Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn känner inte igen TVn via VGA

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-02 22:55

Har kopplat min MacBook till en LCD TV (Samsung) via VGA. Datorn ser extraskärmen men identifierar den inte som Samsung (står bara "Bildskärm"). PC-läget i TV menyn är också utgråat. Har testat alla upplösningar med 60 Hz utan framgång.

Datorn är kopplat enligt följande:

Mini DVI port > Mini DVI-VGA adapter > VGA-VGA 1,5 m > VGA port i TVn.

Kopplar jag TVn via en Mini DVI - HDMI adapter känns TVn igen och allt funkar som det ska. Förutom jävelskapet med upplösningen förstås men det är en annan historia.

Min fråga är varför känns inte TVn igen och varför ser TVn inte datorn? Hur kan jag felsöka?

Hmm. Testat att bara starta om macbooken när tv:n är ansluten via vga? Kör du med skärmdubblering eller expanderar du skrivbordet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-03 08:43

Tack för era svar!

Ursprungligen av sirsnurre:

Hmm. Testat att bara starta om macbooken när tv:n är ansluten via vga? Kör du med skärmdubblering eller expanderar du skrivbordet?

Nej, jag har inte testat att starta om MacBooken när tv:n är ansluten. Trodde att Macar inte behövdes att startas om. Kan inte testa nu heller (sitter på jobbet). Det vore mycket drygt om det behövdes dock. Oavsett ska jag testa när jag kommer hem.

Jag expanderar skrivbordet, där min Macbooks skärm är primär.

Ursprungligen av studiox:

Kanske korkade fråga men vill du verkligen köra VGA när du kan köra HDMI? En digital signal istället för en sur gammal äcklig analog VGA signal?

Precis som sirsnurre skrev finns det andra problem (korrekt pixelmappning) när man kör via HDMI. VGA är inte så äcklig dock och ofta ger bättre bild pga bättre pixelmappning. Sägs det.

Ursprungligen av studiox:

Har du kollat under bildskärmar så din externa utgång är aktiv?

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Kopplar jag sladdarna dyker upp en extraskärm (som heter bara "Bildskärm") med massor upplösningar att välja bland. Har testat de flesta av dessa men ingen ger signal till TVn så att den känner igen datorn.
***edit*** har läst igen och nu förstår jag frågan tror jag. Jo, som jag skrev i mitt första inlägg är PC-ingången utgråad på TVn. Alltså kan inte TVn "se" min dator. Tror inte att man måste aktivera ingången på något särskilt viss.

Kan tillägga att jag har oprövade kablar. Det är första gången jag försöker koppla något via dem. Kan det vara ett kabelfel helt enkelt?

  • Oregistrerad
  • 2010-06-03 00:31

Kanske korkade fråga men vill du verkligen köra VGA när du kan köra HDMI? En digital signal istället för en sur gammal äcklig analog VGA signal?

Har du kollat under bildskärmar så din externa utgång är aktiv?

Ursprungligen av studiox:

Kanske korkade fråga men vill du verkligen köra VGA när du kan köra HDMI? En digital signal istället för en sur gammal äcklig analog VGA signal?

Har du kollat under bildskärmar så din externa utgång är aktiv?

Är långt ifrån en expert på detta men har hört att bilden blir bättre rent allmänt med vga om det är en samsung-tv man ansluter mot.

Vad står det i Tv'ns manual?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-04 09:02
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Vad står det i Tv'ns manual?

I manualen står det som vanligt - inte mycket. Att datorn ska kopplas till VGA-porten (som de kallar PC-in) med hjälp av en "D-Sub-kabel", hehe...

Sedan är det bara att välja rätt källa, vilket jag inte kan eftersom PC alternativet är utgråat.

De rekommenderar att välja upplösning 1360x768 60 Hz i datorn för optimal bildvisning. Just denna upplösning saknas bland Macs alternativ (inte undra eftersom datorn inte känner igen Samsungs skärm). Men jag har testat andra, t.ex 1024x768 60 Hz (som TVn borde klara av), utan framgång.

I slutet av manualen har de i och för sig en tabell som jag inte riktigt förstår (se bifogad bild). Vad menar de med "DVI stödjer inte PC-funktion"?

Ursprungligen av timofej:

I manualen står det som vanligt - inte mycket. Att datorn ska kopplas till VGA-porten (som de kallar PC-in) med hjälp av en "D-Sub-kabel", hehe...

Sedan är det bara att välja rätt källa, vilket jag inte kan eftersom PC alternativet är utgråat.

De rekommenderar att välja upplösning 1360x768 60 Hz i datorn för optimal bildvisning. Just denna upplösning saknas bland Macs alternativ (inte undra eftersom datorn inte känner igen Samsungs skärm). Men jag har testat andra, t.ex 1024x768 60 Hz (som TVn borde klara av), utan framgång.

I slutet av manualen har de i och för sig en tabell som jag inte riktigt förstår (se bifogad bild). Vad menar de med "DVI stödjer inte PC-funktion"?

Detta är lite långsökt men DVI->VGA adaptern omvandlar inte signalen från datorn utan ändrar bara kontakten så signalen ut är fortfarande digital på något vis och stödjer då TV'n inte en digital insignal via VGA så funkar det inte. Enligt lathunden i Kjell & co.'s katalog står det att VGA kan kopplas till DVI-A och DVI-I. Men utgången på Mac'en är väl DVI-D(enbart digital signal)?

TV'n känner inte av att det kommer in någon igenkännbar (analog) signal genom kabeln och därför är kontrollerna utgråade...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-04 09:37
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Detta är lite långsökt men DVI->VGA adaptern omvandlar inte signalen från datorn utan ändrar bara kontakten så signalen ut är fortfarande digital på något vis och stödjer då TV'n inte en digital insignal via VGA så funkar det inte. Enligt lathunden i Kjell & co.'s katalog står det att VGA kan kopplas till DVI-A och DVI-I. Men utgången på Mac'en är väl DVI-D(enbart digital signal)?

TV'n känner inte av att det kommer in någon igenkännbar (analog) signal genom kabeln och därför är kontrollerna utgråade...

Jag förstår ditt resonemang men varför för sjutton säljer Apple mini DVI-VGA adaptrar om de inte kan kopplas till en TV? Skulle det gå att koppla till en vanlig datorskärm?

*edit* I Wikipedia står det i alla fall:

Citat:

Mini-DVI connectors on Apple hardware are capable of carrying DVI, VGA, or TV signals through the use of adapters, detected with EDID (Extended display identification data) via DDC.

Alltså borde problemet inte vara där.

  • Oregistrerad
  • 2010-06-04 20:37
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Detta är lite långsökt men DVI->VGA adaptern omvandlar inte signalen från datorn utan ändrar bara kontakten så signalen ut är fortfarande digital på något vis och stödjer då TV'n inte en digital insignal via VGA så funkar det inte. Enligt lathunden i Kjell & co.'s katalog står det att VGA kan kopplas till DVI-A och DVI-I. Men utgången på Mac'en är väl DVI-D(enbart digital signal)?

TV'n känner inte av att det kommer in någon igenkännbar (analog) signal genom kabeln och därför är kontrollerna utgråade...

Nu är du tyvärr ute och cyklar, en DVI till VGA adapter då den försutsätter en analog signal. En DVI kontakt som bara stödjer Digital (DVI-D) passar inte i en som vill ha en analog signal DVI-I - Stiften längst ut till höger i en DVI kontakt är "analoga" medans resten är digitala.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-06-05 05:50
Ursprungligen av studiox:

Nu är du tyvärr ute och cyklar, en DVI till VGA adapter då den försutsätter en analog signal. En DVI kontakt som bara stödjer Digital (DVI-D) passar inte i en som vill ha en analog signal DVI-I - Stiften längst ut till höger i en DVI kontakt är "analoga" medans resten är digitala.

Vill man kolla in specen på DVI så finns den här:
Digital Visual Interface (DVI) Connector, DVI Pinout

  • Oregistrerad
  • 2010-06-06 01:42
Ursprungligen av Macus:

Vill man kolla in specen på DVI så finns den här:
Digital Visual Interface (DVI) Connector, DVI Pinout

Och det bekräftade bara vad jag sa, litade du inte på mig?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-06-06 06:10
Ursprungligen av studiox:

Och det bekräftade bara vad jag sa, litade du inte på mig?

Jo, jag tyckte att ditt inlägg var väldigt bra. Men ibland kan det vara bra med en hänvisning till någon faktasida så att alla blir övertygade.

Det korta svaret

Ursprungligen av Apple.com:

Connect the adapter to the Mini-DVI port of the computer and the VGA end of the adapter to an external VGA monitor or projector.

Letar efter det långa svaret

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-04 10:10
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Connect the adapter to the Mini-DVI port of the computer and the VGA end of the adapter to an external VGA monitor or projector.

Hmm... konstigt att de skriver så. Eftersom Mini DVI - VGA adapter har en hona-kontakt på VGAs sida och således kan inte kopplas direkt till en extern skärm. Förlängningssladd måste finnas emellan.

Ursprungligen av Mija:

Problemet är nog din mini-DVI till DVI adapter...

Jag har ingen sådan. Som jag skrev i mitt första inlägg har jag Mini DVI - VGA adapter.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-06-04 10:10
Ursprungligen av timofej:

Jag har ingen sådan. Som jag skrev i mitt första inlägg har jag Mini DVI - VGA adapter.

Jag läste fel och tog bort mitt inlägg innan du hann svara...

Ursprungligen av timofej:

Hmm... konstigt att de skriver så. Eftersom Mini DVI - VGA adapter har en hona-kontakt på VGAs sida och således kan inte kopplas direkt till en extern skärm. Förlängningssladd måste finnas emellan...

Jag tror det är ganska underförstått att en förlängningssladd behövs för kabellängden på adaptern är ju inte mer än drygt 10-15cm.

Om du skulle köpa en skärm-kabel så har den hane i båda ändarna som standard. Jag har en skärm bredvid min iMac och den har hon-kontakter (vga och dvi) på baksidan. DVI-kabeln går till min Mini-Displayport ->DVI (honkontakt) som kopplats till iMac'en.

Har du testat att ringa Apple och fråga?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-04 13:00
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Har du testat att ringa Apple och fråga?

Nej, produktsupporten löper väl ut efter tre månader? Sedan tror jag inte att de besitter bättre kunskap än användarna.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-06-04 13:13

Det finns två varianter av DVI-gränssnitt.
DVI-I ger ifrån sig både en digital(DVI) och en analog signal (VGA).
DVI-D ger bara ifrån sig en digital signal.

Apple använder sig av DVI-I som även ger ifrån sig en analog VGA-signal. So far so good.

Om TV:n inte kan tolka den analoga signalen från datorn så beror det nog på att "handskakningen" inte fungerar d v s TV:n och datorn lyckas inte kommunicera med varandra och komma överens om vilken upplösning och bildfrekvens som ska användas.

Mitt råd till dig är att du struntar i att lösa problemet och istället använder dig av en digital överföring DVI till HDMI istället. En digital överföring ger alltid en bättre bildkvalitet än en analog.

Vill du sen prova dig fram för att hitta rätt upplösning för pixelmappat så kan du gå in på den hemsidan:

Har du optimal bild?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-04 13:24
Ursprungligen av Macus:

Mitt råd till dig är att du struntar i att lösa problemet och istället använder dig av en digital överföring DVI till HDMI istället. En digital överföring ger alltid en bättre bildkvalitet än en analog.

Vill du sen prova dig fram för att hitta rätt upplösning för pixelmappat så kan du gå in på den hemsidan:

Har du optimal bild?

Tack för tipset Macus men jag redan testat digitalt. Av någon outgrundlig anledning finns inte 1366x768 upplösning bland alternativen Mac OS erbjuder. Det finns kilometerlånga trådar om problemet. Man kan använda tredjepartsprogram (ex. SwitchResX) men de är krångliga (har testat) och kostar pengar. De flesta är överens dock att VGA är den bästa lösningen för problemet då datorn känner igen upplösningen och pixlarna mappas 1:1 istället för att skalas om eller ha svarta ränder som i fallet med HDMI.

Ursprungligen av timofej:

Tack för tipset Macus men jag redan testat digitalt. Av någon outgrundlig anledning finns inte 1366x768 upplösning bland alternativen Mac OS erbjuder. Det finns kilometerlånga trådar om problemet. Man kan använda tredjepartsprogram (ex. SwitchResX) men de är krångliga (har testat) och kostar pengar. De flesta är överens dock att VGA är den bästa lösningen för problemet då datorn känner igen upplösningen och pixlarna mappas 1:1 istället för att skalas om eller ha svarta ränder som i fallet med HDMI.

Just den upplösningen är lite skum, den är egentligen inte korrekt utan "skapad":
Ask HD Beat: What's the deal with 1366 x 768? -- Engadget HD

Nu tar jag helg, trevlig helg

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-06-04 18:38

>>timofej
Är du säker på att din TV har 1366x768 pixlar?
En del paneler har fler pixlar även om de är märkta HD-ready. Min gamla Philips har 800 pixlar på höjden.

VGA är skit om man jämför med HDMI. Jag föreslår att du testar med 1280x760-upplösningen via HDMI. Det brukar fungera perfekt utan sorgkanter, om än inte pixelmappat. Om du använder HDMI eller komponent så uppfattar TV:n normalt sett att den ska använda sig av "HDTV-upplösningar". Då går det bra att köra 720p, via 1280x760, eller 1080i via någon högre upplösning. Komponent kan vara svårt att få ut från Macen visserligen, så HDMI är lämpligast.

När man kör analog VGA så tror TV:n att det är en dator som är inkopplad (vilket i och för sig är korrekt) och då kan det som du har märkt vara svårt att få till en lämplig upplösning för 720p eller 1080i.

1
Bevaka tråden