Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Half-Life 2 släpps till OSX

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag skickade Valve ut en teaser trailer för nästa släpp till deras plattform Steam. Den här gången är det kritikerrosade Half-Life 2 som står på tur. Videon baserar sig på Apples omtalade reklaminslag från Superbowl 1984, fast i ny tappning.

Releasedatumet är 26 maj, alltså idag. Så alla som vill återuppliva Gordon Freeman och förmodligen världens bästa spel, på sin Mac, behöver inte vänta länge.

Även om spelet är drygt sex år gammalt, ger det hopp om Macens utveckling som en mer accepterad spelplatform.

Videon går att skåda här:
YouTube - Broadcast Yourself.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-26 10:41
  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-05-26 11:44

Någon som hittat några specifikationer? Är inne på Steam men hittar inte vad spelet kräver. Det är ju dock som sagt 6 år gammalt så borde inte vara några problem. Men vill gärna se dem ändå.

Ursprungligen av Kajan:

Någon som hittat några specifikationer? Är inne på Steam men hittar inte vad spelet kräver. Det är ju dock som sagt 6 år gammalt så borde inte vara några problem. Men vill gärna se dem ändå.

Hittar inget officiellt men Half-Life 2 använder sig av samma motor som Portal (mycket av samma textures osv. med) så rimligtvis blir det samma systemkrav:

Mac System Requirements
Minimum: OS X version Leopard 10.5.8, Snow Leopard 10.6.3, 1GB RAM, NVIDIA GeForce 8 or higher, or ATI X1600 or higher, Mouse, Keyboard, Internet Connection

Men det är bara ett antagande

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2010-05-26 13:59

Man inser plötsligt hur hopplöst ute Macen är på spelsidan när ett 6 år gammalt spel genererar gigantiska rubriker på Mac-bloggar över hela världen.

Ska man skratta eller gråta?

Tur är att tåget äntligen börjat puttra på åt rätt håll. Men handen på hjärtat. När kommer moderna spel släppas samtidigt på Mac och Windows. Samt när kommer spel på Mac börja kunna flyta någorlunda snyggt utan att kräva monsterhårdvara? Dags att maila Steve och se om man kan få ett svar. Antagligen sker detta i samband med att vi svenskar kan köpa och hyra film i iTunes (mao aldrig).

Ja' ä int' bitter!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-26 14:35
Ursprungligen av Spooky:

Man inser plötsligt hur hopplöst ute Macen är på spelsidan när ett 6 år gammalt spel genererar gigantiska rubriker på Mac-bloggar över hela världen.

Ska man skratta eller gråta?

Tur är att tåget äntligen börjat puttra på åt rätt håll. Men handen på hjärtat. När kommer moderna spel släppas samtidigt på Mac och Windows. Samt när kommer spel på Mac börja kunna flyta någorlunda snyggt utan att kräva monsterhårdvara? Dags att maila Steve och se om man kan få ett svar. Antagligen sker detta i samband med att vi svenskar kan köpa och hyra film i iTunes (mao aldrig).

Ja' ä int' bitter!

Det beror på den berömda och kanske största besvikelsen som Mac spelare upplevde när Half-Life porten stoppades precis innan den blev färdig.

Nu när Valve börjar utveckla för Macen kommer de att pusha Apple, Nvidia och ATI att optimera OpenGL driverna precis som Blizzard gjorde de senaste 5 åren.

//Rob

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-05-26 19:57
Ursprungligen av Spooky:

Man inser plötsligt hur hopplöst ute Macen är på spelsidan när ett 6 år gammalt spel genererar gigantiska rubriker på Mac-bloggar över hela världen.

Ska man skratta eller gråta?

Tur är att tåget äntligen börjat puttra på åt rätt håll. Men handen på hjärtat. När kommer moderna spel släppas samtidigt på Mac och Windows. Samt när kommer spel på Mac börja kunna flyta någorlunda snyggt utan att kräva monsterhårdvara? Dags att maila Steve och se om man kan få ett svar. Antagligen sker detta i samband med att vi svenskar kan köpa och hyra film i iTunes (mao aldrig).

Ja' ä int' bitter!

Blizzard har dem flesta av sina otroligt bra spel till Mac. Både Starcraft 2 och Diablo 3 är påväg. Sen är det väll inte direkt Steve Jobs ansvar att få spel att flyta utan "monsterhårdvara". Det e väll mer speltillverkarna isåfall.

Hade det funnits en lättare uppgraderingsmarknad i Apples datorer så hade ju mycket av det varit lättare. Finns ju egentligen i några bärbara alls idag. Men om Apple hade kommit på något bra sätt att byta detta i deras bärbara så hade det ju underlättat en del. Och det ansvaret kan vi ju lägga på Steve

Ursprungligen av Spooky:

Man inser plötsligt hur hopplöst ute Macen är på spelsidan när ett 6 år gammalt spel genererar gigantiska rubriker på Mac-bloggar över hela världen.

Ska man skratta eller gråta?

Tur är att tåget äntligen börjat puttra på åt rätt håll. Men handen på hjärtat. När kommer moderna spel släppas samtidigt på Mac och Windows. Samt när kommer spel på Mac börja kunna flyta någorlunda snyggt utan att kräva monsterhårdvara? Dags att maila Steve och se om man kan få ett svar. Antagligen sker detta i samband med att vi svenskar kan köpa och hyra film i iTunes (mao aldrig).

Ja' ä int' bitter!

jag tycker gott man kan gråta en skvätt Macen är världens dyraste spel maskin. MEN Iphone sätter ett större fokus på spel inne på apple kanske smittar det av sig till Mac os x och spel leverantörerna? jag vill ha Call of duty modern warfare med flera...Bilspel etc..

  • Oregistrerad
  • 2010-05-27 21:56
Ursprungligen av Spooky:

Man inser plötsligt hur hopplöst ute Macen är på spelsidan när ett 6 år gammalt spel genererar gigantiska rubriker på Mac-bloggar över hela världen.

Ska man skratta eller gråta?

Man borde väl gråta såklart, men vi som kört mac ett tag och spelar spel är ju helt klart medvetna om att mac suger att att någon i överhuvudtaget är så dum att man gör en sådan insats ska ju ha kudoz ändå.

Ursprungligen av Spooky:

.kräva monsterhårdvara? Dags att maila Steve och se om man kan få ett svar.

Så vilket PC spel kräver INTE monsterhårvara? Ett OS har ju idag INGET med spelprestanda att göra då ALL uträkning sker i GPU och GPUn kontrolleras av ett GFX API; antaligen OpenGL eller DirectX. Det steve kan göra är att utveckla ett nytt API precis som MS gjort eller satsa på att utveckla OpenGL och ge med sig av sina investeringar gratis precis som med webkit. Men steve blir ju bara kåt av mobiltelefoner idag så det lär ju inte hända.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-27 14:45

En sak som är intressant är att på MBA, så hackar spelen som sjutton (Half life 2) men när jag kör det via Windows 7 partitionen på min MBA flyter det på bra på medium. Undrar hur det kommer sig, har de kodat spelen dåligt till mac eller?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-27 15:17

Grymt hursomhelst att vi som köpte spelet till PC för hundra år sen får ladda ner det gratis till Mac. Gotta love that platform-free cloud..!

  • Oregistrerad
  • 2010-05-27 21:51
Ursprungligen av imaster:

Grymt hursomhelst att vi som köpte spelet till PC för hundra år sen får ladda ner det gratis till Mac. Gotta love that platform-free cloud..!

Precis, kunde inte skrivit det bättre själv. Som gammal PC gamer så är mitt steamkonto fullt med spel, det mesta som Valve själva släppt - och allt kan jag ladda hem UTAN ATT DET KOSTAR MIG EN SPÄNN, helt lagligt, och helt gratis - mumma!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-27 17:27
Citat:

Sen är det väll inte direkt Steve Jobs ansvar att få spel att flyta utan "monsterhårdvara". Det e väll mer speltillverkarna isåfall.

Det är nog en kombination. Generellt så fungerar STEAM-spel hittills ≈1 generation sämre om man hoppas från Windows till MacOSX (dvs en MBP från 2010 i OSX blir like en MBP från 2009 i Windows). Valve är fräskingar på OSX-utveckling men jag tror även mycket ligger drivrutiner och underliggande OS-akitektur. Ex. sackar Apple efter vad gäller stöd för viss typ av hårdvara.

Citat:

En sak som är intressant är att på MBA, så hackar spelen som sjutton (Half life 2) men när jag kör det via Windows 7 partitionen på min MBA flyter det på bra på medium. Undrar hur det kommer sig, har de kodat spelen dåligt till mac eller?

Likt ovan tror jag det är en kombination. När Quake 3 kom för länge länge sedan var Macen och Windows ganska "on par" vad gällde prestanda (visserligen fick du köpa en svin-dyr Dubbel G4:a för att få till detta men det gick i varje fall). Däremot tror jag Windows dragit ifrån ordentligt dels vad gäller nyare hårdvara (detta är pinsamt att inte Apple hänger med på!) men också har nog drivrutiner förbättrats ordentligt på den plattformen.

Dock är det GRYMT BRA med en plattform som STEAM för OSX. De kommer garanterat kunna pressa Apple att optimera sin plattform för spel. Det kanske också får Apple att öppna ögonen för Macen som en "entertainment system".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-28 16:03

Jag tror nog prestanda på en applikation som nyttjar OpenGL i OSX, Linux och Windows kan skilja ganska mycket på samma hårdvara. Dels hur bra applikationen är kodad för en given plattform, dels hur bra opmiterad OpenGL är för den givna plattformen, dels hur bra drivruitner för GPU:n plattformen håller.

Såg en intervju med utvecklarna av Smoke för Mac som just ett dilemma att föra över deras Linux plattform till OSX var att vissa saker man gör där i hårdvara inte finns stöd för på OSX. Man fick tänka om hur det skulle lösas med godkänd prestanda.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-28 17:08

Om alla plattformer hade samma drivrutiner så kunde man jämföra det bättre. Men nu är det inte så. Apple har inte brytt sig att optimera sig varken OpenGL eller drivrutinerna för spel. Det är just utvecklarna av spelen som behöver vissa saker optimerade som driver utvecklingen av både OpenGL stödet i Mac OS X och drivrutinerna för grafik korten. Men eftersom det var bara Blizzard som utvecklade spel för MacOS X så var det endast för deras önskningar som optimerades. Jag hoppas att i och med Valve utvecklar spel för Macen kommer de att påverka både Apple att optimera vissa delar av OpenGL i MacOS X och ATI/Nvidia drivrutinerna.

Men det kommer att dröja ett tag. Apple förbättrar grafiken med varje system uppdatering. Men uppdateringarna kommer ca 2-4/år beroende om det hittas några allvarliga fel.

//Rob

  • Oregistrerad
  • 2010-05-30 18:02
Ursprungligen av Robo-X:

Om alla plattformer hade samma drivrutiner så kunde man jämföra det bättre. Men nu är det inte så. Apple har inte brytt sig att optimera sig varken OpenGL eller drivrutinerna för spel. Det är just utvecklarna av spelen som behöver vissa saker optimerade som driver utvecklingen av både OpenGL stödet i Mac OS X och drivrutinerna för grafik korten.

Det är ju just detta som är problemet - Varken Nvidia eller ATI bryr sig om att optimera varken sina drivrutiner eller OpenGL. Apple kan ju inte göra ett skit åt OpenGL API'erna - Dom är ju så optimerade dom kan vara om dom ska hålla OpenGL specifikationen.

Med Direct3D så kommer ju grafikkkortstillverkarna med "patchar" nästan varje dag som löser specifika problem med vissa spel, senast igår kom det en uppdatering för BFBC2 som löste vissa problem med spelet just för ATI korten.

Så jag tycker inte det är helt rättvist att skylla enbart på Apple. Apple skulle dock självklart kunna ställa större krav på sina GPU tillverkare då dessa bundlas med maskinen, detta sker ju inte i Windows fall utan det är ju datortillverkarna som får se till att grafikkorten kommer med bra Direct3D drivrutiner så det fungerar bra.

En bra medicin vore:

1.) Låta grafikkortstillverkarna jobba lite för att faktiskt utveckla bra OpenGL drivrutiner för spel

2.) Apple borde lobba mer inom OpenGL communityn för att få optimera OpenGL mer, idag gör dom nog ingenting.

3.) Speltillverkarna borde vara delaktiga (det är dom säkert som sagt) både mot GPU och OpenGL lägren så vi mac användare kan få bra spel också.

4.) Låta oss mac användare uppgradera våra grafikkort. En 4 år gammal PC kan jag göra toppmodern genom att slänga in lite mer ram och ett kaxigare gfx kort. Min MacPro kan jag inte göra ett skit med, förutom att använda som fotstöd när jag spelar spel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-31 11:29

Det vore bra att få belägg för det du skriver Studiox (ex. tester MacOSX vs Linux vs Windows med OpenGL acceleration). Så vitt jag vet har denna varit ganska dåligt optimerad och uppdaterad på OSX och där kan vi bara skylla på Apple. Dock tror jag felet inte ENDAST är OSX / OpenGL utan en kombination av det och att utvecklarna är färska på denna plattform.

En kompis som jobbat mycket med 3D-program (som generellt nyttjar OpenGL på alla plattformar) säger prestanda är så mycket bättre i Windows även om vissa saker fungerar bättre i OSX (multi-taskingen ex). Nu var det något år sedan vi gjorde ett projekt tillsammans så saker kanske är lite bättre i OSX 10.6 men jag tror inte det är så lätt som du säger "vi använder ett API som är så optimerat som det går, det är fel på API:et". Det är som att säga QuickTime är så bra som det "kan vara". Men på Windows fungerar det mycket sämre än i OSX alltså skulle det troligen kunna optimeras mycket mer.

Half-Life 2 funkar alldeles utmärkt i kombinationen MacMini + Panasonic 50" plasma. Inga lagg och konstigheter. Även en helt annan upplevelse än PC-versionen på 17-tums laptop för några år sedan.
Tog hem demoversionen (gratis) från Steam, men den tycks inte ha några begränsningar alls, då jag hittills avverkat drygt halva spelet utan problem...:D

  • Medlem
  • 2010-06-01 10:37

Jag slog till på Steam. Jag tog mig igenom Half Life 2 episod 2 förra veckan, och Portal innan dess. Det var jätte, jättefint.

Det konstiga var hur ljudet började hacka när fienderna blev många. Jag ändrade grafiken från medium (vad Steam tyckte min Mac Pro med flashat 4890 borde ha) (hmpf!) till max på allt utan att märka någon större skillnad. Men jag kanske är ouppmärksam. Det konstiga var just att det var ljudet som gav upp. Förklara det, den som kan!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-02 15:37

johannes.roth, du är lite lik Gordon. Jag kommer att tänka på dig när jag spelar.

Ursprungligen av Pajje:

johannes.roth, du är lite lik Gordon. Jag kommer att tänka på dig när jag spelar.

Hahaha! Måste odla lite mer skägg bara...

1
Bevaka tråden