Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använda iChat för att chatta med MSN på PC?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-30 18:42

Tjenare!
Jag är ganska ny med Mac. Skaffade en iMac för ett tag sedan. Jag har använt ett program vid namn Adium för att chatta med människor. Jag tycker inte så särskilt mycket om det programmet. Nu är det så att jag tyvärr har kompisar som använder Windows Live Messenger (känt som msn) på pc så jag hade gärna velat ha ett som funkar att chatta , prata, cama och skickar filer till dem. Jag har testat microsofts egna men det är ju inte ens bra. Jag vill gärna använda iChat. jag vet iChat stödjer AIM, @mac.com och japper. Jag undrar skulle man kunan få till att man använder nån av dem eller annars nån från den här sidan Free Email, Unlimited Storage, Anti-Virus & Spam Protection and Personalized Content - Mail.com ? tack så mycket i förhand

  • Medlem
  • 2010-05-31 10:50

Hej! Jag använder iChat för att köra MSN det var lite pilligt men går man bara igenom stegen lugnt och metodiskt så gick det kanon. TooneTown Blog: 10 steps to a multi-protocol iChat.

Var dock uppmärksam på steg nr 6, den punkten är lite inaktuell men det finns en lösning lite längre ner bland bloggsvaren att du ska använda Kraken som im-plugin.

Har själv använt både adium och msn för mac men tyckte inte dom var klockrena, plus att det är skönt att använda ett redan inbyggt program.
Enda nackdelen är att det inte går att skicka filer, men då jag använder det superba programmet Dropbox så tycker jag inte att det är ett stort problem.

Lycka till

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-31 14:43
Ursprungligen av Spata:

Hej! Jag använder iChat för att köra MSN det var lite pilligt men går man bara igenom stegen lugnt och metodiskt så gick det kanon. TooneTown Blog: 10 steps to a multi-protocol iChat.

Var dock uppmärksam på steg nr 6, den punkten är lite inaktuell men det finns en lösning lite längre ner bland bloggsvaren att du ska använda Kraken som im-plugin.

Har själv använt både adium och msn för mac men tyckte inte dom var klockrena, plus att det är skönt att använda ett redan inbyggt program.
Enda nackdelen är att det inte går att skicka filer, men då jag använder det superba programmet Dropbox så tycker jag inte att det är ett stort problem.

Lycka till

Oki jag har nyss kommit hem och läst lite snabbt. Okej men kan man skicka filer med macanvändare som använder iChat? Går det att cama och speaka?

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-05-31 18:56
Ursprungligen av liganen:

Oki jag har nyss kommit hem och läst lite snabbt. Okej men kan man skicka filer med macanvändare som använder iChat? Går det att cama och speaka?

Hittas i Hjälp för iChat:

Skicka filer
Du kan använda iChat till att utbyta filer med dina kontakter. Till skillnad från i e-post finns det ingen storleksbegränsning, men stora filer kan ta lång tid att överföra. Du kan förbättra överföringshastigheten genom att komprimera en stor fil innan du skickar den.
Du kan bara skicka en fil åt gången. Om du vill skicka flera filer skapar du en enda komprimerad fil som innehåller alla filerna innan du skickar dem.
Du kan bara skicka en fil när du chattar med en enda person, inte när du chattar med en grupp.
Mottagaren kan välja att ta emot eller avvisa filen.
Så här kan du skicka en fil:
Markera ett chattfönster, välj Kontakter > Skicka fil, välj filen och klicka på Skicka.
Dra filen till kontaktens namn i en kontaktlista.
Dra filen till meddelandeområdet i ett chattfönster.
Så här skickar du en komprimerad fil:
Markera filen eller filerna du vill komprimera i Finder och välj sedan Arkiv > Komprimera.
Skicka filen i iChat genom att göra något av följande:
Markera ett chattfönster, välj Kontakter > Skicka fil, välj den komprimerade filen och klicka på Skicka.
Dra den komprimerade filen till ett namn i en kontaktlista.
Dra den komprimerade filen till meddelandeområdet i ett chattfönster.
Så här förhandsvisar du överförda filer:
Välj Arkiv > Överblick när fönstret Filöverföringar eller ett textchattfönster är markerat och använd sedan symbolerna till att bläddra genom överförda filer.

Så här svarar du på en inkommande filöverföring:
Hämta filen genom att klicka på Spara i fönstret Inkommande filöverföring.
Klicka på Avböj om du inte vill hämta filen. Fönstret Inkommande filöverföring stängs och avsändaren får ett meddelande.
När du chattar med ett AIM- eller MobileMe-konto kan du klicka på Blockera så läggs personen som skickat filen till på listan över blockerade personer i iChat-kontoinställningarna. Du kan inte se eller skicka meddelanden till personer du har blockerat.
Relaterade ämnen
Komprimera filer och mappar
Skicka hyperlänkar
Lägga till bilder i meddelanden

  • Medlem
  • 2010-05-31 22:55
Ursprungligen av liganen:

Oki jag har nyss kommit hem och läst lite snabbt. Okej men kan man skicka filer med macanvändare som använder iChat? Går det att cama och speaka?

Sålänge som du använder ditt msn konto i iChat så går det inte att skicka några filer, men använder du ett konto avsett gör iChat så ska det ju funka.

Nu kanske jag är ute på hal is men jag har för mig att man kan vara inloggad på två konton samtidigt. Så det löser ju kanske dina problem?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-05-31 15:06

Cama och speaka? Sicken svengelska

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-01 17:35

Alltså gud vad jobbigt. Jag vill använda iChat med ett @mac.com eller nåt från Free Email, Unlimited Storage, Anti-Virus & Spam Protection and Personalized Content - Mail.com utan att behöva kompromissa. Varför krånglar Apple till det och inte låter folk använda det dom vill?

Ursprungligen av liganen:

Alltså gud vad jobbigt. Jag vill använda iChat med ett @mac.com eller nåt från Free Email, Unlimited Storage, Anti-Virus & Spam Protection and Personalized Content - Mail.com utan att behöva kompromissa. Varför krånglar Apple till det och inte låter folk använda det dom vill?

Apple krångla till det? Det är ju microsoft som står bakom protokollet för msn, och dessa du ska gnälla på.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-01 17:47
Ursprungligen av Mikael E:

Apple krångla till det? Det är ju microsoft som står bakom protokollet för msn, och dessa du ska gnälla på.

Men varför krånglar microsoft då?

MSN är "the shit" här i Sverige.
I USA är det AIM (America On LIne's tjänst) som är det som gäller.

Apple har hakat på den största, mest utbredda tjänsten - i USA.

MS sitter och ruvar på sitt stängda MSN, alla som försöker knapa ihop ngt protokoll får ju noll hjälp och få sitta och gissa och räkna ut hur det funkar.
Adium är väl det som funkar bäst att köra MSN över.

Video är det svåraste. Har du riktigt goa PC-kompisar kan de ju installera AIM Pro - då kan du köra video i iChat utan problem. Annars är det väl Skype som gäller där, för video / tal.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-01 22:10
Ursprungligen av Goflorp:

MSN är "the shit" här i Sverige.
I USA är det AIM (America On LIne's tjänst) som är det som gäller.

Apple har hakat på den största, mest utbredda tjänsten - i USA.

MS sitter och ruvar på sitt stängda MSN, alla som försöker knapa ihop ngt protokoll får ju noll hjälp och få sitta och gissa och räkna ut hur det funkar.
Adium är väl det som funkar bäst att köra MSN över.

Video är det svåraste. Har du riktigt goa PC-kompisar kan de ju installera AIM Pro - då kan du köra video i iChat utan problem. Annars är det väl Skype som gäller där, för video / tal.

Jao jag vet för jag är 18 och alla mina kompisar är runt 15-20 så rätt unga och då är det ju msn(@live.se eller hotmail.com) som gäller :/ Jag försökte verkligen gilla Adium men fick inte det att funka som jag ville. Har inte använt iChat själv men tycker det problemet verkar så skönt och cleant att använda. Vilken metod hade du föredragit?

Ursprungligen av liganen:

Jao jag vet för jag är 18 och alla mina kompisar är runt 15-20 så rätt unga och då är det ju msn(@live.se eller hotmail.com) som gäller :/ Jag försökte verkligen gilla Adium men fick inte det att funka som jag ville. Har inte använt iChat själv men tycker det problemet verkar så skönt och cleant att använda. Vilken metod hade du föredragit?

Skall du bara chatta med dem finns det konton på meebo och liknande som gör att man kan logga in där med sin iChat och nå MSN på "omväg" om man säger så.
Video/Tal fungerar dock inte.

Du får la be dem växa upp, om alla i gänget installerar AIM-Pro eller skype är ju det här ett icke-problem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-02 16:06
Ursprungligen av Goflorp:

Skall du bara chatta med dem finns det konton på meebo och liknande som gör att man kan logga in där med sin iChat och nå MSN på "omväg" om man säger så.
Video/Tal fungerar dock inte.

Du får la be dem växa upp, om alla i gänget installerar AIM-Pro eller skype är ju det här ett icke-problem.

Jag har vet en och annan som har Mac som använder iChat. Men funkar det med video med meeboo om med det som har mac?

IChats-PC Version heter AIM Pro (just Pro betyder att den klarar Video)

På det sättet kan man köra, men det kräver ju att den som har en PC "orkar" installera det hela och skaffa sig ett AIM-namn (på samma sätt som du har ett iChat-konto)

Google har en egen videotjänst, den skall klara såväl mac som PC.

Skype klarar såväl Mac som PC

Går du över en "brygga" mellan iChat och MSN (som Meebo) så får man troligen inte Video att hänga med, troligen inte tal heller.

1
Bevaka tråden