Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad kommer att presenteras på WWDC 2010?

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kanske missat om det finns en tråd likt detta men vart är alla intressanta spekulationer kring vad Jobs kan presentera på kommande keynote.

Vad tror ni?

Kommer enbart iPhone 4 samt iPhone 4.0 eller har han något mer i rockärmen?

Han har, om ryktet stämmer sagt att vi inte kommer bli besvikna. Nu när iPhone 4 har avslöjats, borde han kanske presentera något mer. Vad kan det tänkas bli?

En ny Mac Pro kanske? Men förmodligen blir det iPhone för hela slanten.

Förmodligen massa om iPhone för att få tyst på Android fanbois. Jag hoppas på AppleTV eller att macmini får en bättre AppleTV roll (hdmi osv)

Har sett spekulationer här och där om någon form av webbsatsning, antingen i form av utvecklingsmiljö (vidareutveckling av Dashcode) eller någon form av satsning på de olika javascript-ramverken Apple utvecklar eller bidrar till. Grubers hint om tillägg till Safari kan kanske vara intressant i sammanhanget.

Apple har redan gått ut och sagt att WWDC bara ska handla om iPhone/iPad-utveckling. Så någon annan hårdvara lär vi inte få se.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-05-26 16:50

Mina förhoppningar/gissningar:

MobileMe blir gratis och/eller ingår vid köp av Mac/iPad/iPhone. Ytterligare lagringsutrymme, 50, 100, 200 GB blir extra kostnad på årsbasis. Time Machine uppgraderas så att backup kan ske till MobileMe.

iTunes Streaming presenteras som en Spotify-konkurrent med månadskostnad och iTunes synk via molnet/MobileMe.

Safari 5.0 med nytt fräscht GUI och extensions.

Ursprungligen av akesson:

Mina förhoppningar/gissningar:

MobileMe blir gratis och/eller ingår vid köp av Mac/iPad/iPhone. Ytterligare lagringsutrymme, 50, 100, 200 GB blir extra kostnad på årsbasis. Time Machine uppgraderas så att backup kan ske till MobileMe.

iTunes Streaming presenteras som en Spotify-konkurrent med månadskostnad och iTunes synk via molnet/MobileMe.

Safari 5.0 med nytt fräscht GUI och extensions.

Jag ställer upp på allt det där. Det skulle vara både en bra och en logisk utveckling. Jag skulle dock vilja lägga till en iWork.com-utveckling och -integration i MobileMe. Alla dokument på iPad synkas därigenom och man kan även synka macens dokument dit. Det skulle göra att iPads dokumenthantering skulle vara den nödlösning som den verkar vara.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-27 13:37
Ursprungligen av akesson:

Mina förhoppningar/gissningar:

MobileMe blir gratis och/eller ingår vid köp av Mac/iPad/iPhone.

Håller med dig där.. Vill ha det men inte betala för det..

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-05-27 13:56
Ursprungligen av Cokey:

Håller med dig där.. Vill ha det men inte betala för det..

För min egen del kvittar pengarna, men för att kunna erbjuda en bra användarupplevelse måste det helt enkelt ingå till alla användare.

Och iDisk måste integreras stenhårt i alla Apples enheter, så att det är det enda stället du sparar dina filer på. Sen finns alltid alla filer tillgängliga oavsett vilken enhet du använder för tillfället. Tänk ett fullintegrerat DropBox, ojojoj vad bra det skulle bli.

Själv skulle jag bli jätteglad om dom presenterade en ny cinema Display. Typ en 27" glossy, vilket inte känns helt otroligt med tanke på rykten som florerat. Om dom gör det på WWDC är väl kanske lite mer otroligt dock...

"apple is a mobile device company"
steve jobs

så man får ju hoppas att dom inte slopar Mac Pro helt, det ligger i farans riktning.
men men, jag hoppas på ny hårdvara. Det skulle vara kul med en ny tv och mac mini, och alla andra önskedrömmar man har haft om apple i alla tider.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-26 19:42

Jag gissar/hoppas också på en rejäl uppryckning av MobileMe.

I förlängningen skulle jag vilja att iPad inte var beroende av att synca med en Mac/PC som kör iTunes & iPhoto, utan att den kunde synka direkt mot nätet. Så Mamma kunde köpa en iPad utan att skaffa dator.

All backup, köpta låtar/videos, alla bilder, alla dokument, etc skulle finnas på MobileMe-kontot.

En annan sak jag undrar över är om det ska hända något med Macbook Air? 2GB är för klent. Uppgradering, ny design eller nedläggning?

gissningar

Video chat - på apples sätt - Video chat kommer att få en renässans.

Nya grafiska fiffigheter så som realtidsgrafik skuggning och annat kopplat till vinkel avkännare på telefonen (läsbahets fördel) inbyggt som framwork.

En starkare integration av mobile me, iworks.com och iLife suite prgramen.
Ny teknik för spel sidan

HD video inspelning med hyffsade redigerings möjligheter i telefonen/ipod touch via framework i iphone OS4.

Nya frameworks för extern hårdvara

önskar..
Bluetooth extra allt.

det får räcka så länge. jag får gissa mer en annan dag

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-05-27 07:23

Om Ballmer dyker upp kan väll diskuteras. Dock låter ju det hela mycket bra.

Det var nog ett av de mera oväntade rykten jag sett hittills. Men samtidigt kul om det är sant. Inte kul för att jag älskar Ballmer (tror att han är en av orsakerna till att Microsoft tappat så mycket fart), men en kul vändning i saker och ting.

Frågan är dock, hur mycket vet egentligen den här analytikern Trip Chowdhry som påstår det? Jag tycker det verkar svårt att läsa sig till om han är trovärdig eller om det ens är baserat på källor eller bara en gissning.

Ursprungligen av Adrian B:

Frågan är dock, hur mycket vet egentligen den här analytikern Trip Chowdhry som påstår det? Jag tycker det verkar svårt att läsa sig till om han är trovärdig eller om det ens är baserat på källor eller bara en gissning.

Från Microsoft officiella twitter:

Steve Ballmer not speaking at Apple Dev Conf. Nor appearing on Dancing with the Stars. Nor riding in the Belmont. Just FYI.

Ursprungligen av Adrian B:

Från Microsoft officiella twitter:

Steve Ballmer not speaking at Apple Dev Conf. Nor appearing on Dancing with the Stars. Nor riding in the Belmont. Just FYI.

Trist att de utesluter Dancing with the Stars. Ett monkey dance framförande av honom där hade definitivt varit bättre underhållning än när Woz var med.

Ursprungligen av Hagelin:

Trist att de utesluter Dancing with the Stars. Ett monkey dance framförande av honom där hade definitivt varit bättre underhållning än när Woz var med.

Det hade definitivt varit något. Men vi får väl nöja oss med developers, developers, developers

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-27 09:25

Artikeln påstår att nya Visual Studio ska kunna skapa program för Mac, iPhone och iPad.

Jag tror inte att Apple sanktionerar detta. Detta skulle betyda att PC-utvecklare kunde skapa program för OS X utan att någonsin ha använt en Mac, eller skulle behöva lära sig något nytt. Vem tror att det det skulle leda till bra Mac-program? Den som satt sig in i varför Steve Jobs inte vill att man använder Flash för att generera program till iPhone, utan att man ska använda Apples verktyg förstår att detta inte kan vara sant!?!

Ursprungligen av pesc:

Artikeln påstår att nya Visual Studio ska kunna skapa program för Mac, iPhone och iPad.

Jag tror inte att Apple sanktionerar detta. Detta skulle betyda att PC-utvecklare kunde skapa program för OS X utan att någonsin ha använt en Mac, eller skulle behöva lära sig något nytt. Vem tror att det det skulle leda till bra Mac-program? Den som satt sig in i varför Steve Jobs inte vill att man använder Flash för att generera program till iPhone, utan att man ska använda Apples verktyg förstår att detta inte kan vara sant!?!

Jag tolkade Steve Jobs angående flash att han ville att utvecklare skulle skriva riktig kod. Så var inte en fråga om att man MÅSTE köra mac utan en inställning mot "låtsas" utveckling och fulkod. Så jag hoppas att detta kan leda till fler program för iphone/ipad

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-05-27 09:47
Ursprungligen av pesc:

Artikeln påstår att nya Visual Studio ska kunna skapa program för Mac, iPhone och iPad.

Jag tror inte att Apple sanktionerar detta. Detta skulle betyda att PC-utvecklare kunde skapa program för OS X utan att någonsin ha använt en Mac, eller skulle behöva lära sig något nytt. Vem tror att det det skulle leda till bra Mac-program? Den som satt sig in i varför Steve Jobs inte vill att man använder Flash för att generera program till iPhone, utan att man ska använda Apples verktyg förstår att detta inte kan vara sant!?!

Skulle du alltså se Xcode som nästa Windows-applikation (efter iTunes/Quicktime och Safari) istf Visual Studio (for Mac OS X)? Det skulle ju fortfarande kräva att utvecklaren/designern följer AHIG enligt mitt sätt och se saken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-27 10:01
Ursprungligen av frazze:

Skulle du alltså se Xcode som nästa Windows-applikation (efter iTunes/Quicktime och Safari) istf Visual Studio (for Mac OS X)?

Nej. Vad skulle det vara bra för?

Ursprungligen av pesc:

Artikeln påstår att nya Visual Studio ska kunna skapa program för Mac, iPhone och iPad.

Jag tror inte att Apple sanktionerar detta....

Jag tror att detta skulle vara ett lyft för programutbudet för Mac OS X och om det görs rätt ser jag inte varför Apple skulle misstycka.

Däremot undrar jag vad Microsoft skulle tjäna på detta. Själva visual studio tjänar de väl inte så mycket på? Och om detta skulle leda till ökade marknadsandelar för Apple så är väl det en dålig affär för MS, såvida de inte ser Apple som allierad i kampen mot Google.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-27 09:55

Jag har hört att Steve Ballmer har fått sju minuter för att berätta att han sagt upp sig från Microsoft och ska ta över jobbet som försäljnings-chef på Apples Store i New York. Detta är jättesant!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-27 13:15

Jag skulle vilja veta med om vad köpen av Placebase och Siri kommer att resultera i.

Jag vet att det finns mycket som talar emot det men jag tror fortfarande att 10.7 i alla fall kommer att nämnas. Sedan kanske det inte är säkert att det kommer särskilt mycket innehåll ens under resten av konferensen, även om det vid tidigare tillfällen har hänt att saker varit hemliga ända fram till keynoten. Även om det är en liten chans är det inte omöjligt att det först då kommer till en hel del mer Mac-relaterat material.

Vi kommer åtminstone att få veta kodnamnet.

Min gissning är att Apple kommer kasta ut Google från iPhone och släppa in Bing från Microsoft. Detta är inget som jag är sorgsen över eftersom Bing på många sätt är en bättre tjänst än Google.

Det skulle dessutom vara ett direkt knivhugg från Apples sida.

Ursprungligen av draags:

Min gissning är att Apple kommer kasta ut Google från iPhone och släppa in Bing från Microsoft. Detta är inget som jag är sorgsen över eftersom Bing på många sätt är en bättre tjänst än Google.

Det skulle dessutom vara ett direkt knivhugg från Apples sida.

Jag är tveksam. Google är så extremt etablerat att det skulle kunna bli en väldigt negativ reaktion från användarna. Möjligtvis att de erbjuder fler alternativ och gör Bing till förval, men inte ens det tror jag på allvar på...

Ursprungligen av Adrian B:

Jag är tveksam. Google är så extremt etablerat att det skulle kunna bli en väldigt negativ reaktion från användarna. Möjligtvis att de erbjuder fler alternativ och gör Bing till förval, men inte ens det tror jag på allvar på...

Vi får väl se, för vad har Google som inte Bing har.

Senast redigerat 2010-05-27 21:03
Bevaka tråden