Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera Windows via Boot Camp utan Superdrive

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2010-06-02 12:47

Jag har köpt en ny MacBook Pro 15" 2010 och stoppat in en SSD i en optibay. Superdriven har jag externt nu i ett chassi som jag kopplar via USB.

Jag har nu problem med att installera Windows i boot camp och undrar hur jag ska gå till väga. Det är Windows 7 64bit det gäller.

Metoder jag provat som inte fungerat är:
1. Helt enkelt försökt boota med windows DVDn i den externa superdriven.
2. Kopierat över DVDn till ett USB-minne med ett verktyg som man kan ladda hem från Microsofts hemsida. Datorn hittade det inte alls men om jag startade med rEFIt från ett annat usb-minne så hittade den det, dock fick jag ett felmeddelande så det funkade inte heller.
3. Provat formatera samma usb-minne med GUID partition table och HFS+ istället för NTFS som windows-verktyget formaterade den som och sen manuellt kopiera in allt innehåll igen.
4. Stoppa in Windows DVDn i en annan Mac på nätverket och försökt installera med verktyget "Fjärrinstallera Mac OS X".

Börjar få slut på idéer nu och vet inte vad jag ska ta mig till riktigt.

Jag vet att DVDn fungerar eftersom jag använt den för att installera Windows med tidigare så den är det inget fel på.

Hur kan jag gå till väga för att installera Windows på min Boot Camp partition utan att ha en Superdrive i datorn?

Eller: Hur kan jag skapa ett Bootbart USB-minne med Windows-installationen på som funkar att installera windows med på en MacBook Pro 2010?

Snälla hjälp, börjar bli lite desperat nu.

Att bara köra windows via Fusion eller Paralells är inte ett alternativ, jag vill kunna boota det native med.

Hej, Hade exakt samma problem som dig. Försökte i veckor med alla tekniker "known to man" det är av någon anledning omöjligt att göra usb installation med windows 7 i bootcamp om man inte redan har en vista eller xp installation. inte heller kan man göra en carbon copy av en ny win 7 installation på en annan dator och föra över den.

det jag fick göra för att till slut lösa problemet var att köpa en billig extern usb dvd som hade egen strömförsörjning. det funkade inte med flera olika versioner av externa som tog kraft från datorn. Om de inte funkar så är sista steget att stoppa i en super drive( den du tagit ut eller från en annan mac ) och plocka ur den när du är klar och sedan aldrig radera sin windows utan bara ominstalera den.

har en identiskt tråd uppe sedan november och inte fått några bättre svar än tyvärr

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-06-02 14:22

Den enheten jag har, kan man koppla in extra ström till. Men jag tror inte det är det som är problemet. För den spinner upp skivan vid boot men den vägrar boota från den. Om jag startar med rEFIt så kan jag välja att boota från Windows DVDn från den externa superdriven, men då får jag ett error, minns inte exakt vad det står men något med "legacy os". Fast det är inte ett legacy OS.

Jag hade exakt samma problem. den gick att boota med rEFIt. tro mig. jag har prövat med tre olika externa usb utan strömförsörjning. jag vet att det inte borde vara problemet men när jag prövade med en extern dvd med strömförsörjning funkade det. spenderade en vecka på det

kan inte garantera att det funkar för dig men det var lösningen för mig. inget annat gick

Jag har har liknande setup. Macbook pro 2010, ssd samt en "kines"-optibay med HD. Superdrive i externt chassie. Jag hade inga problem att installera Win7 32-bit på hårddisken i optibayen med hjälp av Win 7 skivan.

Nu är inte detta någon vidare hjälp för dig...

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-06-03 08:34

Får prova boota win7 från min externa optiska med ström till med hjälp av rEFIt ikväll så får vi se om jag får rätt på det!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-03 10:00
Ursprungligen av Naw:

Metoder jag provat som inte fungerat är:
1. Helt enkelt försökt boota med windows DVDn i den externa superdriven.
2. Kopierat över DVDn till ett USB-minne med ett verktyg som man kan ladda hem från Microsofts hemsida. Datorn hittade det inte alls men om jag startade med rEFIt från ett annat usb-minne så hittade den det, dock fick jag ett felmeddelande så det funkade inte heller.
3. Provat formatera samma usb-minne med GUID partition table och HFS+ istället för NTFS som windows-verktyget formaterade den som och sen manuellt kopiera in allt innehåll igen.
4. Stoppa in Windows DVDn i en annan Mac på nätverket och försökt installera med verktyget "Fjärrinstallera Mac OS X".

.

Boot Camp samarbetar med Windows, skulle man kunna säga.
Bootcamp skapar filer i Windows/system32/drivers/ som sen styr olika "hardware"-funktioner när windows startar.
T ex måste du tillfälligt döpa om en av dessa filer för att kunna uppdatera Windows till servicepack 3.

Det framgår inte om du har editerat i filen "boot.ini" som ligger i roten på windowsdisken. Boot.ini styr windows uppstarten när det gäller "val" av VAR windows ska starta ifrån, se bl a mina tidigare försök/inlägg - med publicerad boot.ini i bilaga.

Förmodligen måste man rota i "drivers"-mappen och hitta bootcamp-styrningarna, så att den "går med på" att starta från önskad startdisk, tror jag. Och sen samtidigt sätta boot.ini - med val av startdisk.

Det konstigaste av allt är att om man gör modifieringar av partitioner, namn mm eller startvolym, så hittar inte bootcamp/val av startskiva/ volymen i OS-x, men den syns i bootcamp-windows där den även kan markeras som startskive val.
Man måste starta om och hålla ned "alt"-knappen för att hitta volymen från OS X.( skriver detta för säkerhets skull - det är inte smäll på fingrarna...)

Det är uppenbart att Apple skapat svårigheter för alla "varianter" - så det gäller nog att vara mkt kunnig om man ska "fixa" detta i OS-x läget.

En idé jag själv ska följa upp är "Hackintoch", där det finns "bios" styrningar för att PC-kort ska kunna fungera på OS-X - kanske hittar man en vägledning över funktionerna som saknas - där.

Hoppas det dyker upp någon- som kan ta vid - i systemteknisk modifieringsnivå, vilket jag tror är förutsättning för att komma vidare. Där är jag lika intresserad av lösningen som du...

Hoppas dessa erfarenheter kan ge en bild över problematiken och sambanden.
/2lazy...

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-06-06 15:48
Ursprungligen av 2Lazy:

Boot Camp samarbetar med Windows, skulle man kunna säga.
Bootcamp skapar filer i Windows/system32/drivers/ som sen styr olika "hardware"-funktioner när windows startar.
T ex måste du tillfälligt döpa om en av dessa filer för att kunna uppdatera Windows till servicepack 3.

Det framgår inte om du har editerat i filen "boot.ini" som ligger i roten på windowsdisken. Boot.ini styr windows uppstarten när det gäller "val" av VAR windows ska starta ifrån, se bl a mina tidigare försök/inlägg - med publicerad boot.ini i bilaga.

Förmodligen måste man rota i "drivers"-mappen och hitta bootcamp-styrningarna, så att den "går med på" att starta från önskad startdisk, tror jag. Och sen samtidigt sätta boot.ini - med val av startdisk.

Det konstigaste av allt är att om man gör modifieringar av partitioner, namn mm eller startvolym, så hittar inte bootcamp/val av startskiva/ volymen i OS-x, men den syns i bootcamp-windows där den även kan markeras som startskive val.
Man måste starta om och hålla ned "alt"-knappen för att hitta volymen från OS X.( skriver detta för säkerhets skull - det är inte smäll på fingrarna...)

Det är uppenbart att Apple skapat svårigheter för alla "varianter" - så det gäller nog att vara mkt kunnig om man ska "fixa" detta i OS-x läget.

En idé jag själv ska följa upp är "Hackintoch", där det finns "bios" styrningar för att PC-kort ska kunna fungera på OS-X - kanske hittar man en vägledning över funktionerna som saknas - där.

Hoppas det dyker upp någon- som kan ta vid - i systemteknisk modifieringsnivå, vilket jag tror är förutsättning för att komma vidare. Där är jag lika intresserad av lösningen som du...

Hoppas dessa erfarenheter kan ge en bild över problematiken och sambanden.
/2lazy...

Din beskrivning låter som man redan har en windowsinstallation gjord, vilket jag inte har. Enda jag har är en FAT32 partition för att installera Windows på och en Windows 7 skiva att installera från. Den lyckas dock inte boota upp ordentligt från den då jag ej har en intern superdrive utan endast externa diton.

Har provat boota med ström påkopplat till den externa superdriven, både med boot camp och med rEFIt utan framgång =(

Har för mig att det är HP som har ett verktyg som man kan använda för att göra USB-minnen boot bara. Har bara testat det med Linux men borde ju fungera för Windows 7. Kan ju vara en ide att testa ifall du inte löst problemet.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-06-15 00:38
Ursprungligen av SoulBlazt:

Har för mig att det är HP som har ett verktyg som man kan använda för att göra USB-minnen boot bara. Har bara testat det med Linux men borde ju fungera för Windows 7. Kan ju vara en ide att testa ifall du inte löst problemet.

Ska kika på det.

Har ännu inte löst problemet.

Ursprungligen av ekstam:

Jag har för mig att man kan installera från usb på alla intel-burkar. Har ett svagt minne av att jag svor över detta faktum när win skulle in på en ppc.

Ah, jag har lyckats boota rEFIt från både USB och SD-kort utan problem. Har inte provat med Snow Leopard men antar att det också funkar att boota därifrån. Det är bara Windows som bråkar och inte vill. Förstår inte varför dock.

http://petar.se/img/bild.jpg
Såhär ser det ut om jag först bootar rEFIt (USB eller SD spelar ingen roll) och sen försöker boota Win7 från ett USB-flash som jag skapat med microsofts egna usb-flash creator app eller om jag bootar från windows 7 DVDn som jag har i min externa superdrive som jag förser med extra ström.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-12 17:14

Jag har för mig att man kan installera från usb på alla intel-burkar. Har ett svagt minne av att jag svor över detta faktum när win skulle in på en ppc.

1
Bevaka tråden