Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hybriddiskar kombinerar traditionell hårddisk med SSD

Tråden skapades och har fått 96 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • City
  • 2010-05-25 22:40

Vet inte hur många som missat detta egentligen men hittade ingen tråd här.

Momentus XT | 7200 RPM | Seagate

Momentus XT är alltså en hybrid som verkar vara ett billigt alternativ till renodlade SSD med flera smarta fördelar.

-Pris
-Större lagringsutrymme
-SSD för filer/program som används mest

Enligt tester utlovas ca 80% prestandaökning mot traditionella hårddiskar (7200 rpm).

Så den stora frågan, är det fler som spanat in detta och hänger på köp-knappen (verkar släppas i början av juni)?
För ca 1300 får man 500GB till sin laptop med SSD-lik prestanda, lätt värt...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-05-25 22:44

Ska bli kul läsa lite framtida tester med den.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-05-25 22:51

"80% faster than traditional 7200–RPM drives" inte 80% av SSD prestanda.

Ska bli intressant att se riktiga tester på denna.

  • Medlem
  • City
  • 2010-05-25 23:00
Ursprungligen av Jetwash:

"80% faster than traditional 7200–RPM drives" inte 80% av SSD prestanda.

Ska bli intressant att se riktiga tester på denna.

Det justerades 9 minuter innan ditt inlägg postades, närmare bestämt inom 2 minuter efter att mitt inlägg postades

Dock lyder ett citat "the drive does give you a near to SSD experience" när disken "lärt" sig dina mönster.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-05-26 12:28

Ser intressant ut får jag säga.

Kommer att kunnas köpas av bl.a Dustin: http://www.dustin.se/pd_5010456523.aspx

Senast redigerat 2010-05-26 12:43
  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-05-26 12:58

Du kommer nog kunna köpa den av precis vilken datordelssäljare som helst.

Svenska distributörer räknar med att få in dom 10:e juni. Dom danska räknar med 4:e juni.

Någon dag efter det lär dom finnas att köpa ”överallt” i mån av tillgång.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-05-26 13:02
Ursprungligen av Mija:

Du kommer nog kunna köpa den av precis vilken datordelssäljare som helst.
Svenska distributörer räknar med att få in dom 10:e juni. Dom danska räknar med 4:e juni.
Någon dag efter det lär dom finnas att köpa ”överallt” i mån av tillgång.

Ja, det stämmer nog
Jag gjorde en sökning från deras sida och då dök Dustin och Webhallen upp, men bara Dustin verkade ha XT i sitt system. Därav postade jag länken dit

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-05-26 20:54

Oops, SSD-delen är på 4TB? Någon har nog skrivit lite fel
(Från Dustin)

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-05-30 19:22

Både bra och dålig prestanda om man kollar in lite tester. AnandTech testar mot Intel's 40GB SSD vilket är inte lika snabb som deras 80/160GB = synd.

Men verkar vara ett bra alternativ om man inte vill köra enbart SSD.

Såg att även inet.se nu listar diskarna
500GB Seagate Momentus XT 7200.1 - Inet.se

Seagate Momentus XT hybrid

Kan detta vara något för oss fattiglappar som inte har råd med en biffig "riktig" SSD? Och/eller inte har lust att gräva i datorn och installera en optibay?

Momentus XT | 7200 RPM | Seagate
Seagate's Momentus XT Reviewed, Finally a Good Hybrid HDD - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Det hela är alltså en "vanlig" hårddisk med stor buffert (32 MB) och 4GB flashminne. En hybrid alltså. Och Anandtech är noga med att påpeka att det inte är en Toyota Prius utan en Porsche 918 Spyder det handlar om!

Ursprungligen av johan_tanying:

Kan detta vara något för oss fattiglappar som inte har råd med en biffig "riktig" SSD? Och/eller inte har lust att gräva i datorn och installera en optibay?

Momentus XT | 7200 RPM | Seagate
Seagate's Momentus XT Reviewed, Finally a Good Hybrid HDD - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Mycket intressant! Slutorden från AnandTech var mycket positiva:

Seagate's Momentus XT should become the standard hard drive in any notebook shipped. The biggest problem I have with using any brand new machine, regardless of how fast it is, is that it never feels fast because it usually has a HDD and not an SSD. While the Momentus XT isn't quite as fast as an SSD, it's a significant improvement over the mechanical drives found in notebooks today.

In many cases the Momentus XT performs like a VelociRaptor, but in a lower power, quieter package. The impact of adding just a small amount of SLC NAND is tremendous.

Detta är nog bara början på en stark trend tror jag. Antar att WD och andra ligger i startgroparna med liknande hybrider.

Momentus XT finns listad hos de flesta svenska butiker, men ingen verkar ha den i lager ännu: Seagate Momentus XT ST95005620AS 32MB 500GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om 2,5 tums S-ATA-hårddiskar

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-06-29 21:19

Jag tycker testerna på Seagate Momentus XT inte var så imponerande. Då tar jag hellre en SSD och lagrar sekundär data nån annanstans.

Ursprungligen av Jetwash:

Jag tycker testerna på Seagate Momentus XT inte var så imponerande. Då tar jag hellre en SSD och lagrar sekundär data nån annanstans.

Det beror väl på vilken synvinkel man har på det. Som johan_tanying skrev: Kan detta vara något för oss fattiglappar som inte har råd med en biffig "riktig" SSD? Och/eller inte har lust att gräva i datorn och installera en optibay?

Jag har en 500 GB-disk i min MBP och jag klassar inget av det som finns på den som sekundär data och jag har inte råd med de riktigt feta SSD-diskarna. Så mina alternativ är begränsade, vill jag ha SSD behöver jag gå hela vägen med OptiBay osv. Det är inte helt gratis heller.

Att då bara lägga ut 1300-1400 kr för att få en disk som är ett stort lyft med minimalt besvär tycker jag är väldigt intressant. Slutorden från AnandTech tycker jag sa en hel del: In many cases the Momentus XT performs like a VelociRaptor, but in a lower power, quieter package.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-06-30 10:55

Intressant inlägg om Momentus driven. Jag läste på Hybrid Notebook Drive versus HDD and SSD om den också i ett jämförelsetest med en SSD och en vanlig Seagate 7200rpm hdd.
Där så vann man inte så mycket, enligt deras tester, jämfört med 7200-varvaren. Men Anandtechs test var mer utförligt och som det känns just nu så prioriterar jag nog det större utrymmet i hybriden mer än prestandavinsten man får med SSD.

Jag undrar dock lite över hur snabb den kan tänkas vara om man som jag är rätt less på att sitta och vänta på att massor med stora raw-filer ska indexeras i antingen CS4 eller Lightroom 3.
Det finns en semi-bra lösning på detta och det är att jag ska investera i Photo Mechanic som verkar vara grymt snabbt på just detta, men det är en annan historia.

Är det någon här som har erfarenhet av detta? Alltså någon som pysslar mycket med bilder och har antingen en SSD eller något som liknar Momentus hdd.
Vore tacksam för all input som finns angående detta.

Rätta mig om jag har fel, men är inte hybriddisken ruggigt snabb på att läsa men mer ordinär för att skriva då den inte utnyttjar flashminnet i mer än en riktning? I så fall torde en hybriddisk vara bra för snabb uppstart av system, program och allt annat som innebär läsande från disk. Photoshop och andra program som använder hårddisken som scratchdisk för _både_ läsande och skrivande torde väl ha mer nytta av en "riktig" SSD.

Ursprungligen av johan_tanying:

Rätta mig om jag har fel, men är inte hybriddisken ruggigt snabb på att läsa men mer ordinär för att skriva då den inte utnyttjar flashminnet i mer än en riktning? I så fall torde en hybriddisk vara bra för snabb uppstart av system, program och allt annat som innebär läsande från disk. Photoshop och andra program som använder hårddisken som scratchdisk för _både_ läsande och skrivande torde väl ha mer nytta av en "riktig" SSD.

Så fattade jag också AnandTechs artikel (utan att ha lusläst hela).

I alla fulla fall är det ganska klart att hybriddisken placerar sig mellan vanlig hårddisk och SSD. Det är ingen tvekan om att SSD presterar bättre totalt sett.

  • Medlem
  • City
  • 2010-07-08 13:49

Har följt lagerstatus på prisjakt och gick in på inets hemsida bara för att...och där fanns idag 500GB i lager.
Sitter nu och laddar in återställning från TimeMachine sedan kommer jag posta lite tankar/upplevelser med disken. (timemachine var uppe på 5 timmar innan så det kan ta sin lilla stund)

åäö på iPad nu!!!

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-07-08 14:17
Ursprungligen av kraspor:

Har följt lagerstatus på prisjakt och gick in på inets hemsida bara för att...och där fanns idag 500GB i lager.
Sitter nu och laddar in återställning från TimeMachine sedan kommer jag posta lite tankar/upplevelser med disken. (timemachine var uppe på 5 timmar innan så det kan ta sin lilla stund)

åäö på iPad nu!!!

Ser fram emot din review, med tanke på lagringsmöjligheterna så är denna disk ganska intressant.

  • Medlem
  • City
  • 2010-07-08 19:58

Verkar som det dröjer :/. Fem timmar senare så får jag (hör och häpna) blåskärm som står och tuggar.
Går inte starta med hdd, går inte få igång cd med nyinstallation.
Har provat alla tekniska knep och uppstarter som går utan lycka. Ingen boot via USB heller.
Trodde först HDD/dator var trasig men efter en vända i förrådet sitter jag nu och kör in Tiger för att sedan uppgradera till Leopard. Håller tummarna, dagen har varit minst sagt kaotisk, en runda på sjukhuset med grabben, bilkö i 1,5 timme och nu den här skiten.

***Update***
Fick en knapp timme med disken igår och första rapporten innan en ordentlig arbetsdag följer:

Den första stora skillnaden mot min tidigare originaldisk är att Momentus XT har en högre ljudnivå. Det är de 7200 rpm som gör sig påminda och ska jag vara ärlig så känns det som om detta kommer göra att jag byter ut disken mot en SSD så snart priserna normaliseras. Det finns inga SSD diskar med 500GB som är rimligt prissatta (och om det ens finns vettiga alternativ) så detta får jag leva med. En arbetsdag gör ingenting men som nu en stilla morgon låter det lika mycket som om fläkten skulle gå på 33% alltså en liten besvikelse.

Om vi bortser från denna detalj så var installationen allt annat än en självklar "ladda in time machine och se glad ut"-historia.
Tiger sedan Leopard sedan update sedan flyttassistenten. Med alla missöden och installationer tog det mig nästan 10 timmar att få igång det hela och detta hade man ju inte räknat med då den förra återställningen jag gjort fungerat bra med Time Machine.

Jag förväntade mig ingen uppenbar prestandaökning annat än att vissa program skulle gå igång snabbare. För mig var utrymmet det viktigaste och det andra ett plus i kanten som var värt några hundra att prova.
Jag kan absolut känna att datorn är märkbart snabbare på vissa saker. Notera att disken har en liten inlärningskurva så den kommer ge resultat på fler ställen under dagen (iaf min förhoppning). Mail går igång extremt snabbt men att starta safari efter en längre vilan kanske endast är 10% snabbare. Däremot när man kör igång program en andra gång så brukar det gå snabbt men även här känns det att det går något rappare.

Under första timmen så har Spotlight indexerats samtidigt vilket kan vara värt att nämna. Ser man till multitasking så har jag flyttat filer, indexerat spotligt, surfat och haft igång en Software update och inte en badboll under hela stunden vilket den gamla disken tog fram under sådana tillfällen.

Dashboard är en annan sak som går snabbt att få fram så det lutar åt att efter denna dagen kommer jag ha en bättre optimerad hårddisk. Kommer köra lite fler filtester under dagen. Detta är alltså ingen nördrapport med siffror hit och dit utan en upplevelserapport. Mitt iPhoto-bibliotek är ganska stort och även här kan jag se en måttlig prestandaökning när man bläddrar bland bilder i singelläge men även i katalogen generellt. Det är ingen SSD prestanda men inget lagg.

Har ni frågor som jag borde kika på så skriv här så försöker jag ge svar. Återkommer förhoppningsvis med ytterligare upplevelser senare idag.

Senast redigerat 2010-07-09 07:12
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-07-11 12:22
Ursprungligen av kraspor:

Om vi bortser från denna detalj så var installationen allt annat än en självklar "ladda in time machine och se glad ut"-historia.
Tiger sedan Leopard sedan update sedan flyttassistenten. Med alla missöden och installationer tog det mig nästan 10 timmar att få igång det hela och detta hade man ju inte räknat med då den förra återställningen jag gjort fungerat bra med Time Machine.

Är detta något som fler upplevt med samma disk eller hade du bara "otur" som gjorde att det strulade med flytten? Kanske svårt att säga, men har du någon misstanke åt ena eller andra hållet?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-07-11 11:42

Har du haft möjlighet att se om den nya disken har någon inverkan på batteritiden?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2010-07-11 14:37

Intressant! Hade helt och hållet missat hybriddisken. Ska kika runt lite och överväga att byta ut 5400rpm-disken som sitter i

  • Medlem
  • City
  • 2010-07-25 07:41

När jag skrev att jag skulle återkomma glömde jag att det var semester på intågande ;).
Men detta får vi se som något positivt då testperioden har sträckt sig längre och jag har verkligen hunnit testa/uppleva mycket.
Jag kör igång utan inbördes ordning...

Det finns flera positiva och tyvärr negativa effekter med den nya disken. Det mest positiva är att den allt som oftast upplevs som snabbare än min 5400 varvare i vardagliga operationer även att t.ex. flytta filer.
Utrymmet är jag nöjd med och hoppas att det finns prisvärda SSD inom något år i liknande GB utförande, för SSD blir det någon gång i framtiden, det finns helt enkelt för mycket minus för en pedant typ som jag på vanliga hårddiskar/hybriddiskar.

Vad är det som jag inte gillar med disken? Jo det ska jag berätta, det är den konstant jobbiga ljudnivån. Jag har nog aldrig hört en 7200 disk så pass väl i en dator. Macbook'en har tydligen en tendens att ta upp resonans från högt spinnande diskar (även Apple skriver detta på sin sida) så jag tänkte testa och se om detta stämmer.
Köpte lite vibrationshämmande gummi och klädde in disken så gott det gick, vibrationerna minskade med noll, alltså meningslöst arbete från min sida.
Surret är ju en sak, som jag kan leva med några månader utan problem men när mitt skrivbord tar upp denna resonans och spär på ljudet med minst det dubbla så känns detta inte som en ok kompromiss (här får man för att man snålar in och köper IKEA-pressade träbord).

Man skulle kunna tro att det enbart är vibrationer som är enda problemet men det är det inte. En annan minst lika tydlig problemsida är att disken spinner ner och spinner upp under vanlig drift, precis nyss gjorde den detta och när jag skrev några tecken i meningen här så syntes ingenting, datorn hängde sig kan man säga, och sedan hoppade alla tecken fram. Detta är något som jag har märkt den senaste tiden. Första gången tänkte jag ahh tyst och skönt den kanske inte kommer jobba jämt, men dessa tysta stunder gäller under max 10 sekunder och skapar ibland hackningar i mitt datoranvändande. Vet inte om detta är en kombination av Momentus XT och OS X men ett stort minus är det.
(Bara för att jag skrev 10 sekunder ovan så har den nu stått still i säkert 20 sekunder, första gången...)

Som följd till att hårddisken skulle lära sig mina mönster förväntade jag mig en tydlig skillnad på program som öppnas snabbare och här kan jag säga att man blir så van med dessa små förändringar att jag inte kan säga om det är SSD eller hårddisken som kör. Fördel till hårddisken eller nackdel till SDD-delen, inte vet jag.
En annan detalj är att det tar aningen längre att stänga ner program än tidigare. Detta kan jag inte sätta fingret på vad det är, kan ju vara många saker detta beror på men att stänga ner safari tar märkbart lång tid, detta gäller oavsett hur många program som är igång på datorn. Sparar XT information kanske?

Mina recensioner (eller vad man vill kalla det) blir ofta negativa, det beror på att jag är en petig typ som hänger upp mig på detaljer, det positiva hamnar i skymundan men i detta fallet är Momentus XT ok på allt det andra. Jag förväntar mig kvalitet och att förväntningar motsvarar tillverkarnas specifikationer. Momentus XT når halvvägs tack vare utrymmet och delvis hastigheten men inte mer.
Ni som väntar er "köp nu!" får vänta lite till, Momentus XT råder jag ingen att köpa om man absolut inte kan vänta på en ren SSD (som jag) och kan leva med surret, möjligt att det är bättre i andra datorer.

----
En kommentar gällande batteritiden som någon frågade efter, en synvilla kanske men den upplevs som lite sämre överlag. Tippar 10% märkbart.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2010-07-25 16:19

Jättetack för utlåtandet kraspor! Det blir utan tvekan att avvakta längre, detta verkade tyvärr inte värt pengarna

  • Medlem
  • City
  • 2010-07-25 20:24

Nörd som man är så sökte jag efter en uppdatering bara för att, och visst fanns det en ny firmware tillgänglig, släpptes den 21:a ser det ut som.

Momentus XT Firmware Update

I forumet verkar det vara fler som har problem med OS X och "spindowns" som dom kallar det. Det går tydligen inte att stänga av och OS X väntar på att läshuvuden ska köras igång vilket kan ge upphov till hängningar.
Jag har nu kört in firmware SD23 och det verkar som om allt SSD-delen "lärt sig" är borta så vi får avvakta lite med några tester.
Förhoppningsvis har dom justerat bort dessa "spindowns" lite så man åtminstone slipper det problemet. Surr är ju en sak som inte påverkar prestanda värre med hängningar.

Precis när jag skulle börja skriva detta svaret fick jag en liten hängning men det kan vara pgr av andra saker, disken var nämligen inte nere i "spindown"-läge utan utförde säkert andra saker.

Men men håller tummarna att detta ger någon bättring i alla fall, flera SSD har ju blivit bättre av nya firmware, kanske är det likadant med XT.

----
Lite info för er andra som sitter med ny firmware.

"Awesome - thanks! Just remember this thing will figure you out after 3 boots, so the performance will come as you boot the 2nd and 3rd time....enjoy!"

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-07-25 21:44

Keep the info coming! Ser fram emot att höra om det blivit någon ändring efter firmwareuppdateringen!

  • Medlem
  • 2010-07-26 01:12

Har en nyinköpt Macbook Pro 15" Core i5 och efter att ha läst recensioner av denna disk runt om på nätet så kändes det gjutet att slå till.

Nu installerad i 3 dagar (med Carbon Copy Cloner - äger Time Machine för ändamålet. Rekommenderas!) och jag är mycket nöjd samtidigt som den såklart låter mer vilket var väntat eftersom det är 7200rpm jämfört med 5400. Det som jag noterar mest är att datorn vibrerar mer, när man lägger nedre handflatorna på den för att skriva känner man en tydlig vibration som inte var så tydlig med 5400rpm. Men det var rätt väntat, 7200rpm låter självfallet mer och det bör man vara beredd på.

Här är lite siffror:

Boot (inklusive Refit 2 sec count down samt en j-la massa småapps som ligger i autostart t.ex. menu meters, dropbox, sugarsync, gfxcardstatus, vmware etc):
5400rpm: 56s
Momentus XT: 44s

Photoshop CS5 startup:
5400rpm: 15s
Momentus XT: 5s

Firefox:
5400rpm: 9s (mkt bookmarks och addons med xmarks)
Momentus XT: 3s

Således fet skillnad i uppstart som jag väntat mig. De program man öppnar ofta startar mkt snabbare, booten är lite av en besvikelse då många tester indikerat hälften så lång boottid men jag antar att det beror på hur alla mina småprogram laddar. Ska testa att fimpa de ur booten för att testa framöver.

Ang. spindown har jag inte märkt av detta som ett problem. Har noterat fenomenet typ en gång och ber om att få återkomma.

Överlag så rekommenderar jag disken varmt efter 3 dagars användande. Program man använder ofta startar mkt snabbare och 500gb kommer väl till pass. Jag siktar på att styra SSD om 1-2 år när priserna är rimligare och i5an behöver en update.
Deprimerande att inse att det färska underverket i knät faktiskt kommer behöva uppdateras framöver

Bevaka tråden