Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhoto vs. Aperture vs. Canon DPP?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är en glad fotoamatör som för snart ett år sedan skaffade en MBP 15" av senaste modell med 2,8 processor och 4GB samt 500 GB hårddisk.

I dagarna så klev jag upp från Canon 50D till en 7D, vilket verkar vara en trevlig krabat.

I o m min konvertering till Apple och MBP så blev det iPhoto mer eller mindre automatiskt utan att tänka så himla mycket på det, fotoamatör som man är. Men jag fick sedan även in Aperture i min MBP och upptäckte (tror jag) att iPhoto och Aperture kanske inte helt kan ersätta varandra (vissa trevliga funktioner verkar inte finnas på Aperture som finns i iPhoto?) men däremot komplettera varandra rätt bra. Man verkar ju kunna ha ett bildbibliotek varifrån de båda hämtar bilderna man vill kika på eller jobba med, om jag fatta det rätt?

Men, det verkar ju av naturliga skäl vara en del brister och saknade funktion er i det mer amatörinriktade iPhoto, t ex så är ju bildinfon i Exif-filen rätt sparsam. Och jag har ju inte ens lyckats hitta hur man får fram Exif-info i Aperture.

Med den nya 7D så fick man ju en programskiva där Canon Digital Photo Professional (CDPP) ingick och några till program.

I CDPP verkar det vara gott om funktioner och en rätt fullmatad Exif-info för bilderna.

Jag försökte här om dagen att i CDPP hitta mappen för mitt iPhoto-bibliotek för att kunna öppna det i CDPP och kika på och jobba med bilderna i CDPP. Men fick ge upp då jag inte kunde hitta hur eller om man ens kan göra detta?

Jag har sen starten med MBP alltid importerat alla mina foton till iPhoto-biblioteket, oavsett JPEG eller RAW. Men nu har jag börjat klura på om det var dumt eller om det finns andra möjligheter?

Det jag nu undrar över är vilket af dessa tre program iPhoto Aperture och CDPP som är det bättre valet för att importera bilder från kameran, att organisera bilderna i ett bibliotek, att se på eller visa bilderna och kanske dela dem med andra på internet. Eller att jobba med bilderna för att redigera dem lite? Försök att beskriv lite om ev. för och nackdelar i olika funktioner och annat med de olika programmen.

Och finns det möjligheter att om jag borde byta från iPhoto till Aperture eller CDPP, att använda, alltså importera mitt iPhoto-bibliotek till det andra programmet utan att gå miste om något?

Jag har hört att iPhoto gör om alla RAW till JPEG innan det visas. Men att RAW-originalet ändå ligger sparat i orört skick i biblioteket?

Jag har även Adobe CS4 i min MBP men har inte mer än teststartat det någon gång. Det känns så väldigt komplicerat och ovant att jag inte orkat ens testa att trixa med några bilder där.

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-23 16:43

Iphoto + Aperture tror jag på men jag hamnade här av samma anledning som du. Har du testat Adobe Lightroom förresten?

Du hittar all exif-information under fliken Metadata i Aperture.

Aperture har ersatt ca 90% av det jobb jag tidigare gjorde i Photoshop.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-23 22:17

Vad är det som finns i iPhoto som Aperture saknar?

1
Bevaka tråden