Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var köpa IDE-kontrollerkort?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2010-05-31 16:46

Hej!

Jag vill gärna utnyttja alla hårddiskplatser i min PM G4, men tyvärr finns det ju inte IDE-kontakter till alla diskar som standard. Jag har nu suttit en bra stund och letat överallt på nätet efter IDE-kontrollerkort till min PM G4 men hittar bara SATA-kort och alla andra sorters kort. Jag har ett SCSI-kontrollerkort liggandes hemma men har ingen nytta av det eftersom diskarna jag har liggandes är ju IDE-diskar.

Så var kan man köpa ett sånt kontrollerkort? Gärna billigt. Det ska vara PCI-anslutning på det.

Ett PCI kontrollerkort, som passar Mac till en utdöd disktyp.

Jag tror inte du kommer hitta ngt.

De som var ute efter diskprestanda på den tiden köpte scsi-kort typ Adaptec 2940 i speciellt Macutförande.

  • Oregistrerad
  • 2010-05-31 17:51
Ursprungligen av Goflorp:

Ett PCI kontrollerkort, som passar Mac till en utdöd disktyp.

Jag tror inte du kommer hitta ngt.

De som var ute efter diskprestanda på den tiden köpte scsi-kort typ Adaptec 2940 i speciellt Macutförande.

Jag har ett SCSI-kort men inga SCSI diskar. Hade jag haft SCSI-diskar så hade det inte varit något problem.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-31 18:43

Jag slänged nyss ett IDE-kort till en PM G4... Vore jag du skulle jag ta en titt på ebay.

  • Medlem
  • 2010-05-31 19:59

Hittar du inte begagnat ATA-kort kanske du kan köpa ett SATA-kort till Mac och sätta på en SATA-till-ATA-adapter ,som t ex Kjell & co säljer för 199:- (artikelnummer 38784).

Jag vet inte om det kommer att funka, men det borde det göra tycker jag...

  • Oregistrerad
  • 2010-05-31 21:19

Du kan ju plocka upp några SCSI diskar på blocket annars - Känns som det kommer gå 1000 ggr lättare att få tag i ett par sådana än ett gammalt IDE kort till PPC burkar.

Släng dina IDE diskar eller ge bort dom.

Ursprungligen av studiox:

Du kan ju plocka upp några SCSI diskar på blocket annars - Känns som det kommer gå 1000 ggr lättare att få tag i ett par sådana än ett gammalt IDE kort till PPC burkar.

Släng dina IDE diskar eller ge bort dom.

Jag gav bort flera till en polare som var lärare som ville ha dem som demo-ex, att visa hur en disk såg ut inuti. Mkt populärt och det gav mig en lunch.

Oftast är gammal disk så små att de är värdelösa rent praktiskt.

Såg en 2.5" 40MB-disk häromdagen, orkade inte ens plocka upp den.

En minnepinne för 300:- rymmer ju 16GB idag.

  • Oregistrerad
  • 2010-05-31 22:45

Visst, men det finns ändå en marknad för dom. Helt omöjligt att bygga en brandvägg idag exempelvis om du ska köpa en hårddisk då dom minsta SATA du kan köpa är 250 GIGABYTE, det blir en fet brandvägg.

Ursprungligen av studiox:

Visst, men det finns ändå en marknad för dom. Helt omöjligt att bygga en brandvägg idag exempelvis om du ska köpa en hårddisk då dom minsta SATA du kan köpa är 250 GIGABYTE, det blir en fet brandvägg.

Ja, men då blir det en helt ny HD för ett par hundralappar.
Och en väldans massa ledigt utrymme...

Att köpa en 5GB Hårddisk idag blir inte billigare, den blir inte tillförlitligare i och med att den har ett antal år på nacken.

Störs man av det lediga utrymmet - partitionera.

1
Bevaka tråden