Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SSD - har ni köptips?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-30 17:30

Hej, har precis beställt en optibay och tänkte flytta min hårddisk till platsen där den optiska enheten sitter på min macbook. I denna veva tänkte jag även köpa en SSD för att köra systemet och programmen.

Har ni några tips? Jag tänker mig en ganska liten (30-60GB) och har inte mer än 2000 kronor att lägga.

  • Medlem
  • 2010-05-30 17:52

Intel X25 M 80GB, kostar runt 2000. Finns hur många trådar som helst om detta. Lycka till.

http://www.webhallen.com/hardvara/100303-intel_80gb_x25-m_mainstream_intern_sata_2.5_9.5mm

Funderar själv på att göra denna operation. Har en MacBook Pro 15" (early-2008, pre-Unibody). Var beställde du Optibayen? Tillverkarnas hemsida? Du får gärna berätta hur det var med tull och liknande. Vad gick kalaset löst på?

Enligt prisjakt kan du få en 80 GB från intel för ~1 800 kr på t ex Webbhallen. Den har hög ranking och är visst många som köper just den varianten. Beror ju på budgeten.

Hobbydiktatorn

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-30 20:40

Jag skrev optibay för att slippa förklara vad det var men den är inte av märket optibay utan något annat från Hong Kong, kostade 200 spänn inkl. frakt. Det kommer nog i veckan och ska då testa den, det är lite av en chansning men jag vill inte punga ut med 1500+ för en simpel IDE-SATA omkopplare så jag chansar.

Återkommer med hur det går, innan jag köper SSD så slänger jag i någon annan gammal hårddisk som ligger och skräpar.

Jag har en Macbook white late 2007 (Santa Rosa) och känner att detta kan bli den största uppgraderingen man kan göra. Ska bli mycket spännande

Ursprungligen av vajone:

Jag skrev optibay för att slippa förklara vad det var men den är inte av märket optibay utan något annat från Hong Kong, kostade 200 spänn inkl. frakt.

Lite mer information om denna optibay-liknande mackapär skulle vara mycket intressant! Jag sitter i liknande tankar om min "Late 2006 MacBook". Kommer inte ens ihåg när jag använde DVD-läsaren senast, vilket jag tolkar som att SSD + hårddisk kommer att fungera ypperligt för mig.

  • Oregistrerad
  • 2010-05-30 23:06

jag kör en X25, samma som Dalle länkade till. Just nu använder jag tyvärr den inte då idiotiska mac pro inte vill att den ska boota Windows på den samtidigt som jag har en OSX partiation, jävla skit. Måste välja mellan Windows eller OSX, Ja normalt sett borde det vara lätt men jag spelar rätt mycket spel och ha ett snabbt startat windows väger också tungt..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-31 07:46

eBay.com.sg: 2nd HDD caddy Apple OptiBay SuperDrive Replacement PATA (item 280507027073 end time Jun 14, 2010 02:20:03 SGT)

Denna köpte jag, om det fungerar vet jag inte men återkommer som sagt. Bör slippa tullavgifter då priset var så lågt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-01 09:29
Ursprungligen av vajone:

eBay.com.sg: 2nd HDD caddy Apple OptiBay SuperDrive Replacement PATA (item 280507027073 end time Jun 14, 2010 02:20:03 SGT)

Denna köpte jag, om det fungerar vet jag inte men återkommer som sagt. Bör slippa tullavgifter då priset var så lågt.

Det där verkar ju helt klart intressant, återkom gärna med hur du tycker det fungerar! Skillnaden i pris mot en MCE Optibay kan man ju lägga på en klart större/snabbare SSD.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-01 09:31
Ursprungligen av Solid:

Det där verkar ju helt klart intressant, återkom gärna med hur du tycker det fungerar! Skillnaden i pris mot en MCE Optibay kan man ju lägga på en klart större/snabbare SSD.

Jag återkommer, den bör som sagt komma i veckan.

För er som vill ha snabbare disk och mycket lagringsplats kolla även in Seagate Momentus XT, En hybriddisk på 500GB + ett flashminne, inte lika snabb som en SSD men snabbare än en vanlig disk och kostar bara lite mer än en vanlig disk.

http://macapple.se/2010/05/28/hdd-ssd-eller-mittemellan/

Intel X25-M bootar min MBP i5 på 12,7 sek. Är jag nöjd?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-31 21:12

Men hur snabbt startar typ photoshop eller så? Jag stänger aldrig av datorn så det där spelar mig mindre roll men jag förstår att du är väldigt nöjd.

  • Medlem
  • 2010-05-31 21:34
Ursprungligen av vajone:

Men hur snabbt startar typ photoshop eller så? Jag stänger aldrig av datorn så det där spelar mig mindre roll men jag förstår att du är väldigt nöjd.

Betydligt snabbare än med en traditionell hårddisk. En SSD är den absolut bästa och billigaste uppgraderingen du kan göra idag.

Bästa uppgraderingen håller jag med om, men billigaste nja...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-05 23:04

Nu har den kommit, har inte tid att sätta in den förrän möjligen måndag dock. SSD har jag inte haft råd med ännu heller.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-07 23:37

Nu är den installerad. Det var inte jätteroligt men det gick. Jag fick ta bort en plastkant på "optibay"-lösningen för att kunna sätta på topcaset igen. Det fanns heller inte riktigt med utrymme för bluetooth-antennen så det är en liten liten glipa mellan top case och datorn men det kan jag leva med då den är väldigt stationär nu för tiden.

När jag skulle låta datorn sova så vägrade den detta, mycket märkligt. Problemet löstes genom att stänga av Safe Sleep, detta gjorde även att den nu somnar fort som tusan.

1
Bevaka tråden