Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mapparna på skrivbordet ändras av sig själv

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en mac mini 10.6 och i morse hände det igen...
Alla mappar (jag har ganska många) har gått från att vara sorterade av mig till att datorn har kastat omkull dom och högerjusterat alla mappar. Nu måste jag sortera om dem. Detta sker med kanske en veckas mellanrumm. Jag har ställt in visningsalternativ (högerklicka på skrivbordet), ordna efter "inget". Men det är som att datorn gör det automatiskt var 7:e dag.

Hur kan jag ställa in den rätt?

mvh
Karolina

Är det möjligtvis så satt du har ett system för hur mapparna skall ligga? Du vill ha ett område på skrivbordet med några mappar och ett annat område för andra? I så fall, om mapparna alltid ligger där, så kan man behöva göra ett Applescript som placerar alla mapparna där de skall ligga. För det är nämligen så, som du märkt, att Finder organiserar om mappar lite då och då. Man kan helt enkelt inte lita på att de ligger still.

Ett sådant script skulle kunna läsa av positionen av alla mappar (när du städat). Sedan använder man dessa data för att skriva ett nytt script som placerar mappar med de namnen på de platserna.

Du kan ha scriptet i dockan och köra det när det blivit konstigt.

Jag har tidigare skrivit ett script som städar skrivbordet, men det gör något annat, det sorterar in typer av filer i vissa mappar. Det scriptet finns här på min egen site om Applescript:

Applescript-tips från Intelligent Mammals AB - Städa upp ditt skrivbord

och här på 99.se:

http://www.99.se/applescript/26949-staeda-skrivbordet-i-mac-os-x-med-appelscript.html

Det är inte det du skall använda för att lösa detta problem, jag pekar på det för att visa på möjligheterna med Applescript.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-08 14:51
Ursprungligen av Taz_1999:

För det är nämligen så, som du märkt, att Finder organiserar om mappar lite då och då. Man kan helt enkelt inte lita på att de ligger still.

Jag har aldrig upplevt detta i någon OSX-version, år det en vanlig bugg?

Mitt skrivbord på datorn ser exakt ut som mitt fysiska skrivbord - filer/papper i en enda röra, men de ligger alltid där jag lagt dem! Upplever aldrig något "tvärdrag" som rör om på skrivbordet

Ok, detta problem var intressant, som kattmynta för en katt om man är lite nördig som jag...

Så här gör man för att läsa av positionen på en viss mapp på skrivbordet

tell application "Finder"
	
	get desktop position of folder "_Plugget" of folder "Desktop" of folder "ola" of folder "Users" of startup disk of application "Finder"
--> {96,103}
	
end tell

Du måste ändra ovan där det står ola till vad din användare heter.

Så här gör man för att sätta positionen för en viss mapp:

tell application "Finder"
		
	set desktop position of folder "_Plugget" of folder "Desktop" of folder "ola" of folder "Users" of startup disk of application "Finder" to {96, 103}
	
end tell

Så här gör du:

Du klistrar in första scriptet i programmet Hårddisk > Program > Verktyg > AppleScript-redigerare.

Ändra namnet där det står ola.

Ändra på samma rad där det står "_Plugget" till ett namn på en av de mappar du vill ha på en viss plats.

Flytta mappen på skrivbordet till rätt plats.

Kör scriptet.

Du får ett svar som ser ut så här: {96, 103} som är de två siffror som talar om positionen för mappen på skrivbordet i pixlar.

Klistra in andra scriptet i samma program i ett nytt dokument. Ändra ola till ditt namn och namnet på mappen till ditt namn och de två siffrorna till de siffror du fick.

Här kommer det roliga: Flytta nu mappen ifråga till "fel" postition. Kör det andra scriptet. Den kommer att flyttas av scriptet till rätt postition. Coolt.

Nu kommer det tråkiga, ändra i första scriptet namnet på mappen till nästa mapp som skall vara på rätt plats. Kör scriptet.

Kopiera första raden i andra scriptet, klistra in den igen, och ändra namnet på mappen och siffrorna som du får från första scriptet. Så här kan det se ut när du jobbat en stund.

tell application "Finder"
	
	set desktop position of folder "_Kunder (pågående)" of folder "Desktop" of folder "ola" of folder "Users" of startup disk of application "Finder" to {96, 103}
	set desktop position of folder "_Nästa åtgärd" of folder "Desktop" of folder "ola" of folder "Users" of startup disk of application "Finder" to {96, 153}
	set desktop position of folder "_Pågående projekt" of folder "Desktop" of folder "ola" of folder "Users" of startup disk of application "Finder" to {96, 203}
	set desktop position of folder "_Siter jag jobbar med" of folder "Desktop" of folder "ola" of folder "Users" of startup disk of application "Finder" to {96, 253}
	set desktop position of folder "_URL's att kolla" of folder "Desktop" of folder "ola" of folder "Users" of startup disk of application "Finder" to {96, 303}
end tell
end tell

Om man vill kan man göra ett elegantare lösning som läser av alla mappars positioner på en gång och lagrar dessa som properties i ett script, men det är inte riktigt för nybörjare.

Prova att ansluta till lite olika servrar, montera löstagbara diskar och DVD-skivor, ändra upplösning på skärmen till mindre storlekar och sådant.

Detta är ingen hårdvarufråga som är specifik för Mac Mini. Därför har jag flyttat tråden från "Hårdvara - Mac Mini" till "Operativsystem - Mac OS X".

/Mod

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-08 19:32

Kanske inte fungerar men kan man inte försöka att högerklick på skrivbordet och välja "Show view options" (vad det nu heter på svenska) och välja "Arrange by" "snap to grid".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-26 21:56

Ändrat skrivbord vid omstart

Har sökt men inte hittat.
Vid omstart så lägger sig alla mappar och filer i bokstavsordning på skrivbordet.
Högst irriterande.
Har kollat lite i inställningar men inte hittat problemet.
Högerklickat på skrivbordet och sagt ordna efter inget men...
Några idéer?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-24 15:19

Det här är en jäkligt irriterande grej med Snow leopard. Det måste finnas ngn lösning som inte innebär att man måste göra värsta scriptet?

  • Medlem
  • 2012-03-26 20:26

Jag erkänner att jag är lite efter min tid. Hittade den här gamla tråden då jag uppgraderat från Leopard till Snowleopard (10.6.8).
Varje gång jag startar om ligger mina filer och mappar på skrivbordet (ganska många och jag vill ha det så!) huller om buller på högra sidan. I Leopard låg de kvar som de låg före omstart. Ser att andra haft liknande problem men inte hittat någon lösning. Har prövat alla visningsalternativ.

Finns det något att göra?
Pinsamt men Windows på jobbet klarar detta galant.
Är det lika kass i Lion?
Måste man switcha till PC för att få ordning på detta eller gå tillbaka till Leopard?

Senast redigerat 2012-03-26 20:55
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-26 21:48

Mina ligger kvar (Lion).
Har du i Finder - Innehåll - Sortera efter satt till Inget?

  • Medlem
  • 2012-03-26 22:45
Ursprungligen av kenjon:

Mina ligger kvar (Lion).
Har du i Finder - Innehåll - Sortera efter satt till Inget?

Japp, det har jag, hjälper inte

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-03-26 23:06

I 10.6 hade jag samma problem som per s.
10.7 verkar inte vara lika glömsk.

  • Medlem
  • 2012-03-26 23:11

KÖRDE PROGRAMUPPDATERING - hette något i stil med "Hindrar uppgradering av viss Appleprogramvara".
Verkar ha ordnat sig. Startat ett par gånger nu. Hoppas det håller i sig.

Finns en lång tråd om problemet här, https://discussions.apple.com/thread/2131820?start=75&tstart=0 men utan lösning.
Någon som har hittat en lösning.

1
Bevaka tråden