Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Oönskad avstängning

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-31 18:39

Min grabb, som är PC-nörd på grund av alla spel, lyckades med konststycket att på ett obegripligt sätt stänga av min iMac vid flera tillfällen när han arbetade i MS-Word 2004.

Inga problem med uppstart efter detta. Temperatur 49 gr varvtal 1200. Till saken hör att jag använder Logitech S 530 för Mac.

Någon som vet hur han lyckades med detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-31 19:42

Förklara gärna lite mer, det är svårt att få en korrekt bild av det som inträffat.

1. Dog datorn
2. Hängde sig datorn (och skärmen blir mörk med en ruta med text på olika språk)
3. Såg du när det hände?
4. Menar du att det kan ha och göra med MS Word på något sätt?

/Tangen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-01 11:56

Ja, datorn dog mitt under sonens arbete i Word, vid flera olika tillfällen. Han hade inte sparat sitt arbete, men vid uppstarten hamnade vi direkt i hans Word-dokument som då kallades återskapat dokument.

Vad jag funderar på är om det finns något kortkommando som kan åstadkomma en avstängning.

/Bolero

Ctrl + Alt + Cmd + Eject stänger av datorn, men alla program kommer få en chans att spara, och eventuellt avbryta avstängningsprocessen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-01 22:04

Menar du att man får en chans att ångra sig efter att tryckt på Ctrl+Alt+Cmd+Eject för att undvika avstängning?

Ursprungligen av Bolero:

Menar du att man får en chans att ångra sig efter att tryckt på Ctrl+Alt+Cmd+Eject för att undvika avstängning?

Provade igår kväll.
Klick!
Surr klick! Poff sa dussinet fönster och försvann.
Loggades ur, vrålsnabbt.
Poff! Kolsvart......

Det tog 10 sekunder så vart datorn avstängd....

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-06-02 00:18

Hej Bolero!

Hur gammal är din iMac?
Jag köpte en 27" i7 2Tb, 8Gb och den spontandog också. Min dog när följande scenario utspelades:

jag var inloggad med mitt användarkonto. Dessutom hade jag Safari igång och var där inloggad på Facebook.

När min fru loggade in på sitt användarkonto (och mitt var igång i bakgrunden) och hon öppnade Safari för att gå in på Facebook, loggades hon automatiskt in på mitt användarkonto på FB. När hon loggade ut från det kontot stängdes datorn av. Varje gång.

Vid ett par tillfällen gick det inte att starta den utan man fick dra ur nätsladd och vänta 10-15 minuter.

För att göra en låååång historia kort har jag idag en MBP17". Jag fick alla pengar tillbaka och vågade mig inte på den modellen sen. I övrigt en obeskrivligt kompetent dator. Måste vara det bästa som finns på marknaden!

Mvh
Ricard

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-02 09:55

Jag har haft min iMac sedan januari 2008 och har aldrig för egen del haft några som helst problem.

Vid närmare eftertanke hade sonen också Safari igång parallellt med MS-Word, och eftersom han inte är en van Mac-användare är min hypotes att han oavsiktligt kommit åt något kortkommando som stängt av datorn. Kan ju vara lätt gjort i synnerhet som tangentbordet, Logitech S530, är PC-likt.

/Bolero

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-03 17:24

Inte hos mig....

När jag tryckte på Ctrl+Alt+Cmd?Eject blinkade endast lampan på tangentbordet en stund, men ingen avstängning.

1
Bevaka tråden