Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mobilt bredband Telia samma täckningsoråde som Tre

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Flera somrar i rad har jag använt mina mobiler som modem till min Mac när jag är ute i sommarstugan. Men har nu tröttnat på det meckandet och fixade ett mobilt abb hos Telia exkluderande modemdongeln som jag hade(huawei e220)

Nu när jag använder modemet så för det första så kopplar det ner hela tiden och jag har inte lyckats att uppgradera firmwaren.
Men det märkligaste av allt är att det är exakt samma täckningsområde som när jag surfade med mobilen. Man måste stå på ett visst ställe(läs en radie på 30cm. vid ett fönster) för att få täckning. Och det vill jag inte nu när jag köpt en laptop.

Har Telia och Tre samma nät/master där jag bor?

Skulle jag få "bättre" täckning om jag köpte ett nytt USB modem?

tack
marcus

Ursprungligen av marcusbabe:

Har Telia och Tre samma nät/master där jag bor?

Nej, telia och tre har inte samma nät, däremot kan de mycket väl använda samma master genom samlokalisering. Näten är dock skilda åt och även med samma mast kan täckning variera.

Nej inte i det här fallet det är sånär som på centimetern exakt samma täckningställe. Vid fönstret och på torrdasset

marcus

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-31 18:45

Varför inte prova net1 (fd ice.net). De brukar ha grym täckning ute i busken. Du har 30 dagar ångerrätt på telias abonnemang så det är bara att gå tillbaka med det i så fall.

http://www.net1.se

E220 är ett relativt gammalt USB-modem. Ett nyare modem skulle kunna ge dig bättre täckning och/eller stabilare uppkoppling.

Telias nät är på många ställen uppgraderat till den teoretiska bandbredden 14,4Mbit/s, vilket ditt E220 inte stödjer.

E220 - Huawei Device Co., Ltd..

Får nog ta och testa en ny dongel. Telias kontant abb dongel är den bra?

Ice har för långa bindningstider. Ska bara ha modemet på sommaren.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-01 13:03
Ursprungligen av marcusbabe:

Får nog ta och testa en ny dongel. Telias kontant abb dongel är den bra?

Ice har för långa bindningstider. Ska bara ha modemet på sommaren.

Jag har en telia kontant-dongel liggande. Den imponerar väl ungefär lika mycket eller lite som vilken annan som helst. Jag har mitt sim i en Ericsson W25 så jag har iofs inte använt den så mycket.

net1 har ju faktiskt ett abonnemang utan bindningstid men då måste man ju iofs strula med att säga upp det till hösten så lika bekvämt som ett kontantkort blir det ju inte.

Flexpaketet Singel - Net 1 - Sverige

Ursprungligen av marcusbabe:

Får nog ta och testa en ny dongel. Telias kontant abb dongel är den bra?

Ice har för långa bindningstider. Ska bara ha modemet på sommaren.

Dongeln stödjer upp till 6 Mbit (7,2 Mbit) i mobilnätet, men den funkar kanske bättre med din mac än E220.

Det blev en Telia kontant dongel HUawei e1750. Med abb-simkortet ipetat. Fungerar bra inne i stan. Ska ut och testa i sommarstugan ikväll.

Går det att få Telias uppkopplingsprogram att inte starta när man sätter i dongeln?
Det går ju att starta modemet om man stänger Teliaprogrammet och kopplar upp via nätverksinställningarna/menyn
Men det bara blir någon inställning med applemodem bla bla.
Vilka inställningar bör jag ha när jag ställer in modemet i nätverksinställningar?

marcus

1
Bevaka tråden