Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple värt mer än Microsoft

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

På MacFeber kan man läsa att Apples marknadsvärde nu gått om Microsofts. Jag upprepar vad Roger Åberg skrev:

Citat:

Helt ärligt, trodde ni detta för tio år sedan? För fem år sedan?

Apple mer värt än Microsoft | Macfeber

Kanske inte riktigt för 10 år sedan (före iPod), men fem år sedan helt klart. Men så är jag ju en sådandär okritisk Apple-hyllande fanboy som alltid ska försvara Apple och Jobs mot nejsägarna...

En historisk dag minsann. Skönt att Google finns där för att ge Apple lite motstånd i alla fall, nu när Microsoft verkar vara nere för räkning (innovationsmässigt, inte ekonomiskt).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-26 22:44

Om nu bara marknadsandelen för mac kunde hoppa upp till minst 10-15%. Men inte illa, marknaden tycker att Apple är värt bättre än Microsoft och alla andra teknikföretag, makalöst.

Gruber i oktober 2009:

I’ll go out on a limb and predict that Apple’s market cap will surpass Microsoft’s by the end of 2010.

Han fick rätt förstås, men tidigare än han själv kanske vågade tro på.

Ursprungligen av acke:

Om nu bara marknadsandelen för mac kunde hoppa upp till minst 10-15%.

Det vore väl trevligt, men Apple behöver inte det. De ser till att göra fina pengar redan nu. Och man ska tänka på att Apples marknadsandel säger väldigt lite sett globalt till varenda dator som finns. Om man istället börjar kolla marknadsandelar i premiumsegmentet så ser det helt annorlunda ut...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-26 23:19
Ursprungligen av Adrian B:

Gruber i oktober 2009:

I’ll go out on a limb and predict that Apple’s market cap will surpass Microsoft’s by the end of 2010.

Han fick rätt förstås, men tidigare än han själv kanske vågade tro på.

Det vore väl trevligt, men Apple behöver inte det. De ser till att göra fina pengar redan nu. Och man ska tänka på att Apples marknadsandel säger väldigt lite sett globalt till varenda dator som finns. Om man istället börjar kolla marknadsandelar i premiumsegmentet så ser det helt annorlunda ut...

Förutom att jag vill att flera ska få en bättre datorupplevelse så tycker jag, rekordvinster till trots, att det skulle kännas fint med en större marknadsandel.
Vet att Apple nog har större del hos riktiga användare pga att alla "dumma terminaler" på företag räknas med men det skulle kännas mer långsiktigt säkert med en lite större andel.

Ursprungligen av acke:

Förutom att jag vill att flera ska få en bättre datorupplevelse så tycker jag, rekordvinster till trots, att det skulle kännas fint med en större marknadsandel.
Vet att Apple nog har större del hos riktiga användare pga att alla "dumma terminaler" på företag räknas med men det skulle kännas mer långsiktigt säkert med en lite större andel.

Well, vi är på god väg dit. Marknaden går i allt högre grad över till bärbara datorer och där excellerar Apple redan och verkar inte tappa fart.

Jag menar bara att man egentligen inte ska räkna på hela marknaden eftersom Apple aldirg kommer att ge sig på det stora men ytterst olönsamma och hårt pressade lågprissegmentet.

Ta bara mobiltelefonin. Nokia säljer ofantligt många fler mobiltelefoner totalt sett, men Apple tjänar ändå mer pengar. Och just inom "smartphone"-segmentet har Apple rätt fina marknadsandelar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-27 15:25
Ursprungligen av Adrian B:

Och man ska tänka på att Apples marknadsandel säger väldigt lite sett globalt till varenda dator som finns. Om man istället börjar kolla marknadsandelar i premiumsegmentet så ser det helt annorlunda ut...

Sedan gör ju Apple hårdvara, så det är inte direkt rättvist att jämföra dem med Microsoft vad gäller marknadsandelar, snarare borde man jämföra med Dell, Sony, HP´s marknadsandelar i persondator segmentet. Bara det att Apple råkar erbjuda kompletta system med OS och allt, till skillnad från alla andra.

Ursprungligen av Adrian B:

" Om man istället börjar kolla marknadsandelar i premiumsegmentet så ser det helt annorlunda ut...

Premiumsegmentet?

Ursprungligen av Macce65:

Premiumsegmentet?

Datorer som kostar över $1000 är en definition.

Ars Technica: Apple nabs 91% of "premium" computer revenue in June (2009)

Ursprungligen av Hagelin:

Datorer som kostar över $1000 är en definition.

jaså, man går efter priset..Ja, då vinner ju Apple solklart. Jag trodde mera man avsåg prestanda..typ CPU, internminne/storlek/hastighet, HD-typ/storlek, ljudkort, portar (HDMI, Displayport, optisk), grafikchip,DVD/BluRay osv..Det vore väl inte så svårt att skapa en seriös standard för vad som räknas som en Premiumdator - kanske en gång i kvartalet, där man tar hänsyn till den tekniska utvecklingen..

Priset säger mindre om produkten än tekniska fakta, även om de följs åt till viss del

Senast redigerat 2010-05-27 18:01
Ursprungligen av Macce65:

jaså, man går efter priset..Ja, då vinner ju Apple solklart. Jag trodde mera man avsåg prestanda..typ CPU, internminne/storlek/hastighet, HD-typ/storlek, ljudkort, portar (HDMI, Displayport, optisk), grafikchip,DVD/BluRay osv..Det vore väl inte så svårt att skapa en seriös standard för vad som räknas som en Premiumdator - kanske en gång i kvartalet, där man tar hänsyn till den tekniska utvecklingen..

Priset säger mindre om produkten än tekniska fakta, även om de följs åt till viss del

Det är inte så du ska se det. Se det som att premiumsegmentet är ett segment där man har så bra produkter att man kan ta ut premiumpriser. Om du kunde kränga vadsomhelst till vilket pris som helst vore ingen match.

Det är som med bilar. BMW, Mercedes och Audi kan ta ut högre priser för kunderna anser att deras produkter är av högre klass och värda den utgiften.

Att hålla på att räkna upp enskilda komponenter är ett generalfel när man ska försöka förstå på Apple och marknaden fungerar. Det är inte så det fungerar.

Det är bara tekniknördar som på allvar tror att en eller annan port är det viktigaste, eller att det alltid måste vara det absolut värsta grafikkortet för annars säljer det inte. Det fungerar inte så.

Det räcker med att hålla i en MacBook Pro, att öppna och stänga den för att man ska känna att det är kvalité man håller i. Om den sen upplevs som snabb och bra är det tillräckligt. Apple är väldigt duktiga på att veta vilka finesser de kan vara utan, utan att kunderna uteblir.

Få men bra och väl fungerande funktioner kan vara ett säljargument. Läs det här och återkom.

Det är som med radio i iPod. Tro mig, jag har varit väldigt irriterad över det under många år, men det är uppenbarligen inte en funktion som krävs för att komma från ingenstans och helt ta över marknaden. Hur mycket jag än gnäller över det. (Nu är det lite överspelat, men en gång i tiden fanns inte mobil datatrafik och strömmande radio över nätet.)

Ursprungligen av Adrian B:

Det är inte så du ska se det. Se det som att premiumsegmentet är ett segment där man har så bra produkter att man kan ta ut premiumpriser. Om du kunde kränga vadsomhelst till vilket pris som helst vore ingen match.

Det är som med bilar. BMW, Mercedes och Audi kan ta ut högre priser för kunderna anser att deras produkter är av högre klass och värda den utgiften.

Att hålla på att räkna upp enskilda komponenter är ett generalfel när man ska försöka förstå på Apple och marknaden fungerar. Det är inte så det fungerar.

Det är bara tekniknördar som på allvar tror att en eller annan port är det viktigaste, eller att det alltid måste vara det absolut värsta grafikkortet för annars säljer det inte. Det fungerar inte så.

Det räcker med att hålla i en MacBook Pro, att öppna och stänga den för att man ska känna att det är kvalité man håller i. Om den sen upplevs som snabb och bra är det tillräckligt. Apple är väldigt duktiga på att veta vilka finesser de kan vara utan, utan att kunderna uteblir.

Få men bra och väl fungerande funktioner kan vara ett säljargument. Läs det här och återkom.

Det är som med radio i iPod. Tro mig, jag har varit väldigt irriterad över det under många år, men det är uppenbarligen inte en funktion som krävs för att komma från ingenstans och helt ta över marknaden. Hur mycket jag än gnäller över det. (Nu är det lite överspelat, men en gång i tiden fanns inte mobil datatrafik och strömmande radio över nätet.)

När det gäller fenomenen iPod/iPhone/iPad så tror jag heller inte man ska räkna bort betydelsen av det man kallar "Conspicious consumption" Conspicuous consumption - Wikipedia, the free encyclopedia
, vilket i korthet går ut på att viss konsumtion syftar till att vara uppseendeväckande, och av det skälet MÅSTE vara dyr –.det är en del i det som gör att personen vinner social status.

Tydliga exempel är t.ex. klockor. I princip är det ju så att en klocka för några hundralappar är lika funktionsduglig och bra som en en Rolex etc., men trots att en Rolex kostar hundra gånger mer, eller snarare tack vare det, så köper ändå många en Rolex, just för att vinna i social status.

Jag tror vi alla som vid något tillfälle varit tidiga med Mac/iPhone/iPad/iPod har känt att det skänkt oss som personer lite glans.

Däri ligger också en del av faran med såna produkter, att de kan bli FÖR framgångsrika. Idag är ju en iPod inte längre en statuspryl, och snart går väl iPhone samma väg.

iPad däremot är i allra högsta grad en statuspryl (vilket inte utesluter att den samtidigt har andra goda egenskaper). Det närmaste året eller två kommer iPad vara en rejäl "penisförlängare" för innehavaren.

För produkter som syftar just till att vara iögonfallande motverkar ett lågt pris syftet, och ett högt pris gynnar det.

Ursprungligen av Adrian B:

Det är bara tekniknördar som på allvar tror att en eller annan port är det viktigaste, eller att det alltid måste vara det absolut värsta grafikkortet för annars säljer det inte. Det fungerar inte så.

Särskilt nu när gränsen för vad som folk upplever som tillräckligt snabbt passerades för länge sedan. Förtusan, inte ens jag kan längre säga på rak arm vad det sitter för grafikchip i min egen dator, och då är jag åtminstone ex-nörd. Så visst, även om det fortfarande finns kvar några sweclockers-typer som sitter fastvuxna i källare och mörka vrår och skriver checklistor över komponenter så törs jag nog säga att den stora majoriteten numera går efter att skiten ska funka, se bra ut och kännas snabb.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-26 23:35

Nu ligger det som nyhet högst upp på SvD.
Apple värt mer än MIcrosoft | Näringslivsnyheter | SvD

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-05-27 08:03

Är det en tidsfråga nu tills någon stat ska gå in och vara duktig och anklaga Apple för att ha en "Monopol"-ställning?

Ursprungligen av jaywall:

Är det en tidsfråga nu tills någon stat ska gå in och vara duktig och anklaga Apple för att ha en "Monopol"-ställning?

På vad?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-05-27 08:36
Ursprungligen av Hagelin:

På vad?

Det kan mycket väl bli så att jaywall får rätt, speciellt om marknadsandelen ökar. Apples datorer levereras med deras eget os. I det os:t får man inte möjlighet att välja alternativ webläsare eller mailläsare under installation.

På iPhonesidan är det en överhängande risk att de anklagas för monopolställning då så stor andel mobilsurf sker genom iPhone. Att man på sin iPhone numera kan köra Opera kan mycket väl vara en eftergift från Apples sida för att monopol inte ska kunna hävdas.

Jag gillar Apples webläsare och har inte någon annan installerad, men det skulle inte störa mig nämnvärt om jag efter inköp av min dator vid uppstart första gången var tvungen välja preferens för webläsare.

Ursprungligen av andas:

På iPhonesidan är det en överhängande risk att de anklagas för monopolställning då så stor andel mobilsurf sker genom iPhone. Att man på sin iPhone numera kan köra Opera kan mycket väl vara en eftergift från Apples sida för att monopol inte ska kunna hävdas.

Så länge Android fortsätter vara en stark plattform (och den går väldigt bra just nu) har jag svårt att se monopolanklagelser av den typen. (Men skulle de ta över marknaden helt och bli lika dominerande som Windows är på PC-marknaden skulle vi kanske se samma krav från EU som de ställde på Microsoft om webbläsare. Det borde de göra i konsekvensens namn.)

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-27 12:00
Ursprungligen av andas:

Det kan mycket väl bli så att jaywall får rätt, speciellt om marknadsandelen ökar. Apples datorer levereras med deras eget os. I det os:t får man inte möjlighet att välja alternativ webläsare eller mailläsare under installation.

Jag installerade W7 på vår PC för ett par månader sen, där får man inte heller välja webläsare eller mailprogram under installation. I WinXP får man aldrig heller välja, Vista vet jag inte. Vad menar du är monopolställningen i det fallet? Det kräver ungefär samma arbetsinsats att byta defaultläsare i både OSX och Windows och båda levereras med sina egna standardläsare.

Ursprungligen av imaster:

Jag installerade W7 på vår PC för ett par månader sen, där får man inte heller välja webläsare eller mailprogram under installation. I WinXP får man aldrig heller välja, Vista vet jag inte. Vad menar du är monopolställningen i det fallet? Det kräver ungefär samma arbetsinsats att byta defaultläsare i både OSX och Windows och båda levereras med sina egna standardläsare.

Det låter märkligt, det får man normalt sett göra. I XP (och skulle jag tro även Vista och Windows 7) får man dessutom välja det på nytt, när man uppgraderar Internet Explorer, trots att man redan valt det en gång tidigare.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-28 01:42
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det låter märkligt, det får man normalt sett göra. I XP (och skulle jag tro även Vista och Windows 7) får man dessutom välja det på nytt, när man uppgraderar Internet Explorer, trots att man redan valt det en gång tidigare.

Jag vet inte hur det funkar med Vista som sagt men jag har nog installerat WinXP hundratals gånger de senaste nio åren och aldrig har man fått välja webläsare. Man måste ladda ner en ny och installera den för att få en ny standardläsare och OSX funkar exakt likadant. Det är ju inte en svår operation men Windows funkar ju likadant, därför har jag svårt att se att det skulle vara en fråga för nån domstol.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-05-28 06:49
Ursprungligen av imaster:

ag vet inte hur det funkar med Vista som sagt men jag har nog installerat WinXP hundratals gånger de senaste nio åren och aldrig har man fått välja webläsare. Man måste ladda ner en ny och installera den för att få en ny standardläsare och OSX funkar exakt likadant. Det är ju inte en svår operation men Windows funkar ju likadant, därför har jag svårt att se att det skulle vara en fråga för nån domstol.

läs på den här länken http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/what-is-the-browser-choice-update

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-28 16:54

Intressant. Det är dock märkligt att ingen av våra tre PC:s med W7 och XP här i lägenheten har fått den uppdateringen. Beror det på att vi sitter i Australien, trots att alla datorerna är inställda på Sverige?

Ursprungligen av imaster:

Intressant. Det är dock märkligt att ingen av våra tre PC:s med W7 och XP här i lägenheten har fått den uppdateringen. Beror det på att vi sitter i Australien, trots att alla datorerna är inställda på Sverige?

Fullt möjligt. Det är ju ett krav som emanerar från EU.

Hur förvånad tror ni Jobs är? Jag misstänker att han för tio år sedan hade varit lika tveksam som alla vi andra om han fått frågan.

Jag tror inte Apple förutspådde vilken framgång iPoden skulle bli när de lanserade den första modellen, men de var väldigt duktiga på att steg för steg utnyttja och vidareutveckla framgångarna. Till skillnad från intrycket jag får från många andra företag, exempelvis Microsoft, verkar de inte ha haft en långsiktig strategisk plan, satt i sten, utan jobbar inkrementellt. Det är bara att titta på iTunes, en tydlig manifestation av detta. Hade Apple haft de senaste 5-10 årens framgångar planerade på förhand hade vi inte suttit med en MP3-spelare som fått funktion efter funktion påhängt på sig.

Ursprungligen av Hagelin:

Hur förvånad tror ni Jobs är? Jag misstänker att han för tio år sedan hade varit lika tveksam som alla vi andra om han fått frågan.

Jag skulle tro att det har gått bättre än även han väntade sig. Men jag tror samtidigt att han stenhårt tror på sina visioner och på de produkter han släppt. Speciellt de två senaste skötebarnen iPhone och iPad.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag skulle tro att det har gått bättre än även han väntade sig. Men jag tror samtidigt att han stenhårt tror på sina visioner och på de produkter han släppt. Speciellt de två senaste skötebarnen iPhone och iPad.

Vid lanseringarna har de ju uppgivit uppskattningar om vilken marknadsandel de förväntade sig, och det är radikalt mycket lägre än vad det har blivit. Till viss del är det väl smart att hålla förväntningarna nere, men det här är ju också en fråga för investerare och marknadsanalytiker, så jag tror nog att det ändå var hyfsat ärliga uppskattningar vid tidpunkten då de gjordes.

Både iPod och iPhone har varit riktiga framgångssagor, och kanske blir också iPad det (troligen), men det FINNS en viktig skillnad, och det är att för de iPod och iPhone så gick Apple in på en mogen marknad och gjorde en överlägsen produkt, men när det gäller iPad så måste Apple i hög grad SKAPA marknaden, vilket de kanske lyckas med, men det är ändå en skillnad som gör det svårare att göra uppskattningar, eftersom man inte vet hur den effektiva marknaden ser ut. Det är nu inte min analys, utan något jag fick från Walt Mossberg Discusses the Apple iPad on "The Charlie Rose Show" | Walt Mossberg | Mossblog | AllThingsD

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Både iPod och iPhone har varit riktiga framgångssagor, och kanske blir också iPad det (troligen), men det FINNS en viktig skillnad, och det är att för de iPod och iPhone så gick Apple in på en mogen marknad och gjorde en överlägsen produkt, men när det gäller iPad så måste Apple i hög grad SKAPA marknaden, vilket de kanske lyckas med, men det är ändå en skillnad som gör det svårare att göra uppskattningar, eftersom man inte vet hur den effektiva marknaden ser ut. Det är nu inte min analys, utan något jag fick från Walt Mossberg Discusses the Apple iPad on "The Charlie Rose Show" | Walt Mossberg | Mossblog | AllThingsD

Jag tror det är en ganska sund analys och jag tror också det är skälet till att Apple prissatt iPad så pass aggressivt. Ingen hade blivit förvånad om den hade kostat 899-999 dollar (det var vad många analytiker gissade på) men eftersom Apple är ute på ny mark här och ska definiera en hel marknad har de också pressat priset.

Ballmer, on an Asian visit, told reporters in the Indian capital that Microsoft is the most profitable technology firm and a fierce competitor to anyone.

"My focus is on ... what we should be doing to our product line, where do we go, how do we make products more innovative," he said in response to a question on Apple racing past it in market value.

"It's a long game, we have good competitors ... we too are a very good competitor," Ballmer said. "We are executing very well and that is going to lead to great products and great success."

Reuters: Microsoft CEO unconcerned with Apple market cap

Trevligt diagram/tidslinje från NYTimes: Apple and Microsoft's Tug of War - Interactive Feature

Bevaka tråden