Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låsa nyhetstrådar/notistrådar med länk till annan tråd

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I de fall nyheter länkar till en befintlig tråd som redan diskuterar nyheten så vore det kanske lämpligt att låsa tråden direkt när den publicerats för att samla diskussionerna på samma ställe?

edit: rubriken skulle snarare vara 'nyhetstrådar', inte 'notistrådar'

Håller fullständigt med. Oftast finns det ju en tråd om ämnet ett bra tag innan det blir en nyhet och då har det ju redan samlats en hel del inlägg i den tråden.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-05-24 12:28

Håller helt och hållet med trådskaparen.

Jag och bland annat Jesper förespråkade denna lösning när vi hade en diskussion om det i moderatorforumet tidigare i år, men en del andra moderatorer höll inte med.

Jag förstår inte riktigt, höll inte med om vad? Menade de att detta är ett undantagsfall där det är OK med flera trådar om samma ämne, eller menade de att det är bättre att vänta och se om någon kommenterar nyheten och i så fall låsa den (eller den ursprungliga tråden) då?

Ursprungligen av Hagelin:

Jag förstår inte riktigt, höll inte med om vad? Menade de att detta är ett undantagsfall där det är OK med flera trådar om samma ämne, eller menade de att det är bättre att vänta och se om någon kommenterar nyheten och i så fall låsa den (eller den ursprungliga tråden) då?

Upprinnelsen var att många av nyhetstrådarna av nyhetsredaktörerna blev låsta av andra moderatorer för att de inte var först, och det gillades av vissa. Det finns tre sätt att hantera detta:

1) Låsa nyhetstråden och hänvisa till existerande tråd.
2) Ta existerande tråd, flytta den till nyhetsforumet och redigera första inlägget till att bli en nyhet (eller slå ihop nyhetstråden med exiterande tråd och redigera första inlägget).
3) Låta det vara dubbla diskussioner.

I min värld är 3) inte ett alternativ och 2) inte önskvärt då det ser förvirrande ut när trådskaparen inte skrivit texten och nyhetsredaktören inte får rätt credit (exempel). Därmed återstår (i mina ögon) bara alternativ 1).

Argumentet mot detta var främst att det såg dåligt ut när nyhetsredaktörerna fick sina trådar låsta hela tiden.

kainen, du har ju läst tråden, tycker du att jag sammanfattade det rätt?

Personligen tycker jag att vi ska låsa trådarna, men man kan göra det snyggt så det inte ser ut som om moderatorerna försöker slå nyhetsredaktörerna på fingrarna utan bara att vi kort och gott säger var diskussionen fortsätter.

Det är ju inte så lätt för nyhetsredaktörerna att veta om ämnet är diskuterat innan, även jag som söker noga brukar missa trådar ibland. Så det är ingen kritik mot att det uppstår dubbla trådar, bara hur vi ska hantera dom.

När vi lanserar nya 99mac baserat på vB 4 kommer saker och ting att bli bättre för det finns andra möjligheter då, men det är inte klart ännu.

Aha, då förstår jag, och håller helt och hållet med om ditt resonemang.

Jag har också full förståelse för att nyhetsredaktörer inte kan vara först ut med allt och dessutom ibland missar att nyheten diskuteras på annat håll. Det som fick mig att reagera var trådar där redaktören utöver att ha skrivit nyheten dessutom hade lagt tid på att leta rätt på och länka till en befintlig tråd.

Hur som helst är det inget stort problem, och framför allt är det inte mitt problem att lösa. Jag kan vänta till nästa uppdatering.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-05-24 17:39

Jag tycker att det var en bra sammanfattning och jag går helt på din linje Adrian.
Finns det inte en möjlighet för redaktören i fråga att låsa sin egna tråd och peka den mot befintlig eftersom han/hon ändå har bemödat sig att leta reda på orginaltråden och länkat till den? Isf skulle det "se bra ut" redan från början.

Jag håller med Adrian här - alternativ 1 är det som gäller. Jag anser inte att nyhetsredaktörerna skall känna sig "undanskuffade" på grund av det, det är ju ingen kritik mot deras arbete utan det är helt enkelt så att någon som jobbar som nyhetsredaktör inte kan vara först, användarna är de som snabbast snappar upp nyheterna, helt enkelt.

Sen tycker jag i och för sig att man borde diskutera "nyheternas" vara eller icke-vara just p g a att nyheterna läggs upp när de redan är "gamla" - men det är ämne för en annan tråd.

1
Bevaka tråden