Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac iPad-tävling: Hela bidragslistan!

Tråden skapades och har fått 109 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2010-05-04 21:39

Hoppas han tvingas skriva en review, detaljerad...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-04 22:13
Ursprungligen av mattiL:

Hoppas han tvingas skriva en review, detaljerad...

hmmm måste väl anses vara obligatoriskt

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-04 22:08

Tack Tack. så mycket jag blir alldeles matt.... Helst skulle jag velat att "EVA" här på forumet vunnti iPad för hon har "brunnit" ödmjukt för iPaden sedan dess uppenbarelse nalkades. Kanske jag klämmer lite på den och ringer upp EVA så får hon ta över den Är det okey Eva ?

Är det sant jag har aldrig vunnit nått så stort förut, förutom en symaskin i socialdemokraternas lotteri när jag var 16 år (fråga mig inte varför). Jag vann en högvinst, det var västkust stugor det var volvo bilar, obligationer och tydligen en symaskin som jag vann när utlottningen av högvinsterna fördelades..... hehehehe skrattar än idag åt det.

Ursprungligen av CUBEIS:

Tack Tack. så mycket jag blir alldeles matt.... Helst skulle jag velat att "EVA" här på forumet vunnti iPad för hon har "brunnit" ödmjukt för iPaden sedan dess uppenbarelse nalkades. Kanske jag klämmer lite på den och ringer upp EVA så får hon ta över den Är det okey Eva ?

Haha nej det är inte okej! Eva har ju redan en, nu måste du få njuta av din.

EDIT: Och där var Björnström en minut före...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-04 22:15
Ursprungligen av Capeman:

Haha nej det är inte okej! Eva har ju redan en, nu måste du få njuta av din.

EDIT: Och där var Björnström en minut före...

Tack Capeman, om någon annan i Göteborg vill klämma på den är det fritt fram, bara att PM mig så kommer jag på stört.

Delad glädje är dubbel glädje

Detta är stort..STORT..... just känslan nu när jag kom in efter en timme, när jag redan trodde loppet var kört förut .

Utan Björnströms 83000 guidening hade jag inte ens varit i närheten . Tack Martin hatten av

Snacka om bondtur Blir svårt att somna ikväll , har blivit mer och mer nyfiken på vad Steve Jobs& Apple gänget har hittat på i denna platta.

Senast redigerat 2010-05-04 22:59
Ursprungligen av CUBEIS:

Tack Capeman, om någon annan i Göteborg vill klämma på den är det fritt fram, bara att PM mig så kommer jag på stört.

Delad glädje är dubbel glädje

Jag pöttrar gärna på kaffepannan, kan bju på kanelgifflar från QK8 med

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-05 17:01
Ursprungligen av Goflorp:

Jag pöttrar gärna på kaffepannan, kan bju på kanelgifflar från QK8 med

hembakat och kardemumma får det va om jag ska komma hehehehehehe......

Eva har redan en iPad sedan ett par veckor tillbaka!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-04 22:13
Ursprungligen av Björnström:

Eva har redan en iPad sedan ett par veckor tillbaka!

då sååå nu är vi snart 2

Bring it on

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-04 22:29
Ursprungligen av Björnström:

Eva har redan en iPad sedan ett par veckor tillbaka!

Skönt att höra får väl utbyta lite iPad erfarenheter med henne

Jag postade CUBEIS iPad imorse så den borde komma fram imorgon. Kul med en så nöjd vinnare! 99mac återkommer med ett reportage om detta till helgen förhoppningsvis!

Återigen stort grattis!!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-05-05 11:22

Ja det verkar verkligen som det var rätt vinnare iallafall

Stort grattis CUBEIS!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-05-25 09:32

Vackert! Jag väntar med spänning på en personlig review

Btw, kan man lägga en "lika som bär" mellan dig och Stallone utan att få skämmas?

Ursprungligen av zinned:

Vackert! Jag väntar med spänning på en personlig review

Btw, kan man lägga en "lika som bär" mellan dig och Stallone utan att få skämmas?

Skäääämmmms!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-30 02:43

Lite tankar om iPaden efter en veckas användning.

Ledsen att det dragit ut lite på tiden men jag har bara haft iPaden en vecka cirkus, samtidigt haft mycket att göra senaste tiden men nu så

Först Lite allmäna personliga intryck trots avsaknaden av svenskt tangentbord:

Batteritiden är grym jag har pumpat ur den 9 timmar. Har inga problem med wifi connections på mitt exemplar funkar to.m bra nere på gatan och på gården då bor jag ändå på 3 våningen där jag har min router.

Snabb uppstart och bra drag i websidorna vid surfande.

Det digitala tangentbordet funkar alldeles utmärkt med något mer än pekfingervalsen blir det inte för mig personligen, och jag har svårt att tänka mig någon annan teknik för någon annan heller.

Jag var tveksam till skärmens storlek från början 9.7 tum eftersom jag har sagt till mig själv att mindre än en mini Pc laptop skärm som jag har med 11.6 tum kan jag aldrig använda utan att få riktigt trötta ögon.

Glöm det iPadens skärm är skarp , ljusstark och så behaglig att använda så där har jag tänkt om helt och hållet. Skärmen räcker till och kvaliteten på den täcker upp alla extra tum som man kan tänkas drömma om.

680 gram centrerat runt 9.7 tum låter inte mycket, men just all vikt ligger i plattan, så att hålla i den konstant blir lite småjobbigt i längden, men inte så det stör nämnvärt, men ville bara påpeka min personliga upplevelse.

Vikten vilar annorlunda än tex hos min mini Pc laptop som väger 1.2 kg där vikten är fördelad både i skärm och underdel som vilar i knät.

Så ett litet stativ för långa filmstunder kanske inte är så dumt med tiden för iPaden.

Audio: Ljud:

iPaden har tydligen tre små högtalare inbyggda (se bifogad bild) som ger ett förvånansvärt bra ljud tycker jag. Jämfört med en Iphone 3 GS så har iPaden ett fylligare och tydligare ljud helt klart inget snack om det, jag hör skillnad sen kan andra säga vad dom vill.

Funkar helt okey vid filmtittande. Jag har installerat en hel radda biltest klipps från Automotorsport och teknikens värld det är en fröjd att tittat på dem på iPadens underbara fina skärm, så smooth, så skarpt.

Jag har en filmsnutt .. snutt och snutt..:D 486 mb rättare sagt, där bild och framförallt ljudet kan avnjutas, ska se om jag ladda upp den annars får jag väl korta ner den när jag har mer tid.

Medföljande mjukvara: Google Maps får en annan dimension och nytta, på denna fina skärm och sina 9.7 tum jämfört med iPhones mindre skärm. Nu kan man till fullo nyttja iPaden som GPS.
Har lånat kompisens 3G version eftersom min är en Wifi. Det känns roligt att ha en snygg sak i bilen för en gångs skull så detta blir spännande ute på vägarna runt om i Europa i sommar. Så fundera både en och två gånger på vilken modell wifi eller 3G innan inköp, beroende just på GPS funktionens användningsområde.

Kalender och kontaktbok funkar så smidigt och nu känns dom där 9.7 tumen just bara så optimalt perfekta . 11 tum hade känts för stort att greppa i sammanhanget. Var ju snack om att Ipaden kanske skulle komma i två olika storlekar från början, men så blidde det inte i första vevan vi får se i framtiden.

Youtube så smäckert, min favorithobby är att slötitta på tv.n med iPaden i knät så smidigt och tidseffektivt att få iväg dom där extra mailen och kolla just det "videoklippet" och samtidigt inte missa favorit programmet eller fredagsmyset med familjen O:-)

hmmm var slutar detta månne.. som tur är skyfflas iPaden mellan familje medlemmarna och smälter liksom in i fredagsmyset på sitt eget lilla sätt, utan att kännas datorlikaktig om ni fattar vad jag menar.

Apple Store: Ett GENIDRAG FRÅN APPLE. Så smidigt så enkelt, att "smooth" trycka sig runt på iPaden känns så naturligt att man tänker spontant varför har jag inte gjort detta tidigare . En guldgruva som kommer att gräva nya och åter nya djupa gångar ,och fyndigheterna står i kö för att se ytan nalkas

Det lite mindre bra: Jag tillhör inte dom som klagar högt, varför saknas inbyggd kamera och USB port mmm.. Jag bryr mig inte det minsta, även om det säkert dyker upp det ena och andra på kommande framtida iPad modeller.

Men år 2010 är det en "KATASTROF" utav dess like att man med sin iPad inte kan ta del av dom hemsidor man vill pågrund av avsaknaden av Flash stöd ( se bifogad bild). Heldåligt APPLE ! Om det är Steve Jobs enstöriga inställning , licenskostnader, teknik, eller bara allmän dumhet vet jag inte och bryr mig inte. Kom inte med några förklaringar jag köper inte dom för fem öre. Var tysta helt enkelt. Det ska bara funka punkt slut.

Jag har en passion för hästar travsport och ATG.se hemsida med live sändningar och lopparkiv funkar inte. Saknar ord av besvikelse. Där försvinner en stor del av nyttan med iPaden. Jag vill inte sitta och vänta på något sånt det ska bara funka från början. Annars kan det kvitta.

Sammanfattningsvis:

Positivt:

* Skärmen LED-IPS när det är som bäst- underbara färger,jag är glatt överraskad (se bifogad bild) Rätt tum direkt Apple
Funkar även okey i solsken utomhus.

* Batteritiden- mumma 8-10 timmar mer kan man inte begära i detta första skede.

* Smidig mjukvaru uppdatering och inköp genom Applestore, så så användarvänligt- En njutning helt enkelt.

* Snabb processor- dvs blixtsnabb uppstart, pigg surfning, gör sitt jobb rejält, bra ljud för sitt format vid tex film tittande live.

* En "plattform" att bygga vidare på finns mycket att utveckla på denna platta, iPaden är här för att stanna .

Negativt:

* Avsaknaden av flashstöd - Jag köper inte det oavsett lama brev från bossen själv. !!!!!!!!!!!!!!!!!! Skäms Apple.

* En USB port hade inte varit fel men okey jag köper det.

* Starkt berondeframkallande- En gång i knät alltid i knät. Snacka om knähund:confused:

* Någon slags kamera hade varit välkommet men det dyker väl upp i nästa generation

* Multitasking. Ge mig det nu. Tack Apple. Ser fram emot det i nästa operativsystem även om det blir program teknik styrt .

Senast redigerat 2010-06-01 19:16
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-30 08:31

Bra recension

CUBIES: Tack för en bra recension.

Jag kommer köpa en så fort dom finns tillgängliga här hemma eller om jag åker till London i sommar.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2010-05-30 10:12

Najs recension! Får min imorgon, likadan som din.

Det var en välskriven recension. Håller med om det mesta, minns när vi provade iPad på en Macpub här i Umeå och det gick ett riktigt sorl när någon kom på att vi hela tiden kört den på halv ljusstyrka och provade att dra upp den. Att den saknar Flash är ju dock en funktion, då slipper man ju själv avinstallera det som man måste på Macen, men vad man tycker varierar ju. Grattis återigen.

CUBIS, om du hade läst Steve Jobs' öppna brev (finns länk här på 99.se någonstans) så hade du förstått varför han/Apple inte vill ha en så undermålig standard som Flash.

Grattis till vinsten!

LCR

Bevaka tråden