Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batterifunderingar

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-05-25 19:16

Hej!
Jag har köpt en Mcb pro 13", och har läst en del om hur man ska ta hand om batteriet. Det jag inte sett är dock hur man ska göra med laddningar:

Är det bäst att köra på sladd när man kan? Ska man försöka ladda ur batteriet helt när man väl tagit ut sladden? Är det dumt att ladda upp den och sedan kanske bara använda den i någon timme utan sladd och sen sätta tillbaka strömsladden igen?

MVH

Ursprungligen av zackez:

Hej!
Jag har köpt en Mcb pro 13", och har läst en del om hur man ska ta hand om batteriet. Det jag inte sett är dock hur man ska göra med laddningar:

Är det bäst att köra på sladd när man kan? Ska man försöka ladda ur batteriet helt när man väl tagit ut sladden? Är det dumt att ladda upp den och sedan kanske bara använda den i någon timme utan sladd och sen sätta tillbaka strömsladden igen?

MVH

Här är en guldgruva när det gäller batterivetande....

Och där framgår bl a att det INTE är bra att ladda ur litiumbatterier helt, utan det är bättre att ladda när det är en hel del laddning kvar (de mätkretsar som uppskattar återstående drifttid behöver kalibreras emellanåt för att visa rätt, och det gör man via en fullständig cykel, men det är alltså inte för batteriets hälsa; tvärtom är det inte bra att göra det onödigt ofta).

Inte heller behöver man nödvändigt ladda fullt vid varje laddning, utan man kan snuttladda en stund under fikapausen och sen ta med sig maskinen när man vill.

Batteriet tål ett visst antal laddcykler, men det här är någorlunda additivt, så 5 omladdningar av ett 80% laddat batteri är likvärdigt med en cykel. Man kan spara cykler genom att köra nätanslutet när det går (ingen risk för överladdning), men man bör inte ha det så permanent; batteriet behöver jobba lite emellanåt.

Mycket av detta står också i Apples skrifter, men detta är en sammanfattning.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-05-25 19:46
Ursprungligen av elgenper:

Här är en guldgruva när det gäller batterivetande....

Och där framgår bl a att det INTE är bra att ladda ur litiumbatterier helt, utan det är bättre att ladda när det är en hel del laddning kvar (de mätkretsar som uppskattar återstående drifttid behöver kalibreras emellanåt för att visa rätt, och det gör man via en fullständig cykel, men det är alltså inte för batteriets hälsa; tvärtom är det inte bra att göra det onödigt ofta).

Inte heller behöver man nödvändigt ladda fullt vid varje laddning, utan man kan snuttladda en stund under fikapausen och sen ta med sig maskinen när man vill.

Batteriet tål ett visst antal laddcykler, men det här är någorlunda additivt, så 5 omladdningar av ett 80% laddat batteri är likvärdigt med en cykel. Man kan spara cykler genom att köra nätanslutet när det går (ingen risk för överladdning), men man bör inte ha det så permanent; batteriet behöver jobba lite emellanåt.

Mycket av detta står också i Apples skrifter, men detta är en sammanfattning.

Ännu ett mycket bra och utförligt svar. Stort tack för det!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-05-25 21:05

mycket bra tråd, jag är nyfiken på hur mycket skada batteriet tar om man kör permanent med nätsladd i men kalibrerar 1ggr/månad? Jämfört med att förbruka cykler under 1månad.

Ursprungligen av Dreamking:

mycket bra tråd, jag är nyfiken på hur mycket skada batteriet tar om man kör permanent med nätsladd i men kalibrerar 1ggr/månad? Jämfört med att förbruka cykler under 1månad.

"hur mycket", det är nog svårt kvantifiera.

Kör datorn, använda batteriet. Räkna med 2-3 års livslängd på det om du är snäll mot det.

Ursprungligen av Goflorp:

"hur mycket", det är nog svårt kvantifiera.

Kör datorn, använda batteriet. Räkna med 2-3 års livslängd på det om du är snäll mot det.

Men det går väl att konstatera att batteriet håller längre om man alltid kör nätslädd (1ggr/mån kalibrera) än om man skulle köra slut på batteriet - ladda köra slut - ladda o.s.v. hela tiden?

Ursprungligen av Dreamking:

Men det går väl att konstatera att batteriet håller längre om man alltid kör nätslädd (1ggr/mån kalibrera) än om man skulle köra slut på batteriet - ladda köra slut - ladda o.s.v. hela tiden?

Det finn en gammal regel som jag alltid fått höra, kör gärna på batteri men se till att batteriet blir använt ngn gång emellanåt.
Exakt vad "emellanåt" är är svårt säga, själv låter jag batteriet få sig en rejäl användning med ca 14 dagar - tre vkr mellan.

Att bara ha sladden i hela tiden pajjar det i förtid. Hur mkt är svårt säga, men det tar stryk av att alltid vara ikopplat på sladd...

Frazze gav en länk ovan, börja läs där.

Fortsätt sedan med länken högst upp "Notebook batteries"

http://www.apple.com/batteries/notebooks.html

Ursprungligen av Goflorp:

Det finn en gammal regel som jag alltid fått höra, kör gärna på batteri men se till att batteriet blir använt ngn gång emellanåt.
Exakt vad "emellanåt" är är svårt säga, själv låter jag batteriet få sig en rejäl användning med ca 14 dagar - tre vkr mellan.

Att bara ha sladden i hela tiden pajjar det i förtid. Hur mkt är svårt säga, men det tar stryk av att alltid vara ikopplat på sladd...

Frazze gav en länk ovan, börja läs där.

Fortsätt sedan med länken högst upp "Notebook batteries"

Apple - Batteries - Notebooks

Jo har varit och läst där men det står inte hur mycket skada batteriet tar om man alltid har nätsladd ikopplad. Ponera att du har nätsladd i hela tiden i över 3år, kan batteriet förstöras så du aldrig mer kan köra med nätsladd i? Det kanske bättre att koppla ur batteriet om man planerar använda MBP som en "stationär dator"?

  • Medlem
  • 2010-05-28 14:38
Ursprungligen av Dreamking:

Det kanske bättre att koppla ur batteriet om man planerar använda MBP som en "stationär dator"?

Absolut! Men att ett batteri bara ligger i byrålådan är ingen garanti för att det funkar om 3 år. Batterier är och förblir färskvara. De kommer att gå sönder förr eller senare.

Bäst livslängd får man enligt de vise om man kör med sladden i, men kanske en gång i månaden eller två drar ur sladden och använder batteriet.

Du kan ändå inte räkna med mer än 3-4 år Max ur ett batteri.

Du tänker väl ändå köpa ny dator inom den tiden ?

Gummans batteri lade av sakta men säkert alldeles nyssens, vi fick 2 år ur det.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-05-28 18:53

Batterierna är så konstruerade nuförtiden att man inte behöver fundera på hur man "sköter" dem. Risken är då att man inte använder dem tillräckligt mycket och det är inte bra.

1
Bevaka tråden