Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AutoCAD till OS X snart?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Sen 1992 har inte AutoCAD kunnat köras på mac, men nu kanske det är dags igen? En undersökning görs just nu av Autodesk angående framtida versioner av AutoCAD för Mac OS X.

Via Macrumors: http://www.macrumors.com/2009/04/08/autocad-returning-to-mac/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-22 15:54

Bilder på AutoCAD på mac.
First Screenshots of AutoCAD for Mac

Ursprungligen av acke:

Bilder på AutoCAD på mac.
First Screenshots of AutoCAD for Mac

Det tycks råda delade meningar om äktheten av dessa bilder. En demofilm visade ett betydande flimmer vid rotation, vilket i mitt tycker verkar betydligt mer Windows än Mac, eftersom Macen använde dubbelbuffring.

AutoCAD Sledgehammer for Mac in the wild | Architosh

Som sagt...jag hörde om detta för tre år sedan första gången...såg skärmdumpar då också. Jag tror att allt är en bluff.

Ursprungligen av TouchCAD:

Det tycks råda delade meningar om äktheten av dessa bilder. En demofilm visade ett betydande flimmer vid rotation, vilket i mitt tycker verkar betydligt mer Windows än Mac, eftersom Macen använde dubbelbuffring.

AutoCAD Sledgehammer for Mac in the wild | Architosh

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-05-23 17:25

Ännu ett CAD system som kommer till OSX inte fel...

Det största av dom alla vad jag fattat. I Sverige har dom väl 99,99%

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-05-23 18:30
Ursprungligen av Zimmerman:

Det största av dom alla vad jag fattat. I Sverige har dom väl 99,99%

Isåfall är det en hemsk värld vi lever i

Ursprungligen av Zimmerman:

Det största av dom alla vad jag fattat. I Sverige har dom väl 99,99%

Detta är in mitt tycke fel. Marknaden håller på att förändras. På byggsidan tycks inte ens Autodesk tro på AutoCAD, utan satsar på sitt byggsystem Revit. Pratade med en representant på byggmässan i Stockholm nyligen och intrycket var väldigt tydligt. Trenden mot BIM-program gör att de stora spelarna internationellt sett kan sägas vara Revit, ArchiCAD, Microstation, Vectorworks, som alla är BIM-program, men där AutoCAD fortfarande är en stor spelare men gissningsvis lite på nedgång.

Detsamma gäller förmodligen på mekaniksidan där man pekar mot Inventor. Här har dock konkurrensen ökat betydligt, och AutoCAD är knappast självklart längre.

Hoppas du har rätt. Jag vet inget om trender...kan bara konstantera att jag sett en miljars datorer på arkitektkontor, hos konstruktörer, teatrar, byggfirmor, skolor, högskolor, etc, etc - under 20 års tid - och bara sett AutoCAD. Inget annat. För ett år sedan var det t.o.m. en artikel i en tidning (magasin...MacWorld, Arkitekt, CAP Design?) om en arkitektfirma som Mac och ArchiCAD. Det var liksom så unikt och konstigt att dom var tvungen att lägga upp en artikel om detta :-D.
När det gäller AutoCAD för Mac så läste jag om detta första gången (och ett par skärmdumpar fanns då också) för tre (3!) år sedan. Detta verkar vara en sådan där grej som går i limbo...kanske startas en tråd här igen om tre-fyra år som handlar om att AutoCAD är på väg till Mac :-D. Igen. Och igen. Och igen.

Problemet är transparens. Sitter man i hermetiskt tillslutna system så kan man ju köra vad som helst, men om man skyfflar ritningar till t.ex. entrepenörerna från ritkontoret så måste allt klaffa PERFEKT. Har hört att t.ex. ArchiCAD-ritningar med lager INTE kan öppnas i AutoCAD utan allvarliga problem - problem som kan stanna av ett bygge och kosta miljoner. Det får inte gå fel i denna branch. Så - på många arkitektkontor sitter arkitekter som älskar Mac och även diggar t.ex. ArchiCAD, men som måste sitta vid en PC och rita i AutoCAD om dom vill ha jobbet kvar någon längre tid - ritningarna går från deras händer till många andra instanser och den gemensamma nämnaren heter: AutoCAD. Skickar dom ut en ritning gjord i annat program - även om den är sparad i det programmet som AutoCAD-kompatibelt - så spelar dom ett högt spel och kan garanterat räkna med mycket merarbete, många telefonsamtal, göra om jobb, merkostnader, jidder, konflikter, skit i fläkten, etc. Evetntuellt kan det sluta med att man tvingas bila upp ett helt hyreshus avloppsledningar från betonggrunden för att lägga om allt - det har jag själv sett med egna ögon. :-D. Den smällen kostade 14 dagars extra byggtid lus böter för försening och en allmän merkostnad på 30 miljoner kronor. Det är klart att åtminstone byggbranchen känner oro att byta plattform. Förståeligt.

Ursprungligen av TouchCAD:

Detta är in mitt tycke fel. Marknaden håller på att förändras. På byggsidan tycks inte ens Autodesk tro på AutoCAD, utan satsar på sitt byggsystem Revit. Pratade med en representant på byggmässan i Stockholm nyligen och intrycket var väldigt tydligt. Trenden mot BIM-program gör att de stora spelarna internationellt sett kan sägas vara Revit, ArchiCAD, Microstation, Vectorworks, som alla är BIM-program, men där AutoCAD fortfarande är en stor spelare men gissningsvis lite på nedgång.

Detsamma gäller förmodligen på mekaniksidan där man pekar mot Inventor. Här har dock konkurrensen ökat betydligt, och AutoCAD är knappast självklart längre.

Ursprungligen av Zimmerman:

Hoppas du har rätt. Jag vet inget om trender...kan bara konstantera att jag sett en miljars datorer på arkitektkontor, hos konstruktörer, teatrar, byggfirmor, skolor, högskolor, etc, etc - under 20 års tid - och bara sett AutoCAD. Inget annat. För ett år sedan var det t.o.m. en artikel i en tidning (magasin...MacWorld, Arkitekt, CAP Design?) om en arkitektfirma som Mac och ArchiCAD. Det var liksom så unikt och konstigt att dom var tvungen att lägga upp en artikel om detta :-D.
När det gäller AutoCAD för Mac så läste jag om detta första gången (och ett par skärmdumpar fanns då också) för tre (3!) år sedan. Detta verkar vara en sådan där grej som går i limbo...kanske startas en tråd här igen om tre-fyra år som handlar om att AutoCAD är på väg till Mac :-D. Igen. Och igen. Och igen.

Såsom verksam i branschen sedan mitten av åttiotalet, kan jag inte hålla med. AutoCAD dominerar ja, speciellt tidigare, men jag känner dussintals arkitekter som jobbar på Mac. När det gäller teatersidan så är Vectorworks en av de absolut största spelarna, eftersom deras modul Spotlight vänder sig till speciellt till denna kategori. Jag känner förmodligen minst ett tjugotal scenografer och ljussättare som jobbar i Vectorworks, varav de flesta på Mac.

När det gäller Macworld och CAP design, så är det mer en genomtrist attityd och ren skär okunnighet/ointresse från deras sida. Dessa tidningar tycks tro att "kreativa jobb" är detsamma som bild, tryck och film och ingeting annat. Vis av erfarenhet vet jag att det inte ens är någon idé att spilla tid på att skicka pressreleaser till dessa alster. Som jämförelse kan nämnas tidskriften Rit och CAD-nytt, som trots att den är en generell CAD-tidskrift, mer än gärna tar in artiklar om Macen.

Det handlar för mig som inte ritar men granskar om att kunna SE dwg-filer på ett vettigt sätt. Solid Works edrawings hjälpte i alla fall mig. Annars är det tunt...

Det vore rackarns kul om CAD-världen återupptäcker Mac. När jag började CAD:a på Mac runt 88-89 fanns det en del vettiga CAD-program, och runt 92 var några av de riktigt stora drakarna på plats. AutoCad, MicroStation, mm. Efter den tiden har de stora CAD-leverantörerna lyst med sin frånvaro.

Att just AutoCad nu funderar på Mac kan bero på att AutoDesk äntligen märkt att omvärlden hunnit ifatt och förbi och att de därför vill ta sig in på en "ny" marknad.

Själv skulle jag jubla mer om det kom en vettigt prissatt ProE eller SolidWorks på Mac, eller att Alibre portades till Mac. För, handen på hjärtat, AutoCad är inte ett särskilt vettigt verktyg idag....

Att det därutöver faktiskt redan finns en del riktigt vettiga 2D och 3D-CAD-program till Mac är en annan femma!

Ursprungligen av dxaren:

Det vore rackarns kul om CAD-världen återupptäcker Mac. När jag började CAD:a på Mac runt 88-89 fanns det en del vettiga CAD-program, och runt 92 var några av de riktigt stora drakarna på plats. AutoCad, MicroStation, mm. Efter den tiden har de stora CAD-leverantörerna lyst med sin frånvaro.

Att just AutoCad nu funderar på Mac kan bero på att AutoDesk äntligen märkt att omvärlden hunnit ifatt och förbi och att de därför vill ta sig in på en "ny" marknad.

Själv skulle jag jubla mer om det kom en vettigt prissatt ProE eller SolidWorks på Mac, eller att Alibre portades till Mac. För, handen på hjärtat, AutoCad är inte ett särskilt vettigt verktyg idag....

Att det därutöver faktiskt redan finns en del riktigt vettiga 2D och 3D-CAD-program till Mac är en annan femma!

Detta är i mitt tycke en överdrift, i alla fall på byggsidan. 1/4 av alla arkitekter i USA använde Mac. Vectorworks, som är störst på Macen, har en installerad bas på bortåt 500.000 användare, varav knappt hälften kör Mac. Detta gör Vectorworks till en tämligen avsevärt spelare på CAD-scenen. Även ArchiCAD har en betydande mängd användare på Macen. Faktum är att Nemetschekgruppen, som publicerar ArchiCAD, Vectorworks, Allplan och Cinema4D anser sig vara världens törsta leverantör av bygg-CAD.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-31 09:48
  • Medlem
  • Täby
  • 2010-08-31 10:41

Nice! Då behövs bara en SPCS klient för OSX så kan vi avveckla alla Windows burkar på jobbet

Ursprungligen av kainen:

Nice! Då behövs bara en SPCS klient för OSX så kan vi avveckla alla Windows burkar på jobbet

+1. Och jag skulle gärna se att man kan köra Visma Administration i em miljö med PC och Mac blandat. Jag har bekymret att jag är ensam med Mac i en miljö full av PC-bakåtsträvare. Hon som sköter administrationen här klagade högljutt över musen när vi tvingade henne att byta ut sin 8088:a till en Compaq med Windows 3.11 1994. Lite OT.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-06 14:29
Ursprungligen av Björnström:

Fast Zimmerman säger ju att det är en bluff. Nu är jag förvirrad.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-06 14:47
Ursprungligen av acke:

Fast Zimmerman säger ju att det är en bluff. Nu är jag förvirrad.

Läs igen, han skrev att han TROR det.
När tom Apple kommenterar lär det knappast vara bluff.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-06 15:39
Ursprungligen av kainen:

Läs igen, han skrev att han TROR det.
När tom Apple kommenterar lär det knappast vara bluff.

Jag vet vad han skrev. Jag vet att det kommer komma. Det var bara ett skämt på Zimmermans bekostnad om hans ofta bergsäkra kommentarer.

Att AutoCAD är dominerande undrar jag över. De maskinbyggarfirmor jag jobbat hos har bara använt SolidWorks...

LCR

Ursprungligen av LCR:

Att AutoCAD är dominerande undrar jag över. De maskinbyggarfirmor jag jobbat hos har bara använt SolidWorks...

LCR

Maskin ja, men hela byggvärlden är fortfande Autocad till största delen.

Om man nu kan tänka på något annat än byggsvängen så skulle jag som jobbar inom verkstadsindustrin vilja veta hur Tex VectorWorks funkar till mekanikkonstruktion! Vi sitter idag med SolidWorks (på PC) men eftersom jag kör mac så söker jag efter ett vettigt alternativ. Håller precis på att testa Ironcad via Paralells men om VectorWorks mekanik del (machine design) funkar bra så vore det en bättre lösning.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-06 18:17

Vi kör både autocad och solid works på jobbet. Autocad LT till 2D och solid works till 3D.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2010-10-03 23:09

Kul! Det är väldigt populärt på mitt jobb, och överlag ju rätt poppis i Sverige. Åtminstone så vida man pysslar med arkitektur av olika slag.

Urk, AutoCAD är riktigt trist, hoppas vi OS X-are kan påverka de som sköter koden att piffa upp hur de tycker man ska använda programmet. Samt att de blir lite öppnare med filformaten på firman, DFX'er och DWG'er är inte alltid så kul att få från kunderna när de själva tycker de gjort en perfekt modell...

Jag har också letat bra CAD för mac'en men gav upp för att antal år sedan och köpte Solidworks och Windows, vilka båda rullar utmärkt på min Mac Pro efter lite pimpning.
Har testat Rhino i OS X ett tag nu och börjar tycka att de levererar, men det är tyvärr ingen solidmodelerare så det är mest för att visualisera enklare grejer och göra diverse yt-styrda mönster.
Sen finns ju Ashlar och PunchCAD som alternativ på solid-sidan.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-10-04 21:36

Någon som kan besvara de här två frågorna?

Hur fungerade betan att köra på mac? (Verkar vara RC2 nu)

Hur bra AutoCAD 2010/2011 är för solidmodellering?

Solidworks verkar ju vara på gång till OSX.

Ursprungligen av Csoft:

Någon som kan besvara de här två frågorna?

Hur fungerade betan att köra på mac? (Verkar vara RC2 nu)

Hur bra AutoCAD 2010/2011 är för solidmodellering?

Solidworks verkar ju vara på gång till OSX.

Besvarar din observation istället
Solidworks kommer inte portas till mac, detta har många missuppfattat.
Däremot så kommer Solidworks att närma sig ett plattformsoberoende då Dassault Systems har visat upp några bitar av deras arbete med att låta Solidworks ligga i "molnet"
Då kan man, förhoppningsvis, köra Solidworks på en mac med OS X med samma resultat som i Windows.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-10-18 19:03
Ursprungligen av kitesurf:

Besvarar din observation istället
Solidworks kommer inte portas till mac, detta har många missuppfattat.
Däremot så kommer Solidworks att närma sig ett plattformsoberoende då Dassault Systems har visat upp några bitar av deras arbete med att låta Solidworks ligga i "molnet"
Då kan man, förhoppningsvis, köra Solidworks på en mac med OS X med samma resultat som i Windows.

Okej det lät ju inte så intressant längre tack för att du klargjorde hur det låg till!

Jag såg att det fanns en AutoCAD trial man kunde ladda hem och prova i 30 dagar. Får se vad den ger, AutoCAD kostar ju inte så mycket men å andra sidan får man väll vad man betalar för.

O nu har det kommit..

Autodesk - AutoCAD for Mac

Bevaka tråden