Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail - Onödiga boxar.

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Whoops! - TinyGrab

Varför tvingas jag till att se dessa boxar inrutade av röd linje på bilden ovan? Jag har ju för sjutton mina inboxar längst upp, varför ska man behöva dras med massa tjafs där nere?

Har under ett flertal gånger tänkt att jag ska börja använda Mail, men varje gång kommer jag ihåg varför jag alltid går tillbaka till Notify 2. Detta dubbeltjat..

Var väljer jag att inte se dessa? Så ser de ut när de är öppna, Whoops! - TinyGrab

Makes no sense, tackar för all hjälp!

  • Medlem
  • 2010-05-30 17:52

Apples Mail envisas med att behandla IMAP-konton lite som POP-konton (där du krafsar) och som IMAP (inrutat med röd linje) på samma gång. Jag vet inget mejlprogram som fixar IMAP stilrent så jag kör vidare på samma sätt som din skärmdump, fast utan att röra de onödiga boxarna du rutat in med rött.

Ursprungligen av DrDip:

Apples Mail envisas med att behandla IMAP-konton lite som POP-konton (där du krafsar) och som IMAP (inrutat med röd linje) på samma gång. Jag vet inget mejlprogram som fixar IMAP stilrent så jag kör vidare på samma sätt som din skärmdump, fast utan att röra de onödiga boxarna du rutat in med rött.

Hm, så illa alltså. Ja ja, det är bara att bita ihop och ta det hårt..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-05-30 22:56
Ursprungligen av Linkert:

Whoops! - TinyGrab

Varför tvingas jag till att se dessa boxar inrutade av röd linje på bilden ovan? Jag har ju för sjutton mina inboxar längst upp, varför ska man behöva dras med massa tjafs där nere?

Har under ett flertal gånger tänkt att jag ska börja använda Mail, men varje gång kommer jag ihåg varför jag alltid går tillbaka till Notify 2. Detta dubbeltjat..

Var väljer jag att inte se dessa? Så ser de ut när de är öppna, Whoops! - TinyGrab

Makes no sense, tackar för all hjälp!

Jag förstår inte riktigt vad du menar.....
Första bilden visar dina olika mailkonton. Andra bilden visar dina olika "mappar" i resp konto.
Det som är längst upp är enbart Inbox på resp konto.
Vill du inte se de andra "mapparna"? Du har väl skapat dem av någon anledning....?

Ursprungligen av kenjon:

Jag förstår inte riktigt vad du menar.....
Första bilden visar dina olika mailkonton. Andra bilden visar dina olika "mappar" i resp konto.
Det som är längst upp är enbart Inbox på resp konto.
Vill du inte se de andra "mapparna"? Du har väl skapat dem av någon anledning....?

Whoops! - TinyGrab
Whoops! - TinyGrab

Varför finns dessa som inte ligger under inbox för? Jag har inte skapad dem, utan de kommer med då jag setupar mina konton (automatiskt).

Vill endast ha mina inboxar..

Edit: Just nu ser jag på detta skit på samma sätt som att iTunes ska starta varje gång man trycker på play/pause.. Riktigt svinigt. (jes, känner till QTX tricket)

  • Oregistrerad
  • 2010-05-30 23:02

Det är apples sätt att förvirra användaren. Jag håller med DrDip - Det finns inget vettigt mailprogram till OSX som hanterar IMAP på ett bra sätt - Jäkligt synd faktiskt. Å andra sidan så är Outlook inte sådär hyperbra på IMAP heller, för den delen, vilket också är synd men som vi flesta mac användare såklart skiter i

Ursprungligen av studiox:

Det är apples sätt att förvirra användaren. Jag håller med DrDip - Det finns inget vettigt mailprogram till OSX som hanterar IMAP på ett bra sätt - Jäkligt synd faktiskt. Å andra sidan så är Outlook inte sådär hyperbra på IMAP heller, för den delen, vilket också är synd men som vi flesta mac användare såklart skiter i

Jag tröttnade helt på Mail för en tid sedan och gick över till Mulberry som har en av de bättre IMAP-implementationerna jag har sett. Det märks att de faktiskt har läst specifikationen innan de började.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-05-30 23:15

Kör du IMAP så finns de mapparna på dina mailkonton. Hur de har kommit dit vet jag inte. Men radera dem om du inte vill HA dem. Kolla bara så du inte har något viktigt där i.

  • Oregistrerad
  • 2010-05-30 23:37
Ursprungligen av kenjon:

Kör du IMAP så finns de mapparna på dina mailkonton. Hur de har kommit dit vet jag inte. Men radera dem om du inte vill HA dem. Kolla bara så du inte har något viktigt där i.

Nej! Han kan för guds skull inte radera dom. Så där ser det ut på ALLA imap konto i MAIL om du har undermappar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-06-01 11:47
Ursprungligen av studiox:

Nej! Han kan för guds skull inte radera dom. Så där ser det ut på ALLA imap konto i MAIL om du har undermappar.

Jag har inte de mapparna på mina 5 emailkonton. Utan bara de jag själv har lagt dit. Så innehåller de inget kan de raderas.

Edit: ser nu att det var ett Gmail-konto. Mapparna under Main bör förstås bara kvar. Men jag har bara en Junkmapp, inga mappar under den. Men det kan bero på när kontot skapades, mitt är ett gammalt POP-konto som har konverterats till IMAP.
Behövs inte mapparna kan de raderas. Tycker Servern att de bör finnas, skapas de igen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-02 21:59

Det här har mer med Gmail att göra än med Mail. Gmail använder etiketter, kör du Gmail i en IMAP-klient översätts etiketterna till mappar (eller brevlåda som det heter i Mail). Travel/Work/Receipts/osv etiketterna är gjorda av Gmail och du kan radera dom om du vill. Vissa "systemetiketter" som Stjärnmärkt/Alla mail/Buzz/osv kan du inte radera men du kan i Gmails inställningar välja om de ska visas eller inte i webmailen , se bild.

Du kan även välja om dessa etiketter ska visas som mappar i en IMAP-klient eller inte. Det gör du med checkboxarna längst till höger i bilden ovan, men denna inställning syns inte från början utan du måste i Gmails inställningar klicka på fliken "Labs" och där välja att aktivera "Avancerade IMAP-kontroller"!

Du kan från IMAP-klienten lägga till etiketter/mappar som du vill utom "systemetiketterna", försöker du radera en sådan får du ett felmeddelande "Internal folder cannot be deleted", utan du måste anväda Google Labs avancerade iMAP-kontroll för att helt slippa se tex mappen "Alla mail" (vilket jag antar ju kan leda till att du har två kopior av mailen på din dator om du i Mail.app ställt in att spara mailkopior lokalt)

Ursprungligen av IngoX:

Det här har mer med Gmail att göra än med Mail. Gmail använder etiketter, kör du Gmail i en IMAP-klient översätts etiketterna till mappar (eller brevlåda som det heter i Mail). Travel/Work/Receipts/osv etiketterna är gjorda av Gmail och du kan radera dom om du vill. Vissa "systemetiketter" som Stjärnmärkt/Alla mail/Buzz/osv kan du inte radera men du kan i Gmails inställningar välja om de ska visas eller inte i webmailen , se bild.

Du kan även välja om dessa etiketter ska visas som mappar i en IMAP-klient eller inte. Det gör du med checkboxarna längst till höger i bilden ovan, men denna inställning syns inte från början utan du måste i Gmails inställningar klicka på fliken "Labs" och där välja att aktivera "Avancerade IMAP-kontroller"!

Du kan från IMAP-klienten lägga till etiketter/mappar som du vill utom "systemetiketterna", försöker du radera en sådan får du ett felmeddelande "Internal folder cannot be deleted", utan du måste anväda Google Labs avancerade iMAP-kontroll för att helt slippa se tex mappen "Alla mail" (vilket jag antar ju kan leda till att du har två kopior av mailen på din dator om du i Mail.app ställt in att spara mailkopior lokalt)

Att jag ens beskyller en Apple app? Mail bara tolkar alltså

Grymt! dock så är det synd att man inte kan välja att inte visa systemetiketten inkorgen

Whoops! - TinyGrab

Mycket bättre iaf! Nu ser jag inte att den räknar alla mail och skit.

Tackar!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-02 22:24
Ursprungligen av Linkert:

Grymt! dock så är det synd att man inte kan välja att inte visa systemetiketten inkorgen

Hmm... Varför ha ett mailkonto om man inte vill se inkorgen ??? Skickar bara, läser aldrig svar?

Ursprungligen av IngoX:

Hmm... Varför ha ett mailkonto om man inte vill se inkorgen ??? Skickar bara, läser aldrig svar?

Jo alltså, visst vill jag se inkorgen, men just att det måste hamna en liten skit längst ner som heter GMAIL..

Illustration: Whoops! - TinyGrab

Och jag antar att det där endast är kvar för att jag inte kan kryssa ur "Inkorgen".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-02 22:37

Ja, lite skit får man alltid ta...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-09 14:31
Ursprungligen av Linkert:

Jo alltså, visst vill jag se inkorgen, men just att det måste hamna en liten skit längst ner som heter GMAIL..

Det där är lätt fixat. Skriv in [Gmail] i Prefix för IMAP-sökväg under Avancerat-fliken för kontot.

Ursprungligen av How-to: Proper Gmail IMAP for iPhone & Apple Mail:

If you want to get rid of that extra [Gmail] hierarchy. Go in to your advanced email settings and for ‘IMAP Path Prefix’ type [Gmail] now go back and reassign your Sent, Deleted, and Draft mail boxes, if needed.

(källa)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-02 22:16

En sak till. Mapparna (a.k.a Brevlådorna i Mail) Utkast/Skickat/Papperskorg/Skräp hamnar till att börja med under de separata Gmail-pilarna längst ner i listan i Mails vänstra fält när du lägger till ett nytt IMAP-konto, medan Inbox för varje konto hamnar under den gemensamma Inbox högst upp. Om du vill att Utkast/Skickat/Papperskorg/Skräp för varje enskilt Gmail-konto skall hamna under de "gemensamma" rubrikerna gör du följande i Mail.app:

Markera mappen du vill flytta upp, menyn Brevlåda > Använd den här brevlådan till... > Utkast/Skickat/Papperskorg/Skräp

Svårt att förklara i ord, här är ett exempel. Här finns tre IMAP-konton, ett mac.se konto och två Gmail-konto, har valt att ha alla Utkast/Skickat/Papperskorg/Skräp för alla tre konton samlade under de gemensamma Brevlådorna, "the apple way", på gott och ont.

När man väl flyttat upp en Utkast/Skickat/Papperskorg/Skräp hittar jag inget sätt att flytta ner den utom att ta bort kontot från Mail och sedan lägga till det igen.

  • Oregistrerad
  • 2010-05-30 23:38

fö. så ser det även ut så på ANDRA kontotyper där du kan ha mappar, exempelvis ett EXCHANGE konto beter sig på samma sätt i Apple Mail

Finns det ngn annan mailtjänst som är lite mer "korkad" då, som inte ger en ett jävla gytter av skit när man i princip får 10 mail om dagen.

Just nu har jag lust be hela google krypa upp i röven på sig själv och försvinna.

mac.se har jag haft, men kommer inte ha, eftersom de helt och hållet struntar i precis allt som vi användare sagt sedan serverflytten (> 1 mån nu) så det förslaget undanber jag mig.

Skall titta på Yahoo.

1
Bevaka tråden