Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan någon med Illustrator CS5 prova en sak åt mig?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2010-06-03 09:58

Som rubriken säger:

Jag skulle behöva hjälp med att få en funktion testad i Illustrator CS5.

Skapa en bana, förslagsvis en rektangel, se till att den är markerad och välj Objekt>Bana>Skapa Ytterkontur (så gör man i CS3 iaf). När Illustrator gjort detta, vilken/vilka banor är då markerade? Den ursprungliga, den nya eller båda?

I CS2 så blev den nya banan markerad, i CS3 blev det båda. Detta har medfört att jag har tvingats behålla en installation av CS2 bara för att kunna utföra just denna manöver. Vore intressant att veta om CS5 har ändrat tillbaka till "mitt sätt" eller om jag kommer tvingas att behålla CS2 för all framtid.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-03 10:40

Den nya banan markeras. Men ladda ner trial och testa själv.

Den nya. Av ren nyfikenhet, vad gör du som gör det till en sån "make or break"-funktion?

  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2010-06-03 12:48

Inte helt lätt att förklara men jag ska försöka.

På vissa tryckunderlag (förpackningar) är det en svart färgplatta i botten som inte är bara svart utan har en mix av cmy färger också (shiner). Lägger man då en tunn vit text på denna färgplatta och inte har 100% passning i trycket, vilket man i princip aldrig har, iaf inte över en större yta (vi kör 70x100), så får man inte en vit text utan kanske en vit text med cyan eller magenta i kanterna. Därför gör jag först textkonturer av allt, markerar texten väljer 'skapa ytterkontur' och i CS2 klickar jag sedan bara på svart så får jag en fyllning runt bokstäverna som är bara svart och således ingen risk att lite misspass förstör något. Sedan trycker jag kringla-h så lägger sig inget svart över de vita texterna heller.

Gör jag detta i CS3 (som är den version jag normalt använder) så väljs både den gamla och den nya konturen och då måste jag först avmarkera allt och sedan försöka bara markera den nya konturen. Inte helt lätt och tar en jäkla tid när det är mycket textmassor där massor med andra objekt skär igenom textmassorna. Har inte lyckats hitta något sätt som fungerar lika smidigt för mig som det gör i CS2.

Absolut ingen make-or-break på det sättet eftersom jag isf bara fortsätter med det upplägget jag har nu att först fixa till det som behövs i CS2 och sedan jobba vidare i en nyare version. Sen om det är CS3 eller CS5 återstår att se

Tack för hjälpen!! Kul att det blev "rätt" svar också.

Testade i CS4 nyss och där blir det oxå "rätt"..

  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2010-06-03 14:27

Tack Thomas, det var intressant. Då är det bara i den versionen som jag använder som det blir "fel" .. bloody typical!

1
Bevaka tråden