Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan någon ge mig råd om router?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2010-05-05 11:25

Jag behöver en ny trådlös router, kör d-link 524 nu men den är lite gammal. Behöver en som är snabb, framtidssäkrare, stabil och framför allt enkel att konfigurera för en som inte kan så mycket. Är den billig är det ett plus. Familjen har sex datorer varav två PC, en iPod touch och Wii och det fungerar nu men min d-link är kanske lite slö och hänger sig gärna vid större nedladdningar (sen är det väldigt mycket "nördiska språk" när jag skall gå in och försöka konfigurera den).
Det är ju ett problem för mig att läsa inlägg om routrar för det är så mycket förkortningar och tekniska specifikationer som jag inte är insatt i. Har suttit några dagar och tittat på nätet om olika val och märken men ser egentligen inte någon skillnad på dom olika märkena. Så jag undrar nu vad ni andra på 99 har valt och vad ni tycker man skall titta efter vid köp av ny router. Jag har förresten Lunds stadnät med 100mb om det har betydelse.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-05-05 12:47

Varför inte en AirPort Extreme?

Då kan du koppla på en hårdisk och köra Time Machine för automatisk backup. Du kan även dela skrivare via USB-porten. Nya AE har dessutom dual band som gör det möjligt att blanda äldre g-enheter med nyare n-enheter utan att tappa fart.

Jag är väldigt nöjd med min AE. Men undvik Time Capsule som är en AE med inbyggd HD. De blir överhettade och rasar efter ett tag.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-05-05 14:55

Ursäkta en användare men vad är n- och g-enheter för något? Sedan är det väl ändå så att det är dyrare med Airport än med andra. Jag är övertygad om att den är bättre men jag kör ju inte Time Machine och jag har knappt plats med skrivare där routern står. (I hallen - och varför kabeltekniker sätter uttaget där har jag aldrig fattat det är ju praktiskt taget det enda stället förutom toaletten, som man inte har sin dator). Men tack Marcus för det snabba inlägget och jag skall verkligen kolla upp denna lösningen även om jag inte har dom pengarna just nu.

Ursprungligen av ariis:

Ursäkta en användare men vad är n- och g-enheter för något?

Det syftar på 802.11n och 802.11g.

IEEE 802.11 - Wikipedia, the free encyclopedia

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-05-05 17:32

Aha, det har med snabbheten att göra, fast då är den ju inte snabbare än den som jag redan har. Stabilare kanske men samma hastighet 54 Mbit/s. Fast det kanske är så att det inte finns snabbare och bättre routrar just nu?

Ursprungligen av ariis:

Aha, det har med snabbheten att göra, fast då är den ju inte snabbare än den som jag redan har. Stabilare kanske men samma hastighet 54 Mbit/s. Fast det kanske är så att det inte finns snabbare och bättre routrar just nu?

Nej, det är inte samma hastighet. Du får nog läsa en gång till...

g = 54 Mbit
n = 300 Mbit

Och Airport Extreme klarar alltså att hantera båda typerna samtidigt, vilket är en fördel jämfört med många andra routers.

(OBS! Båda siffrorna anger teoretisk maxhastighet. Verklig uppnådd hastighet är i båda fallen mycket lägre)

Senast redigerat 2010-05-05 22:03

Har kollat på Linksys WRT610N (1415 kr), Netgear WNDR3700 (1177 kr), D-Link DIR-825 (925 kr) och självklart AirPort Extreme (senaste versionen).

Linksys/Cisco är toppen, vet att det är routrar som håller vad de lovar. Netgear: jodå, det håller. Har installerat ett par WGR614 åt vänner. D-Link: nja, DI-524 var väl inget vidare.. AirPorten är jag osäker på, främst med tanke på det rykte TimeCapsule har.

Vilket är bäst? Vad anser panelen? Själv är jag ute efter optimal trådlös hastighet, det trådade är således mindre prioriterat.

EDIT: Inlägget var inte menat som en trådkapning. Jag ville bara komma med förslag på routrar till trådskaparen. Hoppas att detta inte misstolkades.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-05-05 21:32

Vi ska kanske tillägga att det krävs att man har nätverkskort i datorerna som klarar n-hastighet för att få den högre hastigheten d v s upp mot 300 Mbit/s.

På PC-datorer finns det ett stort utbud av nätverkskort som man kan köpa till. När det gäller Mac så har de flesta nyare Macar stöd för n-hastighet. Utbudet av nätverkskort till gamla Macar är mer begränsat.

Det finns även tidiga n-routers som klara halva hastigheten 150 Mbit/s. De säljs billigt, ofta ihop med tillhörande nätverkskort på USB. Det kan vara ett alternativ om man vill ha något som är snabbare vid nedladdning, men även nedåtkompatibelt med g-hastighet på övriga datorer.

Jag köpte själv en billig 150 MBit/s's Netgear-router till mina svärföräldrar. Den kostade ca 300 kr.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-05-06 20:19

Jag har en ny iMac 27 och lite äldre mackar också. D-linken verkar intressant (om den nu är bra) för jag kan ju lite om programmeringen nu efter att ha suttit och testat, provat och försökt att ändra i några dagar nu. Problemet är ju om man inte är intresserad av att pilla med inställningar så ligger man risigt till om man väljer ett nytt fabrikat. APE är ju klart något som jag vill ha naturligtvis men det skall mer pengar än vad jag har just nu.
Jag är tacksam för alla råd och tar gärna emot fler tips. Ni kan ju dessa makapärer.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-05-09 12:51
Ursprungligen av ariis:

Jag är tacksam för alla råd och tar gärna emot fler tips.

Apple har ju idag 3 alternativ.Time Capsule Airport Extreme och Airport Express som skulle kunna passa dig, jag tycker det är lätt att förstå och fixa så det fungerar via Airport-verktyget som man sköter enheterna med. Vi på 99 rekommenderar dig nog att i första hand skaffa någon av dessa. Många på forumet har någon av dem så du kan säkert få bra hjälp här om det skulle vara problem.

D-link har ju flera modeller, så om du väljer dem igen så kommer det säkert att gå bra. Dagens routar har ju nån typ av guide som vägleder dig genom installationen.

Skulle du välja ett annat märke så är jag nästan säker på att det är väldigt likt dlink och om du har ställt in en router förut så kommer du klara av det igen.

Lycka till.

Införskaffade en Netgear WNDR3700 men den returnerades tämligen omgående. Ställde in repeatermode, startade om - å försökte därefter ändra menyspråk från engelska till svenska. Sedan helt dött.

Tack å hej, Netgear! :/

Snabb, enkel installation och framtidssäker kommer inte att ge dig några billiga routeralternativ. Behöver du inte ansluta någon enhet med sladd kan du köra med airport express. Annars är alternativen Apple's airport extreme eller Linksys wrt610n ett budgetalternativ (jämfört med Apple och Linksys) är Belkin's N+N router (kommer inte ihåg korrekta produktnr men lär finnas på belkin's hemsida). Det är de routrarna som finns som vettiga alternativ i min mening.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-05-26 22:11

AE, det bara fungerar... 'Nuff said

  • Medlem
  • Västerås
  • 2010-05-27 09:50

Är enormt nöjd med D-link DIR-655.
Den klarar 100 mbit-lina utan problem och kraschar aldrig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-05-27 10:04

Usch, motsatsen till min erfarenhet D-Link = Dead Link.

Tacka vet jag Airport Extreme, fungerar S-U-V-E-R-Ä-N-T.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2010-05-27 10:06

D-link har blivit mycket bättre.
Deras nyare routrar är inte som gamla D-Link 604 var.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2010-05-27 16:26

Instämmer i kören som lovordar Apple AP Extreme, kör den som time machine men har stängt av routerdelen i den då den bara kör internt bakom min firewall.

Ursprungligen av lando:

Instämmer i kören som lovordar Apple AP Extreme, kör den som time machine men har stängt av routerdelen i den då den bara kör internt bakom min firewall.

Kan man köra både Time Machine och nätverksdisk mot en AP Extreme samtidigt? Jag tänker mig att man sätter upp två partitioner på en extern USB-disk och har den ena för backup och den andra som nätdisk. Det verkar vara lite olika besked om man söker på nätet om att köra Time Machine mot en AP Extreme, är det någon som har problem med detta eller är det gamla inlägg?

Bakgrunden är att jag funderar lite på att köpa den nya MacBook Air, men får inte plats i 256G. Vore bra om man kunde kombinera nätverksdisk med Time Machine över nätet när man ändå håller på.

Ursprungligen av morberg:

Kan man köra både Time Machine och nätverksdisk mot en AP Extreme samtidigt? Jag tänker mig att man sätter upp två partitioner på en extern USB-disk och har den ena för backup och den andra som nätdisk. Det verkar vara lite olika besked om man söker på nätet om att köra Time Machine mot en AP Extreme, är det någon som har problem med detta eller är det gamla inlägg?

Bakgrunden är att jag funderar lite på att köpa den nya MacBook Air, men får inte plats i 256G. Vore bra om man kunde kombinera nätverksdisk med Time Machine över nätet när man ändå håller på.

Jag kör min Airport Extreme med en usb disk inkopplad som jag har partitionerat i två delar, en för time machine och en som jag använder som extern lagring. Fungerar hur bra som helst...

Skulle också rekommendera AP Extreme. Icke-ful, har vettiga finesser och är den enda routern vars admin-verktyg man kan använda utan att vilja döda någon. Mycket nöjd med min!

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-05-28 00:32

airport extreme är den routern jag skulle föreslå (& den jag använder själv)
& precis som ovan nämnt att med den nya extremen så har du dubbla nätverk (i samma) så du alltid kan utnyttja mest kräm i nätverket

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-28 01:04

Har en Time Capsule vilket är som en Airport Extreme men med en hårddisk. Fungerar helt suveränt och är ett av de enklaste router som jag har installerat. Har använt allt från Netgear, D-Link, DrayTek, FritzBox, Belkin och Airport är utan tvekan bäst.

//Rob

Airport Extreme är det enda som jag har erfarenhet av som aldrig lagt ner, blivit överhettad eller att strömförsörjningsenheten sagt sayounara...
Klockren router med sjyst config-program och enkelt om du vid ett senare skede får för dig för att utöka nätverket med exempelvis en express för airtunes/airplay eller skrivare osv...

  • Oregistrerad
  • 2010-10-27 18:37

Har en D-Link DIR 655 som stått på utan krux i flera år. Föregångaren (DIR-645 tror jag den heter) har stått på utan krux hos en vän i mååånga år. D-Links routrar är idag högsta klass. 655'an har dessutom gigabit (jag kör kabel så klart).

1
Bevaka tråden