Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kan man byta namn och ikon på program?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-31 21:03

Försöker byta namn och bild på vissa programikoner men vissa gå de helt enkelt inte att göra det på?
Vad beror detta på?

Trycker jag t.ex. på namnet på programmet i finder så blir vissa markerade så att jag kan skriva vad jag vill. Precis som om man byter namn på en vanlig mapp eller bild. Men somsagt på vissa enstaka program så går det varken att ändra namnet eller bilden som visas för programmet.

Det har ingen betydelse om det är Apples egna program såsom t.ex. iChat eller liknade,
vissa går somsagt och andra inte.

Några förslag?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-31 21:44

En näsvis fråga, är du ny på Mac?

I så fall, så är det vist att tänka efter lite innan man byter namn på saker i systemet, t.ex din hemkatalog ska du INTE byta namn på.

Jag har dock inga svar till varför det är så, det kan vara så att systemet inte tillåter dig för vissa program... Vilka är programmen om jag får fråga?

Ursprungligen av Tangen:

I så fall, så är det vist att tänka efter lite innan man byter namn på saker i systemet, t.ex din hemkatalog ska du INTE byta namn på.

Klart man kan, det är en vanlig mapp och inte märkligare än någon annan. Se bara till att gå in i Systeminställningar och gör motsvarande ändring under ditt kontos avancerade inställningar när du gör det.

Ursprungligen av Marcus K:

Klart man kan, det är en vanlig mapp och inte märkligare än någon annan. Se bara till att gå in i Systeminställningar och gör motsvarande ändring under ditt kontos avancerade inställningar när du gör det.

Se upp nu, det är ett snabbt och enkelt sätt för nybörjare att totalt fucka upp hela sin maskin. De skall visst ha gjort ngt åt det i SL, men innan gick det ju alldeles utmärkt.

Det finns ett program som gör jobbet åt en i tidigare systemversioner.

Ursprungligen av Goflorp:

Se upp nu, det är ett snabbt och enkelt sätt för nybörjare att totalt fucka upp hela sin maskin. De skall visst ha gjort ngt åt det i SL, men innan gick det ju alldeles utmärkt.

Nu har de satt ACL:er på hemkatalogen för att man inte ska göra det av misstag, går ju naturligtvis att gå förbi om man så vill.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-31 22:28
Ursprungligen av Tangen:

En näsvis fråga, är du ny på Mac?

Svaret är ja, jag är ny på mac.

Tack för alla svar dock. Jag kanske borde ha förklarat mer vad jag menar.
Det jag önskar byta namn på är endast en lite applikation som tillåter mig att använda en dongel till mobilt internet som egentligen är avsedd för PC och inte anpassad för OS X.

Trycker alltså på att jag inte vill eller ändrar några namn eller bilder på några som helst program som är avsedda för mac eller som är förinstallerade på datorn i form av iLife etc.

Dock ser jag inga som helst problem i att ändra namn på program vars applikationer (om det finns flera) sparas i en mapp i programmappen. Detta är ju precis som det låter; endast en mapp och därmed bör inte systemet stöta på några som helst problem med att finna tillhörande systemfiler etc.

Försöker nu mest komma underfund med varför OS X tillåter att man ändrar vissa namn (även fast jag inte gör det) men inte andra såsom denna applikation för det mobila internet?

Får känslan av att utvecklaren kan ha satt nån typ av behörighetslås på programmet så att detta inte ska gå att modifiera, men samtidigt så förklara inte detta varför det går att ändra vissa förinstallerade program och andra inte.

Mitt råd, precis som Tangen, låt bli.

Använd ngt program avsett för det, så kan du köra Teman på dina ikoner (Candybar).

men byta namn på program är inte rekommendera.

Det finns vissa program som har ett Amerikanskt namn och som sedan försvenskas, det hanterar att det heter "Bibliotek" i din dator men "Library" i en amerikansk.
Börja böka i det här så tappar det kontrollen över vad saker skall heta, vad skall det refereras till, datorn hittar inte det den söker och din dator kommer strula rejält.

Vissa program ägs av root, inte av din egen användare.

På Mac har alla filer (och mappar) en ägare och en grupp kopplade till sig, som kan läsa/skriva/exekvera eller inte. Det program som kommer med OS X är ägda av root, och andra användare har inte behörighet att ändra på dem. De program som du själv installerar har du behörighet att ändra på.

Det är möjligt att det programmet du försöker byta namn på installerades med rootprivilegier, så att du inte är ägare till det. Testa att markera dess ikon, och tryck Kringla+I för information. En bit ner där ser du vem som får göra vad.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-01 19:53
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Vissa program ägs av root, inte av din egen användare.

På Mac har alla filer (och mappar) en ägare och en grupp kopplade till sig, som kan läsa/skriva/exekvera eller inte. Det program som kommer med OS X är ägda av root, och andra användare har inte behörighet att ändra på dem. De program som du själv installerar har du behörighet att ändra på.

Det är möjligt att det programmet du försöker byta namn på installerades med rootprivilegier, så att du inte är ägare till det. Testa att markera dess ikon, och tryck Kringla+I för information. En bit ner där ser du vem som får göra vad.

Tack för denna information! Väldigt förklarande.
Precis som du förklarar så har jag endast behörighet på vissa program, programmet jag önskar byta ikon/bild på har jag givetvis inte behörighet till något. Det förklarar problemet, tack!

1
Bevaka tråden