Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljud ut på MacBook 13" Aluminum?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena,
Jag har en MacBook 13" Aluminum som jag skulle vilja koppla ihop med min Logitech Z5500.
Logitech Z5500 5.1 har Ingångarna:
Digital optisk
Digital koaxial
6-kanalig direktanslutning (3 ministereokontakter)
Analog stereo (på sidan av kontrollpanelen)

Vilka möjligheter har jag?
Klara MacBook 13" Alu ens av 5.1 ljud, om ja hur får man ut de?

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-06-02 22:46

Hörlursutgången är väll en kombinerad 3,5mm hörlursutgång och optisk utgång har jag för mig.

Ursprungligen av Kajan:

Hörlursutgången är väll en kombinerad 3,5mm hörlursutgång och optisk utgång har jag för mig.

... och ljud-in också. Bara ett hål för in och ut.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-06-03 11:28
Ursprungligen av elsevero:

... och ljud-in också. Bara ett hål för in och ut.

Ja det har jag också hört men vad är då det andra hålet till för? >O< eller hur det nu ser ut.

Ursprungligen av elsevero:

... och ljud-in också. Bara ett hål för in och ut.

Ursprungligen av Kajan:

...men vad är då det andra hålet till för? >O<.

Den modellen har separata portar för ljud in och ut. Senare modeller har en kombinerad port.

http://www.everymac.com/systems/apple/macbook/ports/macbook-core-2-duo-late-2008-unibody-ports.html

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-06-03 16:31
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Den modellen har separata portar för ljud in och ut. Senare modeller har en kombinerad port.

MacBook Ports & Connectors (Late 2008/Aluminum, A1278, 2254, MacBook5,1) @ EveryMac.com

Har försökt titta på sidan du länkar till och väljer jag senaste Macbook Pro som jag har så är det 2 portar en för headphones och en för ljud-in.

Därför jag inte förstår riktigt vad som är kombinerat?

De ringer klocker för mig också, eller de andra hållet brevid hörlurs utgången.

Den har ett tecken brevid sig som ser ut som en cirkel med två pilar från höger å vänster -> >0< <-- fastpilarna går in i cirkeln.

Men hur funkar optisk, vad använder man för kabel för de? Å blir de 5.1?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-06-02 23:01

Den andra är väll micingång eller en ingång rent allmänt.

Det blir garanterat 5.1 med optisk det är väll det egentligen att föredra i alla typer av situationer

Kabeln är jag lite osäkrare på. Beror lite på hur ingången ser ut på din Logitech historia.

Fick ett tips på denna:
Clas Ohlson Internetbutik

Och den ser ut att funka för min logitech.

Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-06-02 23:05

Ja den verkar inte vara helt fel iallafall.

Jag är lite osäker som du kanske märker för jag har aldrig själv testat någonting som har med optiskt att göra. Så jag bara går på vad som känns rätt och vad man hört. Och tycker vi är på rätt väg

Hittade denna http://www.kullander.se/product.php?productid=18467&cat=380&page=1 på kullander och det verkar vara en samma typ som du hittade på Clas Olhson. Och där står att det är för iMac, Macbooks etc...

den du hitta var snyggare..

Men de är som min gamla amerikanska fotbolls tränare alltid sa: Känner du dig osäker gå in med huvudet först.

De e bara å böja sig ner å satsa in i smällen så får man se om de funkar eller inte

Hitta denna när jag kika på Macoteket.
Optisk digitalkabel toslink - minitoslink, 75cm - Audiokablar - Kablar - Ljud, bild & media - Macoteket

Så då e frågan hur stor skillnad de e på kvalitet mellan classe å Tosslink

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-03 14:46
Ursprungligen av lurefiix:

Hitta denna när jag kika på Macoteket.
Optisk digitalkabel toslink - minitoslink, 75cm - Audiokablar - Kablar - Ljud, bild & media - Macoteket

Så då e frågan hur stor skillnad de e på kvalitet mellan classe å Tosslink

Toslink är namnet på standarden bara. Det är ingen skillnad i ljudkvalitet mellan olika optiska kablar så länge de inte är skadade. Antingen har du perfekt ljud eller så inget ljud alls. Köp den billigaste eller den snyggaste kabeln beroende på hur du är lagd.

Senast redigerat 2010-06-03 17:07
  • Medlem
  • Danderyd
  • 2010-06-03 18:37

Den modellen som diskuteras här har en port för in och en port för ut men senare modeller av macbook (obs - inte pro) har en kombinderad port. Tittar du på senaste macbook pro har den mycket riktigt två portar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-06-03 18:53

Aha så det gäller bara Macbooks. Då är jag med Tack

Blev lite OT där men nu har vi lärt oss det iallafall.

1
Bevaka tråden