• Medlem
  • Halmstad
  • 2010-05-23 23:29

Jag behöver hjälp med att försöka förstå vad som kan vara fel med min uppkoppling. Sedan en tid tillbaka har jag (i stort sett) noll i uppladdningshastighet med min Telia 24/2-tjänst. Jag har kontrollerat med både bredbandskollen.se och speedtest.net med samma resultat. Ner går det med 14mb, upp (om testet om ens går att utföra) blir det 0.03-0.04 fast oftast får jag inte svar alls på uppladdning. Att skicka upp filer till hemsidan är en plåga, det behövs 5-6 försök innan jag får upp en fil på 50k. Om jag kopplar mig direkt till modemet funkar både upp- och nedladdning så felet är inte (som jag uppfattar det) Telias utan finns någonstans efter modemet. Det jag hittills testat är:

- Stängt av modem/router kortare och längre tidsperioder
- Bytt router, när jag upptäckte problemet hade jag en Linksys WRT54GL som gått som en klocka i 3,5 år men har nyligen köpt en Linksys WTR320N som jag kopplade in men som inte heller fungerade. Då bytte jag till en Netgear wndr3300 som funkar bättre än Linksys:arna men uppladdningen är som sagt noll även med den.
- Uppgraderat firmware
- Återställt routrarna
- Ändrat på alla inställningar som jag kommer åt i routern. Angett en dator som dmz, stängt av brandväggen mm mm.
- Bytt nätverkssladdar
- Stängt av alla maskiner/tjänster och bara testat med en "ren" (stängde av alla tjänster och program som gick att stänga av) maskin
- Googlat mig blå
- Slitit mitt hår och förbannat alla internetgudar

Mitt nätverk består av en blandning av mac och pc med en gammal xp-maskin som "server". På den kör jag en ftp-, webb- och en http file-server. Jag har inga mjukvarubrandväggar utan har endast förlitat mig på routerns brandvägg och (förhoppningsvis) sunt internetanvändande. Den trådlösa uppkopplingen är krypterad och jag använder mac-filtrering.

Jag vet inte exakt när detta uppstod men det enda jag gjorde dagen innan jag upptäckte att internet blev ovanligt segt var att installera en iMac 27, den första stationära macen i nätet.

Av någon anledning får jag lite uppladdningshastighet med uTorrent. Jag ligger där på 0,2mb med vissa toppar runt 0,5.

Det enda alternativ jag har kvar nu är att flasha den gamla linksysen och lägga in Tomato men jag tror egentligen inte det skulle hjälpa. Förhoppningsvis har någon av alla duktiga medlemmar här kommit på vilken uppenbart enkel sak jag förbisett.

--- Uppdaterat ---
Problemet löst
Upptäckte plötsligt vad som orsakar problemet - Dropbox. Jag la två filer på totalt 55mb i dropbox-mappen och såg till min förvåning att de synkades upp på en halv minut. Alltså funkar den uppladdningen utan problem när inget annat kunde laddas upp. På något sätt har alltså dropbox låst min uppladdningsmöjlighet vilket förvånar mig. Jag kollade lite på deras forum och det finns inte en tråd där som nämner detta problem och jag har heller inte hittat någon annan referens till detta under allt mitt letande efter en lösning. Jag har heller inte haft någon maskin igång hela tiden under mitt felsökande utan även min "server" har varit avstängd periodvis.

Hur som helst är det fruktansvärt skönt att allt löst sig för tillfället. Nu gäller det bara att komma på hur jag ska kunna fortsätta använda Dropbox för den tjänsten har jag otroligt mycket nytta av.

--- Uppdatering 2 ---
10 min efter att ha skrivit ovanstående var jag tillbaka till ursprungsläget. Dropbox var alltså inte boven. Jag hade då bara en sak kvar som jag inte bytt ut, modemet. Efter ett besök i Teliabutiken har nu nätet fungerat i 14 timmar så nu hoppas jag verkligen att jag hittat rätt felkälla.

Senast redigerat 2010-05-25 06:50