara för att jag inte har det man "skall" ha...

Han kommer använda den till tusan så mkt mer.
Han kommer bli besviken på att han inte kan ha den som världens bästa gps till bilen/båten/svampplockningen etc.

Så många ggr i ens liv som man ställt upp "regler" för hur ngt skall användas. Som sedan raserats totalt ...

Ursprungligen av Goflorp:

Han kommer använda den till tusan så mkt mer.
Han kommer bli besviken på att han inte kan ha den som världens bästa gps till bilen/båten/svampplockningen etc.

Så många ggr i ens liv som man ställt upp "regler" för hur ngt skall användas. Som sedan raserats totalt ...

Folk är olika och vi ska inte vara så snabba med att "fördöma" andras användningsmönster.
(På måndag morgon har inte hjärnan gått igång så att jag hittar ett bättre ord än fördöma, men läs det rätt...;))

Däremot så vet jag att flexibiliteten i ipaden gör att jag skulle bli mycket olycklig utan 3G. I princip så har min MBP fått vila totalt sedan jag fick min ipad. Den är fortfarande inte perfekt men om några iterationer i produktutvecklingen så...

Bevaka tråden