Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vart tog tråden om iPad och padda vägen?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det här var en riktigt intressant diskussion som jag följde med mycket stort intresse. Vart tog den vägen?

  • Medlem
  • 2010-05-31 06:52

Den flyttade till Loungen eftersom den blev svårt offtopic.

Vad är loungen? Vem bedömer vad som är offtopic. Jag tyckte den var fullständigt on. Vad man säger kan fördjupas till hur man säger det.

Hur som helst har jag inte tillgång till den längre.

Ursprungligen av Pavoni:

Vad är loungen? Vem bedömer vad som är offtopic. Jag tyckte den var fullständigt on. Vad man säger kan fördjupas till hur man säger det.

Loungen är till för de som varit här längre/gjort fler inlägg.

Håller med, tycker att nästan allt var on-topic då namngivning och uttal är i högsta grad relevant.

Jag har gjort mitt sista inlägg i den debatten och jag avslutade med:

Om vi nu ska kalla iPad för "Padda", hur hade ni tänkt att det skulle fungera vid textsökningar på Blocket, Apples supportsidor etc. ?...

LCR

Hade ni hållt er till att diskutera smeknamnet "padda", och möjligen vidgat detta till att gälla andra smeknamn på andra Apple-produkter, så hade det varit ok.

Men det gled ju över till att bli en ren språk-diskussion där man diskuterade uttalet av engelska vokalljud. Det är inte on-topic. Långt, långt ifrån.

Jag tycker också att språkdiskussioner är intressanta. Men de ska föras på rätt plats.

Därför ligger tråden i Loungen nu, och ni får hemskt gärna fortsätta med hur många sidospår som helst där.

/Mod

Är detta nya on-topic iPad/Padda & iMac/Macka tråden då ?

LCR

Ursprungligen av LCR:

Är detta nya on-topic iPad/Padda & iMac/Macka tråden då ?

Nej, detta är en tråd i Feedback-forumet, där vi diskuterar synpunkter på vår moderering.

/Mod

Senast redigerat 2010-05-31 12:14

Jag skrev tidigare att jag kunde tänka mig att dela upp tråden, och flytta tillbaka ontopic-delen till iPad-forumet.

Men det är lättare sagt än gjort. Tråden innehåller så många sidospår som är invävda i varandra att det blir en omöjlig uppgift. Så som tråden ser ut, så finns det bara en plats för den, och det är Loungen.

De som vill fortsätta diskutera engelska vokalljud m.m., kan göra det i Lounge-tråden.

Om någon vill gå tillbaka till det ursprungliga ämnet, och diskutera lämpligheten i att ge försvenskade smeknamn, så kan ni skapa en ny tråd i iPad-forumet.

/Mod

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-31 12:15

Tråkigt att diskussioner man deltagit i bara försvinner. Kan man inte bryta upp tråden i två delar då så vi får tillbaka två OnTopic-delar. Eller öppna Loungen för alla?

Slakta tråden, låt iPad/MPadda inläggen vara kvar och flytta tillbaka tycker jag.

Några av oss hade roligt när vi diskuterade a och ä, det var allt, men synd när folk tar sånt för allvarligt. Vad gäller denna tråd så tittade jag inte var den låg.

LCR

Ursprungligen av LCR:

Slakta tråden, låt iPad/MPadda inläggen vara kvar och flytta tillbaka tycker jag.

Nej, jag tror det blir för många inlägg att slakta. Det är nog fler som skulle bli upprörda över det. Sidospåren är längre än ursprungsdiskussionen nu.

Så den tråden får nog fortsätta leva sitt eget konstiga liv i Loungen.

Och vill någon diskutera ursprungsämnet (dvs försvenskade smeknamn på Apple-produkter), så föreslår jag att ni skapar en mer allmän tråd (inte bara för iPad) i lämpligt forum ("Allt om Mac", kanske).

/Mod

Jag kan förstå att det inte går att följa demokratiska principer i ett diskussionsforum, men det vore intressant att se vilka principer moderatorerna arbetar efter och bakgrunden till dessa. Å andra sidan har jag ett liv vid sidan av 99.se. Dessutom är jag osäker på hur länge jag skulle få stanna som deltagare här om jag fortsätter lägga mig i hur moderatorerna agerar.

...kan undra när man får tillgång till loungen. Man ska uppenbarligen ha varit med längre än sedan 2004.

Ursprungligen av Pavoni:

...kan undra när man får tillgång till loungen. Man ska uppenbarligen ha varit med längre än sedan 2004.

Nej, men man ska ha ett visst antal inlägg också.

Ursprungligen av Pavoni:

Jag kan förstå att det inte går att följa demokratiska principer i ett diskussionsforum, men det vore intressant att se vilka principer moderatorerna arbetar efter och bakgrunden till dessa. Å andra sidan har jag ett liv vid sidan av 99.se. Dessutom är jag osäker på hur länge jag skulle få stanna som deltagare här om jag fortsätter lägga mig i hur moderatorerna agerar.

...kan undra när man får tillgång till loungen. Man ska uppenbarligen ha varit med längre än sedan 2004.

Loungen får man tillgång till efter 200 inlägg.
Förr var den enbart för betalande medlemmar.

Skriv i Feedback och fråga istället för att bitterfittra dig, det klär dig inte.

Ursprungligen av Pavoni:

...det vore intressant att se vilka principer moderatorerna arbetar efter och bakgrunden till dessa....

Forumreglerna i första hand, praxis och policy i andra hand, skulle jag vilja påstå.

Ursprungligen av Pavoni:

...jag vill minnas att det var fler än en som ansåg att diskussionen var ontopic...

Det är inte on-topic att i en iPad-tråd börja diskutera uttal av engelska vokalljud.

Trådens ursprungliga ämne hade ingenting med uttal att göra - tråden handlade om att ge produkter försvenskade smeknamn. Tråden flyttades till Loungen med hänvisning till forumreglerna, punkt 6.

Sammanfattning:
- Rena språkdiskussioner tar vi i Loungen. Tråden är fortfarande öppen där. Ni är välkomna att fortsätta diskussionen om hur man uttalar olika "a"- och "ä"-ljud på engelska.
- Tråden har alldeles för många sammanvävda sidospår för att kunna delas upp, så om någon vill återuppta diskussionen om Apple-produkters svenska smeknamn, så kan ni starta en ny tråd i lämpligt underforum.

Kan vi lämna det här nu?

/Mod

Fittra är ett nytt ord för mig. Förklara gärna.

Bitter? Knappast. Det handlar nog mer om att jag är van vid trevligare och öppnare klimat i fora och ett mer demokratiskt förhållningssätt hos moderatorerna. Nu har jag ju inte längre tillgång till tråden men jag vill minnas att det var fler än en som ansåg att diskussionen var ontopic.

Kan man kanske komma åt den via Time Machine? Shit, nu är jag offtopic. Vad kommer nu att hända?

Ursprungligen av Pavoni:

Fittra är ett nytt ord för mig. Förklara gärna.

Bitter? Knappast. Det handlar nog mer om att jag är van vid trevligare och öppnare klimat i fora och ett mer demokratiskt förhållningssätt hos moderatorerna. Nu har jag ju inte längre tillgång till tråden men jag vill minnas att det var fler än en som ansåg att diskussionen var ontopic.

Kan man kanske komma åt den via Time Machine? Shit, nu är jag offtopic. Vad kommer nu att hända?

Bitterfittra är ett internt skämtord, jag ville inte vara nedsättande mot dig.
Enkelt uttryckt kan man säga att det är verbformen av bitterf... Ja du hajar.
Brukar mest vara gamla tanters uppgift...

Moderatorerna dömer, men man är välkommmen diskutera det hela i feedback.

Man har väl några val i ditt fall;
argumentera för ändring i Feedback
pröjsa medlemskap; 30;- för tre månader.
Strunta i det hela.
Skriv ihop 200 inlägg...

"...istället för att bitterfittra dig, det klär dig inte. [...] jag ville inte vara nedsättande mot dig" [sic!]

Ursprungligen av Pavoni:

"...istället för att bitterfittra dig, det klär dig inte. [...] jag ville inte vara nedsättande mot dig" [sic!]

Det blev lite fel där. Det var inte meningen vara tyken mot dig alls.
"Sitta och bitterfittra sig" är i klass med Hå håja jaja-gnäll i vår familj.

Nog om detta.

1
Bevaka tråden