Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur döljer jag min ip-adress när jag surfar?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2010-05-23 17:04

Hej!

En person som jag känner kan se på sin msn eller nåt i sin pc, vilket ipnummer jag har när jag chattar med denne, om jag blockat eller tagit bort denna från min lista och en hel del andra sådana liknande grejor.

Detta börjar bli mycket tröttsamt då jag känner mig övervakad och inte ett enda dugg anonym.

Jag använder mig av en Intel iMac 20" med OSX 10.5.8 och AdiumX 1.3.6.

Hur kan jag skydda mig så att denne person inte kan se vilka ipnummer jag är inloggad från och så vidare?? Måste ju finnas nåt program till OSX som döljer sån här information från folk som inte ska ha det?

Vad kan man använda den infon till då?

  • Oregistrerad
  • 2010-05-23 17:10
Ursprungligen av Goflorp:

Vad kan man använda den infon till då?

Spionera på mig, förfölja mig på hela internet, samla på sig info om mig och leta reda på mig på olika forum osv. Denna personen (en blond tjej, ganska trög) verkar kunna hur man ska leta fram sådana saker. Och jag är trött på förföljelsen.
Edit: Hur blockar jag sån här info?? Eller sprider min macjävel gladeligen sådana uppgifter om sig till höger och vänster till vem som?? Kan den inte hålla något hemligt??

Jag vill inte att spionprogram på pc, ska kunna avläsa ipnummer och liknande via msn och sånt. Det måste gå att blockera det?

Senast redigerat 2010-05-23 17:44
Ursprungligen av Elajtenworld:

Spionera på mig, förfölja mig på hela internet, samla på sig info om mig och leta reda på mig på olika forum osv.

Man kan inte förfölja någon med hjälp av ett IP-nummer.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-05-24 06:39
Ursprungligen av Elajtenworld:

... (en blond tjej, ganska trög) ...

Hur kan detta vara relevant för ditt problem? Glöm henne, gå vidare.

Ursprungligen av MatsOlov:

Hur kan detta vara relevant för ditt problem? Glöm henne, gå vidare.

På sätt och vis är det ju relevant, även en korkad blondin (kvinna/man) kan utan problem skaffa sig en hel del koll på en oförsiktig internetanvändare. Många tror nog att de är ganska anonyma när de surfar runt och förstår inte hur lätt och hur mycket som kan spåras.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-05-24 11:15
Ursprungligen av akerstrom:

På sätt och vis är det ju relevant, även en korkad blondin (kvinna/man) kan utan problem skaffa sig en hel del koll på en oförsiktig internetanvändare. Många tror nog att de är ganska anonyma när de surfar runt och förstår inte hur lätt och hur mycket som kan spåras.

Själv tycker jag att hans uttalande gränsar till förtal.

Ursprungligen av MatsOlov:

Själv tycker jag att hans uttalande gränsar till förtal.

Förutom att han inte nämner någon person som går att identifiera. Då är det svårt att göra sig skyldig till någon form av förtal.

Ursprungligen av MatsOlov:

Själv tycker jag att hans uttalande gränsar till förtal.

Hets mot folkgrupp? Blondiner?

Det har inget med mac att göra, man sprider mycket info kring sig när man surfar vilken plattform man än använder. Vill du begränsa vad som sprids om dig finns det en del enkla saker du kan göra, sök lite på nätet så hittar du mängder med förslag.

  • Oregistrerad
  • 2010-05-23 17:16
Ursprungligen av akerstrom:

Det har inget med mac att göra, man sprider mycket info kring sig när man surfar vilken plattform man än använder. Vill du begränsa vad som sprids om dig finns det en del enkla saker du kan göra, sök lite på nätet så hittar du mängder med förslag.

Vad sak jag söka efter då? Vad för enkla saker finns det man kan göra?

Börja med att slå på "Stealth mode" i din bandvägg.
De som försöker pinga dig och liknande får inget svar öht.

Räcker det inte med att be henne syssla med ngt vettigare annars blir det polisanmälan.

http://www.hide-my-ip.com/ kanske kan vara ngt?

(kan inte gå i god för exakt det här företaget, men det är ett av dem)

Sök på google : Hide my IP

  • Oregistrerad
  • 2010-05-23 17:20
Ursprungligen av Goflorp:

Börja med att slå på "Stealth mode" i din bandvägg.
De som försöker pinga dig och liknande får inget svar öht.

Räcker det inte med att be henne syssla med ngt vettigare annars blir det polisanmälan.

Hur slår jag på stealthmode i brandväggen? Hittar ingenstans att ställa in sånt i inställningarna.

Ursprungligen av Elajtenworld:

Hur slår jag på stealthmode i brandväggen? Hittar ingenstans att ställa in sånt i inställningarna.

Systeminställnigar/Säkerhet/Brandvägg/Avancerat

  • Oregistrerad
  • 2010-05-23 17:26
Ursprungligen av Goflorp:

Systeminställnigar/Säkerhet/Brandvägg/Avancerat

Alltså jag måste ha någon budgetversion av OSX 10.5.8, för när jag går in i min brandvägg så ser det ut så här:

Ser inte alls ut som på din bild

EDIT: Provade en sak nu och såg att det nu ser ut som på din bild:

Problemet är ju att det redan ÄR aktiverat?

Ursprungligen av Elajtenworld:

Alltså jag måste ha någon budgetversion av OSX 10.5.8, för när jag går in i min brandvägg så ser det ut så här:

Ser inte alls ut som på din bild

Jag haar Snow Leopard, men du har samma inställning under "Avancerat"

IP-numret är inte hemligt. Om det var det, skulle det inte gå att skicka något till dig. Så du skulle inte kunna göra något vettigt med datorn.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

IP-numret är inte hemligt. Om det var det, skulle det inte gå att skicka något till dig. Så du skulle inte kunna göra något vettigt med datorn.

Det man kan göra är att gå via en säker proxy, där det ipnummer som exponeras är proxyns och inte ditt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-23 17:25

Jag undrar om du har fast eller dynamisk ip adress?
Om du har dynamisk, så kan du bara refresha ipadressen, om du har fast ip så får du använda någon ip-anonymiserare, i likhet med den som Goflorp rekommenderade.

/Tangen

  • Oregistrerad
  • 2010-05-23 17:33
Ursprungligen av Tangen:

Jag undrar om du har fast eller dynamisk ip adress?
Om du har dynamisk, så kan du bara refresha ipadressen, om du har fast ip så får du använda någon ip-anonymiserare, i likhet med den som Goflorp rekommenderade.

/Tangen

Har trådlöst bredband via usb-sticka, med kontantkort. Men jag hade 2st olika msnkonton inloggade samtidigt på samma dator och hon kunde på nåt vis se att båda hade samma ipnummer och komma fram till att båda var jag. Det är sånt jag vill förhindra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-23 17:40
Ursprungligen av Elajtenworld:

Har trådlöst bredband via usb-sticka, med kontantkort. Men jag hade 2st olika msnkonton inloggade samtidigt på samma dator och hon kunde på nåt vis se att båda hade samma ipnummer och komma fram till att båda var jag. Det är sånt jag vill förhindra.

Dum fråga kanske... men jag antar att du inte fanns på hennes lista med båda dina adresser? Annars är hon nog mycket smartare än vad du tror, om hon via ip-adressen kan se vilket program, chatprotokoll och användarnamn du använder.

  • Oregistrerad
  • 2010-05-23 17:48
Ursprungligen av ibish:

Dum fråga kanske... men jag antar att du inte fanns på hennes lista med båda dina adresser? Annars är hon nog mycket smartare än vad du tror, om hon via ip-adressen kan se vilket program, chatprotokoll och användarnamn du använder.

Jo jag addade henne med den andra msn, för att jag skulle vara inloggad på min egen riktiga för att ha det som "alibi" tänkte jag. Men jag har väl missat nån detalj. Jag tyckte just då att det verkade vara vattentätt.

Tangen: Ja jag förstår skillnaden.

Ibish: Nej jag driver inte med er. Jag sökte bara på andra fraser och fick bara fram en massa roliga program för windows istället.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-23 17:52
Ursprungligen av Elajtenworld:

Jo jag addade henne med den andra msn, för att jag skulle vara inloggad på min egen riktiga för att ha det som "alibi" tänkte jag.

Så, då var det löst. Sluta adda henne, om du inte vill att hon ska se något om dig. Som sagt, msn-problem och inget annat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-23 17:26

Bytte rubrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-23 17:28

Du måste klicka i t.ex "Tillåt endast nödvändiga tjänster" för att avancerat knappen ska aktiveras.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-23 17:33
Ursprungligen av Elajtenworld:

Hej!

En person som jag känner kan se på sin msn eller nåt i sin pc, vilket ipnummer jag har när jag chattar med denne, om jag blockat eller tagit bort denna från min lista och en hel del andra sådana liknande grejor.

Det där har ju inget med ip-nr att göra. Kommer inte ihåg, då jag har slutat bry mig om msn för länge sen, men det finns program eller tjänster på nätet, som används för att kolla saker om andra msn-användare på ens lista. Det är alltså ett msn-problem och inte mac eller ip. Ett första steg för dig vore ju att ta reda på hur hon gör, genom att googla efter vad hon gör (ex. msn, see who is blocking you), därefter kan du ju ta ställning till vad du kan göra åt det.

Det känns också som du överreagerar. Enklaste sättet att hitta någon är ju att söka på namnet och se vilka träffar som kommer upp, oftast har du ju angett dina namnuppgifter när du gått med i någon community eller sida av något slag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-23 17:36

Nummer ett så kan hon inte se DIN ip-adress, bara den du använder för tillfället (som tilldelas dig dynamiskt)

Det innebär att du får en ny ip-adress varje gång du ansluter till nätet. Sen antar jag att som ibish skriver man kan snoka rätt på ipadressen hos en aktiv msn adress. Om man Kan/Vill dölja det, så borde det funka med en enkel googling på problemet.

  • Oregistrerad
  • 2010-05-23 17:40
Ursprungligen av Tangen:

Nummer ett så kan hon inte se DIN ip-adress, bara den du använder för tillfället (som tilldelas dig dynamiskt)

Det innebär att du får en ny ip-adress varje gång du ansluter till nätet. Sen antar jag att som ibish skriver man kan snoka rätt på ipadressen hos en aktiv msn adress. Om man Kan/Vill dölja det, så borde det funka med en enkel googling på problemet.

Jag har googlat i 10 min nu utan att finna någon lösning för osx =(

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-23 17:43
Ursprungligen av Elajtenworld:

Jag har googlat i 10 min nu utan att finna någon lösning för osx =(

Jag vet inte om du driver med oss? Det tog mig 3 sekunder att goggla, "msn block" och fick en drös med träffar på tjänster som kollar sånt som du klagar över:

MSN Status Checker, MSN Block Checker, Check who has Blocked you on MSN

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-23 17:43

Get Behind the Shield! Hotspot Shield by AnchorFree

här är en anonymiserare för OSX, då ser det ut som du är i USA.
Men om du använder ett inlogg på MSN som någon känner till så spelar det ingen som helst roll.

Förstår du skillnaden mellan att ha en anonym ip och ett känt msn konto?

Bevaka tråden