Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.6.4 börjar seedas

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-04-23 00:31

Gäller MacOSX 10.6.4.
In Brief: First Seed of Mac OS X 10.6.4 Imminent | World of Apple)

Ursprungligen av World of Apple:

A select group of Snow Leopard beta testers have been notified of a new seed program beginning, usually a sign that a fresh build of software will follow within seven days.

Apple Preparing to Issue Developer Seeds of Mac OS X 10.6.4?

Ursprungligen av Macrumors:

iPhone in Canada reports that Apple is set to begin seeding builds of Mac OS X 10.6.4 to developers in the near future, moving development forward on the next maintenance release for Snow Leopard.

vi får fortsätta vänta på TRIM-stöd för ssd-diskar då antar jag..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-05-26 18:51
Ursprungligen av Ford Prefect:

vi får fortsätta vänta på TRIM-stöd för ssd-diskar då antar jag..

Jag har noterat din inlägg ! Det är viktigt ! Många här forum förstår inte, eller ? ?

Apple säljer för fullt SSD hårddiskar inbyggd direkt till kunder under långt tid.
De första SSD kom med Leopard system (10.5) !
Är Apple så säkra att OSX hanterar SSD korrekt, inte sliter ut SSD ?
Kunder kan komma klaga i efter hand problem med SSD ?
Apple lägger ut på sina reklam att det är världens modernaste system, men det haltar med SSD hårddisk ?

Eller är det överdrivet med TRIM ?

Jag kan låta dramatisk, hehe. Men jag jobbar ju med macdatorer varje dag..

Jag har kört Macar med SSD hårddisk, o fan snabba det är ! Man vill inte gå tillbaka till SATA hårddisk, hehe

10F564 släppt.

Apple Seeds Mac OS X 10.6.4 Build 10F564 to Developers - Mac Rumors

http://9to5mac.com/node/17424

* - Resolve an issue that causes the keyboard or trackpad to become unresponsive
* - Resolve an issue that may prevent some Adobe Creative Suite 3 applications from opening
* - Address issues copying, renaming, or deleting files on SMB file servers
* - Improve reliability of VPN connections
* - Resolve a playback issue in DVD Player when using Good Quality deinterlacing
* - Resolve an issue editing photos with iPhoto or Aperture in full screen view
* - Improve compatibility with some braille displays

Konstigt versionsnummer. Förra versionen var build 58, och nu 564.

MacRumors tror att det är ett misstag:
"...it is possible that the new number is the result of a typo and is meant to have been a more reasonable 10F64 number"

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-04-29 07:11

Apple Releases First Build of Mac OS X 10.6.4 | World of Apple)

Ursprungligen av World of Apple:

Known Issues

  • Password will be requested when launching iChat

Focus Areas:

  • Graphics Drivers

  • SMB

  • USB

  • Voice Over

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-05-06 21:34

Update: Apple Seeds Mac OS X 10.6.4 Build 10F46 to Developers - Mac Rumors

Ursprungligen av Macrumors:

The report notes that the update currently weighs in at 573.1 MB and asks developers to focus on GraphicsDrivers, SMB, USB, VoiceOver, and VPN. Apple also highlights nearly a dozen issues addressed in the update and lists one known issue in the current build involving an error message with fonts.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-06 22:13

Har lite mer info på 10F46

Included in this update

• Resolves issues copying, renaming, or deleting files on an SMB mounted volume
• Resolves pairing issues with Apple remotes
• Resolves issues launching Adobe Photoshop and Illustrator CS3
• Resolves issues playing in Good Quality mode of DVD Player
• Addresses compatibility issues with OpenGL-based applications
• Resolves 3D animation, drop frame, or frame lock issues
• Addresses drawing issues when editing iPhoto in full screen mode
• Resolves erratic trackpad or keyboard issues with USB
• Resolves a Cisco VPN connection drop issue
• Addressees a Parental Controls issue where users are locked out at designated times by the admin user
• Improvements to the reliability of speech and braille in the VoiceOver Utility

Known Issues
• You may get an incompatible software error message regarding the HelveticaNeue.dfont

Focus Areas
GraphicsDrivers
SMB
USB
VoiceOver
VPN

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-06 22:16

• Addresses compatibility issues with OpenGL-based applications

Så stod det sist också och då fick vi allt bättre stöd för OpenGL-funktioner.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-05-06 23:19
Ursprungligen av acke:

• Addresses compatibility issues with OpenGL-based applications

Så stod det sist också och då fick vi allt bättre stöd för OpenGL-funktioner.

Det kanske kan vara relaterat till problemen med de nya MacBook Pro'na där den inte stänger av GF3xx kortet då en CoreAnimation app är igång?
Finns en del trådar på nätet som berättar om just dålig batteritid eftersom GF-kortet är alltid igång i stort sett (så är det på min iaf, att den i stort sett använder sig av Nvidiakortet konstant).

Man kan hoppas iaf

  • Medlem
  • 2010-05-06 22:31

Vad är det de pillar med om SMB?

Tja...kanske har dom bestämt sig - efter 20 år - att äntligen få ihop ett transparent och rent lir med SMB-nät (nästan alla LAN i världen m.a.o.). Till och med SL - som är minst dåligt hittils - har problem. Servrar hoppar ur efter en tid, låååång kopplingstid vid serveranrop, etc. Detta med SMB verkar vara den tyngsta nöten som Apple någonsin har försökt knäcka.

Jag tror inte dom lyckas. Lite halvstrul får nog vi Macare leva med resten av livet om vi ligger på SMB-nät. Det har blivit en livsstil liksom.

Ursprungligen av Baron:

Vad är det de pillar med om SMB?

  • Medlem
  • 2010-05-14 13:52
Ursprungligen av Zimmerman:

Detta med SMB verkar vara den tyngsta nöten som Apple någonsin har försökt knäcka.

Det påstås att IBM har pekat ut ett av felen i koden, men att Apple ändå inte har gjort något åt det.

Man fattar inte varför dom är så slöa samtidigt som dom nu i ett par år slagit på stora trumman om Mac och Corporation hallelujah - specialsatsningar på att sälja in Mac till företag etc etc (ännu satsning just nu i Sverige). Samtidigt har dom alltså inte fixat - efter mååånga ÅR - en av dom viktigaste byggstenarna för att få in Mac till företag och myndigheter; nätverkskommunikation!!!
Den som hållbart kan förklara detta skitzofrena beteende få en medalj.

Ursprungligen av Baron:

Det påstås att IBM har pekat ut ett av felen i koden, men att Apple ändå inte har gjort något åt det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-26 09:23
Ursprungligen av Zimmerman:

...samtidigt som dom nu i ett par år slagit på stora trumman om Mac och Corporation hallelujah - specialsatsningar på att sälja in Mac till företag etc etc (ännu satsning just nu i Sverige).

Jaså. Tycker aldrig Apple på allvar satsat på företagen. Vad är det för specialsatsningar du pratar om?

Vår IT-avdelning håller på med ett företag som är jointventure med Apple - en specifik satsning från Apple för att kränga deras burkar - alla typer av burkar - rullar strax igång. Det äre riktat mot företag och organisationer modell större. Kurser ska hållas för anställda och burkarna säljs sedan med 40% rabatt (jo, du läste rätt; 40%!). Jag kan inte detaljerna och företagets namn etc. Jag vet bara att jag köper in en MacPro i augusti/september med 40% rabatt :-D.
Där jag jobbar känns det i luften att något är på gång - skulle inte förvåna mig om 50% av alla burkar är Mac om 5 år. IT-avdelningen vill bara lära sig och hårdvarumässigt investera i nätlösningen för Mac (kontrollera och serva även Macar - idag är bara Win-burkar hookade till deras servicesystem...vilket är till stor del lika med uppdateringar av burkarna virusskydd var annan dag med omstart etc - ett pinsamt helvete som alla stora företag bör försöka komma ifrån...med Mac eller Linux t.ex.)

Ursprungligen av acke:

Jaså. Tycker aldrig Apple på allvar satsat på företagen. Vad är det för specialsatsningar du pratar om?

Och nu har utvecklarna fått ännu en ny version: 10F566

Apple Seeds Mac OS X 10.6.4 Build 10F566 to Developers - Mac Rumors

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-10 13:14
Ursprungligen av Zimmerman:

Vår IT-avdelning håller på med ett företag som är jointventure med Apple - en specifik satsning från Apple för att kränga deras burkar - alla typer av burkar - rullar strax igång. Det äre riktat mot företag och organisationer modell större. Kurser ska hållas för anställda och burkarna säljs sedan med 40% rabatt (jo, du läste rätt; 40%!). Jag kan inte detaljerna och företagets namn etc. Jag vet bara att jag köper in en MacPro i augusti/september med 40% rabatt :-D.
Där jag jobbar känns det i luften att något är på gång - skulle inte förvåna mig om 50% av alla burkar är Mac om 5 år. IT-avdelningen vill bara lära sig och hårdvarumässigt investera i nätlösningen för Mac (kontrollera och serva även Macar - idag är bara Win-burkar hookade till deras servicesystem...vilket är till stor del lika med uppdateringar av burkarna virusskydd var annan dag med omstart etc - ett pinsamt helvete som alla stora företag bör försöka komma ifrån...med Mac eller Linux t.ex.)

Rabatter och kurser för användare är fint men när hela apparaten bakom och inte minst Mac OS X Server haltar kommer flytten utebli, i alla fall när det kommer till servers.

Dom har sajnat nu :-). Det blir en specifik server (en mini med OSX Server till att börja med ) som ska sköta Macarna i huset (en supprtdeal på två år är också sajnat för utbildning och nätverkslösning). Idag är det kanske 10% Macar i huset, jag - och IT-avdelningen - gissar på 20-30% redan om 3-4 år. Av tradition har man fått köpa Mac eller Win efter eget huvud i detta hus och video, ljud, foto, grafik, delar av marknad - har ju alltid kört Mac - helt eller delvis. Nu väntar dock IT-avd. - med rationell analys - att fler och fler avdelningar eller enskilda medarbetare på avdelningar kommer att välja Mac framöver. Det är det som är trenden - det är det som håller på att hända. Så - eftersom vi inte har och aldrig har haft Mac-förbud - så gör IT-avdelningen vad dom ska göra som äkta professionella; dom vidareutbildar sig och börjar bygga ut/till nätet för Mac - ty vi kunden - vill tydligen ha det så. Det finns givetvis också intelligenta personer utan prestige - män och kvinnor som ser till nytta - som vill göra som Google; slänga ut Win-skiten helt. Ty - at the end of the day - så är detta ständiga ställningskrig mot virus/trojaner ett rent helvete. Minst en gång i veckan körs updates med virusskydd till alla Win-burkar och dom omstartas automatiskt/centralt. Varje gång uppstår ett helvetiskt strul på många maskiner och IT-folket springer som skållade råttor omkring i huset och det blir en massa oplanerad övertid, stress, konflikter, skit.
Jag vet med säkerhet att två av alla fem på vår IT-avdelning helst ser en ren Mac-lösning för huset. Förutom virusskiten så märker dom ju att dom nästan aldrig kallas till oss Mac-användare. Nyanställningar är uteslutet - IT-avd. får inte växa mera - alternativet är att bygga - pö om pö - ett bättre, stabilare och säkrare nät baserat på Mac och Linux. Då kan man lugnt fortsätta med 5 pers på IT och dessa personer kan även leva ett normalt liv med sina familjer - ja, t.o.m. göra vanlig 40-timmarsvecka.

Själv köper jag in en ny MacPro i augusti...det måste verkligen komma en ny nu!!!!!!!!

Ursprungligen av acke:

Rabatter och kurser för användare är fint men när hela apparaten bakom och inte minst Mac OS X Server haltar kommer flytten utebli, i alla fall när det kommer till servers.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-10 21:48
Ursprungligen av Zimmerman:

Text

Verkar inte exakt att du förstår vad jag menar. Det finns stora brister i Mac OS X Server och i Apples sätt att försöka hantera stora kunder som jag tror kommer göra det svårt för Apple att bli stora när det kommer till storföretagen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-06 22:59

Apple använder Samba för för att kunna pratar över CIFS-protokollet. Antar att det finns en hel del buggar och att Microsoft inte aktivt hjälpter till för att fixa småfel fram och tillbaka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-14 13:24

10f50 är ute.

Included in this update
• Resolve an issue that causes the keyboard or trackpad to become unresponsive
• Resolve an issue that may prevent some Adobe Creative Suite 3 applications from opening
• Address issues copying, renaming, or deleting files on SMB file servers
• Improve reliability of VPN connections
• Resolve a playback issue in DVD Player when using Good Quality deinterlacing
• Resolve an issue editing photos with iPhoto or Aperture in full screen view
• Improve VoiceOver compatibility with iMovie and GarageBand
• Improve compatibility with some braille displays

Known Issues
Marketing text is not formatted correctly, line returns missing.

Focus Areas
Graphics Drivers
SMB
USB
Voice Over
VPN

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-05-18 21:52

10F54 släppt:

Included in this update

  • Resolve an issue that causes the keyboard or trackpad to become unresponsive

  • Resolve an issue that may prevent some Adobe Creative Suite 3 applications from opening

  • Address issues copying, renaming, or deleting files on SMB file servers

  • Improve reliability of VPN connections

  • Resolve a playback issue in DVD Player when using Good Quality deinterlacing

  • Resolve an issue editing photos with iPhoto or Aperture in full screen view

  • Improve VoiceOver compatibility with iMovie and GarageBand

  • Improve compatibility with some braille displays

Known Issues

  • None

Focus Areas:

  • GraphicsDrivers

  • SMB

  • USB

  • VoiceOver

  • VPN

Apple Seeds Fourth Build of Mac OS X 10.6.4 | World of Apple

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-26 08:11

10F58 släppt. Inga info om vad som är nytt och inga kända fel.

  • Medlem
  • 2010-05-26 11:11

Exchangestöd kan väl inte ses som något annat än riktat mot företag och stora organisationer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-26 11:38
Ursprungligen av Baron:

Exchangestöd kan väl inte ses som något annat än riktat mot företag och stora organisationer.

Absolut men stöd för stora företag är så mycket mer än Exchange.

  • Medlem
  • 2010-05-26 12:24

Jo, men jag menar det omvända: om man satsar på Exchangestöd är det mot stora kunder och då är den satsningen mindre meningsfull om man har dåligt stöd för andra kritiska funktioner, som nätverk.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-06-03 15:45

Hoppas fixen för de nya GFX-korten där den automatiskt väljer Nvidiakretsen för det mesta (när den egentligen inte behöver det) är ordnat så att man får mer batteritid är med

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-14 21:39

10F569 är ute. Inga fel och inget nytt.

Bevaka tråden