Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behövs antivirusprogram när man kör Windows på en Mac?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-29 12:22

Hej, jag undrar om man behöver ett antivirus program om man kör Windows 7 på en mac ?

Windows är Windows och kan drabbas av alla Windows-virus oavsett om märket på maskinen är Apple eller någon annan PC-tillverkare.

men kan det viruset angripa "mac delen" i datorn.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-05-29 13:58
Ursprungligen av kalle94:

men kan det viruset angripa "mac delen" i datorn.

Osannolikt.

Ursprungligen av Gunnar B:

Osannolikt.

Inte alls osannolikt. Både Paralells och VMware har ett system för delade mappar mellan operativen, vilket gör att varje process som kan rota i filsystemet även kan komma åt Mac-delen…

Ladda ner microsofts egna fria antivirus så är allt klart. Det är bra, fungerar ypperligt med windows 7 och kräver små resurser av datorn. Tillsammans med windows egen brandvägg så behövs inget mer.

Microsoft Security Essentials

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-30 10:49

Så om jag kör Windows 7 på en mac så kan jag lika lätt få virus på snow x leopard som windows utan virusprogram ? Behöver jag ett virusprogram för snow leopard då ?

Ursprungligen av Fugly:

Så om jag kör Windows 7 på en mac så kan jag lika lätt få virus på snow x leopard som windows utan virusprogram ? Behöver jag ett virusprogram för snow leopard då ?

Nej, det beror lite på vad du menar. Virus är egentligen vanliga program men avsedda att göra skada, och de kommer precis som tidigare inte att kunna köra när datorn kör Mac OS X. Däremot kan de köras precis som alla andra Windows-virus när datorn kör Windows, oavsett om det sker i en virtuell miljö eller om datorn rentav kör Windows native [sic]. När datorn kör Windows så kan den och de eventuella virus som också körs skriva vart de vill på hårddisken, t. ex. skriva över Mac-volymen om de så vill.

Det är inte särskilt nödvändigt med antivirus under Mac OS X, men det är inget vattentätt skott däremellan. Virus kan fortfarande skada din Mac-volym då de körs från Windows.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-05-30 20:21

Något många tycks glömma är att även om det inte finns virus till MacOSX så kan man ju få ett windows-virus till macen via e-post t.ex. Inget händer dock lokalt men det är lätt att viruset skickas vidare till andra..

Mao kan det va bra att ha ett antivirus även till sin Mac

(Kör de windows får de kanske skylla sig själv )

Ursprungligen av Henkri:

Något många tycks glömma är att även om det inte finns virus till MacOSX så kan man ju få ett windows-virus till macen via e-post t.ex. Inget händer dock lokalt men det är lätt att viruset skickas vidare till andra..
Mao kan det va bra att ha ett antivirus även till sin Mac
(Kör de windows får de kanske skylla sig själv )

Då är det upp till personer med Windowssystem att skydda sig mot sådant. Ser ingen rimlig anledning till att vi som Mac-användare ska uppbära ansvar att ha antivirus.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Då är det upp till personer med Windowssystem att skydda sig mot sådant. Ser ingen rimlig anledning till att vi som Mac-användare ska uppbära ansvar att ha antivirus.

Tycker det är självklart att man tar ansvar för sin produkt och korrespondens då det är så enkelt idag. Skulle någon ha denna attityd och de skickade filer till mig skulle det sluta med att kontrakt läggs någon annanstans. Privat skulle användaren blockeras som sändare av filer och endast ren text skulle mottas

Ursprungligen av pepparkaka:

Tycker det är självklart att man tar ansvar för sin produkt och korrespondens då det är så enkelt idag. Skulle någon ha denna attityd och de skickade filer till mig skulle det sluta med att kontrakt läggs någon annanstans. Privat skulle användaren blockeras som sändare av filer och endast ren text skulle mottas

Då avstår jag hellre från att skicka filer till andra användare.

1
Bevaka tråden